SkatteMail 2017, uge 42

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. en artikel om en ny principiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning. Desuden finder du et bindende svar om værdiansættelse af ejendom ved handel mellem interesseforbundne parter.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Vi har da lov at håbe
Moms- og skattetjek
Skattemæssige aspekter ved forældrekøb
Omlægning af regnskabsår for varmeforsyningsvirksomhederne
Principiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning
Sælgerpantebreve kan bruges til glidende generationsskifte

Bindende svar
Værdiansættelse af ejendom ved handel mellem interesseforbundne parter
Fast driftssted - Bygge- og anlægsvirksomhed
Ledelsens sæde
Vederlag efter lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner
Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond
Ophævelse af aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder – vedtægtsændring.
Afvisning
Dobbeltdomicil - fuld skattepligt

Afgørelser
Afgift ved gavedispositioner
Skattefri godtgørelse af rejseudgifter - Lønomlægning
Beskatning af kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Opretholdelse af klagesag ved Landsskatteretten, når der er afsagt konkursdekret over selskabet
Sagsbehandlingsmangler i forbindelse med beskatning af værdi af fri bil

Domme
Ejendomsavance - kommunes overtagelse efter planloven - ikke ekspropriation
Retssikkerhed – samtykkeerklæring – genoptagelse
Beskatning - erstatning - positiv opfyldelsesinteresse - renter - periodisering

Nyt fra domstol.dk

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Vi har da lov at håbe

Et nyt folketingsår er begyndt. Statsministeren har holdt sin åbningstale, og regeringen har fremlagt sit lovkatalog.

Dansk Revision

Moms- og skattetjek

Få ekstra fordele hos Skat hvis du er SMV'er

DELACOUR

Skattemæssige aspekter ved forældrekøb

Overvejer du et forældrekøb? Så læs mere her, om hvilke skatteforhold, du bør være opmærksom på.

Deloitte

Omlægning af regnskabsår for varmeforsyningsvirksomhederne

En omlægning af regnskabsår udløser ikke automatisk omlægning af det skattemæssige indkomstår. Varmeforsyningsvirksomhederne skal derfor indsende ansøgning om omlægning af indkomstår til SKAT inden udgangen af det indkomstår, der ønskes omlagt. Det er vigtigt at ansøge rettidigt, da SKAT ikke har nogen mulighed for at dispensere, hvis fristen overskrides.

Kammeradvokaten

Principiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning

Fortjeneste ved afståelse af landbrugsejendom, som var overført fra landzone til byzone og herefter overtaget af kommunen efter planlovens § 47 a, var ikke skattefri, idet afståelsen ikke var sket som følge af ekspropriation. Dette gjaldt selvom den øgede ejendomsbeskatning førte til, at det ikke længere var rentabelt at drive landbrugsvirksomhed på arealerne.

SEGES

Sælgerpantebreve kan bruges til glidende generationsskifte

SEGES har sammen med Kolding Herred Landbrugsforening ført en skattesag ved Landsskatteretten om brug af sælgerpantebreve til delvis finansiering af et glidende generationsskifte.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Værdiansættelse af ejendom ved handel mellem interesseforbundne parter

SKM2017.587.SR

Skatterådet bekræftede, at en overdragelsessum på 28. mio. kr. kunne anses for retvisende udtryk for værdien i handel og vandel pr. 1. juli 2016 af ejendommen Y. Hermed var der taget højde for, at køber, som er interesseforbundet med sælger, havde erhvervet en hjemfaldspligt på ejendommen fra Københavns kommune, hvorefter køber kunne erhverve sig ejendommen med bygninger pr. 1. april 2020, for 200.000 kr.

 

Bindende svar: Fast driftssted - Bygge- og anlægsvirksomhed

SKM2017.584.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers aktiviteter i Danmark ikke vil medføre et fast driftssted for Spørger efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, sammenholdt med artikel 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og X-land.

 

Bindende svar: Ledelsens sæde

SKM2017.583.SR

Skatterådet kan bekræfte, at Selskabet ikke længere vil være fuldt skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, jf. § 1, stk. 6, da såvel Selskabets vedtægtsmæssige hjemsted som Selskabets ledelse fremadrettet vil være i X-land, også selvom Selskabets ledelse på sigt vil blive udvidet med A som Director som beskrevet.

 

Bindende svar: Vederlag efter lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner

SKM2017.582.SR

Spørger kunne overtage en medarbejders opfindelser som kunne patenteres eller brugsmodelbeskyttes. Dette fremgår af Lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner. Spørger skulle til gengæld udbetale et vederlag til den ansatte, såfremt spørger lykkedes med en kommercialisering af opfindelsen.

Skatterådet bekræftede, at udbetalingen til medarbejderen skulle anses som A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, da udviklingen af produktet var sket i arbejdstiden og for arbejdsgiver.

 

Bindende svar: Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond

SKM2017.578.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske kommanditister i H2 K/S ikke vil have fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

 

Bindende svar: Ophævelse af aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder – vedtægtsændring.

SKM2017.577.SR

Skatterådet bekræftede, at en vedtægtsændring, hvor tre aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder blev sammenlagt efter vedtægternes fordelingsbestemmelser, ikke medførte afståelsesbeskatning. I afgørelsen blev der lagt vægt på, at formålet var at gøre selskabet klar til en børsnotering, at aktionærerne oprindelig havde aftalt, hvilken fordelingen der skulle gælde i tilfælde af en børsnotering, at der er tale om uafhængige parter, og at den konkrete fordelingsmetode var udarbejdet af eksterne rådgivere. Skatterådet bekræftede desuden, at selskabet kunne ændre vedtægterne tilbage til udgangspunktet, hvis børsnoteringen ikke blev gennemført.

 

Bindende svar: Afvisning

SKM2017.575.SR

Skatterådet afviser at besvare begge de stillede spørgsmål, da spørgers indlagte forudsætninger om, at bonus ikke er retserhvervet i optjeningsåret, ikke fremgår tilstrækkeligt entydigt i det beskrevne faktum.

 

Bindende svar: Dobbeltdomicil - fuld skattepligt

SKM2017.574.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at spørger var fuldt skattepligtig til Danmark. Spørger havde en helårsbolig til rådighed her i landet. Spørgers erhvervsmæssige beskæftigelse under ophold i Danmark var løbende personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv. Derfor havde spørgers ophold her i landet ikke karakter af kortvarige ophold på grund af ferie eller lignende.

 

Afgørelse: Afgift ved gavedispositioner

SKM2017.592.LSR

Landsskatteretten kunne ikke bekræfte, at en påtænkt gave fra en i Tyskland bosiddende mor til dennes søn, der var bosiddende i Danmark, i form af enten en landbrugsejendom i Tyskland eller et kontant beløb ville være fritaget for dansk gaveafgift. Landsskatteretten lagde vægt på, at den påtænkte gave i begge tilfælde ville være omfattet af "anden formue" i art. 25, stk. 3 i den dansk tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Da SKAT have afvist et spørgsmål om betydningen for værdiansættelsen af gaven i form af ejendommen af en forbeholdt brugsret, havde Landsskatteretten ikke mulighed for at besvare dette, henset til, at afvisninger på anmodninger om bindende svar efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. stk. 2 ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.

 

Afgørelse: Skattefri godtgørelse af rejseudgifter - Lønomlægning

SKM2017.591.LSR

Da klager måtte anses for at have konverteret en del af sin løn til rejsegodtgørelse og dermed have overtrådt modregningsforbuddet i ligningslovens § 9, stk. 4, 3. pkt., fandt Landsskatteretten, at rejsegodtgørelsen i sin helhed måtte anses for skattepligtig. Landsskatteretten lagde vægt på, at klager alene oppebar en meget begrænset løn på kr. 1.000 om måneden og oppebar rejsegodtgørelse på omkring kr. 100.000 på årsplan.

 

Afgørelse: Beskatning af kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser

SKM2017.586.LSR

Landsskatteretten fandt, at et kompensationsbeløb fra et pengeinstitut for tab på investeringsbeviser skulle beskattes på det tidspunkt, hvor der blev indgået aftale om betaling af kompensation, og ikke på tidspunktet for salget af investeringsbeviserne.

 

Afgørelse: Opretholdelse af klagesag ved Landsskatteretten, når der er afsagt konkursdekret over selskabet

SKM2017.590.LSR

Da et selskab var gået konkurs, og kurator ikke ønskede at indtræde i sagen, afviste Landsskatteretten klagen. En kreditor, der ønskede at videreføre sagen på egen hånd, kunne ikke anses for part i sagen jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 2

 

Afgørelse: Sagsbehandlingsmangler i forbindelse med beskatning af værdi af fri bil

SKM2017.589.LSR

Landsskatteretten fandt ikke, at anvendelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 om fristgennembrud, når en indkomstansættelse er en direkte følge af en ansættelse for et andet indkomstår, medfører, at kravene til fremsendelse af en agterskrivelse i skatteforvaltningslovens § 20 bortfalder. En afgørelse, hvor SKAT havde forhøjet en ægtefælle med fri bil uden at varsle ændringen efter § 20, ansås derfor for ugyldig. Det forhold, at LSR tidligere havde fundet, at det var denne ægtefælle og ikke ægtefællen i den oprindelige sag, der havde den frie bil til rådighed, gav således ikke SKAT mulighed for at undlade at fremsende en agterskrivelse.

 

Dom: Ejendomsavance - kommunes overtagelse efter planloven - ikke ekspropriation

SKM2017.588.HR

Spørgsmålet i sagen var, om appellantens avance ved afståelse af en landbrugsejendom til Y1 Kommune var skattefri i medfør af ejendomsavancebeskatningslovens § 11.

Kommunen havde i en periode forhandlet med appellanten om køb af ejendommen, der ved en lokalplan var udlagt til erhvervsformål og samtidig overført fra land til byzone. Kommunen havde ad to omgange gennemført åstedsforretning med henblik på ekspropriation, og det var ubestridt, at en række omkringliggende ejendomme var afstået uden beskatning. Der blev ikke indgået en frivillig handel med appellanten, og ekspropriation blev heller ikke gennemført i forhold til ham. Kommunen meddelte den 1. februar 2010 appellanten, at der ikke var politisk opbakning til at foretage yderligere sagsbehandling med henblik på at erhverve ejendommen ved ekspropriation eller frivillig handel. Appellanten begærede herefter ejendommen overtaget af kommunen i medfør af planlovens § 47 a.

For landsretten gennemførtes syn og skøn, og skønsmanden konkluderede, at det ikke ville være rentabelt at drive landbrug på de omhandlede arealer efter arealernes overførsel fra landzone til byzone med forøget ejendomsskat til følge.

Højesteret fastslog, at de i sagen foreliggende omstændigheder ikke var omfattet af skattefritagelsen i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., idet arealerne ikke blev eksproprieret.

Dernæst fastslog Højesteret, med henvisning til UfR 1995.831 H, at det er en betingelse for skattefrihed efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt., at ekspropriation måtte påregnes på aftaletidspunktet. Højesteret bemærkede, at det i den konkrete sag var ubestridt, at kommunen havde opgivet planerne om at ekspropriere arealerne, da anmodningen om overtagelse efter planlovens § 47 a blev fremsat. Derfor var avancen heller ikke skattefri efter 2. pkt.

Endelig tog Højesteret stilling til, om formålet med ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, kunne føre til, at kommunens overtagelse af arealerne efter planlovens § 47 a - ligesom overtagelser efter planlovens § 48 - alligevel må anses for omfattet af skattefriheden. Særligt med henvisning til formålet med og forarbejderne til planlovens § 47 a fandt Højesteret, at bestemmelsen forudsætter, at en værdistigning som følge af en zoneændring vil blive beskattet efter ejendomsavancebeskatningsloven.

Kommunens overtagelse af arealerne kunne på den baggrund ikke sidestilles med de afståelser af ejendom, der er skattefri efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1.

Højesteret stadfæstede derfor landsrettens dom.

 

Dom: Retssikkerhed – samtykkeerklæring – genoptagelse

SKM2017.580.VLR

Landsretten fandt det godtgjort, at en samtykkeerklæring, som var stilet til selskabet og underskrevet af skatteyderen, måtte anses for at omfatte ham. Landsretten lagde i den forbindelse vægt på samtykkeerklæringens indhold, og at selskabet på underskriftstidspunktet var taget under konkursbehandling og sluttet efter konkurslovens § 143. Landsretten fandt derfor ikke, at der forelå en overtrædelse af retssikkerhedslovens § 10, stk. 1.

Landsretten udtalte endvidere, at oplysningen om, at der ikke blev rejst tiltale mod skatteyderen for at have modtaget maskeret udbytte, ikke kunne antages at ville have medført et væsentligt ændret udfald af skatteankenævnets afgørelse.

Landsretten tiltrådte derfor, at der ikke var grundlag for genoptagelse af skatteankenævnets afgørelse efter skatteforvaltningslovens § 35 g, stk. 1, og at der heller ikke forelå særlige omstændigheder, jf. § 35 g, stk. 3, der kunne begrunde genoptagelse af afgørelsen.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindelse af Skatteministeriet (SKM2017.229.BR).

 

Dom: Beskatning - erstatning - positiv opfyldelsesinteresse - renter - periodisering

SKM2017.579.ØLR

Sagen udsprang af, at skatteyderen i 2006 solgte sin lejlighed ved en betinget købsaftale, som han senere hævede. Handlen blev hævet fordi, at køberne ikke i overensstemmelse med aftalen deponerede den resterende del af købesummen for lejligheden. Skatteyderen fik i 2009 af Østre Landsret medhold i, at han havde krav på erstatning for positiv opfyldelsesinteresse. Efterfølgende modtog skatteyderen et beløb i henhold til en forligsaftale indgået med køberne.

Spørgsmålet i skattesagen var, om en del af erstatningsbeløbet udgjorde skattepligtige renter, og i givet fald i hvilket indkomstår beløbet skulle beskattes.

Østre Landsret tiltrådte, at rentebeløbet ikke var omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 2, og at der var tale om skattepligtige renter i medfør af statsskattelovens § 4. Landsretten tiltrådte endvidere, at beløbet skulle beskattes i indkomståret 2009, idet skatteyderen erhvervede endelig ret til erstatning ved landsrettens dom i 2009, jf. princippet i ligningslovens § 5, stk. 1.

Landsretten kom imidlertid frem til, at rentebeløbet udgjorde kr. 2.410.367 og ikke 2.421.000, som SKAT og Københavns Byret var kommet frem til.

Landsretten bestemte derfor, at skatteyderens skattepligtige indkomst skulle nedsættes med kr. 10.633 i forhold til byrettens dom. Skatteyderen blev samtidig tilpligtet at betale kr. 75.000 i sagsomkostninger til Skatteministeriet, idet skatteyderen alene havde fået medhold for et ubetydeligt beløb i forhold til sin påstand.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.593.LSR

Modregning i overskydende skat

Da dansk rets almindelige modregningsbetingelser var opfyldt, fandtes en foretagen modregning i et overskydende skattebeløb til dækning af restskat og inddrivelsesrenter for foretaget med rette. Landsskatteretten fandt ikke, at bestemmelsen i kildeskattelovens § 62 A, stk. 3 om en ændret årsopgørelse, der medfører udbetaling af overskydende skat, kunne anses for at indeholde et modregningsforbud.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/0746367
Beskatning af overførsler
Klagen vedrører beskatning af indsætning på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 15-09-2017

Journalnr: 14/3198224
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 13/5709590
Fradrag for underskud af virksomhed
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende nægtet fradrag for underskud af virksomhed for indkomstårene 2010 og 2011. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse, hvor klageren er nægtet anvendelse af virksomhedsordningen i indkomstårene 2010-2012, jævnfør virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende beskatning af indestående på konto for opsparet overskud i virksomhedsordningen for indkomståret 2010 samt nedsættelserne som følge heraf af de selvangivne hævninger for indkomstårene 2011 og 2012.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 15/2167874
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører genoptagelse af skatteansættelsen og hjemvisning til fornyet behandling. Sagen hjemvises i det hele.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 15/2906778
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2008 og 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 14/0132073
Genoptagelse af vinafgiftstilsvaret
SKAT har nægtet at genoptage klagerens ansættelse af vinafgift for perioden 1. januar 2011 - 1. juni 2013. SKAT pålægges at genoptage den ansatte vinafgift for den angivne periode.
Afsagt: 13-09-2017

Journalnr: 14/2110862
Handelsværdi
Klagen vedrører fastsættelse af handelsværdi for ejendom. Landsskatteretten ansætter værdien til det påståede.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 14/2111155
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved overdragelse af ejendom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 14/5317179
Omgørelse
SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse af en disposition, hvorefter klageren har solgt nominelt 2.000.000 kr. aktier i A/S til ApS for 19.045.600 kr. Beløbet blev beskattet hos klageren som udbytte, jf. ligningslovens § 16B, hvorved der ikke kunne udnyttes et ejertidsnedslag på 14 %. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2017

Journalnr: 16/0067727
Skat af præmie
Klagen vedrører beskatning som personlig indkomst af præmie som vundet i tv-konkurrence. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-10-2017 - 14-11-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-10-2017 dom i C-573/16 Air Berlin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs

Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Dom
Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-398/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - et hjemmehørende moderselskabs fradrag for renter af et lån til erhvervelse af andele i et udenlandsk datterselskab - et ikke-hjemmehørende moderselskabs fradrag for værditabet af andelene i det ikke-hjemmehørende datterselskab som følge af en ændring af valutakursen - konsolideret koncern

Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Dom
Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Indstilling
Tidligere dokument: C-398/16 X - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Fair Taxation: Commission welcomes new rules to resolve tax disputes

 

Nyt fra Parlamentet

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Et retfærdigt og effektivt skattesystem i Den Europæiske Union for det digitale indre marked  

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger).

Bilag

Bilag 2

Henvendelse af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA

Bilag 3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA

Spm. 2

Spm. om, hvilke indkomstgrupper der får mest gavn af den løsning på samspilsproblematikken, der vil blive indført, hvis lovforslaget vedtages, til skatteministeren

L 17 Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven. (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 63 Forslag til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmarks og Azerbaijan.

Bilag

Bilag 1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 64 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 64 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og ligningsloven. (Ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 64 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 13

indtægtslisten for juli 2017

Bilag 16

Regeringens "Strategi for vækst gennem deleøkonomi" og Faktaark

Bilag 18

Orientering om afslutning af sagsbehandling af ordinær og ekstraordinær genoptagelse af fradrag for forbedringer (Ejendomsvurdering)

Bilag 19

Henvendelse af 13/10-17 fra Peer Pedersen, Frederiksværk vedr. revision af skat og moms

Spørgsmål og svar

Spm. 14

Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del (2016-17) - spørgsmål 460 oplyse, hvordan arbejdstiden ifølge BFL og AKU har udviklet sig for henholdsvis topskatteydere i forhold til ikke-topskatteydere fra 2007 til 2017.

Spm. 15

Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del (2016-17) - spørgsmål 460 oplyse, hvordan de angivne tal fra BFL og AKU ser ud, hvis man renser deltidsansatte fra. Tallene bedes opgjort, så man renser personer fra, der har: a) under 10 timers arbejde om ugen b) under 20 timers arbejde om ugen c) under 30 timers arbejde om ugen og d) under 37 timers arbejde om ugen.

Spm. 16

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. april 2017 fra Jens Larsen, Odense NV, om forskelsbehandling vedrørende skat m.v., jf. SAU alm. del - bilag 173 (2016-17).  Svar  

Spm. 17

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål A, B, C og D.  Svar  

Spm. 18

Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk der var i Indsats pr. 1. maj 2017.  Svar  

Spm. 19

Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk der var i Indsats pr. 16. marts 2017.  Svar  

Spm. 20

Ministeren bedes oversende en opdatering af svaret på SAU (2016-17) alm. del – spørgsmål 237 med udgangspunkt tallet i tabel 1 for maj 2017.  Svar  

Spm. 21

Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt minister vil få som følge af regeringens skatteudspil, jf. ministervederlagsoversigten på Statsministeriets hjemmeside, og vil ministeren oplyse det samlede akkumulerede beløb i antal kroner, som ministrene tilsammen får i årlig skattelettelse som følge af udspillet?  Svar  

Spm. 22

Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt særlig rådgiver i regeringen vil få som følge af regeringens skatteudspil, jf. vederlagsoversigten på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside for de særlige rådgivere, samt oplyse det samlede akkumulerede beløb i antal kroner, som de særlige rådgivere tilsammen får i årlig skattelettelse som følge af udspillet?  Svar  

Spm. 24

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor store virksomheder ikke inkluderes i udregningen af skattegabet.  Svar  

Spm. 25

Ministeren bedes redegøre for, hvor meget skattegabet potentielt er undervurderet med, jf. at rapporten ”Kontrolindsats, skattegab og offentlige finanser” gør det klart, at mange områder ikke indgår i udregningen af det nuværende skattegab. Ministeren bedes endvidere redegøre for, om der pågår et arbejde for at ændre opgørelsen af skattegabet.  Svar  

Spm. 26

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor skattegabet ikke har nogen kobling til hverken den faktiske saldo eller til den strukturelle saldo, samt hvad ministerens holdning er til denne manglende kobling.  Svar  

Spm. 31

Ministeren bedes opdatere provenuskønnet i svar på SAU alm. del – spørgsmål 191 (2016-17), således at der foretages to supplerende beregning; én beregning hvor personfradraget aftrappes i indkomstintervallet 250.000-350.000 kroner, og én beregning hvor personfradraget aftrappes i indkomstintervallet 300.000-350.000 kroner. Der ønskes en beregning af marginalbeskatning for begge aftrapningsmodeller.  Svar  

Spm. 32

Vil ministeren som opfølgning på samrådet om midler til skattevæsenet, jf. samrådsspørgsmål A-D, redegøre for status på den nye professionsbacheloruddannelse i skat, herunder for, hvilke uddannelsesinstitutioner der har søgt om uddannelsen, og for hvornår der træffes beslutning om, hvilke institutioner der får mulighed for at udbyde uddannelsen?  Svar  

Spm. 622

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange henholdsvis familier og personer (antal og andel) der betaler over halvdelen af deres indkomst i direkte skatter, samt hvor høj den gennemsnitlige indkomst er for disse henholdsvis familier og personer.  Svar  

Spm. 623

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange henholdsvis familier og personer (antal og andel) der netto betaler over halvdelen af deres indkomst i direkte skatter (opgjort som direkte skatter fratrukket overførsler), samt hvor høj den gennemsnitlige indkomst er for disse henholdsvis familier og personer.  Svar  

Spm. 624

I forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del - spørgsmål 144 bedes ministeren fremsende en tabel, hvor der til bruttoindkomsten er medtaget indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner og ATP samt imputeret afkast af ejerbolig samt, som skatteudgift, tilføjet grundskyld for på den måde at få den samlede skatteprocent i forhold til den reelle indkomst for de forskellige indkomstgrupper. Svaret bedes opdelt på percentiler.  Svar  

Spm. 626

Af ministerens svar på SAU alm. del – spørgsmål 493 fremgår det, at der ikke er pligt til at opgive adresse ved fraflytning fra Danmark, til trods for at man har en stor gæld til det offentlige. Har ministeren kendskab til andre regler i lovgivningen, der er til hinder for inddrivelsen af udlandsdanskeres gæld til det offentlige?  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes oplyse indkomstfordelingen for skyldnere med gæld til det offentlige på over 1 mio. kr. og som er bosat i udlandet.  Svar  

Spm. 629

Ministeren bedes oplyse den danske geografiske fordeling af skyldnere med gæld til det offentlige på over 1 mio. kr. og som nu er bosat i udlandet, på tidspunktet op til deres afrejse fra Danmark.  Svar  

Spm. 631

I forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 475 bedes ministeren oversende en tabel svarende til tabel 2 i svaret, men hvor opdelingen er baseret på indkomst før skat frem for disponibel indkomst. Derudover bedes den gennemsnitlige disponible indkomst for hver gruppe oplyses. Ændringen i absolut og relativ indkomst bedes stadig være baseret på disponibel indkomst.  Svar  

Spm. 641

Vil ministeren oplyse, hvor meget et parcelhus og en ejerlejlighed i henholdsvis den billige, middel og dyre kategori på Frederiksberg betaler i samlet boligskat efter de nuværende regler og ifølge de nye regler fuldt indfaset?  Svar  

Spm. 654

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne i kr. af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point for en typisk enlig HK’er, en typisk enlig LO’er og en typisk enlig direktør. Ministeren bedes herunder redegøre for det umiddelbare mindreprovenu og mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point.  Svar  

Spm. 655

Ministeren bedes redegøre for de forventede dynamiske effekter forbundet med en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 52.900 kr. til 100.000 kr., jf. erhvervs- og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksomheder”, herunder hvor meget forslaget forventes at øge aktieinvesteringer opgjort i pct. og mio. kr. samt om effekterne af forslaget antages at være proportionalt med en sænkelse af marginalskatten på indkomst.  Svar  

Spm. 656

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange personer der i 2018 forventes at have en aktieindkomst på mellem 52.900 og 100.000 kr. og dermed opnår en reduktion af den marginale aktieindkomstskat på 15 pct.-point fra 42 til 27 pct. som følge af regeringens forslag om at hæve progressionsgrænsen for aktieindkomst, jf. erhvervs- og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksomheder”. Svaret bedes opgjort både i antal personer og i andel af det samlede antal personer, der investerer i aktier.  Svar