Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. en artikel om en ny principiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning. Desuden finder du et bindende svar om værdiansættelse af ejendom ved handel mellem interesseforbundne parter.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Vi har da lov at håbe
Moms- og skattetjek
Skattemæssige aspekter ved forældrekøb
Omlægning af regnskabsår for varmeforsyningsvirksomhederne
Principiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning
Sælgerpantebreve kan bruges til glidende generationsskifte
Bindende svar
Værdiansættelse af ejendom ved handel mellem interesseforbundne parter
Fast driftssted - Bygge- og anlægsvirksomhed
Ledelsens sæde
Vederlag efter lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner
Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond
Ophævelse af aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder – vedtægtsændring.
Afvisning
Dobbeltdomicil - fuld skattepligt
Afgørelser
Afgift ved gavedispositioner
Skattefri godtgørelse af rejseudgifter - Lønomlægning
Beskatning af kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Opretholdelse af klagesag ved Landsskatteretten, når der er afsagt konkursdekret over selskabet
Sagsbehandlingsmangler i forbindelse med beskatning af værdi af fri bil
Domme
Ejendomsavance - kommunes overtagelse efter planloven - ikke ekspropriation
Retssikkerhed – samtykkeerklæring – genoptagelse
Beskatning - erstatning - positiv opfyldelsesinteresse - renter - periodisering
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOEt nyt folketingsår er begyndt. Statsministeren har holdt sin åbningstale, og regeringen har fremlagt sit lovkatalog. |
Dansk RevisionFå ekstra fordele hos Skat hvis du er SMV'er |
DELACOURSkattemæssige aspekter ved forældrekøb Overvejer du et forældrekøb? Så læs mere her, om hvilke skatteforhold, du bør være opmærksom på. |
DeloitteOmlægning af regnskabsår for varmeforsyningsvirksomhederne En omlægning af regnskabsår udløser ikke automatisk omlægning af det skattemæssige indkomstår. Varmeforsyningsvirksomhederne skal derfor indsende ansøgning om omlægning af indkomstår til SKAT inden udgangen af det indkomstår, der ønskes omlagt. Det er vigtigt at ansøge rettidigt, da SKAT ikke har nogen mulighed for at dispensere, hvis fristen overskrides. |
KammeradvokatenPrincipiel højesteretsdom om ejendomsavancebeskatning Fortjeneste ved afståelse af landbrugsejendom, som var overført fra landzone til byzone og herefter overtaget af kommunen efter planlovens § 47 a, var ikke skattefri, idet afståelsen ikke var sket som følge af ekspropriation. Dette gjaldt selvom den øgede ejendomsbeskatning førte til, at det ikke længere var rentabelt at drive landbrugsvirksomhed på arealerne. |
SEGESSælgerpantebreve kan bruges til glidende generationsskifte SEGES har sammen med Kolding Herred Landbrugsforening ført en skattesag ved Landsskatteretten om brug af sælgerpantebreve til delvis finansiering af et glidende generationsskifte. |
Skatterådet bekræftede, at en overdragelsessum på 28. mio. kr. kunne anses for retvisende udtryk for værdien i handel og vandel pr. 1. juli 2016 af ejendommen Y. Hermed var der taget højde for, at køber, som er interesseforbundet med sælger, havde erhvervet en hjemfaldspligt på ejendommen fra Københavns kommune, hvorefter køber kunne erhverve sig ejendommen med bygninger pr. 1. april 2020, for 200.000 kr.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers aktiviteter i Danmark ikke vil medføre et fast driftssted for Spørger efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, sammenholdt med artikel 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og X-land.
Skatterådet kan bekræfte, at Selskabet ikke længere vil være fuldt skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, jf. § 1, stk. 6, da såvel Selskabets vedtægtsmæssige hjemsted som Selskabets ledelse fremadrettet vil være i X-land, også selvom Selskabets ledelse på sigt vil blive udvidet med A som Director som beskrevet.
Spørger kunne overtage en medarbejders opfindelser som kunne patenteres eller brugsmodelbeskyttes. Dette fremgår af Lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner. Spørger skulle til gengæld udbetale et vederlag til den ansatte, såfremt spørger lykkedes med en kommercialisering af opfindelsen.
Skatterådet bekræftede, at udbetalingen til medarbejderen skulle anses som A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, da udviklingen af produktet var sket i arbejdstiden og for arbejdsgiver.
Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske kommanditister i H2 K/S ikke vil have fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.
Skatterådet bekræftede, at en vedtægtsændring, hvor tre aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder blev sammenlagt efter vedtægternes fordelingsbestemmelser, ikke medførte afståelsesbeskatning. I afgørelsen blev der lagt vægt på, at formålet var at gøre selskabet klar til en børsnotering, at aktionærerne oprindelig havde aftalt, hvilken fordelingen der skulle gælde i tilfælde af en børsnotering, at der er tale om uafhængige parter, og at den konkrete fordelingsmetode var udarbejdet af eksterne rådgivere. Skatterådet bekræftede desuden, at selskabet kunne ændre vedtægterne tilbage til udgangspunktet, hvis børsnoteringen ikke blev gennemført.
Skatterådet afviser at besvare begge de stillede spørgsmål, da spørgers indlagte forudsætninger om, at bonus ikke er retserhvervet i optjeningsåret, ikke fremgår tilstrækkeligt entydigt i det beskrevne faktum.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger var fuldt skattepligtig til Danmark. Spørger havde en helårsbolig til rådighed her i landet. Spørgers erhvervsmæssige beskæftigelse under ophold i Danmark var løbende personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv. Derfor havde spørgers ophold her i landet ikke karakter af kortvarige ophold på grund af ferie eller lignende.
Landsskatteretten kunne ikke bekræfte, at en påtænkt gave fra en i Tyskland bosiddende mor til dennes søn, der var bosiddende i Danmark, i form af enten en landbrugsejendom i Tyskland eller et kontant beløb ville være fritaget for dansk gaveafgift. Landsskatteretten lagde vægt på, at den påtænkte gave i begge tilfælde ville være omfattet af "anden formue" i art. 25, stk. 3 i den dansk tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Da SKAT have afvist et spørgsmål om betydningen for værdiansættelsen af gaven i form af ejendommen af en forbeholdt brugsret, havde Landsskatteretten ikke mulighed for at besvare dette, henset til, at afvisninger på anmodninger om bindende svar efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. stk. 2 ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Da klager måtte anses for at have konverteret en del af sin løn til rejsegodtgørelse og dermed have overtrådt modregningsforbuddet i ligningslovens § 9, stk. 4, 3. pkt., fandt Landsskatteretten, at rejsegodtgørelsen i sin helhed måtte anses for skattepligtig. Landsskatteretten lagde vægt på, at klager alene oppebar en meget begrænset løn på kr. 1.000 om måneden og oppebar rejsegodtgørelse på omkring kr. 100.000 på årsplan.
Landsskatteretten fandt, at et kompensationsbeløb fra et pengeinstitut for tab på investeringsbeviser skulle beskattes på det tidspunkt, hvor der blev indgået aftale om betaling af kompensation, og ikke på tidspunktet for salget af investeringsbeviserne.
Da et selskab var gået konkurs, og kurator ikke ønskede at indtræde i sagen, afviste Landsskatteretten klagen. En kreditor, der ønskede at videreføre sagen på egen hånd, kunne ikke anses for part i sagen jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 2
Landsskatteretten fandt ikke, at anvendelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 om fristgennembrud, når en indkomstansættelse er en direkte følge af en ansættelse for et andet indkomstår, medfører, at kravene til fremsendelse af en agterskrivelse i skatteforvaltningslovens § 20 bortfalder. En afgørelse, hvor SKAT havde forhøjet en ægtefælle med fri bil uden at varsle ændringen efter § 20, ansås derfor for ugyldig. Det forhold, at LSR tidligere havde fundet, at det var denne ægtefælle og ikke ægtefællen i den oprindelige sag, der havde den frie bil til rådighed, gav således ikke SKAT mulighed for at undlade at fremsende en agterskrivelse.
Spørgsmålet i sagen var, om appellantens avance ved afståelse af en landbrugsejendom til Y1 Kommune var skattefri i medfør af ejendomsavancebeskatningslovens § 11.
Kommunen havde i en periode forhandlet med appellanten om køb af ejendommen, der ved en lokalplan var udlagt til erhvervsformål og samtidig overført fra land til byzone. Kommunen havde ad to omgange gennemført åstedsforretning med henblik på ekspropriation, og det var ubestridt, at en række omkringliggende ejendomme var afstået uden beskatning. Der blev ikke indgået en frivillig handel med appellanten, og ekspropriation blev heller ikke gennemført i forhold til ham. Kommunen meddelte den 1. februar 2010 appellanten, at der ikke var politisk opbakning til at foretage yderligere sagsbehandling med henblik på at erhverve ejendommen ved ekspropriation eller frivillig handel. Appellanten begærede herefter ejendommen overtaget af kommunen i medfør af planlovens § 47 a.
For landsretten gennemførtes syn og skøn, og skønsmanden konkluderede, at det ikke ville være rentabelt at drive landbrug på de omhandlede arealer efter arealernes overførsel fra landzone til byzone med forøget ejendomsskat til følge.
Højesteret fastslog, at de i sagen foreliggende omstændigheder ikke var omfattet af skattefritagelsen i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., idet arealerne ikke blev eksproprieret.
Dernæst fastslog Højesteret, med henvisning til UfR 1995.831 H, at det er en betingelse for skattefrihed efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt., at ekspropriation måtte påregnes på aftaletidspunktet. Højesteret bemærkede, at det i den konkrete sag var ubestridt, at kommunen havde opgivet planerne om at ekspropriere arealerne, da anmodningen om overtagelse efter planlovens § 47 a blev fremsat. Derfor var avancen heller ikke skattefri efter 2. pkt.
Endelig tog Højesteret stilling til, om formålet med ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, kunne føre til, at kommunens overtagelse af arealerne efter planlovens § 47 a - ligesom overtagelser efter planlovens § 48 - alligevel må anses for omfattet af skattefriheden. Særligt med henvisning til formålet med og forarbejderne til planlovens § 47 a fandt Højesteret, at bestemmelsen forudsætter, at en værdistigning som følge af en zoneændring vil blive beskattet efter ejendomsavancebeskatningsloven.
Kommunens overtagelse af arealerne kunne på den baggrund ikke sidestilles med de afståelser af ejendom, der er skattefri efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1.
Højesteret stadfæstede derfor landsrettens dom.
Landsretten fandt det godtgjort, at en samtykkeerklæring, som var stilet til selskabet og underskrevet af skatteyderen, måtte anses for at omfatte ham. Landsretten lagde i den forbindelse vægt på samtykkeerklæringens indhold, og at selskabet på underskriftstidspunktet var taget under konkursbehandling og sluttet efter konkurslovens § 143. Landsretten fandt derfor ikke, at der forelå en overtrædelse af retssikkerhedslovens § 10, stk. 1.
Landsretten udtalte endvidere, at oplysningen om, at der ikke blev rejst tiltale mod skatteyderen for at have modtaget maskeret udbytte, ikke kunne antages at ville have medført et væsentligt ændret udfald af skatteankenævnets afgørelse.
Landsretten tiltrådte derfor, at der ikke var grundlag for genoptagelse af skatteankenævnets afgørelse efter skatteforvaltningslovens § 35 g, stk. 1, og at der heller ikke forelå særlige omstændigheder, jf. § 35 g, stk. 3, der kunne begrunde genoptagelse af afgørelsen.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindelse af Skatteministeriet (SKM2017.229.BR).
Sagen udsprang af, at skatteyderen i 2006 solgte sin lejlighed ved en betinget købsaftale, som han senere hævede. Handlen blev hævet fordi, at køberne ikke i overensstemmelse med aftalen deponerede den resterende del af købesummen for lejligheden. Skatteyderen fik i 2009 af Østre Landsret medhold i, at han havde krav på erstatning for positiv opfyldelsesinteresse. Efterfølgende modtog skatteyderen et beløb i henhold til en forligsaftale indgået med køberne.
Spørgsmålet i skattesagen var, om en del af erstatningsbeløbet udgjorde skattepligtige renter, og i givet fald i hvilket indkomstår beløbet skulle beskattes.
Østre Landsret tiltrådte, at rentebeløbet ikke var omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 2, og at der var tale om skattepligtige renter i medfør af statsskattelovens § 4. Landsretten tiltrådte endvidere, at beløbet skulle beskattes i indkomståret 2009, idet skatteyderen erhvervede endelig ret til erstatning ved landsrettens dom i 2009, jf. princippet i ligningslovens § 5, stk. 1.
Landsretten kom imidlertid frem til, at rentebeløbet udgjorde kr. 2.410.367 og ikke 2.421.000, som SKAT og Københavns Byret var kommet frem til.
Landsretten bestemte derfor, at skatteyderens skattepligtige indkomst skulle nedsættes med kr. 10.633 i forhold til byrettens dom. Skatteyderen blev samtidig tilpligtet at betale kr. 75.000 i sagsomkostninger til Skatteministeriet, idet skatteyderen alene havde fået medhold for et ubetydeligt beløb i forhold til sin påstand.
Modregning i overskydende skat Da dansk rets almindelige modregningsbetingelser var opfyldt, fandtes en foretagen modregning i et overskydende skattebeløb til dækning af restskat og inddrivelsesrenter for foretaget med rette. Landsskatteretten fandt ikke, at bestemmelsen i kildeskattelovens § 62 A, stk. 3 om en ændret årsopgørelse, der medfører udbetaling af overskydende skat, kunne anses for at indeholde et modregningsforbud. |
Journalnr: 15/0746367
Beskatning af overførsler
Klagen vedrører beskatning af indsætning på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 15-09-2017
Journalnr: 14/3198224
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 13/5709590
Fradrag for underskud af virksomhed
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende nægtet fradrag for underskud af virksomhed for indkomstårene 2010 og 2011. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse, hvor klageren er nægtet anvendelse af virksomhedsordningen i indkomstårene 2010-2012, jævnfør virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende beskatning af indestående på konto for opsparet overskud i virksomhedsordningen for indkomståret 2010 samt nedsættelserne som følge heraf af de selvangivne hævninger for indkomstårene 2011 og 2012.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 15/2167874
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører genoptagelse af skatteansættelsen og hjemvisning til fornyet behandling. Sagen hjemvises i det hele.
Afsagt: 07-09-2017
Journalnr: 15/2906778
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2008 og 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 14/0132073
Genoptagelse af vinafgiftstilsvaret
SKAT har nægtet at genoptage klagerens ansættelse af vinafgift for perioden 1. januar 2011 - 1. juni 2013. SKAT pålægges at genoptage den ansatte vinafgift for den angivne periode.
Afsagt: 13-09-2017
Journalnr: 14/2110862
Handelsværdi
Klagen vedrører fastsættelse af handelsværdi for ejendom. Landsskatteretten ansætter værdien til det påståede.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 14/2111155
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved overdragelse af ejendom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 14/5317179
Omgørelse
SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse af en disposition, hvorefter klageren har solgt nominelt 2.000.000 kr. aktier i A/S til ApS for 19.045.600 kr. Beløbet blev beskattet hos klageren som udbytte, jf. ligningslovens § 16B, hvorved der ikke kunne udnyttes et ejertidsnedslag på 14 %. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2017
Journalnr: 16/0067727
Skat af præmie
Klagen vedrører beskatning som personlig indkomst af præmie som vundet i tv-konkurrence. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-10-2017 dom i C-573/16 Air Berlin
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs
Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - DomDen 25-10-2017 indstilling i C-398/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - et hjemmehørende moderselskabs fradrag for renter af et lån til erhvervelse af andele i et udenlandsk datterselskab - et ikke-hjemmehørende moderselskabs fradrag for værditabet af andelene i det ikke-hjemmehørende datterselskab som følge af en ændring af valutakursen - konsolideret koncern
Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - DomDen 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën
Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag
Fair Taxation: Commission welcomes new rules to resolve tax disputes
Bilag 2 |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA |
Spm. 2 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 13 |
Bilag 16 | Regeringens "Strategi for vækst gennem deleøkonomi" og Faktaark |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Henvendelse af 13/10-17 fra Peer Pedersen, Frederiksværk vedr. revision af skat og moms |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 | Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk der var i Indsats pr. 1. maj 2017. Svar |
Spm. 19 | Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk der var i Indsats pr. 16. marts 2017. Svar |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 622 |
Spm. 623 |
Spm. 624 |
Spm. 626 |
Spm. 628 |
Spm. 629 |
Spm. 631 |
Spm. 641 |
Spm. 654 |
Spm. 655 |
Spm. 656 |