SkatteMail 2017, uge 41

Kære Læser

Denne uges SkatteMail er naturligvis stærkt præget af af Folketingets åbning og regeringens katalog med de lovforslag, som den i øjeblikket regner med at fremsætte i løbet af folketingsåret. På skatteområdet kommer der mindst 23 lovforslag.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Håndtering af kontanter
Nye tiltag mod sort arbejde
Skat for lokalpolitikere
Folketinget åbnet – det kan vi vente os
Regeringens lovprogram
Bulletin for International Taxation: 9 - 2017
Ny aktuel guide om transfer pricing og toldværdi
European Taxation: 8 - 2017
Lovprogram for 2017/2018: Skatte- og afgiftsmæssige initiativer
Skærpet beskatning af personer med arbejde i Sverige
US tax reform
Regeringens lovprogram 2017/2018
Ulovlige aktionærlån igen – igen

Bindende svar
Anbringelse af pensionsmidler i unoterede aktier
Trust - transparens - gave
Fast driftssted ved projektstyring fra dansk kontor

Afgørelser
Et selskabs lån til ejer af selskabet - Udlodning
Aktieindkomst – Hævninger på mellemregning

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Håndtering af kontanter

Der har i de seneste år været meget fokus på håndtering af kontanter, her præciserer vi reglerne.

BDO

Nye tiltag mod sort arbejde

Et enigt Folketing har indgået en politisk aftale om at styrke indsatsen mod sort arbejde. Det betyder blandt andet udvidede beføjelser til SKAT, styrket myndighedssamarbejde og en oplysningskampagne.

BDO

Skat for lokalpolitikere

Kommunalvalget den 21. november 2017 nærmer sig med hastige skridt, og indsamlingen af bidrag til valgkampen er formentlig på sit højeste. Og som altid, når der er penge involveret, skal skattereglerne tages i agt.

BDO

Folketinget åbnet – det kan vi vente os

I forbindelse med Folketingets åbning har regeringen som sædvanlig fremlagt et katalog med de lovforslag, som den i øjeblikket regner med at fremsætte i løbet af folketingsåret. På skatteområdet kommer der mindst 23 lovforslag.

Beierholm

Regeringens lovprogram

Skatteområdet

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 9 - 2017

I denne udgave:

  • The Taxation of Non-Resident Rental Income from Movable Property in the Tax Treaties Concluded by Brazil
  • New Advance Pricing Agreement Roll-Back Provisions in Turkey
  • Australia’s New Diverted Profits Tax: The Rationale, the Expectations and the Unknowns

Deloitte

Ny aktuel guide om transfer pricing og toldværdi

Deloitte udarbejder årligt en guide om transfer pricing og toldværdi. De to regelsæt fordrer ikke, at priserne er ens, men principper og dokumentation skal matche. Guiden samler mange landes regler og kan være en god hjælp, uanset hvor i verden I handler.

European Taxation (ET)

European Taxation: 8 - 2017

I denne udgave:

  • Action 6: Are the Anti-Abuse Rules EU Compatible?
  • The Subject-to-Tax Requirement in the EU Parent-Subsidiary Directive (2011/96)
  • Tax Rulings in Poland Following Recent Amendments

Plesner

Lovprogram for 2017/2018: Skatte- og afgiftsmæssige initiativer

Regeringen har i forbindelse med Folketingets åbning offentliggjort lovprogrammet for det kommende folketingsår 2017/2018. Vi opsummerer her nogle af de væsentligste initiativer på skatte- og afgiftsområdet.

PwC

Skærpet beskatning af personer med arbejde i Sverige

Der er i Sverige fremsat forslag om at hæve den særlige svenske SINK-skat fra 20 % til 25 %. Samtidig anbefales ”economic employer”-begrebet indført fra 2019, så flere lønmodtagere fra udlandet med arbejde i Sverige skal betale svensk skat af lønindkomst.

PwC

US tax reform

Så er der igen nyt på US tax reform fronten.

PwC

Regeringens lovprogram 2017/2018

Med åbningen af Folketinget blev regeringens lovprogram for det kommende år også offentliggjort. Vi har nedenfor oplistet de initiativer, som vedrører skatte-, moms- og afgiftsområdet.

Ret&Råd Advokater

Ulovlige aktionærlån igen – igen

Der er stor forskel på, hvordan et ulovligt aktionærlån eller kapitalejerlån ophører. De forskellige muligheder, har hver sin skattemæssige betydning og derfor er løsningen man vælger vigtig.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Anbringelse af pensionsmidler i unoterede aktier

SKM2017.569.SR

Spørger var et unoteret selskab, som havde til formål at investere i ejendomme i større byer med henblik på udlejning til beboelse til primært studerende. Det var valgt at tilknytte selskabets aktier en anvisningsret/fortrinsret til lejemålene i selskabets lejligheder. Det betød, at investorerne kunne opnå en forrang til en lejlighed, inden den blev udbudt til en ekstern lejer. Udlejning til investorerne ville være på samme vilkår som ved udlejning til tredjemand - dvs. på markedsvilkår og til markedsleje, og ved fastsættelse af huslejen blev der anvendt eksterne valuarvurderinger af markedslejen, inden for rammerne af gældende lovgivning.

Skatterådet kunne bekræfte, at en personinvestor kunne anvende pensionsmidler til investering i aktier i selskabet, jf. pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, og § 23 i bekendtgørelse nr. 1056 af 7. september 2015 (puljebekendtgørelsen). Skatterådet kunne bekræfte, at den til investeringen medfølgende "anvisningsret" ikke var i strid med anvendelseskravet i "puljebekendtgørelsen" vedr. investering af pensionsmidler i unoterede aktier. Finanstilsynet havde tiltrådt SKATs indstilling i sagen.

 

Bindende svar: Trust - transparens - gave

SKM2017.568.SR

Skatterådet bekræftede, at en amerikansk trust stiftet af en dansk skattepligtig skulle anses for skattemæssig transparent, således at der ikke skulle ske beskatning efter ligningslovens § 16 K, og således at overdragelser til trusten ikke ansås for en skattemæssig afståelse, ligesom stifteren fortsat var skattepligtig af afkastet mv. af de indskudte aktiver i trusten, samt at udbetalinger til begunstigede i udgangspunktet ansås for gaver.

 

Bindende svar: Fast driftssted ved projektstyring fra dansk kontor

SKM2017.566.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte at Spørger (GmbH) ikke bliver begrænset skattepligtig i henhold til selskabsskattelovens §2, stk. 1, litra a, da en del af selskabets aktivitet udføres fra et fast driftssted i Danmark.

Selskabet udfører projektstyring i forbindelse med projektopførelsen på vegne af et tysk projektselskab.

Arbejdet anses ikke alene for at være af hjælpende eller forberedende karakter.

 

Afgørelse: Et selskabs lån til ejer af selskabet - Udlodning

SKM2017.571.LSR

Landsskatteretten fandt, at et selskab via mellemregningskontoen havde ydet et lån til klageren, der var hovedanpartshaver i selskabet. Ydelse af lånet kunne ikke anses for en sædvanlig forretningsmæssig disposition. Lånet ansås herefter for en udlodning, jf. ligningslovens §§ 16 E, stk. 1 og 16 A.

 

Afgørelse: Aktieindkomst – Hævninger på mellemregning

SKM2017.570.LSR

Et selskabs tilgodehavende hos hovedaktionæren (aktionærlån), der var bogført på mellemregningskontoen, ansås for at vedrøre hovedaktionæren privat og blev beskattet som maskeret udlodning.

 

Nye straffesager

SKM2017.567.BR

Straf – skattesvig – momssvig – rufferi medvirken

T var tiltalt for moms- og skattesvig samt medvirken til rufferi. T havde medvirket til et ægtepars bordelvirksomhed, idet T på deres vegne stod som lejer af en ejendom, hvorfra ægteparret drev bordelvirksomhed og udfærdigede fiktive huslejekontrakter til de prostituerede med henblik på fremvisning i tilfælde af myndighedernes kontrol. De prostituerede skulle aflevere 50 % af deres omsætning til ægteparret. T havde for perioden 29.11.2010-11.04.2012 angivet et momstilsvar på 23.987 kr., selvom momstilsvaret rettelig var 85.319 kr. For perioden 12.04.2012-30.09.2014 havde T drevet momsregistreringspligtig virksomhed uden at den var anmeldt til SKAT. For indkomståret 2010 havde T afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sin selvangivelse, idet hun havde angivet sin bidragspligtige indkomst for lavt med 3.587 kr. og sin skattepligtige indkomst for lavt med 32.983 kr. For 2011 og 2012 havde hun selvangivet sin skattepligtige indkomst for lavt med i alt 299.296 kr. For indkomståret 2013 hvor hun ikke havde modtaget en skatteansættelse, havde T undladt at indgive selvangivelse, hvorefter overskuddet på 189.321 kr. i hendes virksomhed ikke blev beskattet. T havde derved unddraget for 192.552 kr. i moms, 187.480 kr. i skat og 48.128 kr. i arbejdsmarkedsbidrag i alt.

T forklarede, at hun ikke vidste, at rufferi var strafbart i Danmark, at hun ikke kendte lejekontrakternes indhold, og at andre prostituerede stod som udlejere i andre af ægteparrets bordeller.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen, men T frifandtes for at have drevet momsregistreringspligtig virksomhed efter at registreringen var inddraget, idet det ikke fandtes bevist, at T har indset, at afmeldingen skete på grundlag af fejlagtige oplysninger fra hendes side. Retten lagde endvidere til grund, at T har vidst, at de indtægtsoplysninger, der blev videregivet til SKAT var forkerte, idet de blandt andet var baseret på de lyserøde bilag, hvor en del af indtægterne ikke var medtaget. T idømtes 4 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 290.000 kr. samt blev pålagt 6 års indrejseforbud.

SKM2017.565.BR

Straf – skattesvig – momssvig

T var tiltalt for moms- og skattesvig. T havde som indehaver af en virksomhed for perioden 31.03.2011-31.10.2012 angivet et momstilsvar på 90.344 kr., og blev foreløbig fastsat til yderligere 100.000 kr., selvom momstilsvaret rettelig var 226.610 kr. For perioden 01.11.2012-31.05.2013 havde T fortsat driften af virksomheden og udstedt fakturaer med moms, selvom SKAT havde inddraget registreringen den 30.10.2012. T havde endvidere for indkomståret 2011 undladt inden 4 uger efter modtagelsen af skatteansættelsen, at reagere på at den var for lav med 335.132 kr. For 2012 havde T uden at have modtaget en skatteansættelse undladt at indgive selvangivelse, hvorefter overskuddet på 554.788 kr. i T's virksomhed ikke blev beskattet. T havde derved unddraget for 105.792 kr. i moms, 312.385 kr. i skat og 71.173 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

T ønskede ikke at afgive forklaring til sagen.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Den lagde de talmæssige opgørelser af unddragelserne til grund. Det fandtes bevist, at T har været klar over, at han ville unddrage statskassen disse beløb. T idømtes 3 måneders fængsel betinget med vilkår om behandling mod misbrug samt en tillægsbøde på 485.000 kr.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/0727211
Beskatning af overførsler
Klagen vedrører beskatning af overførsler fra virksomheder som personlig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 16/0483078
Ejendomsværdiskat
Klagen vedrører forhøjelse af ejendomsværdiskat til at omfatte 100% af den på ejendommen pålignede. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 13/0213959
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 13/5813953
Indeholdelsespligt
SKAT har anset klageren for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for udbetalinger fra byggekonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-09-2017

Journalnr: 17/0009280
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2008. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 16/1402239
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2015 i 2010. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 16/1741960
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2008. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 15/0468875
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten forhøjer udlodningen yderligere.
Afsagt: 15-09-2017

Journalnr: 15/3235691
Overførsel af personfradrag
Klagen vedrører nægtet overførsel af personfradrag fra ægtefælle. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2017

Journalnr: 15/3265186
Renteudgifter i andelsboligforening
Klagen vedrører nægtet fradrag for renteudgifter i andelsboligforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 16/1323438
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 13/5383455
Skat i forbindelse med kørsel af road-race på hobbyplan
Klagen vedrører beskatning af sponsorindtægter modtaget i forbindelse med kørsel af road-race på hobbyplan, herunder fradrag for ikke-dokumenterede udgifter i forbindelse hermed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-10-2017 - 07-11-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-10-2017 dom i C-573/16 Air Berlin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs

Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Dom
Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-398/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - et hjemmehørende moderselskabs fradrag for renter af et lån til erhvervelse af andele i et udenlandsk datterselskab - et ikke-hjemmehørende moderselskabs fradrag for værditabet af andelene i det ikke-hjemmehørende datterselskab som følge af en ændring af valutakursen - konsolideret koncern

Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Dom
Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Indstilling
Tidligere dokument: C-398/16 X - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS DIREKTIV om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske Union

Udkast til RÅDETS DIREKTIV om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske Union - Vedtagelse

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 17 Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven. (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 1

Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2017-18

Bilag 3

Gennemsigtighedsrapport SKATs kontrolarbejde i 2016

Bilag 4

Program: FairTax og COFFERS, Bruxelles den 21. november 2017

Bilag 7

Beretning nr. 8 afgivet den 2. oktober 2017 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder og udfordringer i forhold til skat og deleøkonomi

Bilag 8

Til orientering høringssvar og høringsoversigt om forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.), fra justitsministeren

Bilag 10

Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag)

Bilag 11

Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens årsberetning for 2016

Bilag 12

Pressemeddelelse "Folketingets Skatteudvalg nedsætter parlamentarisk arbejdsgruppe om skat og dele- og platformsøkonomi"

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Ministeren bedes tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster.  Svar  

Spm. 2

Ministeren bedes oversende en opdateret liste over Skatteministeriets faste afrapporteringer til Skatteudvalget, jf. ministerens svar på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 77.  Svar  

Spm. 3

Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvilke love inden for Skatteministeriets lovgivningsområde der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/lovovervågning. Oversigten bedes angive dels temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og dels hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, jf. svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 68.  Svar  

Spm. 5

Af svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 549 fremgår det, at det forventes, at der vil blive tilbagebetalt 13¼ mia. kr. som følge af for høje ejendomsvurderinger. Ministeren bedes oplyse, hvor stort provenuet ville være, hvis der på lignende vis skulle betales skat for de ejendomsvurderinger, der har været for lave.  Svar  

Spm. 7

Ministeren bedes oplyse, hvordan regeringens samlede reformudspil forventes at påvirke uligheden, hvis de gennemføres fuldt ud. Beregningen bedes foretages på baggrund af regeringens udspil ’Sammen forlænger vi opsvinget’ (når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften) og ’Sammen om fremtidens virksomheder’ samt med den samme beregningstekniske justering af overførselsområdet, der er anvendt i forbindelse med beregningerne i ”2025-forløb og reformudspil” og som øger arbejdsudbuddet med ca. 7.000 personer og giver et provenu på 5,25 mia. kr. årligt. Redegørelsen bedes både opgjort for udviklingen i den disponible indkomst – både i kroner og pct. – fordelt på deciler samt effekten på gini-koefficienten.

Spm. 8

Kan ministeren be- eller afkræfte, at ministeren i forbindelse med de kommende styrelser i SKAT ikke ønsker, at der fortsat er mulighed for distancearbejdspladser?  Svar  

Spm. 9

Ministeren bedes redegøre for, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været for alle sager i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene i de seneste 10 år.

Spm. 10

Ministeren bedes opgøre, hvad sagsbehandlingstiden har været for forskellige typer af sager ved Landsskatteretten de seneste 10 år. Som typeeksempler kan nævnes sager om lønsumsafgift og transfer pricing.

Spm. 11

Ministeren bedes redegøre for, om der er sat nogle initiativer i værk, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene.  Svar  

Spm. 12

Hvad mener ministeren vil være en acceptabel gennemsnitlig sagsbehandlingstid i Landsskatteretten og i skatteankenævnene, og hvornår kan man forvente at nå den?  Svar  

Spm. 13

Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud. Ministeren bedes redegøre for dette ved henholdsvis en model, hvor man maksimalt kan fremføre underskud i 5 år og i 3 år. Endvidere bedes provenuet oplyst i umiddelbar virkning, efter tilbageløb men før adfærd, og efter adfærd samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 549

Vil ministeren oplyse, hvor stort et provenu, det vurderes, at den danske statskasse er gået glip af som følge af de misvisende ejendomsvurderinger?  Svar  

Spm. 557

Ministeren bedes redegøre for forslag for forslag og år for år og varigt hvilke indregnede effekter af tilbageløb og adfærdsændringer, der indgår, herunder hvilke ændringer i arbejdsudbud der er forudsat.  Svar  

Spm. 610

Vil ministeren for hvert af skatte- og afgiftsforslagene oplyse, hvor mange millioner kroner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere? Samtidig ønskes det samlede antal topskatteydere og antallet af skatteydere, der ikke betaler topskat, oplyst.  Svar  

Spm. 611

Vil ministeren oplyse, hvordan aktieindkomsten fordeler sig på indkomstintervaller med et indkomstbegreb svarende til topskattegrundlaget, og således at topskattegrænsen definerer et af intervallerne samt hvordan indkomsten for hvert interval fordeler sig efter indkomst, der beskattes med 27 pct. henholdsvis 40 pct.?  Svar  

Spm. 612

Vil ministeren oplyse, hvor stor en gevinst en enlig med en aktieindkomst på 100.000 kr. eller derover opnår gennem regeringens forslag om at hæve progressionsgrænsen for aktieindkomst til 100.000 kr.? Det ønskes i forlængelse heraf oplyst, hvor stor gevinsten er for et ægtepar, der tilsammen har en aktieindkomst på 200.000 kr. eller derover.  Svar  

Spm. 613

Vil ministeren oplyse, hvor stor en skattemæssig gevinst der opnås ved at placere 500.000 kr. på en aktiesparekonto i forhold til at holde samme aktier i depot ved a) forskellige forudsætninger om afkastet – et lavt, et gennemsnitligt og et højt og b) under antagelse af at den marginale aktieindkomstskat er 27 hhv. 43 pct. for den person, der etablerer aktiesparekontoen?  Svar  

Spm. 620

Ministeren bedes oplyse, om regeringen i øjeblikket forhandler dobbeltbeskatningsoverenskomster med udviklingslande og i så fald hvilke, og om regeringen har planer om at starte forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster med udviklingslande og i så fald hvilke? Hvis ministeren ikke mener, at der kan gives et offentligt tilgængeligt svar, bedes ministeren oversende svaret fortroligt.  Svar  

Spm. 633

Ministeren bedes redegøre for, hvem der deltager i ministeriets DBO-taskforce og for deres rolle i forhold til danske forhandlinger af dobbeltbeskatningsoverenskomster, herunder om taskforcen konsulteres både før og/eller under og/eller efter forhandlinger af dobbeltbeskatningsoverenskomster?  Svar  

Spm. 643

Vil ministeren personligt gå ind i sagen om de forsvundne mindst 12 mia. kr., som SKAT angiveligt er blevet bedraget for, ved eksempelvis at tage kontakt til De Forenede Arabiske Emiraters regering mhp. på dels at få opsporet og tilbageført de mange milliarder kr. og dels få udleveret den hovedmistænkte i sagen til Danmark?  Svar  

Spm. 644

Hvilke diplomatiske redskaber mener ministeren, det kunne være relevant at bruge, hvis De Forenede Arabiske Emirater og Dubai ikke medvirker fuldt ud til opklaring af sagen om de bortsvindlede 12 mia. kr. fra SKAT og ved afhøring og evt. udlevering af den hovedmistænkte i sagen?  Svar  

Spm. 646

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort som 2025-regler i 2018-niveau.  Svar  

Spm. 662

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 27. september 2017 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil ”JobReform fase II”:, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AQ, AR og AS.  Svar  

Spm. 670

Med § 3 i Bekendtgørelse nr. 738 af 13. juni 2017 om tredjepartsbetalinger m.v. er det blevet klart, at pengeinstitutterne har ret til at modtage formidlingsprovision fra investeringsforeninger, men at pengeinstitutterne hurtigst muligt efter modtagelsen skal videregive den del af betalingen, der kan henføres til de kunder, der har porteføljeplejeaftaler. Vil ministeren redegøre for, om en investeringsforening, som udbetaler formidlingsprovision til et pengeinstitut, er forpligtet til at indeholde kildeskat ved udbetaling af formidlingsprovisionen til pengeinstituttet, og om ministeren overvejer at regulere den skattemæssige behandling af formidlingsprovision hos investeringsforeningen og/eller investor?  Svar  

Spm. 671

Ministeren bedes redegøre for, hvad den foreløbige rapport om beskatning af internetvirksomheder, som OECD’s generalsekretær Gurría omtalte i sin tale til Økofins uformelle møde i Tallinn den 15.-16. september 2017, mere specifikt kommer til at indeholde, og hvordan den danske regering bidrager til dette arbejde. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvilket mandat G20 har givet OECD i arbejdet med en ny model for beskatning af internetvirksomheder.  Svar  

Spm. 672

Ministeren bedes redegøre for, hvor meget de 20 største internetbaserede virksomheder betaler i skat i Danmark, og hvor stor deres omsætning er. Opgørelsen bedes givet både på virksomhedsniveau og samlet.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 3

Om studielån til udenlandske studerende.

Samrådsspørgsmål

Spm. A

Samrådsspm. om at regeringen i sin pressemeddelelse ”Regeringen klar med ny milliardtilførsel til fremtidens skattevæsen” kalder et milliardbeløb på forslaget til finansloven for ”nye”, til skatteministeren

Spm. B

Samrådsspm. om at ud af de i alt 5,5 mia. kr., der er afsat til skattevæsnet på regeringens finanslovsforslag for 2018, da er kun 100 mio. kr. årligt tiltænkt kontrolindsats og andre opgaver på indsatsområderne, til skatteministeren

Spm. C

Samrådsspm. om at skattevæsenet i 2018 (i modsætning til 2017) kan nedbringe skattegabet og overholde sin målsætning om 2 pct. skattegab, til skatteministeren

Spm. D

Samrådsspm. om at den afsatte ramme til øget kontrol på regeringens forslag til finanslov for 2018, er tilstrækkelig til at skattekontrollen og vejledningen kan blive styrket, til skatteministeren

Spm. E

Samrådsspm. om at forhindre, at borgere kan spekulere i såkaldt konkursrytteri og virksomhedsmodeller, hvor man overtager nødlidende selskaber og lader SKAT erklære selskaberne konkurs, til skatteministeren

Spm. F

Samrådsspm. om den nuværende skattekontrol af de små og mellemstore virksomheder er tilstrækkelig til at modvirke snyd og spekulation, til skatteministeren

Spm. G

Samrådsspm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sætte ind over for den type konkursrytteri, som er beskrevet i artiklen ”Fyns ubestridte konkurskonge slæbes i retten, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren

Spm. H

Samrådsspm. om de nuværende regler for at kunne opstarte og afvikle en virksomhed er hensigtsmæssige i forhold til at modvirke konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren

Spm. I

Samrådsspm. om ministerens holdning til, at firmaer som Facebook og Google betaler så lav skat som det er tilfældet i dag, til finansministeren, kopi til skatteministeren

Spm. J

Samrådsspm. om ministeren vil støtte EU-Kommissionens bestræbelser på at sikre effektiv og fair beskatning af internetgiganter også på kort sigt, herunder det franske forslag, til finansministeren, kopi til skatteministeren

Spm. K

Samrådsspm. om det er fremmende for dansk erhvervslivs konkurrenceevne og evne til at skabe og fastholde job, at danske virksomheder skal konkurrere med internetvirksomheder, der betaler tæt på nulskat, til finansministeren, kopi til skatteministeren

Spm. L

Samrådsspm. om initiativer i forhold til lande, der ikke ønsker at samarbejde med de danske myndigheder om at inddrive udlandsdanskeres gæld til det offentlige i Danmark, til udenrigsministeren, kopi til skatteministeren

Spm. M

Samrådsspm. om initiativer til at inddrive gæld fra udlandsdansker bosat i Schweiz, men som er rejst fra en offentlig gæld i Danmark, til udenrigsministeren, kopi til skatteministeren