SkatteMail 2018, uge 40

Kære Læser

Denne uges nyheder er præget af regeringens lovprogram på skatteområdet for det kommende folketingsår.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skattefrie godtgørelser må altså ikke modregnes i lønnen
Folketinget åbnet – oversigt over skatteministerens lovforslag
Beskatning af bonus under...
Regeringens lovprogram for...
Regeringens lovprogram for det kommende folketingsår
Implementering af skatteundgåelsesdirektivet m.v. - lovforslag fremsat
Tilladelse til skattefri aktivtilførsel kunne ikke tilbagekaldes
Tax Inspectors Without Borders making significant progress towards strengthening developing countries' ability to effectively tax multinational enterprises
Regeringens lovprogram 2018/2019: Personskat
Regeringens lovprogram 2018/2019: Selskabsskat
Kina: Ny skattereform på vej
Lovforslag om afbureaukratisering af forskerskatteordningen
Styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
Lovforslaget om implementering af skatteundgåelsesdirektiverne ændrer reglerne om CFC-beskatning
Lovforslag om ophævelse af EBIT-reglen i SEL § 11 C og indførelse af en EBITDA-regel
Lovforslag om aktiesparekonto
Lovprogram efteråret 2018 - Skatteministeriet

Bindende svar
Udbytte - Begrænset skattepligt - Retmæssig ejer
Forskerskatteordningen - direktør
Fast driftssted - Byggefase - Momspligt
Aktier - fraflytterskat - afvisning
Britisk investeringsenhed ACS anset for skattemæssigt transparent

Afgørelser
Fritagelse for CFC-beskatning
Oprettelse af et afgiftspantebrev i forbindelse med ekstraordinært afdrag på et realkreditlån med sikkerhed i en fast ejendom
Overdragelse med skattemæssig succession - Udvalgte ejerlejligheder og garager
Skattemæssigt underskud i selskab tabt ved overdragelse af aktier
Tab på anparter anskaffet ved kapitalforhøjelse - Tab på konvertibel obligation - Manglende registrering af kapitalforhøjelsen i Erhvervsstyrelsen
Omvalg vedrørende disponering af virksomhedsindkomst
Beskatning af erstatningsbeløb (kompensationsbeløb)
Ophør af virksomhed - Driftsmidler

Domme
Ekstraordinær genoptagelse - investeringsbeviser

Nyt fra domstol.dk

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Skattefrie godtgørelser må altså ikke modregnes i lønnen

Det er ikke tilladt at krympe en medarbejders timetal og/eller timeløn for i stedet at udbetale skattefrie godtgørelser. I så fald bliver de ellers skattefrie godtgørelser pludselig skattepligtige, og det kan hurtigt blive dyrt

BDO

Folketinget åbnet – oversigt over skatteministerens lovforslag

Regeringen har netop præsenteret sit lovkatalog for det nye folketingsår. Skatteministeren bidrager med 20 forslag. Det er 3 færre end sidste år. Reelt kommer der dog nok flere

Beierholm

Beskatning af bonus under...

Skatterådet anså ikke en bonus for endelig retserhvervet, hvorfor der ikke kunne ske beskatning efter forskerskatteordningen

Beierholm

Regeringens lovprogram for...

Regeringen har i forbindelse med Folketingets åbning præsenteret sit lovkatalog for det nye folketingsår

Dansk Revision

Regeringens lovprogram for det kommende folketingsår

Regeringens lovprogram for det kommende folketingsår

EY

Implementering af skatteundgåelsesdirektivet m.v. - lovforslag fremsat

Lovforslaget lægger op til ændringer af en række vigtige skatteregler. De praktisk mest betydningsfulde for de fleste virksomheder er inden for rentefradragsbegrænsning og CFC-beskatning. Også andre regler ændres.

Kammeradvokaten

Tilladelse til skattefri aktivtilførsel kunne ikke tilbagekaldes

Højesterets flertal (3-2) fandt, at SKATs tilladelse til Kasi ApS’ skattefri tilførsel af aktiver ikke kunne tilbagekaldes. Hovedformålet med tilførslen fandtes ikke at være skatteunddragelse eller skatteundgåelse.

OECD

Tax Inspectors Without Borders making significant progress towards strengthening developing countries' ability to effectively tax multinational enterprises

An innovative international co-operation initiative that deploys qualified experts in developing countries to strengthen their ability to effectively tax multinational enterprises has achieved significant milestones over the past year, according to a new annual report.

PwC

Regeringens lovprogram 2018/2019: Personskat

Med åbningen af Folketinget blev regeringens lovprogram for det kommende år også offentliggjort. Læs om de initiativer, som vedrører personskatteområdet.

PwC

Regeringens lovprogram 2018/2019: Selskabsskat

Med åbningen af Folketinget blev regeringens lovprogram for det kommende år også offentliggjort. Læs om de initiativer, som vedrører selskabsskatteområdet.

PwC

Kina: Ny skattereform på vej

Den kinesiske regering har den 31. august 2018 vedtaget en ny skattereform med virkning pr. 1. oktober 2018 / 1. januar 2019, som indebærer en række væsentlige ændringer, blandt andet for danskere udsendt til Kina. Loven følges op med implementeringsregler og nye cirkulærer, hvorfor den kommende retspraksis endnu ikke er helt klar.

PwC

Lovforslag om afbureaukratisering af forskerskatteordningen

Regeringen har den 3. oktober 2018 fremsat Lovforslag om afbureaukratisering af forskerskatteordningen (KSL §§ 48 E - 48 F). Lovforslaget indeholder en række forbedringsforslag.

PwC

Styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen præsenterede den 3. oktober 2018 et udspil med 21 initiativer, der skal gøre det lettere og mindre bureaukratisk for danske virksomheder at tiltrække og ansætte udenlandsk arbejdskraft.

PwC

Lovforslaget om implementering af skatteundgåelsesdirektiverne ændrer reglerne om CFC-beskatning

Ændringerne vil indebære en udvidelse af de udenlandske selskaber, hvis indkomst fremadrettet også skal beskattes hos et dansk moderselskab.

PwC

Lovforslag om ophævelse af EBIT-reglen i SEL § 11 C og indførelse af en EBITDA-regel

Der er den 3. oktober 2018 fremsat lovforslag (L 28) om ophævelse af EBIT-reglen i selskabsskattelovens § 11 C. I stedet indføres en ny EBITDA-regel. Ændringen skal have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2019 eller senere. EU’s skatteundgåelsesdirektiv (2016/1164/EU med senere ændring) skal implementeres i dansk skatteret. Direktivet indeholder en række minimumsforanstaltninger, som medlemslandene skal implementere i national ret med henblik på at sikre modstands-evnen over for grænseoverskridende skatteundgåelse. Et af elementerne i direktivet er, at medlemslandene skal have en rentefradragsbegrænsningsregel for selskaber, som skal være baseret på en EBITDA-model.

PwC

Lovforslag om aktiesparekonto

Skatteminister Karsten Lauritzen har den 3. oktober 2018 fremsat forslag til ny aktiesparekontolov, som skal styrke aktiekulturen i Danmark. På en aktiesparekonto kan personer placere deres opsparing i noterede aktier og aktiebaserede investeringsbeviser til en beskatning, som i praksis i langt de fleste tilfælde vil være lavere end den gældende beskatning som aktieindkomst. Loven skal træde i kraft pr. 1. januar 2019.

Redmark

Lovprogram efteråret 2018 - Skatteministeriet

I forbindelse med Folketingets åbning tirsdag den 2. oktober 2018, har regeringen fremlagt lovprogrammet for 2018/19.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Udbytte - Begrænset skattepligt - Retmæssig ejer

SKM2018.504.SR

Skatterådet bekræftede, at et selskab beliggende i EU ikke var begrænset skattepligtigt til Danmark af udloddet udbytte for 2016 og 2017 fra A ApS, idet selskabet blev anset for retmæssig ejer af de modtagne udbytter og der ikke var omstændigheder ved udlodning af udbytterne der gjorde, at disse kunne omfattes af omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3.

 

Bindende svar: Forskerskatteordningen - direktør

SKM2018.499.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at A ikke i forbindelse med anvendelse af forskerskatteordningen ville blive anset for at have eller inden for de seneste 5 år forud for ansættelsen at have haft direkte eller indirekte del i ledelsen af, kontrollen med eller væsentlige indflydelse på den virksomhed, han blev ansat i, selv om han blev registreret som administrerende direktør i Erhvervsstyrelsen. Det blev lagt til grund, at A ikke ville blive anset for hovedaktionær i den periode, hvor forskerskatteordningen fandt anvendelse, heri medregnet eventuelle medarbejderaktier.

 

Bindende svar: Fast driftssted - Byggefase - Momspligt

SKM2018.492.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der først opstod et fast driftssted fra byggefasen i et anlægsarbejde. Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte, at spørger skulle udstede fakturaer til et dansk interessentskab med dansk moms.

 

Bindende svar: Aktier - fraflytterskat - afvisning

SKM2018.491.SR

Det ønskedes bekræftet, hvordan henstandssaldoen på aktier skulle behandles hos henholdsvis manden, hans hustru og deres eventuelle dødsbo under forskellige forudsætninger, herunder afhængig af, om de var skattepligtige til henholdsvis Portugal eller Danmark på et givent tidspunkt. Skatterådet afviste at besvare spørgsmålene, da der ville være tale om rådgivning, såfremt spørgsmålene blev besvaret.

 

Bindende svar: Britisk investeringsenhed ACS anset for skattemæssigt transparent

SKM2018.490.SR

Skatterådet bekræftede, at et britisk ACS (Authorised Contractual Scheme) inklusiv dettes subfunde kunne anses for transparente efter en dansk skattemæssig vurdering. Da det pågældende ACS inklusiv subfunde endvidere ansås for transparente efter en britisk skatteretlig vurdering, kunne Skatterådet følgelig bekræfte, at det var de bagvedliggende investorer, der kunne påberåbe sig overenskomstbeskyttelse i relation til investering i danske værdipapirer, forudsat at de opfyldte de relevante bestemmelser i den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst i øvrigt.

 

Afgørelse: Fritagelse for CFC-beskatning

SKM2018.507.SR

Spørger som var et selskab ansøgte om fritagelse for CFC beskatning i en 10-årig periode for det x-landske datterselskab. Anmodningen om fritagelse omfattede også den påtænkte fremtidige struktur, hvor aktiviteterne i det x-landske datterselskab skulle drives i en x-landsk filial af Ansøger. Spørger fik dispensation for CFC-beskatning for den ønskede periode på 10 år, idet betingelserne herfor fandtes opfyldt.

Afgørelsen er af hensyn til tavshedspligten offentliggjort i en forkortet form.

 

Afgørelse: Oprettelse af et afgiftspantebrev i forbindelse med ekstraordinært afdrag på et realkreditlån med sikkerhed i en fast ejendom

SKM2018.503.LSR

Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets svar, hvorefter det ikke kunne bekræftes, at der kunne oprettes et afgiftspantebrev vedrørende tinglysningsafgift, når et pantebrev var nedbragt med et ekstraordinært afdrag.

 

Afgørelse: Overdragelse med skattemæssig succession - Udvalgte ejerlejligheder og garager

SKM2018.502.LSR

Landsskatteretten fandt, at A som led i et generationsskifte kunne overdrage 114 ejerlejligheder/garager på adresse Y1 med succession til børnene B og C i lige sameje. Landsskatteretten ændrede således Skatterådets bindende svar på spørgsmål 1.

Skatterådets svar på spørgsmål 2 og 3 vedrørende overdragelse af 57 udvalgte ejerlejligheder til henholdsvis C og B blev stadfæstet.

 

Afgørelse: Skattemæssigt underskud i selskab tabt ved overdragelse af aktier

SKM2018.501.LSR

Landsskatteretten fandt, at et selskab i det væsentlige var uden økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet. Underskud til fremførsel blev herefter begrænset i medfør af ligningslovens § 15, stk. 7.

 

Afgørelse: Tab på anparter anskaffet ved kapitalforhøjelse - Tab på konvertibel obligation - Manglende registrering af kapitalforhøjelsen i Erhvervsstyrelsen

SKM2018.495.LSR

Der kunne ikke godkendes fradrag for tab på anparter og tab på konvertibel obligation, da der ikke var sket registrering af kapitalforhøjelse og udstedelse af konvertible gældsbreve i Erhvervsstyrelsen.

 

Afgørelse: Omvalg vedrørende disponering af virksomhedsindkomst

SKM2018.494.LSR

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter der ikke var godkendt en ændret disponering af virksomhedsoverskud efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, idet en af SKAT foretaget ændring af klagerens skatteansættelse ikke medførte en ændring af virksomhedens overskud, men alene en ændring af klagerens kapitalindkomst uden for virksomhedsordningen. Der kunne endvidere ikke ske selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet ændringen af skatteansættelsen ikke havde direkte sammenhæng med det ønskede omvalg.

 

Afgørelse: Beskatning af erstatningsbeløb (kompensationsbeløb)

SKM2018.498.LSR

Landsskatteretten havde i en tidligere kendelse fundet, at et erstatningsbeløb var skattepligtigt, men at det skulle henføres til et andet indkomstår. SKAT forhøjede herefter dette indkomstår med erstatningen under henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2. Landsskatterettens flertal fandt, at der ikke kunne ske fristgennembrud efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 i et tilfælde, hvor klager var omfattet af den korte ligningsfrist, og hvor denne frist var udløbet på tidspunktet for den oprindelige forhøjelse.

 

Afgørelse: Ophør af virksomhed - Driftsmidler

SKM2018.497.LSR

Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde henført et selskabs positive driftsmiddelkonto til fradrag i indkomståret 2010, idet selskabet måtte anses for ophørt med at drive virksomhed i dette år.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - investeringsbeviser

SKM2018.496.BR

Sagerne vedrørte overordnet, om sagsøgerne var berettigede til genoptagelse af deres respektive skatteansættelser for indkomstårene 2009-2010 med henblik på at selvangive tab på investeringsforeningsbeviser.

Ved lov nr. 98 af 10. februar 2009 om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love overgik sagsøgernes investeringsforeningsbeviser med virkning fra indkomståret 2009 fra at være realisationsbeskattede til at være lagerbeskattede.

Sagsøgeren A var opmærksom på lovændringen, men havde ved en fejl selvangivet tabet for indkomståret 2009 i en forkert rubrik, hvormed tabet blev selvangivet som et tab i aktieindkomsten i stedet for i kapitalindkomsten.

Sagsøgeren B var ikke opmærksom på lovændringen og havde af denne grund ikke selvangivet noget tab for indkomståret 2009.

Retten fandt for det første, at sagsøgerne ikke var berettigede til genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, og § 27, stk. 4, idet sagsøgernes lagerbeskattede værdipapirer ikke var omfattet af de nævnte bestemmelser, som før lovændringen vedtaget ved lov nr. 683 af 8. juni 2017, alene vedrørte balanceposter.

Retten fandt for det andet, at sagsøgerne ikke var berettigede til genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2. Retten bemærkede i den forbindelse, at de ændringer, som sagsøgerne ønskede gennemført for 2009 og 2010, ikke var en direkte følge af SKATs efterfølgende ændring af ansættelsen for indkomstårene 2011 og fremefter, men derimod en følge af sagsøgernes fejlagtige selvangivelser for 2009 og 2010.

Retten fandt for det tredje, at sagsøgerne ikke var berettigede til genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Retten bemærkede om bestemmelsen, at den har et snævert, men ikke præcist defineret anvendelsesområde og anvendes i forbindelse med blandt andet myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller helt særlige uforudsigelige tilfælde, hvor der ikke er noget at bebrejde den skattepligtige. Derimod er en forkert skatteansættelse ikke i sig selv en sådan særlig omstændighed, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse, og heller ikke manglende indsigt hos skatteyderen i den til enhver til gældende skattelovgivning er i sig selv en særlig grund til genoptagelse i medfør af bestemmelsen.

Vanskelighederne forbundet med ibrugtagning af værdipapirsystemet var efter rettens opfattelse ikke et særligt forhold, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse. Værdipapirsystemet gjaldt således ikke for indkomståret 2009, og styresignalet i SKM2014.302.SKAT, som vedrørte indkomstårene 2010-2013, pålagde alene SKAT at genoptage skatteansættelsen for de pågældende år ekstraordinært, såfremt dette ville være til gunst for skatteyderne, hvilket ikke var tilfældet for sagsøgernes vedkommende. Det kunne ikke anses for at bero på en fejl, at styresignalet ikke tillige gjaldt for indkomståret 2009. Det forhold, at sagsøgerne eventuelt, såfremt værdipapirsystemet havde fungeret også for de pågældende værdipapirer fra 2010, ville være blevet opmærksom på problemstillingen omkring værdiansættelse og beskatning tidligere, kunne ikke begrunde adgang til ekstraordinær genoptagelse.

Heller ikke de depotoversigter, som sagsøgerne modtog fra deres pengeinstitutter, eller det forhold, at der var tale om betydelige beløb, kunne begrunde adgang til ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Retten fandt det herefter ikke godtgjort, at der var begået myndighedsfejl eller svig fra tredjemands side, eller at der i øvrigt, heller ikke efter en samlet vurdering, forelå sådanne ganske særlige omstændigheder, som ikke kunne bebrejdes sagsøgerne, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var opfyldt. Heller ikke det forhold, at den ene af sagsøgerne de facto selvangav tab og gevinst, men i en forkert rubrik, kunne føre til et andet resultat.

Om sagsøgernes subsidiære påstand bemærkede retten, at denne var uhjemlet og i øvrigt i strid med aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, 2. pkt.

På denne baggrund frifandtes Skatteministeriet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/6762381
Aktieavance
Klagen skyldes, at Skatteankenævnet har stadfæstet SKATs afgørelse værdiansættelse af klagerens skattepligtige aktieavance i henhold til aktieavancebeskatningslovens § 38. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 16/0435719
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten forhøjer fradraget delvist.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 14/0580659
Diverse ændringer
Klagen vedrører diverse forhøjelser herunder overskud af virksomhed og nægtet fradrag for driftsomkostninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 15/2711485
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse for indkomståret 2006. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 17/0075072
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse for indkomståret 2007. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 14/3133760
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen på SKATs foranledning
Klagen skyldes, at SKAT har genoptaget indkomstansættelsen for 2007, 2008 og 2009 i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-09-2018

Journalnr: 14/5112207
Erhvervsmæssig virksomhed
Klagen vedrører spørgsmål om hvorvidt udlejning af jord, maskiner og bygning er erhvervsmæssig herunder anvendelse af virksomhedsordningen og fradrag for forsikrings- og ejendomsudgifter samt ejendomsskatter. Sagen hjemvises i al overvejende grad til behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 15/2465170
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og ansættelse af overskud ved udleje af lejlighed. Landsskatteretten nedsætter det ansatte overskud med et mindre beløb.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 14/3161996
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for underskud af virksomhed samt fradrag for renteudgifter i den personlige indkomst, idet SKAT ikke har anset klageren for at drive erhvervsmæssig virksomhed. SKAT har ikke godkendt anvendelse af virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2018

Journalnr: 14/1630867
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for underskud af virksomhed samt fradrag for renteudgifter i den personlige indkomst, idet SKAT ikke har anset klageren for at drive erhvervsmæssig virksomhed. SKAT har ikke godkendt anvendelse af virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2018

Journalnr: 18/0001475
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og anvendelse af virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 15/2839542
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2018

Journalnr: 15/3244609
Fri sommerbolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri sommerbolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 17/0990261
Fristoverskridelse
Klagen vedrører nægtet dispensation for fristoverskridelsen i forbindelse med for sen indsendelse af selvangivelse og beholdningsoversigt ved fraflytning, jf. aktieavancelovens § 39, stk. 5. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 17/0991354
Gevinster på værdipapirer
Klagen vedrører en række forhøjelser på ikke selvangivne gevinster på aktier og investeringsbeviser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen vedrørende avancer på aktier og nedsætter til nul fsv. angår investeringsbeviser.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 16/0623120
Hævninger anset som løn
Klagen skyldes, at hævninger på selskabs konto er anset som løn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 16/0711143
Indkomst fra udlandet
Klagen vedrører beskatning af indkomst fra udlandet. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 17/0317748
Indkomst og indeholdte skatter
Klagen vedrører ansættelse af indkomst samt indeholdt A-skat og AM-bidrag. Af SKAT ansat til nul. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 15/0681417
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens indkomst med baggrund i oplysninger om indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 14/3511913
Kildeskattelovens §§ 48 E-F
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på registrering med beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F for klagerens ansættelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 14/2415008
Lempelse
Klagen skyldes, at SKAT ved skatteberegningen ikke hare anset klageren for berettiget til exemptionslempelse i henhold til artikel 21, stk. 2, jf. artikel 14, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. oktober 2010 mellem Danmark og Cypern, idet skibet ikke kan anses for at have været i international trafik, mens klageren arbejdede ombord. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2018

Journalnr: 15/2388184
Omvalg
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt, at der kan ske omvalg vedrørende disponering af virksomhedsindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-09-2018

Journalnr: 16/0490402
Omvalg
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2018

Journalnr: 15/2336007
Regnskabsmæssigt indtægtsførte renter
Sagen drejer sig om, hvorvidt selskabet skal beskattes af regnskabsmæssigt indtægtsførte renter på udlån til tilknyttede udenlandske selskaber. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-09-2018

Journalnr: 16/0270779
Rejsegodtgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at den af selskabet udbetalte rejsegodtgørelse ikke opfylder betingelserne for skattefrihed, hvorfor godtgørelsen er skattepligtig for medarbejderne. SKAT har pålagt selskabet at indberette oplysningerne om de udbetalte beløb til eIndkomstregistret og afgørelse om, at selskabet hæfter for betaling af A-skat og AM-bidrag af de udbetalte rejsegodtgørelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 15/2147812
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2018

Journalnr: 14/3445584
Skattepligt til Danmark mv.
Klagen vedrører klagerens skattepligt til Danmark og beskatning af bl.a. løn og fri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 14/3445833
Skattepligt til Danmark mv.
Klagen vedrører skattepligt til Danmark og beskatning af bl.a. lønindkomst og fri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 17/0690063
Skønsmæssig forhøjelse og Skat af værdi af fri bil
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten og beskatning af værdi af fri bil. Sagen, er oprindeligt afgjort ved Landsskatterettens afgørelse af 21. marts 2017, er genoptaget af Landsskatteretten på klagerens anmodning. Landsskatteretten nedsætter begge forhøjelser til nul.
Afsagt: 10-09-2018

Journalnr: 14/4599440
Skønsmæssig forhøjelse resultat
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2018

Journalnr: 13/0216799
Yderligere overskud
Klagen vedrører beskatning af yderligere overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-09-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-482/18 Google Ireland

Skal artikel 18 og artikel 56 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (herefter »TEUF«) og forbuddet mod forskelsbehandling fortolkes således, at de er til hinder for en medlemsstats skattelovgivning, der indeholder en sanktionsordning, hvorefter der ved manglende opfyldelse af registreringspligten i henhold til reklameafgiftsloven pålægges en bøde for undladelse, som for selskaber, der ikke har hjemsted i Ungarn, i alt kan være op til 2 000 gange større end den bøde, d...


Domme
C-416/17 Etableringsfrihed Kommissionen mod Frankrig

Sagen omhandler:

Traktatbrud - artikel 49 TEUF, artikel 63 TEUF og artikel 267, stk. 3, TEUF - kædebeskatning - forskelsbehandling afhængigt af, i hvilken medlemsstat datterdatterselskabet har hjemsted - tilbagebetaling af forskudsskat, der er opkrævet med urette - krav til de beviser, der kan begrunde en sådan tilbagebetaling - loft over retten til tilbagebetaling - forskelsbehandling - national ret, der træffer afgørelse i sidste instans - pligt til at forelægge præjudicielle spørgsmål

Domstolens dom:

1) Den Franske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af artikel 49 TEUF og 63 TEUF, idet den ikke ved beregningen af tilbagebetaling af den forskudsskat, som et moderselskab har betalt i forbindelse med udlodning af udbytte udbetalt af et ikke-hjemmehørende selskab via et mellemliggende ikke-hjemmehørende datterselskab, har tilladt, at der tages hensyn til den beskatning, som det førstnævnte af disse ikke-hjemmehørende selskaber har været undergivet med hensyn til det overskud, der ligger til grund for udbyttet, selv om den nationale mekanisme til undgåelse af økonomisk dobbeltbeskatning i tilfælde, hvor der er tale om en rent national kæde af kapitalinteresser, tillader neutralisering af den beskatning, der er foretaget af udbytte udloddet af selskaber på ethvert trin i denne kæde af kapitalinteresser.

2) Den Franske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af artikel 267, stk. 3, TEUF, idet Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager, Frankrig) undlod at anmode Den Europæiske Unions Domstol om en præjudiciel afgørelse i medfør af proceduren i artikel 267, stk. 3, TEUF med henblik på at afgøre, om det i forbindelse med beregningen af tilbagebetaling af den forskudsskat, som et hjemmehørende selskab har betalt i forbindelse med udlodning af udbytte udbetalt af et ikke-hjemmehørende selskab via et mellemliggende ikke-hjemmehørende datterselskab, kunne afvises at tage hensyn til den beskatning, som det førstnævnte af disse ikke-hjemmehørende selskaber har været undergivet med hensyn til det overskud, der ligger til grund for udbyttet, selv om den fortolkning, som Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager) anlagde af EU-retten i dom af 10. december 2012, Rhodia (FR:CESSR:2012:317074 20121210), og dom af 10. december 2012, Accor (FR:CESSR:2012:317075 20121210), ikke fremgik med en sådan klarhed, at den ikke efterlod nogen rimelig tvivl.

3) I øvrigt frifindes Den Franske Republik.

4) Europa-Kommissionen og Den Franske Republik bærer hver deres egne omkostninger.

Tidligere dokument: C-416/17 Etableringsfrihed Kommissionen mod Frankrig - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

UDKAST TIL BETÆNKNING om forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester  

 

Høringsportalen

L 27 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og personskatteloven
Oprettelsesdato: 03-10-2018
Høringsfrist: 01-11-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 25 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love. (Initiativer mod sort arbejde m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 26 Forslag til aktiesparekontolov.

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 27 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven. (Mere robuste skatteregler for trusts som opfølgning på Skattelovrådets rapport).

Bilag

Bilag 1

Skattelovrådets rapport om trusts af 6. marts 2018 ”Styrket indsats mod skattely – Trusts”

L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 28 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 28 B Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 30 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, lov om skattenedslag for seniorer og lov om forsøg med et socialt frikort. (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag, skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 30 A Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven. (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 30 B Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, lov om skattenedslag for seniorer og lov om forsøg med et socialt frikort. (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag, skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 1

Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2018-19

Bilag 2

Rapport for Skatteankestyrelsens produktion for 2. kvartal 2018

Bilag 3

Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, personskatteloven, lov om social pension og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen m.v.), fra kulturministeren

Bilag 4

Henvendelse af 5/10-18 fra De Professionelle Uafhængige Tatovører vedrørende foretræde om ensretning af skatteregler m.v.

Bilag 293

Beretning nr. 5 over Skatteudvalgets arbejde med deleøkonomi afgivet den 27. september 2018

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del – spørgsmål 246 (folketingsåret 2017-18) oplyse, hvad der er bevæggrunden for, at Skatteministeriet har opjusteret merprovenuet af at beskatte både kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst fra 9,1 mia. kr. til 9,3 mia. kr. Dernæst bedes ministeren redegøre for, hvordan man kan læse det oprindelige svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) som, at det umiddelbare provenu giver 9,1 mia. kr., da det fremgår af tabellen, at et umiddelbart merprovenu på 9,1 mia. kr. først nås i 2023. Endelig bedes ministeren oplyse, hvilket års niveau der anvendes i svar på SAU alm. del – spørgsmål 246 (folketingsåret 2017-18).  Svar  

Spm. 2

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor provenuerne i svar på SAU alm. del – spørgsmål 249 (folketingsåret 2017-18) om en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i topskattegrundlaget og SAU alm. del – spørgsmål 526 (folketingsåret 2017-18) om indførelse af en formueskat, er lavere end i de tidligere lignende besvarelser af henholdsvis SAU alm. del – spørgsmål 536 (folketingsåret 2015-16) om en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i topskattegrundlaget og SAU alm. del – spørgsmål 533 (folketingsåret 2015-16) om indførelse af en formueskat. Ministeren bedes endvidere forklare, om provenuer af skattestigninger opgivet efter 2019-niveau generelt antages at være lavere end i foregående år, og i så fald hvilke prognoser der ligger til grund for denne vurdering.  Svar  

Spm. 3

Ministeren bedes opdatere tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om merprovenu ved indførelse af forskellige modeller af en millionærskat til 2019-niveau. Ministeren bedes begrunde eventuelle differencer i provenuer.  Svar  

Spm. 4

Det fremgår af svar på FIU alm. del – spørgsmål 495 FIU (folketingsåret 2017-18), at indførelsen af en formueskat på 1 pct. af nettoformue over 3 mio. kr. skønnes at give et umiddelbart merprovenu på 14,2 mia. kr. i 2019, mens det fremgår af svar på SAU alm. del – spørgsmål 533 SAU (folketingsåret 2015-16), at indførelsen af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr. giver et umiddelbart provenu på 3,2 mia. kr. i 2019. Ministeren bedes redegøre for den store forskel i det skønnede merprovenu, og hvilke formuekomponenter, der indgår i de to provenuskøn. Derudover bedes ministeren redegøre for om boliger indgår i begge skøn over merprovenu ved indførelse af en formueskat.  Svar  

Spm. 5

Det fremgår af svar på FIU alm. del – spørgsmål 495 FIU (folketingsåret 2017-18), at indførelsen af en formueskat på 1 pct. af nettoformue over 3 mio. kr. skønnes at give et umiddelbart merprovenu på 14,2 mia. kr. i 2019, mens det fremgår af svar på SAU alm. del – spørgsmål 533 SAU (folketingsåret 2015-16), at indførelsen af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr. giver et umiddelbart provenu på 3,2 mia. kr. i 2019. Ministeren bedes redegøre for den store forskel i det skønnede merprovenu, og hvilke formuekomponenter, der indgår i de to provenuskøn. Derudover bedes ministeren redegøre for om boliger indgår i begge skøn over merprovenu ved indførelse af en formueskat.  Svar  

Spm. 6

Vil ministeren oplyse, hvor mange personer der på selvangivelsen for 2015, 2016 og 2017 har fået refunderet penge fra skattemyndighederne som følge af at have noteret et tab på unoterede aktier i rubrik 67 på selvangivelsen?

Spm. 7

Vil ministeren oplyse, hvilket beløb skattemyndighederne samlet har refunderet til personer, der på selvangivelsen for 2015, 2016 og 2017 har noteret et tab på unoterede aktier i rubrik 67 på selvangivelsen?

Spm. 8

Vil ministeren oplyse, hvor mange sager, hvor skattemyndighederne har refunderet et beløb som følge af et noteret tab på unoterede aktier i rubrik 67 på selvangivelsen for 2015, 2016 og 2017, skattemyndighederne har kontrolleret?

Spm. 9

Ministeren bedes oplyse følgende om det eller de relevante kontrolprojekter, der kontrollerer forhold vedrørende unoterede aktier:- antal tilknyttede årsværk,- personaleomkostninger for det tilknyttede antal årsværk,- projektets eller projekternes nettoregulering/provenu,- den samlede gevinst på projektet eller projekterne (nettoregulering/provenu minus personaleomkostninger),- gevinst pr. årsværk (samlet gevinst/antal årsværk).- hvor mange gange udgiften til personaleomkostninger er tjent hjem (nettoregulering/ provenu divideret med personaleomkostninger).I svaret bedes oplysningerne opstillet på månedsbasis fra januar 2015 til og med december 2017. Ministeren bedes endvidere kort beskrive det eller de konkrete projekter, det drejer sig om.

Spm. 12

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 224 (folketingsåret 2016-17) redegøre for resultaterne af skattemyndighedernes undersøgelse af eventuel svindel med refusion af udbytteskat via bankordningen.  Svar  

Spm. 13

Vil ministeren oplyse, hvornår pensionsselskaberne kan forvente, at de lovede værktøjer til identifikation af kunder, hvor indskud på aldersopsparing vil have konsekvenser for familiernes rådighedsbeløb, som følge af at familien modtager indkomstafhængige offentlige ydelser, vil være tilgængelige?  Svar  

Spm. 14

Ministeren bedes redegøre for, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været for alle sager i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene i de seneste 10 år og ikke kun de seneste 4 år, som redegjort for i svar på SAU alm. del – spørgsmål 9 (folketingsåret 2017-18), uanset, at tallene ikke er fuldt ud sammenlignelige.  Svar  

Spm. 15

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. oktober 2018 fra De Professionelle Uafhængige Tatovører vedrørende foretræde om ensretning af skatteregler m.v., jf. SAU alm. del - bilag 4.  Svar  

Spm. 525

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor antallet af chefer i skattevæsenet er steget med 25 pct., imens antallet af medarbejdere er steget mindre?  Svar  

Spm. 526

Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del – spørgsmål 533 oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.  Svar  

Spm. 527

Vil ministeren redegøre for, hvad begrundelsen var for den daværende SR-regerings beslutning om at lukke SKAT-lokationer i 2014?  Svar  

Spm. 528

Vil ministeren redegøre for andelen af medarbejdere beskæftiget i skatteforvaltningen i København i forhold til det samlede antal medarbejdere i skatteforvaltningen på landsplan i perioden under regeringerne Helle Thorning-Schmidt I og II? Ministeren bedes opgøre udviklingen samlet for regeringerne Helle Thorning-Schmidt I og II – dvs. for perioden oktober 2011 til juni 2015. Ministeren bedes opgøre fordelingen af medarbejdere i København på baggrund af antal medarbejdere med fysisk arbejdsplads i Københavns og Frederiksberg Kommuner.  Svar  

Spm. 529

Vil ministeren redegøre for, hvor mange lokationer SKAT skulle reduceres med ifølge den tidligere SR-regerings beslutning i 2014?  Svar  

Spm. 530

Vil ministeren redegøre for, hvilke kommuner der var berørt af den daværende SR-regerings beslutning om at lukke lokationer i SKAT i 2014?  Svar  

Spm. 531

Ministeren bedes i 2019-priser redegøre for udviklingen i skattevæsenets budget i årene 2016-2022 år for år inklusiv alle reserver m.m.  Svar  

Spm. 532

Ministeren bedes redegøre for den forventede udvikling i antallet af årsværk i skattevæsenet i årene 2016-2022 år for år.  Svar  

Spm. 533

Ministeren bedes i 2019-priser opgøre, hvor mange midler der år for år er aftalt til skattevæsenet i årene 2016-2022, herunder for de enkelte år udspecificere, hvilke politiske aftaler eller andre tiltag eller beslutninger der ligger til grund for de konkrete beløb. Ministeren bedes i samme besvarelse i 2019-priser opgøre, hvor mange midler der år for år er udmøntet til skattevæsenet i årene 2016-2022, herunder for de enkelte år udspecificere, hvilke politiske aftaler eller andre tiltag eller beslutninger, der ligger til grund for de konkrete beløb.  Svar  

Spm. 538

Vil ministeren – på et så detaljeret niveau som muligt – oversende en udførlig liste over de samlede fradrag opgjort i danske kroner, som er givet gennem Håndværkerfradraget (servicefradraget) i henholdsvis 2016 og 2017 opdelt efter de forskellige henholdsvis håndværksydelser og serviceydelser, som giver fradrag?  Svar  

Spm. 541

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. september 2018 fra Dansk InkassoBrancheforening vedrørende foretræde om anvendelse af private leverandører til opkrævning af gæld på vegne af offentlige kreditorer, jf. SAU alm. del - bilag 270.  Svar  

Spm. 579

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 27. september 2018 om Undersøgelseskommissionen om SKAT, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AU, AV og AW.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 11

Om at sænke firmabilbeskatningen.

Samrådsspørgsmål

Spm. A

Samrådsspm. om, hvordan ministeren vil forklare, at den oplevede opdagelsesrisiko blandt virksomheder, jf. SKATs holdningsundersøgelse er faldet væsentligt fra 2016 til 2017, til skatteministeren

Spm. B

Samrådsspm. om ministeren mener, at der i regeringens finanslovsforslag for 2019 er afsat tilstrækkeligt med midler til at styrke kontrollen med virksomhederne, til skatteministeren

Spm. C

Samrådsspm. om det fortsat er et mål for skatteforvaltningen at hæve opdagelsesrisikoen, til skatteministeren

Spm. D

Samrådsspm. om, hvorfor det ikke fremgår af finanslovsforslaget for 2019, at skatteforvaltningen har som mål at nedbringe tabet af skatteindtægter således at skattegabet højst er på 2 pct., til skatteministeren