SkatteMail 2017, uge 40

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder primært artikler om aktuelle regler fra ind- og udland.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2017
Bulletin for International Taxation: 8 - 2017
Beskatning af gaver til børn og stedbørn
Betaling for kantineordning
Erhvervsmæssig kørsel – 60 dage?
European Taxation: 6 - 2017
European Taxation: 7 - 2017
European Taxation: 8 - 2017
European Taxation: 9 - 2017
Bindende svar bliver nu igen bindende
Revisionsudvalgets fokus på skatteområdet
Erhvervs- og iværksætterudspil
Erhvervs- og iværksætterudspil

Domme
Krydstogtskib kunne ikke anvende tonnageskatteordningen
Nulstilling – ugyldighed – aktindsigt - selvinkriminering

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2017

I denne udgave:

  • The Indian Budget 2017 - Is It BEPS Compliant?
  • India and Its Tryst with Subjective Rules: An Analysis of the Recent Place of Effective Management Guidance
  • New Transfer Pricing Documentation Rules: Implementation of BEPS Action 13 Recommendations

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 8 - 2017

I denne udgave:

  • The New Australia-Germany Income and Capital Tax Treaty (2015): A Tax Treaty for the Era of the OECD/G20 BEPS Initiative?
  • Implementation of Agreements on International Assistance in Tax Collection: Avoiding the Complexity of a “Mirror” Approach
  • The New Argentina-Mexico Income and Capital Tax Treaty (2015): A Tax Treaty in the BEPS Era
  • Tax Reform in Peru: Adopting Anti-Base Erosion and Profit Shifting Measures with a View to Membership of the OECD and More

Deloitte

Beskatning af gaver til børn og stedbørn

I 2017 kan du give hvert af dine børn en gave til en værdi af op til 62.900 kr., uden at der skal betales gaveafgift af beløbet.

Deloitte

Betaling for kantineordning

SKAT har fastlagt et niveau for, hvilken pris I som ansatte mindst skal betale for kantineordning, for at I kan være sikre på at undgå at blive beskattet af det gode, tilskuddet til et standardmåltid repræsenterer.

Deloitte

Erhvervsmæssig kørsel – 60 dage?

Kørsel i egen bil direkte mellem bopælen og en arbejdsplads (altså enten første eller sidste tur på dagen) anses for erhvervsmæssig de første 60 dage indenfor enhver løbende 12-måneders periode.

European Taxation (ET)

European Taxation: 6 - 2017

I denne udgave:

  • The Tax Aspects of the Discussions Surrounding “Cum/Ex Trades”
  • Taxation of Technical Services under the new Article 12A of the UN Model - Improved Taxation or a Step in the Wrong Direction?

European Taxation (ET)

European Taxation: 7 - 2017

I denne udgave:

  • Commission
  • Council
  • Parliament

European Taxation (ET)

European Taxation: 8 - 2017

I denne udgave:

  • Commission
  • Council
  • Parliament

European Taxation (ET)

European Taxation: 9 - 2017

I denne udgave:

  • EU State Aid and Tax: An Evolutionary Approach
  • Protection of Taxpayer Rights during Tax Audits: Impartiality within the Scope of the Proportionality Principle

EY

Bindende svar bliver nu igen bindende

SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar omkring værdiansættelse af aktiver begrænses.

PwC

Revisionsudvalgets fokus på skatteområdet

Skatteområdet kan være en stor udfordring for revisionsudvalget. De mange tekniske detaljer og kravene til en dybere forståelse for - og viden om - området er her centrale parametre.

Redmark

Erhvervs- og iværksætterudspil

Udsigt til væsentlige ændringer i skattereglerne

Revisorgruppen Danmark

Erhvervs- og iværksætterudspil

Udsigt til væsentlige ændringer i skattereglerne

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Krydstogtskib kunne ikke anvende tonnageskatteordningen

SKM2017.561.BR

Spørgsmålet i sagen var, om et rederi kunne opgøre indkomsten fra et krydstogtskib efter tonnageskattelovens regler. Skibet blev anvendt til forskellige former for "expedition cruising" til forskellige destinationer verden rundt.

Landsskatterettens flertal havde fundet, at krydstogtsejlads omfattes af undtagelsesbestemmelsen i tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, om skibe, der anvendes til sports-, udflugts- og fritidsformål.

Rederiet gjorde gældende, at skibet kunne omfattes af tonnageskatteordningen, fordi det blev anvendt til sædvanlig søtransport i form af erhvervsmæssig rederivirksomhed med transport af passagerer. Rederiet begrundede navnlig dette med, at det afgørende for passagerne var destinationerne og ikke opholdet på skibet. Desuden henviste rederiet til, at flere EU-medlemsstater har tonnageskatteordninger, som omfatter krydstogtsskibe.

Københavns Byret (3 dommere) udtalte, at det følger af ordlyden af tonnageskattelovens § 6 og § 8 samt forarbejderne, at bestemmelsen i tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, undtager indkomst af bl.a. virksomhed med udflugts- og fritidsformål fra tonnageskatteloven, uanset om den nævnte indkomst hidrører fra erhvervsmæssig virksomhed med transport af passagerer og gods (rederivirksomhed) mellem forskellige destinationer, jf. lovens § 6, stk. 1, og at tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, således er en undtagelse til bestemmelsen i tonnageskattelovens § 6.

Retten fandt efter en samlet vurdering af skibets aktiviteter, at krydstogterne havde karakter af udflugts- og fritidsrejser med en varighed på 2-3 uger, hvor sejladsen og besøg på destinationerne udgjorde et integreret hele. Den omstændighed, at udflugts- og fritidsrejserne omfattede ophold på og sejlads fra destination til destination, indebar ifølge retten ikke, at krydstogterne kan anses som foretaget til opfyldelse af egentlige transportbehov hos deltagerne.

 

Dom: Nulstilling – ugyldighed – aktindsigt - selvinkriminering

SKM2017.559.BR

Sagerne omhandlede, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde nulstillet A-skat og AM-bidrag over for to anpartshavere for indkomstårene 2011 og 2012. Sagerne drejede sig herudover om, hvorvidt SKATs afgørelser var ugyldige som følge af utilstrækkelig meddelt aktindsigt og manglende vejledning om selvinkriminering.

For så vidt angår spørgsmålet om nulstilling var det alene betingelsen om, at sagsøgerne havde eller burde have vidst, at de formelle indeholdelser var uden økonomisk realitet, der var genstand for tvist.

Byretten anførte, at der ikke var fremkommet nyt faktum for retten i forhold til det grundlag, som Skatteankestyrelsen havde truffet afgørelserne på baggrund af. Retten fandt ligesom Skatteankestyrelsen, samt på baggrund af partsforklaringerne, at betingelserne for nulstilling var opfyldt.

Skatteankestyrelsen havde for så vidt angår aktindsigt og selvinkriminering anført, at der var givet tilstrækkelig aktindsigt, og at SKAT ikke havde en forpligtelse til at vejlede efter reglerne om selvinkriminering. Retten tiltrådte Skatteankestyrelsens begrundelse.

Da der ikke for retten i øvrigt var fremkommet oplysninger, som kunne føre til et andet resultat, blev Skatteministeriet frifundet i begge sager.

 

Nye straffesager

SKM2017.564.VLR

Straf – skattesvig – momssvig – inddraget registrering

T var tiltalt for særlig grov skattesvig for indkomstårene 2012 og 2013 ved ikke inden 4 uger efter modtagelsen af sin årsopgørelse at have meddelt, at ansættelsen var for lav for virksomheden med 1.199.151 kr. for 2012 og 509.890 kr. for 2013 vedrørende udbytte fra virksomhed samt honorar med 68.337 kr. for 2012 og 30.525 kr. for 2013. T var endvidere tiltalt for momssvig for perioden 01.01.2012-30.06.2013 ved at have drevet momspligtig virksomhed og udstedt fakturaer med moms, selvom virksomheden momsregistrering var blevet inddraget af SKAT den 15. december 2011. T havde derved unddraget for 698.242 kr. i skat og 212.904 kr. i moms.

T forklarede at han siden stiftelsen af selskabet den 7. september 2010 har stået for driften og ledelsen af virksomheden, der var beskæftiget med murerarbejde at han formelt indtrådte i virksomhedens ledelse den 1. juli 2011 at der oprindelig blev benyttet en driftskonto vedrørende virksomhedens indtægter og udgifter, hvilken konto han ophørte med at benytte, efter at SKAT den 15. december 2011 afmeldte selskabet på grund af manglende afregninger af skatter og afgifter at han som led i den fortsatte udførelse af arbejdet i stedet benyttede sin private konto og at indsættelserne af beløb på hans konto i perioden 22. marts 2012 - 14. maj 2013 i det væsentlige hidrører fra udenlandske byggefirmaer, som han entrerede med, samt fra virksomheden, hvor han var ansat.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig. T idømtes 6 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 911.000 kr. T's forklaring om lønmodtageransættelse og samarbejde med de udenlandske virksomheder fandtes ikke dokumenteret eller underbygget. T havde trods opfordringer ikke medvirket til at komme med nærmere oplysninger overfor SKAT omkring indsættelser og hævninger beløb på konto. Ved sin modtagelse af de pågældende beløb på sin konto har T derfor modtaget udbytte og honorarer vedrørende virksomheden og med henblik på uberettiget vinden undladt at angive sine skattemæssige forhold korrekt. T måtte endvidere antages at have haft kendskab til momsreglerne og de afgiftsmæssige konsekvenser af hans fortsatte drift af virksomheden.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede fængselsstraffen til 8 måneders fængsel og nedsatte tillægsbøden til 900.000 kr.

SKM2017.563.ØLR

Straf – skattesvig – aktier – salg til udstedende selskab

T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter ved for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 at have selvangivet sin skattepligtige indkomst for lavt, idet han ikke selvangav skattepligtig aktieindkomst ved salg til udstedende selskab. T unddrog herved for henholdsvis 3.570.000 kr., 4.494.000 kr. og 2.940.000 kr. i skat. T havde i 2010 solgt nominelt 8.500 kr. af sine aktier i et selskab for 8,5 mio. kr., i 2011 solgt nominelt 10.700 kr. af sine aktier i et selskab for 10,7 mio. kr. og i 2012 solgt nominelt 14.000 kr. af sine aktier i et selskab for 7 mio. kr.

T erkendte de faktiske forhold. T forklarede at han ved påførslen af sine underskrifter på aktieeoverdragelsesaftalerne troede, at køber var en anden.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig. Retten lagde til grund, at T havde en betydelig indsigt i forholdene i selskabet. T havde selvangivet aktieudbytte for 2010-12 vedrørende andre forhold, så T var klar over selvangivelsespligten. T idømtes 2½ års ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 11 mio. kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men ændrede forvandlingsstraffen for tillægsbøden fra 4 måneders fængsel til 60 dage.

SKM2017.560.BR

Straf - registreringsafgift - manglende mærkning af varebil - udeblivelsesdom - selskab

Selskabet var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, ved den 28. september 2016 at have anvendt en varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med selskabet som registreret ejer og bruger - i forbindelse med kørsel på offentlige veje uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer.

Selskabet udeblev fra retsmødet.

Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet idømtes en bøde på 5.000 kr. Selskabet skulle betale sagens omkostninger.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-10-2017 - 31-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-10-2017 dom i C-573/16 Air Berlin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs

Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Dom
Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-398/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - et hjemmehørende moderselskabs fradrag for renter af et lån til erhvervelse af andele i et udenlandsk datterselskab - et ikke-hjemmehørende moderselskabs fradrag for værditabet af andelene i det ikke-hjemmehørende datterselskab som følge af en ændring af valutakursen - konsolideret koncern

Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Dom
Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Indstilling
Tidligere dokument: C-398/16 X - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

UDTALELSE om forslaget til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag  

om status i forhandlingerne med Det Forenede Kongerige

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 294

1. udkast til beretning over nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder og udfordringer i forhold til skat og deleøkonomi

Bilag 296

Henvendelse af 25/9-17 fra Foreningen Rimelig-skat

Bilag 297

Henvendelse af 25/9-17 fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler vedrørende ændrede momsregler for frivillige foreninger

Bilag 300

Skatteøkonomisk Redegørelse 2017

Bilag 303

Kommunal fordeling af skattelettelser i 2012-aftalen sammenlignet med JobReform fase II

Bilag 304

Henvendelse af 29/9-17 fra Struer Kommune vedrørende regeringens udspil til Finanslov 2018, skattecenter Struer

Spørgsmål og svar

Spm. 560

I boks 2.2. i skatteudspillet redegøres for ændringerne i disponible indkomster for en række grupper ved en fuldt indfaset skattereform. Ministeren bedes opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår. Ministeren bedes derudover oversende en tilsvarende opstilling, hvor familietyperne antages at være henholdsvis under 50, 50, 60, 62 og 65 år?  Svar  

Spm. 561

Ministeren bedes redegøre for virkningerne på den disponible indkomst af skattereformen for den rigeste procentdel af danskerne samt for følgende grupper: 1) folkepensionister 2) førtidspensionister 3) ikkearbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.  Svar  

Spm. 567

Ministeren bedes oplyse den skattelettelse personer med en årlig indkomst på henholdsvis 500.000 kr., 750.000 kr., 1 mio. kr., 2 mio. kr., 3 mio. kr., 5 mio. kr. og 10 mio. kr. vil få i 2025 såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget - jobreform fase II” offentliggjort på Finansministeriets hjemmesiden den 29. august 2017 gennemføres.  Svar  

Spm. 569

Ministeren bedes oplyse stigningen i rådighedsbeløbet i henholdsvis pct. og i antal kroner såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget - jobreform fase II” offentliggjort på Finansministeriets hjemmesiden den 29. august 2017 gennemføres for en enlig pensionist, en HK’er, en LO’er samt en direktør med en lønindkomst på 10 mio. kr. om året.  Svar  

Spm. 570

Vil ministeren oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rådighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, jf. svaret på SAU alm. del – spørgsmål 28, og ligeledes ønskes oplyst de konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for en enlig HK’ers og en enlig direktørs rådighedsbeløb, som det anvendes i den nuværende regerings udspil ”Sådan forlænger vi opsvinget” – herunder de konkret antagede boligudgifter.  Svar  

Spm. 573

Ministeren bedes opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en største skattelettelse ved at loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 574

Ministeren bedes opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes de kommuner, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at beskatningen af fri telefon afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 576

Ministeren bedes opgøre fordelingen af den gns. skattelettelse i antal kroner, det måtte give at fjerne loftet over beskæftigelses fradraget samt og udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradrag, opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes de kommuner, hvor borgerne gennemsnitligt opnår den største skattelettelse ved, at loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes og grundlaget for beskæftigelsesfradrag udvides, pr. 1000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 583

Ministeren bedes i forlængelse af samrådet om momssvindel, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AK og AL, , han kunne give i den mundtlige taletid – altså de ting, der ikke indgik i selve talen og talepapiret.  Svar  

Spm. 584

Ministeren siger i samrådet om momssvindel, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AK og AL: ”inden jeg kommer til besvarelsen af de to spørgsmål, vil jeg dog starte med at sige, at der er rigtig mange aktører involveret i den her type sager.” Hvor mange selvstændige sager har Justitsministeriet kendskab til, hvor der er sket en efterforskning i forbindelse med, at jihadister er blevet indsat som direktører i svindelfirmaer for at finansiere hellig krig?  Svar  

Spm. 585

Ministeren siger i samrådet om momssvindel, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AK og AL, at SØIK underretter PET ved mistanke om terrorfinansiering. Hvornår underrettede SØIK PET om denne konkrete sag?  Svar  

Spm. 593

Ministeren siger under samrådet om momssvindel, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AK og AL, at SØIK i marts 2015 orienterer PET og Statsadvokaten om sagen. Ministeren siger ligeledes, at Hvidvasksekretariatet er i Spanien i april 2015. Her forklarer Hvidvasksekretariatet ifølge ministeren, at spanierne skal sende en retsanmodning om bevisoptagelse i Danmark. Ministeren bedes redegøre for, hvilke beviser danske myndigheder har optaget mod de spanske direktører og firmaer i perioden fra juni 2014 til april 2015.  Svar  

Spm. 600

Ministeren har i et samråd den 3. marts 2016 oplyst, at Vestegnens Politi bad PET om assistance med sagen. Ministeren bedes oplyse, hvornår Vestegnens Politi bad om hjælp, og hvad responsen var fra PET’s side.  Svar  

Spm. 601

Ministeren siger under samrådet om momssvindel, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AK og AL, at ”bl.a. PET løbende har været involveret i sagen.” Ministeren bedes oplyse, hvordan PET har været involveret, herunder hvordan PET har bidraget til efterforskning af sagen.  Svar  

Spm. 605

Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning regeringens skatteudspil har for Danmarks udledning af CO2.  Svar  

Spm. 606

Ministeren bedes bekræfte, at det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber selv at opkræve deres eventuelle restancer samt beskrive, hvornår de pågældende er forpligtiget til at sende gældsposten videre til inddrivelse hos SKAT.  Svar  

Spm. 607

Ministeren bedes bekræfte, at det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber at bruge private leverandører til at opkræve – ikke inddrive – deres eventuelle restancer.  Svar  

Spm. 608

Ministeren bedes redegøre for, om det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner at få private leverandører til at indgå afdragsordninger med skyldnere på førnævnte offentlige institutioners vegne.  Svar  

Spm. 632

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. september 2017 om børnechecken, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AO og AP.  Svar  

Spm. 647

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort som 2025-regler i 2018-niveau.  Svar  

Spm. 654

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne i kr. af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point for en typisk enlig HK’er, en typisk enlig LO’er og en typisk enlig direktør. Ministeren bedes herunder redegøre for det umiddelbare mindreprovenu og mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point.  Svar  

Spm. 655

Ministeren bedes redegøre for de forventede dynamiske effekter forbundet med en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 52.900 kr. til 100.000 kr., jf. erhvervs- og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksomheder”, herunder hvor meget forslaget forventes at øge aktieinvesteringer opgjort i pct. og mio. kr. samt om effekterne af forslaget antages at være proportionalt med en sænkelse af marginalskatten på indkomst.  Svar  

Spm. 656

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange personer der i 2018 forventes at have en aktieindkomst på mellem 52.900 og 100.000 kr. og dermed opnår en reduktion af den marginale aktieindkomstskat på 15 pct.-point fra 42 til 27 pct. som følge af regeringens forslag om at hæve progressionsgrænsen for aktieindkomst, jf. erhvervs- og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksomheder”. Svaret bedes opgjort både i antal personer og i andel af det samlede antal personer, der investerer i aktier.  Svar  

Spm. 658

Ministeren bedes oplyse andel og størrelse på beløbet af restancemassen i antal kroner, der hidrører fra gæld relateret til konkurser.  Svar  

Spm. 659

Ministeren bedes oplyse andel og størrelse på beløb af restancemassen i antal kroner, der hidrører fra gæld relateret til tvangsopløsninger.  Svar  

Spm. 662

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 27. september 2017 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil ”JobReform fase II”:, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AQ, AR og AS.  Svar  

Spm. 664

Ministeren bedes redegøre for, hvad det vil koste i provenu, hvis danske virksomheder får fuldt fradrag for repræsentationsudgifter og man dermed ophæver sondringen mellem reklame og repræsentation.  Svar  

Spm. 665

Hvor mange skattesager vurderes der årligt at være, som vedrører sondringen mellem reklame- og repræsentationsudgifter?  Svar  

Spm. 666

Hvor mange ressourcer vurderes det, at danske virksomheder henholdsvis SKAT benytter på at administrere og kontrollere sondringen mellem reklame og repræsentationsudgifter?  Svar  

Spm. 667

Hvad vil den samfundsøkonomiske effekt være af at ophæve sondringen mellem reklame- og repræsentationsudgifter?  Svar