SkatteMail 2017, uge 39

Kære Læser

Hermed denne uges SkatteMail.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Snart slut med skat på børnehaver, egnsteatre og sportshaller
Skat for bloggere
Dyrt for fonde ikke at uddele tidligere hensættelser
Finansieringsbidrag
Legal tax liability, legal remittance responsibility and tax incidence: Three dimensions of business taxation
Hvornår opfylder en medarbejder Øresundsaftalen om skat?
Social sikring: Hvad er arbejde i udlandet?
Worldwide Tax Summaries 2017/2018
Præcisering af dansk-svensk Øresundsaftale om skat
Salg af bolig kan ske skattefrit
Fradragsretten til løn bliver måske udvidet, men ikke nok

Styresignaler
Styresignal om omlægning af indkomstår

Bindende svar
Udenlandsk kapitalforsikring - Opsigelse - skatte- og afgiftspligt
Kapitalforhøjelse skattemæssige konsekvenser for aktionærer og selskaber

Afgørelser
Køb af andele i ægtefælles vindmøllevirksomhed - succession
Genoptagelse af indkomstansættelser med henblik på fradrag uden indskud
Ændring af fremførselsberettiget tab

Domme
Fradrag for grundforbedringer - ny dokumentation - ophævelse af sagsomkostninger

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Snart slut med skat på børnehaver, egnsteatre og sportshaller

Skatteministeren har offentliggjort et udkast til lovforslag, der (hvis vedtaget) vil sætte en stopper for en spirende interesse for visse selvejende institutioner mv.

BDO

Skat for bloggere

Skattemæssigt anses bloggere normalt for honorarmodtagere. Momsmæssigt anses de for at drive selvstændig økonomisk virksomhed

BDO

Dyrt for fonde ikke at uddele tidligere hensættelser

Det koster fonde dyrt at skifte mening og ikke effektuere tidligere planlagte uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål.

Beierholm

Finansieringsbidrag

Status på praksisændring vedr. finansieringsbidrag

OECD

Legal tax liability, legal remittance responsibility and tax incidence: Three dimensions of business taxation

This paper examines the role of businesses in the tax system. In addition to being taxed directly, businesses act as withholding agents and remitters of tax on behalf of others. Yet the share of tax revenue that businesses remit to governments outside of direct tax liabilities is under-studied.

PwC

Hvornår opfylder en medarbejder Øresundsaftalen om skat?

SKAT har i juni 2017 præciseret forståelsen af den dansk-svenske Øresundsaftale, bl.a. ved at opstille en række eksempler på, hvornår Danmark kan beskatte hele lønindkomsten for en medarbejder bosat i Sverige, som arbejder for en dansk arbejdsgiver, når medarbejderen også udfører arbejde uden for Danmark.

PwC

Social sikring: Hvad er arbejde i udlandet?

Tager din HR-administration højde for medarbejderes forhold i andre lande forud for en ansættelse/afskedigelse eller orlovsperioder? Hvis ikke, kan det få vidtrækkende konsekvenser i forhold til, hvor der skal indbetales social bidrag – det siger EU-Domstolen i en sag om ulønnet ferie.

PwC

Worldwide Tax Summaries 2017/2018

Worldwide Tax Summaries giver dig et samlet overblik over flere end 150 landes skatteregler på én gang. Guiden er især relevant for dig, som har eller påtænker at starte aktiviteter i udlandet. Den seneste udgave af Worldwide Tax Summaries for 2017/2018 er nu på gaden, og som noget helt nyt vil udgivelsen fremover være fuldstændig digital og ikke blive udgivet i bogform.

PwC

Præcisering af dansk-svensk Øresundsaftale om skat

SKAT har i juni 2017 præciseret forståelsen af den dansk-svenske Øresundsaftale, bl.a. ved at opstille en række eksempler på, hvornår Danmark kan beskatte hele lønindkomsten for en medarbejder bosat i Sverige, som arbejder for en dansk arbejdsgiver, når medarbejderen også udfører arbejde uden for Danmark.

Ret&Råd Advokater

Salg af bolig kan ske skattefrit

Salg af boligen kan ske skattefrit, når blot visse forudsætninger er opfyldt, men disse forudsætninger skal til gengæld i enhver henseende være opfyldt.

SEGES

Fradragsretten til løn bliver måske udvidet, men ikke nok

At beskæftige sig med skat kan nogle gange kræve en særlig form for humor. Ifølge en afgørelse i Højesteret, kan en landmand, som sætter sine ansatte til at undersøge en ejendom, han overvejer at købe, ikke trække sine lønudgifter fra.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal om omlægning af indkomstår

SKM2017.553.SKAT

I styresignalet beskriver SKAT sin ændrede opfattelse af, hvordan selskabsskattelovens § 10 skal fortolkes, når administrationsselskabet i en sambeskatning ønsker at ændre indkomstår pga fx en brancheændring i et datterselskab, og når administrationsselskabet ønsker at ændre sit indkomstår begrundet i "andre forhold" i et datterselskab.

 

Bindende svar: Udenlandsk kapitalforsikring - Opsigelse - skatte- og afgiftspligt

SKM2017.558.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at det ikke ville udløse indkomstskat, skat efter pensionsbeskatningsloven eller afgift efter boafgiftsloven, hvis spørger opsagde sin kapitallivsforsikring (ordningen), da denne er omfattet af den dagældende pensionsbeskatningslovs § 50. Skatterådet kunne ligeledes bekræfte, at ordningen hverken ville miste sin beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 50, hvis spørgerens børn blev indsat som "second grantees" på ordningen, eller hvis spørgerens børn ved spørgerens død som følge heraf overtog det juridiske ejerskab til ordningen som "grantee". Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at det ikke ville udløse indkomstskat, skat efter pensionsbeskatningsloven eller afgift efter boafgiftsloven, hvis spørgerens børn blev indsat som "second grantees" på ordningen. Skatterådet kunne derimod ikke bekræfte, at det ikke ville udløse afgift efter boafgiftsloven, hvis spørgerens børn overtog det juridiske ejerskab til ordningen som "grantee".

 

Bindende svar: Kapitalforhøjelse skattemæssige konsekvenser for aktionærer og selskaber

SKM2017.554.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at en fars overdragelse af kapitalandele til overkurs til et selskab, hvori hans søn havde tegnet anparter til kurs 100, var skattefri for faren.

Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte, at farens overdragelse af kapitalandelene til det fælles selskab var skattefri for sønnen.

 

Afgørelse: Køb af andele i ægtefælles vindmøllevirksomhed - succession

SKM2017.557.LSR

Landsskatteretten fandt, at betingelserne for at anvende den skematiske ordning i ligningslovens § 8 P, stk. 2 og 3, var opfyldte, jf. ligningslovens § 8 P stk. 5, nr. 2. Der fandtes ikke at være grundlag for at antage, at klageren i henhold til kildeskattelovens § 26 A, stk. 2, succederede i ægtefællens status som vindmølleopstiller. Landsskatteretten ændrede derfor Skatterådets bindende svar.

 

Afgørelse: Genoptagelse af indkomstansættelser med henblik på fradrag uden indskud

SKM2017.556.LSR

Anmodning om genoptagelse af ansættelserne for 2011, 2012 og 2013 med henblik på at opnå fradrag uden indskud på etableringskonto blev afslået, da betingelserne efter skatteforvaltningslovens § 30 ikke kunne anses for opfyldt. Genoptagelsesreglerne i § 26 og 27 kan ikke anvendes.

 

Afgørelse: Ændring af fremførselsberettiget tab

SKM2017.555.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde været berettiget til at ændre en ansættelse vedrørende et fradragsberettiget tab på noterede aktier. SKATs varsling af ændringen var således foretaget efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 4, jf. stk. 1.

 

Dom: Fradrag for grundforbedringer - ny dokumentation - ophævelse af sagsomkostninger

SKM2017.552.BR

Sagen drejede sig om fradrag i grundværdien for forbedringer efter den dagældende vurderingslovs §§ 17 og 18. Spørgsmålet i sagen var nærmere, hvorvidt sagsøgeren, en andelsboligforening, havde godtgjort at have afholdt en udgift til etablering af et internt kloakforsyningsanlæg.

Under sagens behandling for byretten fremlagde sagsøgeren en række nye bilag som dokumentation for afholdelsen af en grundforbedrende udgift. Bilagene omfattede blandt andet en tilbudsliste, en byggetilladelse, en meddelelse om påbegyndelse af afløbsarbejde, en færdigmelding samt e-mailkorrespondancer med et murerfirma. Bilagene forelå ikke for Landsskatteretten.

På baggrund af de nye bilag tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle over for sagsøgerens påstand om hjemvisning af fradragsansættelsen. Ved samme lejlighed gjorde Skatteministeriet gældende, at sagsomkostningerne skulle ophæves helt eller delvist, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3, idet det var sagsøgeren, der havde givet anledning til retssagen, ved ikke at fremlægge den supplerende dokumentation tidligere.

Retten bemærkede, at Landsskatteretten ved sin afgørelse havde fundet, at det ikke var godtgjort, at der var afholdt udgifter til den interne kloakforsyning, og at denne opfattelse fremgik af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling, som var blevet sendt til sagsøgeren.

Videre bemærkede retten, at den fornødne dokumentation for afholdelse af fradragsberettigede udgifter først var fremkommet i forbindelse med sagens behandling ved byretten, uagtet at der var tale om dokumenter og oplysninger, som sagsøgeren på et tidligere tidspunkt kunne have tilvejebragt.

På den baggrund fandt retten, at der, uanset at sagsøgeren måtte anses for at være den vindende part, forelå sådanne særlige grunde, at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3.

Fradragsansættelsen for den del af kloakforsyningsanlægget, som parterne er enige om udgjorde et hovedanlæg, blev derfor hjemvist til vurderingsmyndigheden til beløbsmæssig opgørelse.

Ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part.

 

Nye straffesager

SKM2017.551.ØLR

Straf – momssvig – skattesvig – sagsbehandlingstid - forældelse

T var tiltalt for momssvig ved forsætligt for perioderne 01.01.2010-31.12.2010, 01.01.2011-31.12.2011 og 01.01.2012-31.12.2012 at have afgivet 0-angivelser selvom momstilsvaret rettelig var henholdsvis 41.248 kr., 172.625 kr. og 20.461 kr. samt skattesvig ved for indkomstårene 2010-12 at have selvangivet resultat af virksomhed med 0, selvom det skattemæssige overskud rettelig var henholdsvis 134.773 kr., 236.760 kr. og 56.499 kr. T unddrog herved for 234.334 kr. i moms og 66.058 kr. i arbejdsmarkedsbidrag i alt.

T erkendte de faktiske omstændigheder, men påstod frifindelse på grund af manglende forsæt og forældelse.

Byretten fandt T skyldig i moms- og skattesvig og T idømtes betinget fængsel i 30 dage samt en tillægsbøde på 150.000 kr. Retten lagde vægt på, at T ikke forinden SKATs kontrol havde rettet henvendelse til SKAT med oplysninger om sin manglende betalingsevne samt at T efter det oplyste heller intet overblik havde over gælden, eller hvornår den kunne betales. Forholdene vedrørende 1. halvår 2011 fandtes forældet. Der henvistes herved til, at der gik godt 11 måneder fra rettens slutning af sagen den 6. januar 2016, og til anklagemyndigheden indleverede anklageskrift til retten den 13. december 2016 samt det forhold, at T havde erkendt de faktiske omstændigheder og der ikke skulle ske yderligere efterforskning.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede tillægsbøden til 300.000 kr. Uanset den sene indlevering af anklageskriftet fandt landsretten ikke grundlag for at anse forfølgningen af T for standset på ubestemt tid og ingen af forholdene var forældede. Frihedsstraffen blev dog stadfæstet under henvisning til den lange sagsbehandlingstid.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/2147045
Forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af den personlige indkomst med overskud af prostitutionsvirksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2017

Journalnr: 15/2069003
Fradrag for løntilgodehavende
Klagen vedrører nægtet fradrag for løntilgodehavende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2017

Journalnr: 15/0759293
Fradrag for udgifter til typecheck-kursus
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til typecheck-kursus. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 21-08-2017

Journalnr: 15/2250158
Fradrag for udgifter til typecheck-kursus
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til typecheck-kursus. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 21-08-2017

Journalnr: 14/1434314
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed, der ikke er anset for erhvervsmæssigt drevet. Landsskatteretten anser virksomheden for erhvervsmæssigt drevet.
Afsagt: 21-08-2017

Journalnr: 14/0043473
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2017

Journalnr: 15/0703268
Genoptagelse af skatteansættelsen
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren har krav på at få sin skatteansættelse for 2010 genoptaget, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og § 27, stk. 1 nr. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2017

Journalnr: 15/2156327
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2017

Journalnr: 14/2443995
Straksfradrag
Klagen vedrører nedsatte straksfradrag vedrørende tilbygning til kalvestald og kostald. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2017

Journalnr: 17/0761820
Tab på fordring
Klagen vedrører bindende svar på spørgsmål om fradrag for tab på fordring hos tidligere ægtefælle. Landsskatteretten stadfæster det benægtende svar.
Afsagt: 30-08-2017

Journalnr: 16/0838581
Yderligere løn
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 25-09-2017 - 24-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-10-2017 dom i C-573/16 Air Berlin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs

Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Dom
Tidligere dokument: C-573/16 Air Berlin - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-374/17 A-Brauerei

Skal artikel 107, stk. 1, TEUF fortolkes således, at der foreligger en støtte, der er forbudt i henhold til denne bestemmelse, når der i henhold til en medlemsstats lovgivning ikke opkræves afgift på erhvervelse af fast ejendom for en afgiftspligtig erhvervelse i forbindelse med en omdannelse (fusion), såfremt visse retssubjekter (virksomhed, der udøver kontrol, og et kontrolleret selskab) deltager i omdannelsesdispositionen og det kontrollerede selskab har været helejet af den virksomhed, de...


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Taxation: Commission sets out path towards fair taxation of the Digital Economy

Questions and Answers on the Communication on a Fair and Efficient Tax System in the EU for the Digital Single Market

Vice-President Dombrovskis on the Communication on A Fair and Efficient Tax System in the European Union for the Digital Single Market

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 291

Rapporten for Skatteankestyrelsens produktion for 2. kvartal 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 484

Ministeren bedes på baggrund af tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder redegøre for, om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet ”Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri” og projektet ”Revisorforbehold”. I bekræftende fald, bedes ministeren redegøre for provenuet pr. årsværk for de to projekter, på samme vis som det fremgår af tabel 2 i svar på SAU alm. del - spørgsmål 80.  Svar  

Spm. 539

Ministeren bedes redegøre for den skattelettelse de 500 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.  Svar  

Spm. 540

Ministeren bedes redegøre for den skattelettelse de 100 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.  Svar  

Spm. 541

Ministeren bedes redegøre for den skattelettelse personer med en årlig indkomst på henholdsvis 500.000 kr., 750.000 kr., 1 mio. kr., 2 mio. kr., 3 mio. kr., 5 mio. kr. og 10 mio. kr. vil få såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.  Svar  

Spm. 542

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne i kr. af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget for en typisk enlig HK’er, en typisk enlig LO’er og en typisk enlig direktør.  Svar  

Spm. 543

Mener ministeren, at lønindkomst skal beskattes, uanset om man aflønnes i form af penge eller personalegoder så som fri telefon?  Svar  

Spm. 544

Ministeren bedes redegøre for andelen af topskatteydere blandt de personer, der i dag har arbejdsgiverbetalt telefon og telefoni.  Svar  

Spm. 545

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en andel af de personer der i dag har arbejdsgiverbetalt telefon og telefoni, der har en indkomst over det nuværende loft for beskæftigelsesfradraget.  Svar  

Spm. 546

Ministeren bedes redegøre for indkomstfordelingen for de personer, der i dag har arbejdsgiverbetalt telefon og telefoni opdelt i følgende indkomstintervaller: under 100.00 kr., 100.001-150.000 kr., 150.01-200.000 kr., 200.001-300.000 kr., 300.001-400.000 kr., 400.001-500.000 kr. og over 500.000 kr.  Svar  

Spm. 547

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. august 2017 fra Bjarne Henrik Hansen vedrørende dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande, jf. SAU alm. del - bilag 256.  Svar  

Spm. 602

Vil ministeren i tabelform oplyse antallet af danskere pr. 1.000 indbyggere fordelt på hver kommune, der vil få reduceret børne-og ungeydelsen, såfremt regeringens forslag i forbindelse med finansministerens præsentation af finanslovsforslaget for 2018 om at lægge loft over børne- og ungeydelsen gennemføres, sådan at de to første børn får 100 pct. af ydelsen og det tredje yngste barn får 75 pct. og der ikke gives ydelser for yderligere børn. Opgørelsen ønskes opstillet således, at den kommune, som har flest borgere pr. 1.000 indbyggere, der vil få reduceret børne- og ungeydelsen, fremgår øverst i opgørelsen, og den kommune, som har færrest borgere pr. 1.000 indbyggere, der vil få reduceret børne-og ungeydelsen, fremgår nederst.  Svar  

Spm. 603

Vil ministeren oplyse indkomstfordelingen for modtagere af børne-og ungeydelsen med fire børn og derover?  Svar  

Spm. 630

Ministeren bedes redegøre for, hvad der ligger til grund for forskellen på arveafgiften mellem gifte og samlevende med testamente, jf. artiklen ”Politikere vil ændre på arveafgift” af 14. september 2017 fra sondagsavisen.dk, herunder vurdere, hvad det vil koste at sidestille samlevende med testamente med gifte samt redegøre for ministerens holdning til forskellen.  Svar  

Spm. 631

I forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 475 bedes ministeren oversende en tabel svarende til tabel 2 i svaret, men hvor opdelingen er baseret på indkomst før skat frem for disponibel indkomst. Derudover bedes den gennemsnitlige disponible indkomst for hver gruppe oplyses. Ændringen i absolut og relativ indkomst bedes stadig være baseret på disponibel indkomst.  Svar  

Spm. 632

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. september 2017 om børnechecken, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AO og AP.  Svar  

Spm. 633

Ministeren bedes redegøre for, hvem der deltager i ministeriets DBO-taskforce og for deres rolle i forhold til danske forhandlinger af dobbeltbeskatningsoverenskomster, herunder om taskforcen konsulteres både før og/eller under og/eller efter forhandlinger af dobbeltbeskatningsoverenskomster?  Svar  

Spm. 634

Ministeren bedes oversende en liste over den gennemsnitlige skattelettelse pr. person over 18 år – både i kroner og procenter af den disponible lønindkomst – i 2025, fordelt på kommuner, som regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ vil give anledning til, hvis begge udspil gennemføres fuldt ud, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften. Listen bedes sorteres således, at den kommune, hvor borgerne i gennemsnit opnår den største skattelettelse, er øverst og så fremdeles.

Spm. 636

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange ud af de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der er henholdsvis kvinder og mænd, og dels oplyse den gennemsnitlige skattelettelse, fordelt på køn, som de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, vil få i antal kroner i 2025, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften, såfremt hele regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den skattelettelse som tilfalder de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der vil tilfalde henholdsvis kvinder og mænd, hvis udspillet ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres med undtagelse af forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 637

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange ud af de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der er henholdsvis kvinder og mænd, og dels oplyse den gennemsnitlige skattelettelse, fordelt på køn, som de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, vil få i antal kroner i 2025, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften, såfremt hele regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den skattelettelse, som tilfalder de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der vil tilfalde henholdsvis kvinder og mænd, hvis udspillet ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres med undtagelse af forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 638

Ministeren bedes oversende en liste, der angiver størrelsen af den skattelettelse, som henholdsvis en gennemsnitskvinde over 18 år og en gennemsnitsmand over 18 år forventes at få af regeringens 22 forslag i udspillet ’Sammen om fremtidens virksomheder- erhvervs- og iværksætterudspil’ i antal kroner.  Svar  

Spm. 639

Ministeren bedes oplyse, hvordan de 23 mia., som regeringen planlægger at give i skattelettelser, forventes at fordele sig på tværs af køn og aldersgrupper, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften. Der bedes oversendes to lister, som begge inddeles i henholdsvis køn og aldersgrupper fra 10-19, 20-29, 30-39 og så fremdeles. Den ene liste bedes angive, hvor stor en andel af de samlede skattelettelser hver enkelt gruppe modtager af de 23 mia., mens den anden angiver beløbet i kroner.  Svar  

Spm. 640

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange personer, der har en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner, fordelt på køn, og dels oplyse hvor stor en gennemsnitlig skattelettelse i antal kroner, fordelt på køn, en person med en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner forventes at få, hvis regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres fuldt ud, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 641

Vil ministeren oplyse, hvor meget et parcelhus og en ejerlejlighed i henholdsvis den billige, middel og dyre kategori på Frederiksberg betaler i samlet boligskat efter de nuværende regler og ifølge de nye regler fuldt indfaset?  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren oplyse, hvor meget et parcelhus og en ejerlejlighed i henholdsvis den billige, middel og dyre kategori på Frederiksberg vil forventes at stige i årlig grundskyld i beløb fra 2017 og til det nye beskatningssystem træder i kraft?  Svar  

Spm. 643

Vil ministeren personligt gå ind i sagen om de forsvundne mindst 12 mia. kr., som SKAT angiveligt er blevet bedraget for, ved eksempelvis at tage kontakt til De Forenede Arabiske Emiraters regering mhp. på dels at få opsporet og tilbageført de mange milliarder kr. og dels få udleveret den hovedmistænkte i sagen til Danmark?  Svar  

Spm. 644

Hvilke diplomatiske redskaber mener ministeren, det kunne være relevant at bruge, hvis De Forenede Arabiske Emirater og Dubai ikke medvirker fuldt ud til opklaring af sagen om de bortsvindlede 12 mia. kr. fra SKAT og ved afhøring og evt. udlevering af den hovedmistænkte i sagen?  Svar  

Spm. 645

Kan ministeren oplyse, om Danmark har involveret internationale organisationer som EU og FN i jagten på de forsvundne ca. 12 mia. kr., som SKAT og dermed skatteborgerne er blevet svindlet for?  Svar  

Spm. 646

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort som 2025-regler i 2018-niveau.  Svar  

Spm. 647

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort som 2025-regler i 2018-niveau.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AX

Samrådsspm. om at forhindre, at borgere kan spekulere i såkaldt konkursrytteri og virksomhedsmodeller, hvor man overtager nødlidende selskaber og lader SKAT erklære selskaberne konkurs, til skatteministeren

Spm. AY

Samrådsspm. om den nuværende skattekontrol af de små og mellemstore virksomheder er tilstrækkelig til at modvirke snyd og spekulation, til skatteministeren

Spm. AZ

Samrådsspm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sætte ind over for den type konkursrytteri, som er beskrevet i artiklen ”Fyns ubestridte konkurskonge slæbes i retten, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren

Spm. AÆ

Samrådsspm. om de nuværende regler for at kunne opstarte og afvikle en virksomhed er hensigtsmæssige i forhold til at modvirke konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren

Spm. AØ

Samrådsspm. om ministerens holdning til, at firmaer som Facebook og Google betaler så lav skat som det er tilfældet i dag, til finansministeren, kopi til skatteministeren

Spm. AÅ

Samrådsspm. om ministeren vil støtte EU-Kommissionens bestræbelser på at sikre effektiv og fair beskatning af internetgiganter også på kort sigt, herunder det franske forslag, til finansministeren, kopi til skatteministeren

Spm. BA

Samrådsspm. om det er fremmende for dansk erhvervslivs konkurrenceevne og evne til at skabe og fastholde job, at danske virksomheder skal konkurrere med internetvirksomheder, der betaler tæt på nulskat, til finansministeren, kopi til skatteministeren