SkatteMail 2017, uge 38

Kære Læser

Denne uges SkatteMail er ikke så omfattende. Der er dog en række gode artikler om aktuelle problemstillinger.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Hvorfor skal det være så svært?
Rentefrie lån – et attraktivt...
Tandlægepraksis var ikke virksomhed
Rentefrie lån
Tilskud til kantineordning
Countries are using tax policy to drive growth, reduce inequalities and promote behavioural change
Social sikring: Skærpede krav for forretningsrejser
FACIT september 2017
Splitleasing

Udkast til styresignal
Korrektion af engangsindberetning af historiske restunderskud 2002-2013 i underskudsregistreret og ajourføring af underskudsregistreret fra og med indkomståret 2014 - udkast til styresignal

Bindende svar
Investeringsforening, overflytning til værdipapirfond, udenlandsk forvaltning
Erhvervsbeskatning - udlejning af aktiver

Afgørelser
Sælgerpantebrevs indgåelse i virksomhedsordning

Kendelser
Præjudiciel forelæggelse - kildebeskatning - udbytter - udenlandske kollektive investeringsinstitutter

Domme
Forsvarersalær i administrativ straffesag – nedsættelse af salær – rimeligt tidsforbrug
Kildeskat på aktieudbytte - dobbeltbeskatning etableringsret

Nyt fra EU-Domstolen
2 domme

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Hvorfor skal det være så svært?

SKAT sendte i forrige uge en redegørelse til Folketinget om deres arbejde i 2016 med de såkaldte Transfer Pricing-sager.

Beierholm

Rentefrie lån – et attraktivt...

Beskatning efter referencerenten for ansatte uden for finanssektoren

Beierholm

Tandlægepraksis var ikke virksomhed

Ingen brancher kan tilsyneladende se sig fri for at kunne blive anset for værende hobbyvirksomhed

Beierholm

Rentefrie lån

- et attraktivt personalegode. Beskatning efter referencerenten for ansatte uden for finanssektoren

Beierholm

Tilskud til kantineordning

Arbejdsgiverens tilskud til kantineordning. Skatterådet har ikke anset en kantineordning for omfattet af personaleplejefritagelsen, når der indtages flere måltider i løbet af dagen.

OECD

Countries are using tax policy to drive growth, reduce inequalities and promote behavioural change

Countries have continued the trend towards implementing tax policy reforms as part of wider strategies to boost growth, with a growing focus on reducing inequalities and driving behavioural change, according to a new report from the OECD.

PwC

Social sikring: Skærpede krav for forretningsrejser

EU-domstolen har i en ny dom skærpet kravene for, hvornår en medarbejder, der løbende har ad hoc forretningsrejser i EU/EØS kan få en såkaldt A1 blanket, som dokumenterer dansk socialforsikring.

Revisorgruppen Danmark

FACIT september 2017

Arme bøj!

Revisorgruppen Danmark

Splitleasing

Vær opmærksom på formalitetskravene!

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Korrektion af engangsindberetning af historiske restunderskud 2002-2013 i underskudsregistreret og ajourføring af underskudsregistreret fra og med indkomståret 2014 - udkast til styresignal

16-1584225

I dette styresignalet præciseres, hvorledes et selskab eller SK.AT kan korrigere de ind- beretninger, der er sket af historiske restunderskud for perioden 2002-2013, den såkaldte en- gangsindberetning efter selskabsskattelovens (SEL) § 35. Herudover præciserer styresignalet, hvorledes indberetninger i underskudsregistret fra og med indkomståret 2014 kan ajourføres.

 

Bindende svar: Investeringsforening, overflytning til værdipapirfond, udenlandsk forvaltning

SKM2017.547.SR

Skatterådet bekræftede, at overflytning af afdelinger i en investeringsforening til afdelinger i en værdipapirfond, som administreres i udlandet, ikke udløste ophørsbeskatning af afdelingerne, da afdelingerne fortsat beskattes i Danmark og ikke blev hjemmehørende i udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Skatterådet bekræftede desuden, at afdelingerne efter overflytningen kunne videreføre deres hidtidige status som enten minimumsbeskattede investeringsinstitutter eller som investeringsselskaber. Endelig bekræftede Skatterådet, at overflytningen ikke udløste avanceskat eller udbytteskat hos investorerne. Det var oplyst, at der ikke skete ændringer i afdelingernes aktiver og passiver.

 

Bindende svar: Erhvervsbeskatning - udlejning af aktiver

SKM2017.540.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at man som udlejer (privatperson) kunne udleje sine egne armbåndsure via spørgers hjemmeside uden beskatning af den indtægt, man oppebar som udlejer.

Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at man som udlejer (urforhandler) kunne udleje sine egne/virksomhedens armbåndsure spørgers hjemmeside uden beskatning af den indtægt, man oppebar som udlejer

 

Afgørelse: Sælgerpantebrevs indgåelse i virksomhedsordning

SKM2017.545.LSR

Landsskatteretten fandt, at et sælgerpantebrev, der var oprettet som led i overdragelsen af en landbrugsejendom, kunne indgå som et erhvervsmæssigt aktiv i sælgerens fortsatte virksomhedsordning.

 

Kendelse: Præjudiciel forelæggelse - kildebeskatning - udbytter - udenlandske kollektive investeringsinstitutter

SKM2017.548.ØLR

Landsretten stillede præjudicielt spørgsmål til EU-Domstolen, om traktatens bestemmelser om kapitalens fri bevægelighed og den frie udveksling af tjenesteydelser er til hinder for en beskatningsordning som den danske, hvorefter muligheden for fritagelse af kildeskat på udbytter er forbeholdt hjemmehørende investeringsinstitutter, som faktisk udlodder en minimumsudlodning med indeholdelse af kildeskat til deres medlemmer, eller som teknisk opgør en minimumsudlodning, hvoraf der indeholdes kildeskat.

 

Dom: Forsvarersalær i administrativ straffesag – nedsættelse af salær – rimeligt tidsforbrug

SKM2017.550.VLR

I en afsluttet administrativ straffesag havde forsvareren anmodet byretten om at få tillagt salær for 10 timers arbejde. Advokaten havde deltaget i et møde hos SKAT af en times varighed, og efter mødet afsluttede SKAT sagen med en henstilling til T. Forinden havde SKAT i brev til T redegjort for sagen og reglerne om skattefrie kørselsgodtgørelser og gjort T bekendt, at SKAT sigtede ham for overtrædelse af skattekontrollovens § 13, og at han kunne få lejlighed til eventuelt sammen en advokat at kommentere sigtelsen.

Byretten tillagde forsvareren salær på 17.000 kr. plus moms.

SKAT kærede afgørelsen til landsretten med påstand om nedsættelse af det tillagte salær.

Landsretten nedsatte salæret til 10.000 kr. plus moms henset til sagens omfang og forløb. Efter det oplyste om skattesagens karakter, udbetaling af skattefrie kørselsgodtgørelser uden at betingelserne var opfyldt, fandt landsretten, at et tidsforbrug på 10 timer overstiger, hvad forsvareren kunne forvente at få honoreret af det offentlige.

 

Dom: Kildeskat på aktieudbytte - dobbeltbeskatning etableringsret

SKM2017.539.VLR

Stifteren af en hollandsk "stichting" anset for begrænset skattepligtig af udbytte udloddet til den hollandske "stichting", idet den ikke opfyldte kriterierne for at kunne anses for et selvstændigt skattesubjekt. Hverken dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Nederlandene eller den traktatsikrede etableringsret var til hinder for at anse stifteren for at være skattepligtig til Danmark af udbyttet. Det udloddende selskab burde følgelig have indeholdt kildeskat af det udloddede udbytte. Selskabet var herefter over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af det manglende beløb, idet selskabet ikke havde godtgjort, at der ikke var blevet udvist forsømmelighed fra selskabets side. Dommen er anket til Højesteret.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-09-2017 - 17-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Domme
C-648/15 Østrig mod Tyskland

Sagen omhandler:

Artikel 273 TEUF - tvistighed mellem medlemsstater, som forelægges Domstolen i henhold til en voldgiftsaftale - skatter og afgifter - bilateral overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning - beskatning af renter af værdipapirer - begrebet »gældsfordringer med andel i fortjenesten«

Domstolens dom:

1) Begrebet »gældsfordringer med andel i fortjenesten« i artikel 11, stk. 2, i Abkommen zwischen der Republik Österreich und der Bundesrepublik Deutschland zur Vermeidung der Doppelbesteuerung auf dem Gebiet der Steuern vom Einkommen und vom Vermögen (overenskomsten mellem Republikken Østrig og Forbundsrepublikken Tyskland til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter) af 24. august 2000 skal fortolkes således, at det ikke omfatter værdipapirer som de i hovedsagen omhandlede.

2) Forbundsrepublikken Tyskland betaler sagsomkostningerne.

Tidligere dokument: C-648/15 Østrig mod Tyskland - Indstilling


C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - anvendelsesområde - skattelovgivning i en medlemsstat - selskabsskat - skattegodtgørelse - pensionsfond - afslag på at indrømme skattegodtgørelsen til aktionærer, der ikke er pligtige at svare skat af investeringsindtægter, for udbytte hidrørende fra udenlandsk indkomst - fortolkning af dom af 12. december 2006, Test Claimants in the FII Group Litigation (C-446/04, EU:C:2006:774) - ulovligt indeholdt skattegodtgørelse - retsmidler

Domstolens dom:

1) Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at den under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede tillægger rettigheder til en aktionær, der modtager udbytte, som kvalificeres som »udbytte på grundlag af udenlandsk indkomst« (foreign income dividend).

2) EU-retten opstiller et krav om, at en medlemsstats nationale ret skal fastsætte retsmidler, som er tilgængelige for aktionærer, der i en situation som den i hovedsagen omhandlede har modtaget udbytte, som kvalificeres som »udbytte på grundlag af udenlandsk indkomst«, uden dog at være blevet indrømmet en skattegodtgørelse i tilknytning til det nævnte udbytte, således at det gøres muligt for disse aktionærer at påberåbe sig de rettigheder, som de er tillagt ved artikel 63 TEUF. I denne henseende skal den kompetente nationale ret sikre, at de aktionærer såsom The Trustees of the BT Pension Scheme, der ikke er pligtige at svare indkomstskat af udbytte, og som har modtaget udbytte hidrørende fra udbytte, der er af udenlandsk oprindelse og kvalificeret som »udbytte på grundlag af udenlandsk indkomst«, har adgang til et retsmiddel, der dels kan sikre udbetalingen af en sådan skattegodtgørelse, som de hertil berettigede med urette ikke er blevet indrømmet, i henhold til en fremgangsmåde, der ikke er mindre gunstig end den, som gælder for et sagsanlæg med påstand om udbetaling af en skattegodtgørelse, eller at de indrømmes en tilsvarende skattefordel i den situation, hvor skattemyndighederne med urette har frataget de berettigede personer denne skattegodtgørelse eller denne skattefordel i forbindelse med udlodning af udbytte hidrørende fra udbytte modtaget fra et selskab med hjemsted i Det Forenede Kongerige, dels gøre det muligt at garantere sådanne aktionærer, at de rettigheder, som de er tillagt ved artikel 63 TEUF, beskyttes på effektiv vis.

3) Hverken den omstændighed, at The Trustees of the BT Pension Scheme ikke er pligtige at svare indkomstskat af det udbytte, de modtager, eller den omstændighed, at den omhandlede tilsidesættelse af EU-retten ifølge den forelæggende ret ikke er tilstrækkeligt alvorlig til at gøre den pågældende medlemsstat erstatningsansvarlig uden for kontraktforhold over for det selskab, der udloddede udbytte, som kvalificeres som »udbytte på grundlag af udenlandsk indkomst«, i overensstemmelse med de principper, der blev opstillet i dom af 5. marts 1996, Brasserie du pêcheur og Factortame (C-46/93 og C-48/93, EU:C:1996:79), eller den omstændighed, at et selskab med hjemsted i Det Forenede Kongerige har udloddet et forhøjet beløb af udbytte kvalificeret som »udbytte på grundlag af udenlandsk indkomst« med henblik på at kompensere tabet af skattegodtgørelse hos den udbyttemodtagende aktionær, kan ændre på de svar, der er givet på den forelæggende rets øvrige spørgsmål.

Tidligere dokument: C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme - Indstilling


Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 105 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven. (Skattefritagelse af selvejende teatre og daginstitutioner m.v. samt erklæringsordning for visse foreninger og fonde).

Bilag

Bilag 3

Lovudkast sendt i høring

Almindelig del

Bilag

Bilag 279

Notat om udpegning af medlemmer til undersøgelseskommissionen om SKAT

Bilag 281

Henvendelse af 6/9-17 fra Knud Erik Kristiansen vedr. folkepensionen

Bilag 282

Henvendelse af 12/9-17 fra Håndværksrådet om afskaffelse af reparationsgrænsen

Bilag 287

Invitation til Copenhagen EU Tax Law Conference den 29/9-17 hos Kromann Reumert, København Ø

Bilag 288

Invitation til møde med Europa-Kommissær Moscovici 29/9-17

Bilag 289

Henvendelse af 11/9-17 fra FSR - danske revisorer, HK/Stat og LO vedrørende invitation til høring om skattevæsenets betydning for det økonomiske råderum den 11. oktober 2017 på Christiansborg

Spørgsmål og svar

Spm. 467

Hvad kan ministeren – evt. fortroligt – oplyse om SKATs interne revision af den nu sigtede medarbejder i sagen om svindel med udbytteskat, jf. artiklen ”Skattemedarbejder blev undersøgt før milliardtab - og Skat fandt noget 'interessant'” bragt på TV2.dk den 18. juni 2017. Ministeren bedes endvidere oversende den pågældende revisionsrapport.  Svar  

Spm. 475

Ministeren bedes redegøre for, hvad effekten for borgernes disponible indkomst vil være for borgere med indkomster op til 300.000, hvis bundskatten hæves med henholdsvis 0,5 pct., 1 pct. og 2 pct. Svaret bedes opdelt på indkomstintervaller på 10.000 fra indkomster på 0 kr. til og med indkomster på 300.000 kr., samt hvor mange borgere der befinder sig i hvert interval. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse merprovenuet ved en hævning af bundskatten (inklusiv det skrå skatteloft) på henholdsvis 0,5 pct., 1 pct. og 2 pct.. Alle opgørelser bedes opgjort som umiddelbare effekter og effekter efter tilbageløb.  Svar  

Spm. 482

Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordeling af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr., opgjort på kommuner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at topskattegrænsen hæves til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr. pr. 1000 indbygger fremgår først.  Svar  

Spm. 524

Vil ministeren oversende en opdatering med de senest tilgængelige tal, som Transportministeriet oplyste Trængselskommissionen vedrørende befordringsfradraget? Det drejer sig om størrelsen af mindreprovenuet som følge af befordringsfradraget og udviklingen i skatteværdien af befordringsfradraget siden 2011. Desuden bedes ministeren oplyse, hvordan befordringsfradraget er fordelt på indbyggere i de forskellige kommuner, og hvor stor en del af skatteværdien af befordringsfradraget, der går til indbyggere i udkantskommuner.  Svar  

Spm. 525

Vil ministeren oplyse, om Skatteministeriet har kendskab til analyser, der belyser, hvilken betydning befordringsfradraget har for mobiliteten på arbejdsmarkedet?  Svar  

Spm. 526

Hvad er skatteværdien af skattefri kørselsgodtgørelse samt summen af skattefri kørselsgodtgørelse og rejserefusion? Der ønskes en opgørelse for de seneste 5 år så vidt muligt opdelt på selvstændige, ansatte håndværkere og andre ansatte (kontoransatte/funktionærer m.v.).  Svar  

Spm. 527

Hvad er lejeværdien af de parkeringspladser, som statslige ansatte har gratis og skattefri adgang til, opdelt på pladser i København og i resten af landet? Hvad er lejeværdien af andre gratis medarbejder-parkeringspladser?  Svar  

Spm. 531

Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., pr. 1000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 532

Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 555

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. person (over 18 år) i hver enkelt af de 98 kommuner, jf. skatteudspillet Jobreformens fase II.  Svar  

Spm. 556

Ministeren bedes redegøre for regeringens forslag til finansiering af lempelserne i skatteudspillet, punkt for punkt og med alle indlagte forudsætninger.  Svar  

Spm. 566

Ministeren bedes oplyse den samlede skattelettelse de 1.000 rigeste personer vil få i antal kroner i 2025 såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget - jobreform fase II” offentliggjort på Finansministeriets hjemmesiden den 29. august 2017 gennemføres.  Svar  

Spm. 568

Ministeren bedes opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner, det måtte give såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget - jobreform fase II” offentliggjort på Finansministeriets hjemmesiden den 29. august 2017 gennemføres opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes de kommuner, hvor borgerne gennemsnitligt opnår den største skattelettelse, pr. 1.000 indbygger fremgå først.  Svar  

Spm. 571

Ministeren bedes oplyse den samlede skattelettelse, de 500 rigeste personer vil få i antal kroner i 2025, såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget” gennemføres?  Svar  

Spm. 572

Ministeren bedes oplyse den samlede skattelettelse, de 100 rigeste personer vil få i antal kroner i 2025, såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget” gennemføres?  Svar  

Spm. 620

Ministeren bedes oplyse, om regeringen i øjeblikket forhandler dobbeltbeskatningsoverenskomster med udviklingslande og i så fald hvilke, og om regeringen har planer om at starte forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster med udviklingslande og i så fald hvilke? Hvis ministeren ikke mener, at der kan gives et offentligt tilgængeligt svar, bedes ministeren oversende svaret fortroligt.  Svar  

Spm. 622

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange henholdsvis familier og personer (antal og andel) der betaler over halvdelen af deres indkomst i direkte skatter, samt hvor høj den gennemsnitlige indkomst er for disse henholdsvis familier og personer.  Svar  

Spm. 623

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange henholdsvis familier og personer (antal og andel) der netto betaler over halvdelen af deres indkomst i direkte skatter (opgjort som direkte skatter fratrukket overførsler), samt hvor høj den gennemsnitlige indkomst er for disse henholdsvis familier og personer.  Svar  

Spm. 624

I forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del - spørgsmål 144 bedes ministeren fremsende en tabel, hvor der til bruttoindkomsten er medtaget indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner og ATP samt imputeret afkast af ejerbolig samt, som skatteudgift, tilføjet grundskyld for på den måde at få den samlede skatteprocent i forhold til den reelle indkomst for de forskellige indkomstgrupper. Svaret bedes opdelt på percentiler.  Svar  

Spm. 626

Af ministerens svar på SAU alm. del – spørgsmål 493 fremgår det, at der ikke er pligt til at opgive adresse ved fraflytning fra Danmark, til trods for at man har en stor gæld til det offentlige. Har ministeren kendskab til andre regler i lovgivningen, der er til hinder for inddrivelsen af udlandsdanskeres gæld til det offentlige?  Svar  

Spm. 627

Ministeren bedes oversende de yderligere oplysninger, der måtte være, om den ene skyldner, som er bosat i udlandet og skylder det offentlige ca. 279 mio. kr. som omtalt i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 496.  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes oplyse indkomstfordelingen for skyldnere med gæld til det offentlige på over 1 mio. kr. og som er bosat i udlandet.  Svar  

Spm. 629

Ministeren bedes oplyse den danske geografiske fordeling af skyldnere med gæld til det offentlige på over 1 mio. kr. og som nu er bosat i udlandet, på tidspunktet op til deres afrejse fra Danmark.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1491

Om dobbeltbeskatningsoverenskomster med udviklingslandene.

Spm. S 1492

Om forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster.

Spm. S 1495

Om danskere, der har skattegæld og som flytter til udlandet.

Samrådsspørgsmål

Spm. AT

Samrådsspm. om at regeringen i sin pressemeddelelse ”Regeringen klar med ny milliardtilførsel til fremtidens skattevæsen” kalder et milliardbeløb på forslaget til finansloven for ”nye”, til skatteministeren

Spm. AU

Samrådsspm. om at ud af de i alt 5,5 mia. kr., der er afsat til skattevæsnet på regeringens finanslovsforslag for 2018, da er kun 100 mio. kr. årligt tiltænkt kontrolindsats og andre opgaver på indsatsområderne, til skatteministeren

Spm. AV

Samrådsspm. om at skattevæsenet i 2018 (i modsætning til 2017) kan nedbringe skattegabet og overholde sin målsætning om 2 pct. skattegab, til skatteministeren

Spm. AW

Samrådsspm. om at den afsatte ramme til øget kontrol på regeringens forslag til finanslov for 2018, er tilstrækkelig til at skattekontrollen og vejledningen kan blive styrket, til skatteministeren