SkatteMail 2022, uge 25

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Mange foreninger har fået brev fra SKAT
Depechen-artikel: Låneomlægning: Beskatning af kursgevinster på kontantlån
Depechen-artikel: Gaveafgift ved gaver fra udlandet
Ændring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift
Fri ladestander til alle
Højesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne
Lovudkast om nedsættelse af skattemæssig afskrivningssats på nyerhvervede bygninger

SKM-meddelelse
Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2021

Styresignaler
Styresignal - beregningsgrundlag for beskatning af værdi af leaset fri firmabil (nyvognsprisen) - praksisændring - genoptagelse.
Refusion af indeholdt udbytteskat til udenlandske investeringsinstitutter - EU-Domstolens dom i sag C-480/16 og Højesterets dom offentliggjort som SKM2021.353.HR - styresignal

Bindende svar
Kryptostaking - rebase rewards
OPP-selskab - ombygning og renovering af ejerlejlighed

Afgørelser
Skattefri aktieombytning af kapitalandele i Reponex Pharmaceuticals A/S med kapitalandele i Blue Vision A/S

Domme
Fradrag for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, litra a - fradrag for repræsentationsudgifter efter ligningslovens § 8 - rette omkostningsbærer - koncernforbundne selskaber

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Depechen-artikel: Mange foreninger har fået brev fra SKAT

På grund af ændrede skatteregler skal alle foreninger med et såkaldt udbyttefrikort senest den 1. juli 2022 give besked til Skattestyrelsen om, hvorvidt de har et udelukkende velgørende formål eller ej.

BDO

Depechen-artikel: Låneomlægning: Beskatning af kursgevinster på kontantlån

Et af tidens hotteste emner blandt boligejere – fordele og ulemper ved at omlægge realkreditlån – har også en skattemæssig dimension. I nogle tilfælde er gevinster på gæld nemlig skattepligtige.

BDO

Depechen-artikel: Gaveafgift ved gaver fra udlandet

I modsætning til arv fra udlandet, som der normalt ikke skal betales dansk arveafgift af, vil der ved modtagelse af gaver fra udlandet næsten altid skulle betales dansk gaveafgift, hvis gaven overstiger den afgiftsfrie bundgrænse.

Bech-Bruun

Ændring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift

Nedsat tinglysningsafgift ved omstruktureringer (udkast til styresignal).

Dansk Revision

Fri ladestander til alle

Både private og virksomheder investerer i stigende grad i køb af el- eller hybridbiler, og det kommer nok ikke som en overraskelse, at disse køretøjer skal oplades fra tid til anden. Hvad der kan være - eller blive - en overraskelse for nogen er nok ikke, at der skal betales for strømmen, men mere det, at der er nogen, der muligvis beskattes af strømmen; arbejdstager, arbejdsgiver, hovedaktionær, selvstændig … Du har sikkert set de ”grønne” ladestandere rundt omkring i bybilledet, og du har måske også lagt mærke til, at der kommer flere og flere ladestandere på offentlige og private P-pladser.

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne

Højesteret gav de færøske skattemyndigheder (TAKS) medhold i, at der er hjemmel til at inddrive danske skattekrav på Færøerne.

PwC

Lovudkast om nedsættelse af skattemæssig afskrivningssats på nyerhvervede bygninger

Den 21. januar 2022 indgik et flertal af Folketingets partier en ”Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi”. I en del af aftalen indgik, at aftalepartierne...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2021

SKM2022.320.VURDST

Meddelelsen indeholder ajourførte oplysninger om salg af fast ejendom i de enkelte lande, som kan anvendes ved opgørelsen af grundlaget for ejendomsværdiskat for udenlandske ejendomme i 2021. Det drejer sig om det svenske indeks for fritidshuse, indekstal fra OECD, Danmarks Statistiks prisindeks for sommerhuse samt afstandsprocenten for 2021 for ejendomme, der, hvis de var danske ejendomme, skulle vurderes pr. 1. marts 2021. Meddelelsen angiver desuden, hvorledes disse indeks benyttes efter ændring af vurderingsterminen samt ændring af hvilket års vurdering, der benyttes som beskatningsgrundlag. Desuden gælder der i visse situationer nye afrundingsregler.

 

Styresignal: Styresignal - beregningsgrundlag for beskatning af værdi af leaset fri firmabil (nyvognsprisen) - praksisændring - genoptagelse.

SKM2022.325.SKTST

Styresignalet ændrer praksis vedrørende fastsættelsen af beregningsgrundlaget for beskatning af værdi af fri bil, som en arbejdsgiver har leaset højst 3 år efter første indregistrering og herefter stillet til privat rådighed for en medarbejder, jf. ligningsloven § 16, stk. 4.

 

Styresignal: Refusion af indeholdt udbytteskat til udenlandske investeringsinstitutter - EU-Domstolens dom i sag C-480/16 og Højesterets dom offentliggjort som SKM2021.353.HR - styresignal

SKM2022.322.SKTST

Styresignalet beskriver den underkendelse af national dansk lovgivning vedrørende indeholdelse af udbytteskat, når danske selskaber udlodder udbytte til udenlandske investeringsinstitutter, som fandt sted ved EU-Domstolens dom af 21. juni 2018 i sag C-480/16 mod Skatteministeriet. EU-Domstolens dom i den præjudicielle forelæggelse medfører, at dansk lovgivning og den tilknyttede praksis, som Skattestyrelsen har fulgt, er blevet underkendt, jf. Højesteretsdom offentliggjort som SKM2021.353.HR.

Styresignalet fastsætter retningslinjerne for, at udenlandske investeringsinstitutter, som er beliggende i et EU- eller EØS-land, der har fået udbytte fra danske selskaber, hvori der er indeholdt udbytteskat, kan få refunderet hele udbytteskatten. Dermed skal de ligesom danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter (tidligere betegnet udloddende investeringsforeninger) ikke betale udbytteskat af udbytter fra danske selskaber.

Det bemærkes, at fra og med 1. januar 2022 skal danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter betale 15 pct. i udbytteskat af udbytter fra danske aktier. Se lov nr. 1181 af 8. juni 2021. Så herefter gælder der ikke særlige regler for danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter.

 

Bindende svar: Kryptostaking - rebase rewards

SKM2022.323.SR

Sagen omhandlede den skattemæssige opgørelse af staking rewards af kryptovalutaen Titano. Spørgeren investerede i et autostakingprodukt, hvor der automatisk blev tilskrevet afkast i form af rewards med en fast procent og på faste tidspunkter til indskyderens wallet. Spørgerens sædvanlige kryptoberegninsprogram kunne ikke registrere, når de pågældende rewards blev tildelt. Spørgeren anmodede derfor om, at det kunne bekræftes, at han kunne opgøre værdien af de indgåede rewards én gang ugentligt med den højeste værdi for den pågældende valuta i løbet af ugen.

Skatterådet besvarede spørgsmålet benægtende, idet værdien for de enkelte modtagne aktiver skulle opgøres aktiv for aktiv på retserhvervselstidspunktet/tildelingstidspunktet.

 

Bindende svar: OPP-selskab - ombygning og renovering af ejerlejlighed

SKM2022.319.SR

Skatterådet kunne på baggrund af en samlet vurdering af kontraktforholdet mellem parterne bekræfte, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) kunne anses som ejer i skattemæssig henseende af en ejerlejlighed beliggende i X-by, der for en periode på 26 år skulle lejes af Den offentlige myndighed Y af OPP-selskabet.

OPP-leverandøren har for en købesum på ca. 125.000.000 kr. erhvervet en ejendom, hvor en offentlig administrationsbygning skal ligge. Der er tale om en ejerlejlighed, der i øjeblikket anvendes til undervisningsformål. Det forventes, at OPP-leverandøren vil afholde udgifter på 70.000.000 kr. til ombygning, renovering og indretning mv. af ejendommen.

OPP-kontrakten er uopsigelig fra både OPP-leverandørens og Den offentlige myndighed Y's side side i en periode på 25 år regnet fra ibrugtagelsestidspunktet for bygningen. Den offentlige myndighed Y har ret til at købe ejendommen til en på forhånd fastsat pris, når der er forløbet 26 år fra ibrugtagningstidspunktet.

Skatterådet afviste at svare på, om OPP-leverandøren kan anses som ejer af ejerlejlighed i momsmæssig henseende, således at selskabet efter omstændighederne kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom, idet muligheden for at få tilladelse til at blive frivilligt registreret i henhold til momslovens § 51 er et bevillingsspørgsmål, hvorfor der ikke kan opnås bindende svar herpå.

 

Afgørelse: Skattefri aktieombytning af kapitalandele i Reponex Pharmaceuticals A/S med kapitalandele i Blue Vision A/S

SKM2022.324.SKTST

Skattestyrelsen har givet tilladelse uden vilkår til skattefri aktieombytning af kapitalandele i Reponex Pharmaceuticals A/S med kapitalandele i Blue Vision A/S, således at kapitalejerne i Reponex Pharmaceuticals A/S kan apportindskyde deres kapitalandele i Blue Vision A/S mod at erhverve de som følge af ombytningen kapitalandele i Blue Vision A/S. Hver Reponex Pharmaceuticals A/S aktie vederlægges med en Blue Vision A/S aktie. Tilladelsen er generel og kan benyttes af alle kapitalejere, der er fuldt skattepligtige til Danmark.

 

Dom: Fradrag for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, litra a - fradrag for repræsentationsudgifter efter ligningslovens § 8 - rette omkostningsbærer - koncernforbundne selskaber

SKM2022.326.ØLR

Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt et datterselskab (et aktieselskab) havde fradragsret for dele af udgifterne til gennemførelse af avlermøder i moderselskabet (et andelsselskab) enten efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller som repræsentationsfradrag efter ligningslovens § 8.

Byretten havde fastslået, at de omhandlede udgifter ikke kunne fradrages i datterselskabets indkomst, idet moderselskabet måtte anses som rette omkostningsbærer af udgifterne til avlermøderne. Byretten lagde i den sammenhæng bl.a. vægt på bestemmelserne i moderselskabets vedtægter, de fremlagte indkaldelser til avlermøder, deltagerne på avlermøderne samt moderselskabets økonomiske interesse i, at andelsforeningens medlemmer blev holdt orienteret om og deltog i drøftelserne af de faglige emner.

Østre Landsret tiltrådte byrettens begrundelse og resultat med nogle supplerende bemærkninger.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0106663
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører forhøjelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2022

Journalnr: 20/0089700
Forhøjelse af skattepligtig indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af indkomst, både yderligere indkomst til beskatning samt nægtet fradrag for private udgifter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med mindre beløb.
Afsagt: 23-05-2022

Journalnr: 19/0024404
Køb af IT-platform
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst vedrørende ikke godkendt fradrag for køb af en IT-platform, idet driften af IT-platformen ikke er anset for erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2022

Journalnr: 18/0022941
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at Lån over mellemregningskonto er anset for udbytte. Landsskatteretten ændrer beløbet til at skulle beskattes som "almindeligt udbytte".
Afsagt: 30-05-2022

Journalnr: 18/0026994
Overskud af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 02-05-2022

Journalnr: 16/1644495
Portrætfotos, kontingent og avance på bil
KS vedr. nægtet fradrag for udgifter til portrætfotos, værdi af fotos beskattet som udbytte, nægtet fradrag for udgifter til kontingent samt avance ved salg af bil. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, avance ved salg af bil dog kun delvist.
Afsagt: 23-05-2022

Journalnr: 17/0991020
Resultat af udlejningsvirksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af fra udlejningsejendom i personlig indkomst, beskatning af resultatat som anden kapitalindkomst og nægtet fradrag for underskud i I/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2022

Journalnr: 19/0109895
Resultat af udlejningsvirksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af fra udlejningsejendom i personlig indkomst, beskatning af resultatat som anden kapitalindkomst og nægtet fradrag for underskud i I/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2022

Journalnr: 21/0013529
Værdi af kommanditanparter i K/S
Klagen vedrører værdiansættelse af kommanditanparter i K/S. Landsskatteretten godkender den selvangivne værdi.
Afsagt: 04-05-2022

Journalnr: 18/0006285
Yderligere overskud
Klagen vedrører skønsmæssigt yderligere overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2022

Journalnr: 15/2387474
Yderligere overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 02-05-2022

 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag), LOV nr 906 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og fradragsloft over lønninger), LOV nr 905 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.), LOV nr 904 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.), LOV nr 903 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.), LOV nr 902 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om beskatning af søfolk, BEK nr 940 af 20/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere, BEK nr 975 af 22/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone)Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone)
Oprettelsesdato: 24-06-2022
Høringsfrist: 18-08-2022

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 250

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.)

Bilag 251

Status på færdiggørelse af TFU-sagskomplekset (udbyttesager)

Bilag 254

Orientering om aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlig, fra skatteministeren

Bilag 255

Svarbrev fra statsministeren til Folketingets formand om sene fremsættelser af lovforslag i folketingsåret

Bilag 257

Lovudkast -Orientering om høring af lovforslag om begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 581

Kulturministeren udtaler om regeringens nye streamingafgift – det såkaldte kulturbidrag – følgende: ”Det er ikke et bidrag, vi putter i statskassen. Det er penge, streamingtjenesterne kan søge hjem igen, hvis de producerer dansk indhold”. Vil ministeren bekræfte kulturministerens udlægning, og dermed at der ikke er tale om en skat? Vil ministeren på den baggrund endvidere redegøre for, om det kan forventes, at ikke-skatten vil blive overvæltet i de priser, forbrugerne oplever på deres streaming-abonnementer? Vil ministeren – eftersom pengene fra en streamingafgift ikke puttes i statskassen – redegøre for, hvordan der sondres i den fremtidige støtte på området mellem tiltag, der støttes via midler fra ”statskassen” og tiltag, der støttes via midler fra et kulturbidrag – som det jf. udtalelserne må forstås – ikke kan betragtes som værende fra statskassen?  Svar  

Spm. 582

Vil ministeren redegøre principielt for, hvordan økonomisk støtte til et område (f.eks. dansk produceret tv-indhold) kan siges ikke at være finansieret af en skat, når finansieringen kommer fra en økonomisk belastning af et erhverv og dets forbrugere?  Svar  

Spm. 583

Mener ministeren, at en omfordeling ved opkrævning af et ”bidrag” og en samtidig uddeling af de opkrævede midler principielt adskiller sig fra sammenhængen mellem skatter og afgifter og tilbageførsel til borgere og virksomheder? Og gælder dette generelt, eller kun på kulturområdet?  Svar  

Spm. 586

Vil ministeren oplyse, hvilke undersøgelser og konklusioner, der ligger forud for denne drastiske ændring afvæddemålsmarkedet, og redegøre for den bagvedliggende bevæggrund?  Svar  

Spm. 587

Vil ministeren oplyse, om salg af væddemål på virtuelle sportsspil vil være omfattet af krav om spilkort, hvis det forbliver kategoriseret som væddemål?  Svar  

Spm. 588

I dag er væddemål på de elektroniske simulerede sportsspil omfattet af væddemålskapitlet i lov om spil. Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at, hvis væddemålsterminalen i stedet for klassificeres som en spilleautomat, vil det betyde, at der maksimalt kan placeres væddemål på kr. 1 pr. spil?  Svar  

Spm. 589

’Væddemål på virtuelle sportsbegivenheder’ afvikles hvert 4. minut - derfor vil aftalen betyde, at en spiller maksimalt kan vædde for kr. 15 i timen. På ’spilleautomater’ afviklesspillet hvert 2. sekund. Endelig kan ’Danske Spil sælge virtuelle væddemål’ for kr. 200. Vil ministeren redegøre for, hvordan dette tænkes løst?  Svar  

Spm. 590

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foreslås en ændring af indsatser og maksimumgevinst for Danske Spil?  Svar  

Spm. 591

Spilbranchen udtaler, at væddemål på hhv. simulerede og rigtige sportsbegivenheder henvender sig til samme typer af kunder. De akkrediterede testvirksomheder og Spillemyndigheden kræver, at virtuelle spil skal simulere/ligne sportsbegivenheder og ikkemå ligne lotteri. Vil ministeren oplyse, hvad den politiske motivation er for at gå imod markedet og specialister på området?  Svar  

Spm. 592

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at forslaget vil betyde, at afgiften for væddemål på virtuelle sportsspil stiger fra 28 % til 41 %, og at afgifterne dermed siden 2021 samlet er steget fra 20 % til 41 %?  Svar  

Spm. 593

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foreslås en tilsvarende stigning i afgifter for Danske Spils indtægter på væddemål på virtuelle sportsspil?  Svar  

Spm. 594

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at der med de nye regler kun kan sælges væddemål på virtuelle sportsspil i spillehaller for spilleautomater, men at dette ikke gælder de øvrige væddemål?  Svar  

Spm. 595

Vil ministeren oplyse, om der er foretaget vurdering af konsekvenserne for markedet, inden aftalen blev præsenteret for partierne?  Svar  

Spm. 596

Vil ministeren oplyse, hvor mange virksomheder, der har betalt for en licens, som giver adgang til salg af væddemål på virtuelle sportsbegivenheder, og kan disse have en berettiget forventning i licensperioden?  Svar  

Spm. 597

Kan ministeren oplyse, hvor stort markedet er for væddemål på virtuelle spil?  Svar  

Spm. 598

Vil ministeren oplyse, om det er tanken, at virtuelle spil skal kunne tilbydes online under en spillicens?  Svar  

Spm. 599

Vil ministeren oplyse, om Skattestyrelsen som lovet i svaret på SAU (folketingsåret 2020-21) alm. del – spørgsmål 264 har opdateret den førstkommende juridiske vejledning med det samspil af regler, hvorefter der ikke skal ske dobbeltbeskatning (beskatning som kursgevinst) ved eftergivelse af rentegæld, hvor renterne er fradragsbeskåret efter ligningslovens § 5, stk. 9, og hvis ikke, hvorfor?  Svar  

Spm. 600

Vil ministeren oplyse, hvad formålet er med, at der ikke skal ske beskatning af renter (som kursgevinst) ved eftergivelse af renter fradragsbeskåret efter ligningslovens § 5, stk. 9, når ministeren samtidig mener, at der eksempelvis skal ske beskatning som kursgevinst ved eftergivelse af ikke-fradragsberettigede renter til det offentlige, jf. ministerens svar på SAU alm. del – spørgsmål 489: ”Hvis der sker eftergivelse af en rentefordring, hvor den manglende rentefradragsret skyldes andre regler end ligningslovens 5, stk. 9, som fx gældsinddrivelsesloven, vil udgangspunktet være det samme, dvs. at den manglende rentefradragsret ikke reducerer en eventuel beskatning efter kursgevinstloven eller underskudsbegrænsning.”  Svar  

Spm. 601

Vil ministeren i forlængelse af de foregående spørgsmål oplyse, hvor længe de af ministeren tidligere bebudede lovgivningsovervejelser har stået på, og hvornår de kan forventes afsluttes?  Svar  

Spm. 613

Hvad vil mindreprovenuet blive, hvis 75 pct. af de privatansatte, svarende til godt 1,6 mio. personer, modtager en fysisk gave til en gennemsnitsværdi af 600 kr., med en gennemsnitlig skat på 43,5 pct. efter tilbageløb?  Svar  

Spm. 617

Ministeren bedes skønne provenueffekten ved at undtage ejendomsselskaber fra altid at indgå som passiv kapitalanbringelse (jf. pengetanksreglen) ved generationsskifte, således successionsreglerne kan benyttes af ejendomsselskaber ved en konkret vurdering.  Svar  

Spm. 618

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor al ejendomsudlejning i udgangspunktet betragtes som passiv kapitalanbringelse og herved ikke som andre virksomheder er underlagt en konkret vurdering jf. pengetanksreglen.  Svar  

Spm. 619

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1. juni 2022 fra KPMG Acor Tax om, hvorfor LL § 5, stk. 9 findes, når der de facto findes regler om beskatning (KGL)/underskudsbegrænsning (SEL/PSL) ved gældseftergivelser, uanset hvordan gælden er opstået, jf. SAU alm. del – bilag 235?  Svar  

Spm. 630

Når man fritager for kursgevinstbeskatning, følger det normalt, at man samtidig fritager for underskudsbegrænsning, hvis en fritagelse for betaling af gælden (renter) kan sidestilles med en samlet ordning. Hvad er ministerens kommentar til, at dette ikke allerede var med i ændringsforslaget til L 196?  Svar  

Spm. 636

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. juni 2022 om skattesager på Ecofin-rådsmøde den 17. juni 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Q.  Svar  

Spm. 639

Vil ministeren oplyse, om det stadig er forventningen, at ca. 715.000 boligejere skal have tilbagebetalt ejendomsskat med tilsammen ca. 14 mia. kr. (2021-niveau), og vil ministeren samtidig oplyse, hvad beløbet udgør i 2022-niveau, samt hvor stor en andel af beløbet der forventes udbetalt i henholdsvis 2022, 2023 og 2024?  Svar  

Spm. 640

Når det på ECOFIN-samrådet den 14. juni 2022 oplyses, at det er i strid med OECD-aftalen om international beskatning at indføre nye generelle digitale omsætningsafgifter, vil ministeren så oplyse, hvor målrettet en digital afgift skal være ifølge regeringens opfattelse for ikke at blive omfattet af forbuddet i OECD-aftalen?  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren bekræfte, at en dansk virksomhed med filialer i udlandet, som sender sine udenlandske filialmedarbejdere på konference/kongres i Danmark, skal indeholde dansk skat de dage, medarbejderen er i Danmark til den pågældende konference/kongres?  Svar  

Spm. 643

Vil ministeren redegøre for, om reglerne for beskatning af filialmedarbejdere, der deltager i konferencer/kongresser i selskabets hjemland, er anderledes i Danmark end i andre EU-lande? I den forbindelse anmodes ministeren om at redegøre specifikt for reglerne i Sverige, Tyskland og Polen.  Svar  

Spm. 644

Mener ministeren, at det er uheldigt, at danske virksomheder med filialer i udlandet ikke kan afholde kongresser/konferencer i Danmark, hvor deres udenlandske filialmedarbejdere deltager som følge af skattereglerne?  Svar  

Spm. 646

Vil ministeren oplyse, hvor meget udenlandske studerende fra EU og tredjeverdenslande skylder Danmark i misligholdte SU-lån?  Svar  

Spm. 647

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en procentdel af udenlandske studerende der tilbagebetaler deres SU-lån fuldt ud og rettidigt?  Svar  

Spm. 648

Vil ministeren oplyse, hvor meget af de misligholdte SU-lån der er blevet inddrevet i henholdsvis 2021 og 2022 blandt udenlandske studerende fra EU og tredjeverdenslande?  Svar  

Spm. 653

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 677 (folketingsåret 2019-20) kommentere artiklen ”Tusindvis af gamere risikerer skattesmæk: - Jeg har gjort, hvad jeg kunne, men jeg er da lidt nervøs” på tv2.dk den 3. juni 2022 og i forlængelse heraf redegøre for, hvorfor skins angiveligt ikke er omfattet af brugtmomsordningen, når nu brugtmomsordningen er en særlig ordning, der kan anvendes af virksomheder, der videresælger brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, der i øvrigt er sammenlignelige med skins? Vil ministeren endvidere redegøre for, om salg af såkaldte ”Non-fungible Tokens” (NFTs) er omfattet af brugtmomsordningen? Og vil ministeren endelig i forlængelse af de foregående spørgsmål og den refererede artikel tilkendegive, om ministeren finder det rimeligt, at skins ikke er omfattet af ordningen, og om ministeren på den baggrund vil sørge for, at skins og evt. NFTs fremover omfattes?  Svar