SkatteMail 2018, uge 25

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af Højesteretdom i en principiel skattesag vedrørende generationsskifte med succession, hvor det blev fastslået, at køberen af en virksomhed ikke både kan få nedslag i handelsværdien og beregne en passivpost for den latente (potentielle) skattebyrde.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Større fradrag for udgifter til forskning og udvikling
Ændring af årsopgørelsen - kørselsfradrag
Principiel afgørelse om generationsskifte med succession
Sælgerpantebrev på markedsvilkår kan indgå i virksomhedsordningen
Beskatning af værdien af jagt som maskeret udlodning
Nyt fra Landbrug- og fødevarebranchen
SKATs Kundecenters opgaver mv.
2018-10. Egen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten
Dom fra EU-Domstolen i dansk skattesag
Nederlandsk fond var ikke et skattesubjekt
OECD and IGF invite comments on a draft toolkit that will help developing countries to identify and cost potential behavioural responses by mining investors to tax incentives
OECD and ATAF continue to strengthen tax co-operation in Africa
Husk selvangivelsen og restskatten senest 1. juli!

SKAT-meddelelser
Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet

Bindende svar
Statlig udenlandsk organisation ikke skattepligtig til Danmark
Gevinst ved afståelse af bitcoins

Afgørelser
Indtægt fra udlandet, herunder fra European Food Safety Authority (EFSA) mfl.
Værdi af fri helårsbolig
Straksfradrag og bygningsafskrivning for kornsilo
Lån fra selskab over mellemregningskonto anses som udbytte

Domme
Negativt privatforbrug - skønsmæssig forhøjelse - indsætninger på konto
Grund- og ejendomsværdi - tilsidesættelse af skøn - syn og skøn - byggemodning
Indsætninger - kontanthævninger - bevisbyrde og dokumentationskrav - sort arbejde - skattepligtig indkomst
Fuld skattepligt - ekstraordinær genoptagelse

Nyt fra domstol.dk

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Større fradrag for udgifter til forskning og udvikling

Større fradrag for udgifter til forskning og udvikling

Deloitte

Ændring af årsopgørelsen - kørselsfradrag

Få svar på, hvilke skatteregler der er gældende i forbindelse med ændring af kørselsfradrag

DLA Piper

Principiel afgørelse om generationsskifte med succession

Højesteret har den 13. april 2018 afsagt dom i en principiel skattesag vedrørende generationsskifte med succession, hvor det blev fastslået, at køberen af en virksomhed ikke både kan få nedslag i handelsværdien og beregne en passivpost for den latente (potentielle) skattebyrde.

DLA Piper

Sælgerpantebrev på markedsvilkår kan indgå i virksomhedsordningen

Landsskatteretten har i en nyere afgørelse (SKM 2017.545 LSR) fastslået, at et sælgerpantebrev i forbindelse med salg af landbrugsejendom i visse tilfælde kan indgå i sælgerens virksomhedsordning som et erhvervsmæssigt aktiv, når sælgerpantebrevet er aftalt på markedsvilkår.

DLA Piper

Beskatning af værdien af jagt som maskeret udlodning

Når en virksomhed råder over en jagtret, vil virksomhedens hovedaktionær eller anpartshaver ofte benytte jagten. Det er der heller ikke noget i vejen for - man skal dog være opmærksom på et par forhold for at undgå, at hovedaktionæren bliver beskattet af værdien af jagten.

DLA Piper

Nyt fra Landbrug- og fødevarebranchen

I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om en medarbejder, der fik en godtgørelse for overarbejde, om beskatning i forbindelse med overførsel af jord fra landzone til byzone og om en principiel afgørelse om generationsskifte med succession.

Folketingets Ombudsmand

SKATs Kundecenters opgaver mv.

To sager, som var behandlet i SKATs Kundecenter, gav ombudsmanden anledning til at bede SKAT om nogle generelle oplysninger om kundecentrets opgaver og organisering mv.

Folketingets Ombudsmand

2018-10. Egen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten

Ombudsmanden gennemgik i en generel egen drift-undersøgelse 30 sager, der var blevet behandlet af både SKAT og Landsskatteretten. Undersøgelsen blev foretaget i medfør af ombudsmandslovens § 17, stk. 2, hvorefter ombudsmanden kan gennemføre generelle undersøgelser af en myndigheds behandling af sager.

Kammeradvokaten

Dom fra EU-Domstolen i dansk skattesag

Ifølge EU-Domstolen strider det imod EU-retten, at danske selskaber ifølge selskabsskatteloven ikke kan fradrage ”endelige tab” hidrørende fra udenlandske filialer, medmindre der er valgt international sambeskatning.

Kammeradvokaten

Nederlandsk fond var ikke et skattesubjekt

Ifølge Højesteret har skattemyndighederne med rette nægtet at anerkende en hollandsk fond som værende et selvstændigt skattesubjekt, med følge at fondens stifter skal anses for skattepligtig af et udbytte udloddet fra et dansk holdingselskab, som fonden var eneaktionær i.

OECD

OECD and IGF invite comments on a draft toolkit that will help developing countries to identify and cost potential behavioural responses by mining investors to tax incentives

This draft toolkit has been prepared by the Intergovernmental Forum on Mining, Minerals, Metals and Sustainable Development (IGF), under a programme of co-operation with the OECD, to help governments anticipate and limit the cost of mining tax incentives. It is part of wider efforts to address some of the challenges developing countries are facing in raising revenue from their mining sectors.

OECD

OECD and ATAF continue to strengthen tax co-operation in Africa

Today, the OECD and the African Tax Administration Forum (ATAF) signed a renewal of their Memorandum of Understanding (MoU) until June 2023, agreeing to continue to work together to improve tax systems in Africa. The MoU sets their co-operation towards the achievement of the common objective of promoting fair and efficient tax systems and administrations in Africa.

SEGES

Husk selvangivelsen og restskatten senest 1. juli!

Husk, at du skal selvangive, hvor meget du har fået i over- eller underskud i din virksomhed i 2017 senest 1. juli, og overskrider du fristen, kan det koste

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet

SKM2018.297.SKAT

Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fra offentliggørelsen.

 

Bindende svar: Statlig udenlandsk organisation ikke skattepligtig til Danmark

SKM2018.296.SR

En udenlandsk organisation ønskede bekræftet, at de ikke var omfattet af begrænset skattepligt til Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, ved deltagelse i et samarbejde med andre virksomheder. Skatterådet kunne bekræfte, at organisationen ikke kunne omfattes af denne bestemmelse, idet organisation var en del af den udenlanske stat og ikke var organiseret som et kapitalselskab eller en forening.

 

Bindende svar: Gevinst ved afståelse af bitcoins

SKM2018.288.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at gevinst ved afståelse af bitcoins var indkomstopgørelsen uvedkommende, idet erhvervelsen ansås for sket med spekulationshensigt.

 

Afgørelse: Indtægt fra udlandet, herunder fra European Food Safety Authority (EFSA) mfl.

SKM2018.287.LSR

Landsskatterettens flertal fandt ikke, at betingelserne for fristgennembrud i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 var opfyldt i en sag om, hvorvidt udbetalinger fra internationale organisationer til en dansk repræsentant for deltagelse i ekspertpanel mv., var skattepligtige, henset bl.a. til, at beløbene fremstod som refusion af udgifter og ikke som honorar og til at regelsættene for udbetaling og afregningsbilagene var komplicerede. Et retsmedlem fandt, at der på grund af beløbets størrelse forelå grov uagtsom for et af beløbene, men tilsluttede sig i øvrigt flertallet.

 

Afgørelse: Værdi af fri helårsbolig

SKM2018.286.LSR

En direktør ansås ikke for at have væsentlig indflydelse på egen aflønningsform i indkomstårene 2010-2011 og var derfor ikke omfattet af reglerne i ligningslovens § 16 A om beskatning af fri bolig for disse år. For indkomståret 2012, hvor han sammen med sin bror var ejer af selskabets anpartskapital med 50 pct. til hver, og hvor boligen var anvendt af moderen, var forholdet omfattet af rådighedsbeskatningen efter ligningslovens § 16 A.

 

Afgørelse: Straksfradrag og bygningsafskrivning for kornsilo

SKM2018.283.LSR

Kornsiloer og en bygning med foderanlæg ansås for berettiget til straksfradrag, men blev anset for et selvstændig bygningskompleks. Øvrige bygninger, herunder stalde, indgik derfor ikke i beregningen af straksfradraget.

 

Afgørelse: Lån fra selskab over mellemregningskonto anses som udbytte

SKM2018.289.LSR

Et selskabs lån til klager via mellemregning ansås ikke for sædvanlig forretningsmæssig disposition og måtte anses som yderligere løn, jf. ligningslovens § 16 E.

 

Dom: Negativt privatforbrug - skønsmæssig forhøjelse - indsætninger på konto

SKM2018.295.BR

Sagen drejede sig for det første om, hvorvidt SKAT var berettiget til at foretage en skønsmæssige ansættelse af en skatteyders skattepligtige indkomst for 2012, og i givet fald om skønnet kunne tilsidesættes.

En skatteyder modtog i 2012 dagpenge, mens dennes ægtefælle ingen indkomst havde. I samme år forøgede husstanden sin formue med næsten 350.000 kr. SKAT havde opgjort husstandens privatforbrug til at udgøre -146.067 kr.

Retten fandt på denne baggrund, at skatteyderen måtte have haft indtægter, der ikke fremgik af selvangivelsen, og SKAT var derfor berettiget til at skønne.

SKAT havde baseret sit skøn over husstandens privatforbrug på inddrivelsesbekendtgørelsens satser for minimumsrådighedsbeløb.

Skatteyderen forklarede, at husstanden havde haft et lavt forbrug og havde kontantbeløb liggende fra tidligere år.

Retten fandt det ikke godtgjort, at SKATs skøn beroede på et urigtigt grundlag eller havde ført til et åbenbart urimeligt resultat, hvorfor der ikke var grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn.

For det andet drejede sagen som om, hvorvidt en række indsætninger på ca. 166.000 kr., som skatteyderen i løbet af 2012 havde fået indsat på sin konto, var skattepligtige.

Skatteyderen forklarede, at indsætningerne stammede fra lån fra familiemedlemmer, der blev givet til brug for et huskøb. Der var fremlagt erklæringer fra skatteyderens familiemedlemmer, som også afgav vidneforklaring herom.

Retten fandt, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at indsætningerne var skattefri indkomst eller stammede fra allerede beskattet indkomst, hvorfor SKAT var berettiget til at anse indsætningerne for skattepligtig indkomst. Retten lagde herved vægt på, at forklaringerne ikke var bestyrket af objektive kendsgerninger, og at forklaringerne fra sagsøgeren og dennes familiemedlemmer fremstod utroværdige.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Grund- og ejendomsværdi - tilsidesættelse af skøn - syn og skøn - byggemodning

SKM2018.292.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt det var godtgjort, at betingelserne for at tilsidesætte de af Vurderingsankenævnets udøvede skøn var opfyldt. Spørgsmålet var særligt, om Vurderingsankenævnets skøn over ejendomsværdien til 4.300.000 kr. og skønnet over grundværdien til 3.500.000 kr. kunne tilsidesættes.

Retten fandt, at det ikke var godtgjort, at skønnet var foretaget på et forkert eller mangelfuldt grundlag, idet Vurderingsankenævnet med rette havde taget udgangspunkt i lokalplanen, der var vedtaget den 1. oktober 2012, herunder udstykningsmulighederne, der fulgte heraf. Det var i den forbindelse bl.a. underordnet, at der ikke var etableret vejadgang, og at udstykning i overensstemmelse med lokalplanen ville bevirke, at den eksisterende ejendom måtte nedrives.

For så vidt angår skønnet over grundværdien, fandt retten, at det af Vurderingsankenævnet udøvede skøn ikke var åbenbart urimeligt, idet skønsmandens vurdering byggede på gennemsnitsvurderinger, og idet skønsmanden ikke havde fundet sammenlignelige ejendomme. Endvidere lagde retten vægt på, at skønsmanden havde fastsat grundværdien til værdien af grunden uden nogen form for byggemodning.

For så vidt angår skønnet over ejendomsværdien, fandt retten, at dette ikke var åbenbart urimeligt allerede som følge af, at forskellen mellem skønsmandens skøn og Vurderingsankenævnets skøn over ejendomsværdien er under 10 procent.

Sagsøgeren gjorde gældende, at kvadratmeterprisen skulle reduceres med 20 % svarende til momsen - for at afspejle grundens handelsværdi, idet han ved en senere udstykning og salg skulle svare moms af salgssummen. Retten konstaterede, at parterne var enige om, at såfremt sagsøgeren foretog byggemodning og som privatperson sælger ejendommen, ville der være tale om økonomisk virksomhed og hermed et momspligtigt salg. Imidlertid anførte retten, at idet sagsøgeren ville have mulighed for udstykke og sælge de pågældende arealer uden også at foretage byggemodning, var der ikke grundlag for at nedsætte ejendomsværdien med 20 procent.

Retten tog på den baggrund Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.

 

Dom: Indsætninger - kontanthævninger - bevisbyrde og dokumentationskrav - sort arbejde - skattepligtig indkomst

SKM2018.291.BR

Sagen drejer sig om en skatteyder, som over en årrække fik indsat ca. 1.3 mio. kr. på sin private konto. Pengene stammede fra skatteyderens bror og dennes selskab. Beløbene, som alle blev indsat ved bankoverførsler, blev stort set i alle tilfælde umiddelbart efter indsætningerne hævet kontant. Beløbene var ikke blevet selvangivet.

Skatteyderen gjorde gældende, at de overførte midler ikke tilkom ham, og at han bl.a. brugte pengene til driften og aflønningen af medarbejdere i to selskaber, hvori han bl.a. var direktør, ligesom en del af overførslerne skulle videreformidles til skatteyderens mor.

Byretten bemærkede indledningsvist, at det påhvilede skatteyderen at godtgøre, at beløbene ikke tilhørte ham, eller at de ikke vedrørte indkomstopgørelsen. Herefter lagde retten vægt på, at der ikke var fremlagt regnskabsmæssig dokumentation for den nærmere anvendelse af beløbene, og at det som udgangspunkt måtte komme skatteyderen til skade, at der ikke har kunnet fremlægges objektiv konstaterbar dokumentation for, hvorledes beløbene var anvendt og i hvis interesse, de var anvendt.

Retten fandt derfor ikke, at skatteyderen havde løftet sin bevisbyrde, idet retten lagde vægt på, at beløbene var tilgået skatteyderens private konto og at pengestrømmene fra kontoen ikke kunne dokumenteres, idet hævningerne fra kontoen var sket kontant.

På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Fuld skattepligt - ekstraordinær genoptagelse

SKM2018.290.BR

Sagen angik, om en skatteyder var fuldt skattepligtig til Danmark, og om SKAT havde været berettiget til at genoptage ansættelsen ekstraordinært.

Skatteyderen ejede fast ejendom i Danmark i lige sameje med sin ægtefælle, der blev boende på ejendommen med deres fælles barn, da skatteyderen fik arbejde i udlandet. Samlivet med ægtefællen var ikke ophævet. Igennem cirka 4 år arbejdede han i forskellige lande i Europa.

Skatteyderen havde ikke dokumenteret at have betalt skat af indkomsten til arbejdslandet, og for en stor del af indkomsten var det anerkendt, at der ikke var blevet betalt skat overhovedet.

Under disse omstændigheder fandt retten, at den fulde skattepligt aldrig var ophørt, og at skatteyderen derfor var fuldt skattepligtig til Danmark. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at familiens opretholdelse af bopælen i Danmark skyldtes barnets handikap, idet det ikke var et forhold af midlertidig karakter.

Videre fandt retten, at skatteyderen havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive til Danmark, idet han havde haft en ikke ubetydelig indtægt fra udlandet, der slet ikke var blevet betalt skat af. SKAT havde derfor været berettiget til ekstraordinært at genoptage skatteansættelsen.

Endelig fandt retten det ikke bevist, at skatteyderen kunne være i god tro om, at hans skattepligt til Danmark var ophørt på baggrund af en drøftelse med SKAT, idet skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde været en telefonisk drøftelse herom - i hvert fald ikke af andet end generel karakter.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 14/0021817
Beskatning af overførsler - gyldighed
Klagen vedrører beskatning af overførsler som løn. Spørgsmål om gyldighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-06-2018

Journalnr: 15/1735735
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2008. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage indkomstansættelsen for indkomståret 2008.
Afsagt: 04-06-2018

Journalnr: 15/1528773
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 14/3930218
Befordring
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til befordring. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 14/4053663
Diverse fradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for en række udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 15/3168864
Ejendomsavance
Klagen skyldes, at SKAT har fastholdt klagerens skatteansættelse vedrørende avancen ved afståelse af ejendom. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling og afgørelse hos SKAT.
Afsagt: 04-06-2018

Journalnr: 15/3077458
Fiksering af lejeindtægt
Klagen vedrører fikseret lejeindtægt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 16/1864784
Formidlingshonorar
Klagen vedrører beskatning af formidlingshonorar for hashhandel. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-05-2018

Journalnr: 14/0002703
Fradrag for driftsomkostninger
Klagen vedrører nægtet fradrag for driftsomkostninger, herunder rejser og repræsentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 13/2759773
Fradrag for driftsudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter, der ikke er anset for udgifter, der vedrører driften. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-05-2018

Journalnr: 14/4290020
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 14/5255351
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 18/0000575
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 16/0156819
Indeholdt skat mv.
Klagen vedrører påstand om, at klager skal anses for at have modtaget A-indkomst fra ApS og at dette har indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 16/1902188
Indskud på etableringskonto
Klagen skyldes, at SKAT har afslået at ændre klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med henblik på fradrag uden indskud efter etableringskontolovens § 4, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-05-2018

Journalnr: 16/1394897
Indskud på etableringskonto
Klagen skyldes, at SKAT har afslået at ændre klagerens skatteansættelse for indkomståret 2012 med henblik på fradrag uden indskud efter etableringskontolovens § 4, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-06-2018

Journalnr: 16/0472150
Lån anset som løn
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskonto er anset som yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 16/0472196
Lån anset som løn
Klagen skyldes, at SKAT har anset lån til hovedanpartshaver for løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-05-2018

Journalnr: 15/2155666
Lån som udbytte
Klagen skyldes, at lån via mellemregningen er anset for anpartshaverlån, der skal beskattes som udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-05-2018

Journalnr: 15/2155672
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beløb, der er anset for maskeret udlodning til hovedanpartshaveren. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-05-2018

Journalnr: 14/4054325
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning i form af selskabs afholdelse af private udgifter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 14/4054232
Maskeret udlodning og kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning fra selskabs afholdelse af private udgifter og beskatning af udbetalt kørselsgodtgørelse. Landsskatteretten forhøjer den maskerede udlodning men nedsætter beskatningen af godtgørelsen til nul. Samlet nedsættes forhøjelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 17/0989103
Maskeret udlodning og kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt kørselsgodtgørelse og maskeret udlodning i form af selskabs afholdelse af private udgifter. Landsskatteretten nedsætter beskatning af godtgørelse til nu og forhøjer den maskerede udlodning.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 15/1528689
Omvalg
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om omvalg med henblik på, at en gennemført fusion bliver skattepligtig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-06-2018

Journalnr: 14/0048946
Rejsefradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for rejsefradrag. Landsskatteretten godkender delvist fradrag i et af de tre omhandlede år.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 17/0074633
Rejseudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag fradrag for rejseudgifter, jf. ligningslovens § 9 A. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-05-2018

Journalnr: 15/1528781
Rentefiksering
Klagen vedrører fiksering af renter for udlån til hovedaktionær. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen ud over det af klager påståede.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 15/1528721
Renteudgifter, maskeret udbytte mv.
Klagen vedrører fradrag for renteudgifter til selskab, maskeret udbytte af ikke afregnede renteudgifter og beskatning af rådighed over fri vandscooter. Landsskatteretten nedsætter fradrag og maskeret udbytte ud over det af klager påståede og nedsætter forhøjelsen vedrørende vandscooteren.
Afsagt: 08-06-2018

Journalnr: 14/4054168
Sambeskatning
Klagen vedrører konsekvensrettelse af sambeskatningsindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018

Journalnr: 15/1261025
Skat af fri båd
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri båd. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-06-2018

Journalnr: 15/3077441
Skat af fri sommerbolig mv.
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri sommerhus og beskatning af lejeindtægt. Landsskatteretten fastholder beskatningen af værdien men beskatter lejerindtægten som aktieindkomst.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 13/6434952
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 14/4113241
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse på baggrund af privatforbrug. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 16/1349137
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten på baggrund af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-05-2018

Journalnr: 14/4515724
Værftsvederlag
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for "værftsvederlag". Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 16/1481580
Yderligere overskud
Klagen vedrører ansættelse af yderligere overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018

Journalnr: 17/0991507
Retskraft
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at klagerens gæld til det offentlige vedrørende A-skat, opkrævningsrenter, afgift af vin og frugtvin m.v., bøde, gebyr for tilsigelse, opkrævningsgebyr, moms, restskat, retsafgift, sagsomkostninger til politiet, tillægsafgift for tilsigelse samt tilhørende inddrivelsesrenter er retskraftig. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 25-06-2018 - 24-07-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 28-06-2018 dom i C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser

Appel - statsstøtte - tysk skattelovgivning om visse fremførsler af underskud til fremtidige skatteår (»saneringsklausul«) - afgørelse, hvorved støtteordningen erklæres uforenelig med det indre marked - annullationssøgsmål - formaliteten - artikel 263, stk. 4, TEUF - individuelt berørt person - artikel 107, stk. 1, TEUF - begrebet »statsstøtte« - betingelsen om selektivitet - fastsættelse af referencerammen - retlig kvalificering af de faktiske omstændigheder

Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Dom
Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Indstilling

Den 04-07-2018 dom i C-28/17 Etableringsfrihed NN
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - national skattelovgivning, der gør muligheden for at overføre tab, som er lidt af et fast driftssted, der er beliggende på det nationale område, og som er fast driftssted for et selskab hjemmehørende i en anden medlemsstat, til et selskab i samme koncern, der ligeledes er beliggende på det nationale område, betinget af, at disse tab ikke kan anvendes ved beregningen af en udenlandsk skat

Tidligere dokument: C-28/17 Etableringsfrihed NN - Dom
Tidligere dokument: C-28/17 Etableringsfrihed NN - Indstilling

Den 11-07-2018 dom i C-356/15 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Kommissionen mod Belgien
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - social sikring - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 11 og 12 samt artikel 76, stk. 6 - forordning (EF) nr. 987/2009 - artikel 5 - udstationering af arbejdstagere - tilknytning til en social sikringsordning - bekæmpelse af svig - A1-attest - medlemsstatens afslag på anerkendelse af udøvelsen af erhvervsmæssig aktivitet i tilfælde af svig og misbrug

Tidligere dokument: C-356/15 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Kommissionen mod Belgien - Dom

 

Domme
C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser og frihed til at foretage betalinger - restriktioner - beskatning af udbytter, der modtages af institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til ikke-hjemmehørende investeringsinstitutter - fritagelse for udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til hjemmehørende investeringsinstitutter - begrundelser - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - sammenhængen i beskatningsordningen - proportionalitet

Domstolens dom:

Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning som den i hovedsagerne omhandlede, hvorefter udbytter, der udbetales af et selskab hjemmehørende i denne medlemsstat til ikke-hjemmehørende institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter), kildebeskattes, mens udbytter, der udbetales til investeringsinstitutter hjemmehørende i denne samme medlemsstat, kan opnå fritagelse for en sådan skat, forudsat at disse institutter foretager en minimumsudlodning til deres medlemmer eller teknisk opgør en minimumsudlodning og foretager indeholdelse af skat i denne faktiske eller fiktive minimumsudlodning i forhold til institutternes medlemmer.

Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

BEGRUNDET UDTALELSE FRA ET NATIONALT PARLAMENT OM NÆRHEDSPRINCIPPET Begrundet udtalelse fra det maltesiske parlament om forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse  

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om varetagelsen af told- og skatteforvaltningens opgaver  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 26

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 220

Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om forlængelse af midlertidige svigbekæmpende foranstaltninger KOM (2018) 0298 af 25. maj 2018.

Bilag 221

Notat vedrørende status for implementeringen af regeringens udspil om en stærkere indsats til inddrivelse af SU-gæld i udlandet

Spørgsmål og svar

Spm. 344

Samtlige partier i Folketinget vedtog i maj 2017 ”Aftale om styrket indsats mod international skatteunddragelse”, hvoraf det bl.a. fremgår at: ”Aftalepartierne er desuden enige om, at regeringen skal støtte op om EU-forslaget om offentlig land for land-rapportering… så dette kan træde i kraft i 2019/20…” Dette indgår i aftalen under overskriften ”Offensiv indsats på internationalt niveau”. Ministeren bedes oplyse, om regeringen har arbejdet offensivt for at bryde stilstanden i Ministerrådet og fremme EU-forhandlingerne om offentlig land-for-land-rapportering. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvad regeringen konkret har foretaget sig for at leve op til aftalens ordlyd på dette punkt. Endelig bedes ministeren redegøre for, hvad regeringen vil foretage sig for at sikre, at det offentlige rapporteringskrav gælder for multinationale virksomheders aktiviteter i alle lande i verden.  Svar  

Spm. 370

Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af at afskaffe arveafgiften for privatpersoner. I svaret bedes ministeren oplyse fordelingen af provenuet på indkomstdeciler.  Svar  

Spm. 381

Vil ministeren oplyse gennemsnitsindtægten fordelt på deciler af befolkningen de seneste 20 år, og dertil gennemsnitsindtægten for den rigeste percentil?  Svar  

Spm. 382

Vil ministeren oplyse det gennemsnitlige kapitalejerskab fordelt på deciler af befolkningen de seneste 20 år, og dertil gennemsnitsejerskabet for den rigeste percentil?  Svar  

Spm. 403

Ministeren bedes oversende et histogram over størrelsen af de boer, som de afdøde efterlod sig, i henholdsvis 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016. I svaret bedes ministeren se bort fra afdøde, hvor der efter døden er sket boskifte til ægtefælle.  Svar  

Spm. 404

Ministeren bedes oplyse værdien af arvebeholdningen fordelt på deciler, som de afdøde efterlod sig i henholdsvis 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016. I svaret bedes ministeren se bort fra afdøde, hvor der efter døden er sket boskifte til ægtefælle.  Svar  

Spm. 413

Ministeren bedes redegøre for, om reglerne vedrørende handel med underskudsselskaber er robuste nok til at undgå, at der spekuleres i handel med selskaber, som har et overført underskud, køberen vil kunne udnytte skattemæssigt, eller om der er behov for yderligere værns regler, der sikrer, at der ikke kan ske uhensigtsmæssig brug af reglerne på området. Der henvises til artiklen ”Netcompany fandt smuthul i 30 år gammel skatteparagraf” bragt i Jyllands-Posten den 16. maj 2018.  Svar  

Spm. 426

Ministeren bedes oplyse, hvor meget en person i gennemsnit skal indbetale til pension årligt i løbet af et arbejdsliv for dels at miste hele pensionstillægget og dels betale topskat som pensionist?  Svar  

Spm. 430

I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren bekræfte, at evalueringen af lempelsen af revionspligten i 2012, jf. lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13), oversendes til Skatteudvalget og Erhverv-, Vækst- og Eksportudvalget, når den forelægger i oktober 2018.  Svar  

Spm. 431

I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren – evt. i fortrolig form – oversende den foreløbige rapport, som TV2 omtaler i artiklen ”Hemmelig rapport om skattesnyd: Politikere føler sig ført bag lyset” bragt på tv2.dk den 17. maj 2018, og som, ministeren under samrådet oplyste, er en analyse af yderligere lempelser af revisionspligten, som blev besluttet igangsat ved Aftale om en vækstpakke mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti fra juni 2014.  Svar  

Spm. 432

I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren redegøre for, hvorfor analysen af yderligere lempelser af revisionspligten, som blev besluttet igangsat ved Aftale om en vækstpakke mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti fra juni 2014, blev stoppet i 2016, som det blev oplyst under samrådet.  Svar  

Spm. 433

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, oplyse, om Skatteministeriet var enig med Erhvervsministeriet i, at lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13) ikke havde nogle negative økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger s. 11.  Svar  

Spm. 438

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der først i december 2014 blev udsendt et styresignal vedrørende ligningslovens § 16E, som har haft virkning siden august 2012, hvilket har medvirket til at bestemmelsen er blevet fortolket forskelligt i den mellemliggende periode.  Svar  

Spm. 439

Ministeren bedes kommentere, om følgende eksempel er i strid med intentionen bag ligningslovens § 16 E, og om det efter ministeren holdning er udtryk for dobbeltbeskatning.Eksempel:En aktionær hæver mange små beløb i løbet af året – i alt kr. 500.000, hvilket han naturligvis beskattes af. Revisoren opdager hævningerne og sørger for, at beløbet indberettes som løn i december. SKAT forhøjer herefter beløbet en gang til, idet de anfører, at det indberettede beløb er årets ”normale” løn, og årets mindre hævninger er ulovlige, hvorefter de beskatter dem som løn eller udbytte igen, da hævningerne efter SKAT’s opfattelse skulle have været indberettet som løn ved hver hævning.  Svar  

Spm. 447

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådighedsbeløb, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage?  Svar  

Spm. 448

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en gennemsnitlig indbygger i beskæftigelse i henholdsvis Tårnby Kommune og Dragør Kommune, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomster og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage?  Svar  

Spm. 461

Vil ministeren oplyse, hvorvidt det oplyste skatte- og momsgab i SKATs udgivelse "Virksomhedernes efterlevelse af skattereglerne - indkomståret 2014", jf. SAU alm. del – bilag 92, er det mest opdaterede og tilgængelige tal på skatte- og momsgabet blandt små og mellemstore virksomheder? I afkræftende fald bedes ministeren oplyse de nyeste tal, samt hvor stol en del af skatte- og momsgabet, som kan henføres til virksomheder, hvor der er begået fejl med vilje.  Svar  

Spm. 470

Hvad er ministerens begrundelse for, at regeringen ikke støtter en fælles bund under selskabsskatten, selv om ministeren sidste år luftede netop den idé?  Svar  

Spm. 471

Når ministeren til Berlingske tirsdag den 5. juni 2018 udtaler, at hvis landene omkring os sænker deres selskabsskattesats, ”så presser det Danmark for at få os til at flytte os på selskabsskatten” anerkender ministeren så, at vi nødvendigvis må ende på en selskabsskattesats på nul, medmindre landene aktivt beslutter sig for at gå imod ræset mod bunden?  Svar  

Spm. 472

Er det ministerens holdning, at Danmark skal deltage i det ræs mod bunden, der foregår på selskabsskattesatsen i Europa?  Svar  

Spm. 473

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AM, AN, AO og AP.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AR

Samrådsspm. om ministerens begrundelse for, at regeringen ikke støtter en fælles bund under selskabsskatten, til skatteministeren

Spm. AS

Samrådsspm. om ministeren anerkender, at vi nødvendigvis må ende på en selskabsskattesats på nul, medmindre landene aktivt beslutter sig for at gå imod ræset mod bunden, til skatteministeren

Spm. AT

Samrådsspm. om det er ministerens holdning, at Danmark skal deltage i det ræs mod bunden, der foregår på selskabsskattesatsen i Europa, til skatteministeren