SkatteMail 2018, uge 24

Kære Læser

Denne uges SkatteMail er en god blanding af nye regler og afgørelser fra ind- og udland.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ingen nåde hvis frivillig selskabsskat ikke forhåndsanmeldes
Landsskatteretten stopper SKAT i sag om skattefrie godtgørelser
Det betyder udsættelsen af de nye ejendomsvurderinger
Indberetning af renter på familielån
Skattekommune for årsopgørelsen
2018-16. Mangelfuld journalisering af ansøgninger om udbytterefusion og utilstrækkelig vejledning på hjemmeside
Liberia signs the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters
Nye regler om skatteundgåelse sendt i høring
Deleøkonomi

SKAT-meddelelser
Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2017

Bindende svar
Grænseoverskridende fusion
Del af kontingent fradragsberettiget som driftsudgift
Skattefri aktieombytning - selskab på Gibraltar
Kapitalforsikring - overgangsregel - arv - allonge til forsikringen
Beskatning efter skematisk ordning, køb af vindmølleandele

Afgørelser
Straksfradrag og ordinær afskrivning vedrørende asfaltering - Accessoriske anlæg
Forrentning af indskudskapital - Overdækning
Aktionærlån anses som yderligere løn
Spørgsmål om UK pensionsordning etableret i trust-form er omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 53 B ved evt. tilbageflytning til Danmark
Værdi af skattepligtigt personalegode i form af personalearrangement med overnatning og spisning på restaurant
Chauffør - Indkomst, rejsefradrag, fradrag for udgifter til fremmed arbejde m.v.
Udenlandsk trust - Beskatning af afkast fra trustens aktiver

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Ingen nåde hvis frivillig selskabsskat ikke forhåndsanmeldes

Selvom det forekommer håbløst gammeldags og dybt urimeligt, er der ikke noget at gøre. Et selskab, der foretager frivillig indbetaling af acontoskat, får pengene tilbage, hvis indbetalingen ikke på forhånd er indberettet til SKAT.

BDO

Landsskatteretten stopper SKAT i sag om skattefrie godtgørelser

Landsskatteretten har i en usædvanlig kendelse givet et vognmandsfirma medhold i, at SKAT ikke kunne kræve beskatning af alle de udbetalte skattefrie godtgørelser alene på grund af bagatelagtige fejl hos firmaet.

BDO

Det betyder udsættelsen af de nye ejendomsvurderinger

For langt de fleste boligejere bliver udsættelsen af de nye ejendomsvurderinger en win-win-situation. Det gælder også dem, der skal have penge tilbage, selvom de nok kommer til at vente lidt længere på dem.

Deloitte

Indberetning af renter på familielån

Få svar på, hvilke skatteregler der er gældende i forbindelse med fradrag på renter af familielån.

Deloitte

Skattekommune for årsopgørelsen

Få svar på, hvilke skatteregler der er gældende i forbindelse med årsopgørelse ved flytning fra én kommune til en anden.

Folketingets Ombudsmand

Mangelfuld journalisering af ansøgninger om udbytterefusion og utilstrækkelig vejledning på hjemmeside

En borger havde ikke fået svar på henvendelser om udbytterefusion, som han fem år tidligere havde sendt til SKAT. Med afsæt i sagen indledte ombudsmanden på eget initiativ en generel undersøgelse af SKATs håndtering af ældre sager på området.

Folketingets Ombudsmand

2018-16. Mangelfuld journalisering af ansøgninger om udbytterefusion og utilstrækkelig vejledning på hjemmeside

En borger havde ikke fået svar på henvendelser om udbytterefusion, som han fem år tidligere havde sendt til SKAT. Med afsæt i sagen indledte ombudsmanden på eget initiativ en generel undersøgelse af SKATs håndtering af ældre sager på området.

OECD

Liberia signs the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters

Liberia today signed the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters, making it the 122nd jurisdiction to join the world’s leading instrument for boosting transparency and combating cross-border tax evasion.

Plesner

Nye regler om skatteundgåelse sendt i høring

Et udkast til lovforslag om den danske implementering af EU's skatteundgåelsesdirektiv er sendt i høring. De nye regler skal medvirke til at bekæmpe skatteundgåelse og gøre selskabsbeskatningen mere retfærdig og effektiv.

Redmark

Deleøkonomi

Bred politisk aftale om mere attraktive vilkår

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2017

SKM2018.263.SKAT

Meddelelsen indeholder ajourførte oplysninger om salg af fast ejendom i de enkelte lande, som kan anvendes ved opgørelsen af grundlaget for ejendomsværdiskat for udenlandske ejendommen i 2017. Det drejer sig om det svenske indeks for fritidshuse, indekstal fra OECD, Danmarks Statistiks prisindeks for sommerhuse samt afstandsprocenten for 2017.

 

Bindende svar: Grænseoverskridende fusion

SKM2018.275.SR

Skatterådet bekræftede, at en nærmere beskrevet grænseoverskridende fusion mellem H5 og H7 kunne gennemføres som en skattefri fusion omfattet af fusionsskattelovens § 15, stk. 3, med den virkning, at der ikke udløstes dansk beskatning, idet samtlige af filialens aktiver og passiver forblev i Danmark.

Skatterådet bekræftede desuden, at den nærmere beskrevne grænseoverskridende fusion kunne gennemføres som en skattefri fusion omfattet af fusionsskattelovens § 15, stk. 3, med fusionsdato 1. måned x 2018.

Af hensyn til tavshedspligten er afgørelsen offentliggjort i en forkortet og redigeret form.

 

Bindende svar: Del af kontingent fradragsberettiget som driftsudgift

SKM2018.273.SR

Spørger er en faglig forening for både arbejdsgivere og lønmodtagere. Skatterådet kan ikke bekræfte, at en del af kontingentet for arbejdsgivermedlemmer, benævnt servicegebyr, kan fratrækkes, som en driftsomkostning hos arbejdsgivermedlemmerne, alene fordi det er benævnt servicegebyr. Servicegebyret dækker de ydelser, som Spørger yder til arbejdsgivermedlemmerne med henblik på den overordnede fastlæggelse af ansættelsesstruktur, løn og arbejdsvilkår inden for branchen. Desuden ydes rådgivning i forbindelse med indgåelse af de konkrete ansættelseskontrakter m.v. samt tilbydes tvistløsning ved ansættelsesretlige tvister. Efter en konkret vurdering af de enkelte ydelser anser Skatterådet disse for at være af fagforeningsmæssig karakter. Skatterådet kan således ikke bekræfte at servicegebyret, eller dele af servicegebyret, kan anses for fradragsberettiget efter statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, som en driftsomkostning for arbejdsgivermedlemmerne, men vil være fradragsberettiget efter ligningsloven § 13.

Skatterådet bekræfter, at servicegebyret kan anses for at være af fagforeningsmæssig karakter omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.

 

Bindende svar: Skattefri aktieombytning - selskab på Gibraltar

SKM2018.272.SR

Spørger var hjemmehørende i Danmark og ejede 100% af anparterne i et dansk selskab (H2 ApS) og 100% af selskabskapitalen i et selskab hjemmehørende på Gibraltar (H1 Ltd.).

Spørger ønskede at foretage en skattefri aktieombytning med H2 Aps, som det erhvervende selskab af H1 Ltd.

Skatterådet bekræftede, at spørger opfyldte betingelserne for at foretage en skattefri aktieombytning, herunder at det erhvervede selskab, som var hjemmehørende på Gibraltar, svarede til et dansk aktie- eller anpartsselskab.

 

Bindende svar: Kapitalforsikring - overgangsregel - arv - allonge til forsikringen

SKM2018.264.SR

En række kapitallivsforsikringspolicer var blevet tegnet den 17. februar 1992 af en mor og en far, der havde indsat deres to sønner som de forsikrede liv i forsikringerne. Skatterådet kunne bekræfte, at der kan tegnes en allonge til policerne, hvorefter ejendomsretten til kapitallivsforsikringspolicerne vil overgå til arvingerne efter den førstafdøde af sønnerne, uden at kapitallivsforsikringspolicerne mister den nuværende skattemæssige behandling i henhold til den tidligere pensionsbeskatningslovs § 50. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at ejendomsrettens overgang til sønnerne ved arv heller ikke vil medføre, at kapitallivsforsikringspolicerne mister den nuværende skattemæssige behandling i henhold til den tidligere pensionsbeskatningslovs § 50. Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at morens tilbagekøb i levende live af kapitallivsforsikringerne hverken vil udløse indkomstskat, skat efter pensionsbeskatningsloven eller afgift efter boafgiftsloven.

 

Bindende svar: Beskatning efter skematisk ordning, køb af vindmølleandele

SKM2018.262.SR

Spørger har andele i et ve-anlæg, og disse andele beskattes efter den skematiske ordning i ligningslovens § 8 P. Skatterådet kan bekræfte, at Spørger kan anvende den skematiske ordning, jf. ligningslovens § 8 P på vindmølleanparter, der erhverves fra ægtefællen, hvor ægtefællen har ladet sig beskatte af resultatet efter personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Skatterådet kan bekræfte, at dette også vil være tilfældet ved køb af andre brugte andele i ve-anlæg, uanset hvordan disse har været beskattet hos sælger, dog forudsat at betingelserne i ligningsloven § 8 P i øvrigt er opfyldt. Skatterådet kan bekræfte, at der ikke er et tidsmæssigt ejerkrav i ligningslovens § 8 P, men at der skal selvangives i overensstemmelse med den valgte beskatningsmetode, uanset om andelene er solgt, før selvangivelsen for salgsåret skal indsendes.

 

Afgørelse: Straksfradrag og ordinær afskrivning vedrørende asfaltering - Accessoriske anlæg

SKM2018.282.LSR

Landsskatteretten fandt, at en køreflade mellem driftsbygning, gyllebeholder og plansiloer måtte anses for accessoriske anlæg omfattet af afskrivningsloven § 14, stk. 3. Landsskatteretten fandt ikke, at der var tale om en eller flere bygningsbestanddele. Der kunne herefter alene foretages ordinære afskrivninger og ikke straksfradrag på udgifterne til etablering af kørefladen.

 

Afgørelse: Forrentning af indskudskapital - Overdækning

SKM2018.281.LSR

Landsskatteretten fandt, at forrentningsbeløb efter § 20, stk. 2, i varmeforsyningsloven var skattepligtigt for et varmeforsyningsselskab på opkrævningstidspunktet.

 

Afgørelse: Aktionærlån anses som yderligere løn

SKM2018.280.LSR

Et aktionærlån blev anset som yderligere løn, bl.a. henset til, at klageren, der var ansat i selskabet, ved sin løn samt aktionærlånet sammenlagt havde fået en rimelig aflønning. Klageren har på mellemregningskontoen mellem klageren og selskabet lånt det opgjorte beløb i henholdsvis 2012 og 2013. Det forhold, at klageren har foretaget en indbetaling af det opgjorte aktionærlån til selskabets konkursbo medførte ikke, at der ikke skulle ske beskatning af klagerens lån, idet tilbagebetalingerne må betragtes som afdrag på lånet.

 

Afgørelse: Spørgsmål om UK pensionsordning etableret i trust-form er omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 53 B ved evt. tilbageflytning til Danmark

SKM2018.274.LSR

Skatterådet havde afgivet bindende svar efter skatteforvaltningslovens kapitel 8 i en sag om, hvorvidt en udenlandsk pensionsordning, der blandt andet omfattede en trust, var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 B. Landsskatteretten fandt, at der herskede en sådan usikkerhed med hensyn til det faktiske grundlag for besvarelsen af spørgsmålene, at Skatterådet burde have afvist at besvare de stillede spørgsmål efter skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2. Landsskatteretten ændrede det bindende svar således, at spørgsmålene ikke realitetsbehandledes.

 

Afgørelse: Værdi af skattepligtigt personalegode i form af personalearrangement med overnatning og spisning på restaurant

SKM2018.279.LSR

En personaleudflugt for et firmas administrative personale med ledsagere, som androg 4.240 kr. pr. deltager, blev anset for et skattepligtigt gode. Avishold betalt af selskabet for de to hovedaktionærer på privatadressen ansås ligeledes skattepligtigt.

 

Afgørelse: Chauffør - Indkomst, rejsefradrag, fradrag for udgifter til fremmed arbejde m.v.

SKM2018.278.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT med rette havde nægtet fradrag for udgifter i forbindelse med klagerens virksomhed, idet betalingsbetingelserne i ligningslovens § 8Y ikke var opfyldt.

 

Afgørelse: Udenlandsk trust - Beskatning af afkast fra trustens aktiver

SKM2018.276.LSR

Landsskatteretten fandt, at en trust ikke kunne anses for at være et selvstændigt skattesubjekt efter dansk ret, hvorfor beskatningen skulle ske hos klagerens ægtefælle, der hensad i uskiftet bo. Opgørelsen af skattemæssige indgangsværdien samt den nærmere beløbsmæssige opgørelse blev henvist til SKAT.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/2249572
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-01-2018

Journalnr: 14/3127002
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser i K/S vedrørende afskrivninger, ejendomsavance og kursgevinst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 13/4955959
Ikke selvangivet indkomst
Klagen vedrører ikke selvangivet indkomst fra diverse salg. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-01-2018

Journalnr: 12/0271675
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 24-01-2018

Journalnr: 16/1710689
Yderligere løn
Klagen skyldes, at bidrag til skole betalt af selskabet anset for yderligere løn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul i to af de tre omhandlede år.
Afsagt: 16-02-2018

Journalnr: 16/1704564
Yderligere løn
Klagen skyldes, at bidrag til virksomhed betalt af selskabet er anset for yderligere løn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul i to af de tre omhandlede år.
Afsagt: 16-02-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-06-2018 - 17-07-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 21-06-2018 dom i C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser og frihed til at foretage betalinger - restriktioner - beskatning af udbytter, der modtages af institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til ikke-hjemmehørende investeringsinstitutter - fritagelse for udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til hjemmehørende investeringsinstitutter - begrundelser - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - sammenhængen i beskatningsordningen - proportionalitet

Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-480/16 Fidelity Funds - Ny sag
Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds - Indstilling

Den 28-06-2018 dom i C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser

Appel - statsstøtte - tysk skattelovgivning om visse fremførsler af underskud til fremtidige skatteår (»saneringsklausul«) - afgørelse, hvorved støtteordningen erklæres uforenelig med det indre marked - annullationssøgsmål - formaliteten - artikel 263, stk. 4, TEUF - individuelt berørt person - artikel 107, stk. 1, TEUF - begrebet »statsstøtte« - betingelsen om selektivitet - fastsættelse af referencerammen - retlig kvalificering af de faktiske omstændigheder

Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Dom
Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Indstilling

Den 04-07-2018 dom i C-28/17 Etableringsfrihed NN
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - national skattelovgivning, der gør muligheden for at overføre tab, som er lidt af et fast driftssted, der er beliggende på det nationale område, og som er fast driftssted for et selskab hjemmehørende i en anden medlemsstat, til et selskab i samme koncern, der ligeledes er beliggende på det nationale område, betinget af, at disse tab ikke kan anvendes ved beregningen af en udenlandsk skat

Tidligere dokument: C-28/17 Etableringsfrihed NN - Dom
Tidligere dokument: C-28/17 Etableringsfrihed NN - Indstilling

Den 11-07-2018 dom i C-356/15 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Kommissionen mod Belgien
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - social sikring - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 11 og 12 samt artikel 76, stk. 6 - forordning (EF) nr. 987/2009 - artikel 5 - udstationering af arbejdstagere - tilknytning til en social sikringsordning - bekæmpelse af svig - A1-attest - medlemsstatens afslag på anerkendelse af udøvelsen af erhvervsmæssig aktivitet i tilfælde af svig og misbrug

Tidligere dokument: C-356/15 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Kommissionen mod Belgien - Dom

 

Nye sager for domstolen

C-480/17 Montag

Er artikel 49 TEUF, sammenholdt med artikel 54 TEUF, til hinder for en national ordning, hvorefter en ikke-hjemmehørende skattepligtig persons obligatoriske bidrag til en erhvervsmæssig pensionsordning (som skyldes hans medlemskab af en advokatsammenslutning i medlemsstaten, som af professionsretlige grunde er en obligatorisk forudsætning for, at han kan udøve virksomhed i flere medlemsstater) ikke kan fradrages fra indkomsten i forbindelse med den begrænsede skattepligt, mens hjemmehørende s...


Domme
C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - etableringsfrihed - hjemmehørende selskab - skattepligtigt overskud - skattelempelse - fradrag for tab i hjemmehørende faste driftssteder - tilladelse - fradrag for tab i ikke-hjemmehørende faste driftssteder - udelukkelse - undtagelse - tilvalgsordning for international sambeskatning

Domstolens dom:

Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en lovgivning i en medlemsstat, der udelukker muligheden for et hjemmehørende selskab, der ikke har valgt en ordning for international sambeskatning som den i hovedsagen omhandlede, for at fradrage tab i et fast driftssted beliggende i en anden medlemsstat i sit skattepligtige overskud, selv om dette selskab dels har udtømt alle muligheder for at fradrage dette tab i medfør af lovgivningen i den medlemsstat, hvor dette driftssted er beliggende, dels ikke længere oppebærer nogen som helst indtægt fra driftsstedet, således at der ikke længere er nogen mulighed for, at der kan tages hensyn til det nævnte tab i den nævnte medlemsstat, hvilket det tilkommer den nationale ret at efterprøve.

Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

MEDDELELSE TIL MEDLEMMERNE Andragende nr. 0892/2017 af M. M., italiensk statsborger, om forskelsbehandling som følge af manglende anvendelse med tilbagevirkende kraft af den nye skatteordning på trøffelproducenter i Italien  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af "Fiscalisprogrammet" for samarbejde på beskatningsområdet  

BEGRUNDET UDTALELSE FRA ET NATIONALT PARLAMENT OM NÆRHEDSPRINCIPPET Begrundet udtalelse fra det nederlandske Andetkammer om forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse  

 

Nyt fra EUR_LEX

Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af "Fiscalisprogrammet" for samarbejde på beskatningsområdet

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 25

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 212

Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 22. juni 2018 som er relevant for Skatteudvalget

Bilag 213

Henvendelse af 12/6-18 fra Wøldike vedrørende beskatning af aktionærlån

Bilag 215

Orienteringsbrev vedrørende igangsættelse af eksternt review af EUTK-implementeringen

Bilag 216

Brev om indvielse af de nye styrelser, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 361

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en del af de samlede restancer der udgøres af IVS selskaber.  Svar  

Spm. 372

Ministeren bedes oplyse den højeste marginalbeskatning, som en person kan opleve ved indkomst fra arbejde, samt oplyse den højeste marginalbeskatning, som en person kan opleve ved forskellige arbejdsfrie gevinster såsom afkast på investeringer, aktieavancer, udbytter, arv, salg af ejendomme m.v. Ministeren bedes opstille svaret i en tabel.  Svar  

Spm. 408

Ministeren bedes oplyse andelen af afdøde, enlige personer, som havde en nettoformue på mere end 282.000 kr. året før de døde, fordelt på kommuner i det senest tilgængelige år. Svaret bedes oplyst i en sorteret tabel, hvor kommunen med den største andel vises øverst og så fremdeles.  Svar  

Spm. 410

Ministeren bedes i antal kr. oplyse den gennemsnitlige nettoformue hos afdøde enlige personer i året før deres død, fordelt på kommuner i det seneste tilgængelige år. Svaret bedes oplyst i en sorteret tabel, hvor kommunen med den største gennemsnitlige formue vises øverst og så fremdeles.  Svar  

Spm. 411

Ministeren bedes i antal kr. oplyse den gennemsnitlige nettoformue hos de 100 afdøde enlige personer, der året før deres død havde den største nettoformue.  Svar  

Spm. 412

Ministeren bedes oplyse, hvor mange formue-percentiler, startende fra det nederste percentil, for afdøde enlige personer, hvor formuen opgøres året før deres død, som vil skulle inkluderes i en summering, førend denne sum vil være lige så stor som nettoformuen for de 100 afdøde enlige personer, der året før deres død havde den største formue.  Svar  

Spm. 414

Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 391 (folketingsåret 2016-17), således at tal for 2018 også inkluderes i Tabel 1.  Svar  

Spm. 416

Ministeren bedes oplyse det forventede provenu ved at hæve aktieindkomstskatten. Provenueffekten bedes oplyses ved 1) at hæve begge skattesatser med 1-10 procentpoint og 2) at hæve den højeste skattesats med 1-10 procentpoint. Provenueffekterne bedes opgjort som umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb samt effekt efter forventede adfærdsændringer.  Svar  

Spm. 417

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AI.  Svar  

Spm. 420

I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren oplyse om Skatteministeriet overfor Erhvervsministeriet har rykket for en evaluering af lempelsen af revisionspligten i 2012, jf. lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13). I afkræftende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor ministeriet ikke har rykket for en evaluering, når ministeriet i 2012 havde store betænkeligheder ved en lempelse, jf. notatet ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012, når det netop var evalueringen der skulle imødekomme betænkelighederne, som oplyst på samrådet.  Svar  

Spm. 421

I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren oplyse, om det er rigtigt forstået, at evalueringen af revisionspligten afventer SKATs Compliance analyse for 2016, som forventes færdig i 2018, selv om det i bemærkningerne til lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13) fremgår, at lempelsen af revisionspligten forventes at kunne tages op til revision i 2016, og at der afhængigt af rapportens konklusion forventes at kunne blive fremsat forslag til ændring af reglerne i folketingsåret 2016-17.  Svar  

Spm. 422

Med henvisning til kvartalsredegørelsen om offentlige restancer fra 4. kvartal 2017, jf. SAU alm. del – bilag 193, hvor fremgår at de offentlige restancer atter er steget, bedes ministeren oplyse, hvornår det forventes, at skattegælden endelig vil falde igen, og om han vurderer, at SKAT igen ikke vil kunne leve op til sin finanslovsmålsætning om at nedbringe skattegælden.  Svar  

Spm. 427

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, oplyse, hvorfor Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen svar på TV2’s aktindsigt i dokumenter, der omhandlede de skattemæssige konsekvenser i lovarbejdet til lempelsen af revisionspligten i 2012, har oplyst, at der ikke var nogle dokumenter, der beskrev dette, når det efterfølgende har vist sig, at der er et sådan notat, jf. Skatteministeriets notat ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012. Der henvises til artiklen: ”Ministerium lovede ingen negative konsekvenser – nu kritiseres lov for at koste formue i skat” bragt på TV2’s hjemmeside den 1. februar 2018.  Svar  

Spm. 428

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, punkt for punkt redegøre for, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012, blev imødekommet?  Svar  

Spm. 451

Ministeren bedes redegøre for udviklingen i antallet af skattemedarbejdere i perioden 2011-2015.  Svar  

Spm. 463

Ministeren bedes oplyse de provenumæssige konsekvenser af at hæve bundfradraget for bo- og gaveafgiften fra de nuværende 289.000 kr. til 500.000 kr. samt at indføre en ny og højere afgiftssats på 30 pct. for de dele af boet, som overstiger 3 mio. kr. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse den fordelingsmæssige virkning af en sådan omlægning. Herunder hvilken skattestigning de 100 mest formuende vil opleve, hvordan skattelettelsen/stigningen fordeler sig på tværs af deciler samt hvordan de fire typiske familietyper (HK’er på mindsteløn, LO’er, funktionær og direktør) forventes at blive påvirket.

Spm. 464

Vil ministeren oplyse, hvad den aktuelle situation er omkring efterforskningen af sagen om svindel med udbytteskat?  Svar  

Spm. 465

Vil ministeren oplyse, hvorfor der ikke er foretaget nogen anholdelser i sagen, og hvorfor de danske myndigheder ikke har krævet den svindelmistænkte Sanjay Shah og dennes hustru anholdt og udleveret til Danmark, når der har været mulighed herfor?  Svar  

Spm. 467

Kan ministeren oplyse, hvornår der forventes svar på SAU alm. del – spørgsmål 341 af 3. april 2018?  Svar  

Spm. 469

Ministeren bedes oplyse, hvad regeringens holdning er til at indføre et licenssystem, som det f.eks. kendes fra Barcelona eller Bilbao, hvor udlejere, når de udlejer via platforme som f.eks. Airbnb, skal verificeres med et licensnummer, der skal fremgå af opslaget på platformen.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AQ

Samrådsspm. om at oplyse om den danske regerings arbejde med og målsætning for udformningen af CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren