SkatteMail 2018, uge 22

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af de regler for udlejning af sommerhuse, Airbnb m.v., hvorefter de første DKK 40.000 i lejeindtægt kan modtages, uden der sker beskatning.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 2 - 2018
Nye skatteregler for boligudlejning via Airbnb mv.
Skat ved arbejdsgiverbetalte fødselsdagsreceptioner
Udlejning af sommerhuse m.v.
Energi & Forsyning - Maj 2018
International Transfer Pricing Journal: 2 - 2018
Analyse:"Domstolsprøvelse i skatte- og afgiftssager"
Paraguay joins international efforts against tax evasion and avoidance
Paraguay joins international efforts against tax evasion and avoidance
Peru to join two major OECD Conventions:Anti-Bribery Convention and multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters
Kan du give en gave med nedsat afgift?
Finansielle kontrakter, erhvervsmæssig tilknytning efter KGL § 32
World Tax Journal: 2 - 2018

SKAT-meddelelser
Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2018

Udkast til styresignal
Aktindsigt i interne dokumenter - udkast til styresignal

Bindende svar
Ligningslovens § 4 - deltagelse i skattemæssigt transparent selskab - selvstændigt erhvervsdrivende - konsulent

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 2 - 2018

I denne udgave:

  • Taxing Uber Drivers
  • Chinese Controlled Foreign Company Rules in the Post-BEPS Era: New Developments
  • Budget 2018 - Alignment of Domestic Law with BEPS Action Plans
  • In Search of Tax Policy to Boost Investment in Pakistan
  • Introduction of the Principal Purpose Test and Discretionary Benefits Provisions into Singapore’s Tax Treaties: Not as Black as It Is Painted - Part 1 - Reasons
  • [...]

BDO

Nye skatteregler for boligudlejning via Airbnb mv.

Der er indgået en politisk aftale om at sikre mere attraktive skattevilkår for deleøkonomiske aktiviteter fx i form af kortidsudlejning af boliger via Airbnb. At reglerne bliver ”mere attraktive” er dog en sandhed med modifikationer.

BDO

Skat ved arbejdsgiverbetalte fødselsdagsreceptioner

For ansatte direktører er en arbejdsgiverbetalt fødselsdagsreception næsten altid et skattefrit personalegode, mens det for hovedaktionærer forholder sig modsat. De undgår meget sjældent beskatning

Beierholm

Udlejning af sommerhuse m.v.

Regeringen er med et bredt flertal i Folketinget blevet enige om en skatteaftale, som blandt andet vedrører udlejning igennem platformen Airbnb. Aftalen fastsætter også gunstige regler for sommerhusudlejning, hvorefter de første DKK 40.000 i lejeindtægt kan modtages, uden der sker beskatning.

EY

Energi & Forsyning - Maj 2018

I denne udgave kan du læse om skattefrihed for fjernvarmeselskaber, havne og skattefritagelse og Havnelovsudvalgets anbefalinger.

  • Skattefrihed for fjernvarmeselskaber - hvor står vi nu?. Fjernvarmeselskaber er som udgangspunkt fritaget for selskabsbeskatning. Det følger af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4. Fritagelsen er dog betinget, og da der er tale om en undtagelse til hovedreglen om generel selskabsbeskatning fortolkes reglen indskrænkende. Brydes der med blot én af betingelserne omfattes hele varmeaktiviteten af skattepligt, hvor beskatning sker med 22 %.
  • Havne og skattefritagelse. De fleste danske erhvervshavne er i dag skattefritaget, og det ses i vid udstrækning også at være tilfældet i andre europæiske lande, hvor havne ofte modtager offentlig støtte på forskellig vis. Som følge af den nyligt offentliggjorte havnelovsudvalgsrapport med anbefalinger til ændringer af havneloven, er det interessant at se nærmere på de skattemæssige rammer for havne.
  • Havnelovsudvalgets anbefalinger. Den 4. maj 2018 blev anbefalingerne fra ekspertudvalget om havneloven offentliggjort. Havneudvalgets anbefalinger trækker i retning af fair og lige konkurrence, markedstest m.v., og der kan drages paralleller til visse dele af energi- og forsyningssektoren, som også i høj grad foregår i kommunalt ejede selskaber frem for i den kommunale forvaltning - med alt, hvad det indebærer.

International Transfer Pricing Journal (ITPJ)

International Transfer Pricing Journal: 2 - 2018

I denne udgave:

  • Dealing with Data in a Digital Economy
  • Value Creation Analysis for Transfer Pricing Purposes
  • Improving the Effectiveness of the International Advance Pricing Agreement Process
  • Cost Contribution Arrangements and Funding Activities
  • The Brazilian “Sixth Method” and BEPS Action 10: Transfer Pricing Control on Commodity Transactions
  • [...]

JUSTITIA

Analyse:"Domstolsprøvelse i skatte- og afgiftssager"

Domstolsreformen har været i kraft i 10 år. Med reformen fulgte et princip om, at skatte- og afgiftssager skal anlægges ved og afgøres af byretten i første instans. Byretten kan dog efter anmodning fra en part henvise en sag til behandling ved landsretten, eller byretten kan beslutte, at en sag skal behandles af tre dommere fremfor som normalt af én dommer. Endvidere lagde man med reformen op til en øget anvendelse af sagkyndige dommere og en vis specialisering i byretterne. Jubilæet er en god anledning til at gøre status på, hvordan disse regler har været anvendt på skatte- og afgiftsområdet. Justitia har således gennemgået alle offentliggjorte domme vedrørende skatter og afgifter for årene 2014, 2015 og 2016 med henblik på at undersøge, i hvilket omfang sagerne er henvist til landsretten, henholdsvis i hvilket omfang sagerne har været behandlet af tre dommere i byretten. Endvidere er det undersøgt, hvor ofte der har været anvendt sagkyndige dommere, og i hvilket omfang byretterne har ladet afdelinger og/ eller dommere specialisere sig i skatte- og afgiftssager. Nærværende artikel fremlægger resultatet af undersøgelserne.

OECD

Paraguay joins international efforts against tax evasion and avoidance

Paraguay signed today the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters, making it the 119th jurisdiction to join the world’s leading instrument for boosting transparency and combating cross-border tax evasion.

OECD

Paraguay joins international efforts against tax evasion and avoidance

Paraguay signed today the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters, making it the 119th jurisdiction to join the world’s leading instrument for boosting transparency and combating cross-border tax evasion.

OECD

Peru to join two major OECD Conventions:Anti-Bribery Convention and multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters

Peru is taking important steps toward fighting corruption and fostering greater transparency and exchange of information by completing the necessary steps to become a Party to the OECD Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions (Anti-Bribery Convention) and the multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters.

SEGES

Kan du give en gave med nedsat afgift?

Afgiften på gaver mellem forældre og børn er 15 %, når gaven har en værdi på mere end 64.300 kr. Men består gaven af en virksomhed, er afgiften nedsat til 7 % i år og falder til 6 % i 2019, for at blive 5 % fra 2020.

SEGES

Finansielle kontrakter, erhvervsmæssig tilknytning efter KGL § 32

I Vestre Landsrets sag VL B-1458 blev der afholdt syn og skøn om bl.a. sammenhængen mellem DKK og EUR. Dette var begrundet i, at skatteyderen havde indgået en rentecap i DKK, mens hans gæld var i såvel DKK og EUR.

World Tax Journal (WTJ)

World Tax Journal: 2 - 2018

I denne udgave:

  • Addressing the Debt-Equity Bias within a Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB) - Possibilities, Impact on Effective Tax Rates and Revenue Neutrality
  • The Role of the Subjective Element in Tax Abuse and Aggressive Tax Planning
  • The Principal Purpose Test (PPT) in BEPS Action 6 and the MLI: Exploring Challenges Arising from Its Legal Implementation and Practical Application
  • Back to Grass Roots: The Arm’s Length Standard, Comparability and Transparency - Some Perspectives from the Emerging World

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2018

SKM2018.249.SKAT

I overensstemmelse med ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige offentliggøres hermed beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for 2018.

 

Udkast til styresignal: Aktindsigt i interne dokumenter - udkast til styresignal

18-0440989

Pr. 1. juli 2018 etableres en ny struktur i skatteforvaltningen, hvorfor der er behov for at fastlægge retningslinjer for behandling af anmodninger om aktindsigt i interne arbejdsdokumenter. Parter har altid ret til aktindsigt i interne arbejdsdokumenter, der udveksles mellem styrelserne i Skatteforvaltningen og mellem fagdirektørområder i de enkelte styrelser. Parter har derimod ikke ret til aktindsigt i interne dokumenter, der udveksles mellem underdirektørområder og/eller enheder i underdirektørområderne i de enkelte fagdirektørområder. Personer m.fl., der ikke er parter, har som udgangspunkt ikke aktindsigt i interne arbejdsdokumenter, der er udvekslet mellem styrelserne i Skatteforvaltningen eller inden for en styrelse.

 

Bindende svar: Ligningslovens § 4 - deltagelse i skattemæssigt transparent selskab - selvstændigt erhvervsdrivende - konsulent

SKM2018.248.SR

Skatterådet fandt, at A som deltager i et kommanditselskab må anses for selvstændig erhvervsdrivende efter ligningslovens § 4. Ved lov nr. 684 af 8. juni 2017 blev der i ligningslovens § 4 indsat en bestemmelse om kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i skattemæssigt transparente selskaber. Bestemmelsen har til formål at sikre, at vurderingen af, om en deltager i et skattemæssigt transparent selskab kan anses for lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende, bringes i overensstemmelse med den almindelige skatteretlige vurdering af, om en person kan anses for lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Efter en samlet vurdering var det Skatterådets opfattelse, at A må anses for selvstændig erhvervsdrivende. Der var ved vurderingen blandt andet lagt vægt på, at A ikke er underlagt andres instruktionsbeføjelser, og at A kan medtage egne kunder ved eventuel opsigelse af samarbejdet, uden at A skal vederlægge de øvrige selskabsdeltagere herfor. Der blev endvidere lagt vægt på, at A selv afholder en række erhvervsomkostninger, og at A's vederlæggelse afhænger af A's egne præstationer. Det er på denne baggrund Skatterådets opfattelse, at A har en reel indflydelse og økonomisk risiko som deltager i det skattemæssigt transparente selskab, og at A derfor må anses som selvstændig erhvervsdrivende.

 

Nye straffesager

SKM2018.247.ØLR

Straf - momssvig - dokumentfalsk - udmålingsanke - ikke dokumenteret lovligt forfald

T var tiltalt for momssvig ved for perioden januar 2008 - 9. februar 2011 at have afgivet urigtige oplysninger om momstilsvaret i sin personlige virksomhed, idet hun angav et momstilsvar på -2.606.561 kr. uagtet det rettelig var -207.495 kr. Hun havde derved unddraget for 2.399.066 kr. i moms. T var endvidere tiltalt for dokumentfalsk overfor SKAT og byretten i en fogedsag. T havde blandt andet lavet falske fakturaer, et falsk dokument fra flyselskab og falsk lægeerklæring.

T afgav ikke forklaring i byretten.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes fængsel i 1 år og 3 måneder, hvoraf de 6 måneder ubetinget samt en tillægsbøde på 2.399.000 kr. Byretten lagde blandt andet vægt på de involverede beløb, det faste og langvarige forsæt og karakteren af de i alt ti tilfælde af dokumentfalsk. Efter sagens karakter og oplysningerne om T's manglende egnethed til at udføre samfundstjeneste, blev der ikke fastsat vilkår om samfundstjeneste.

Landsretten stadfæstede byretsdommen. Sagen blev i landsretten behandlet som en udmålingsanke, idet T udeblev fra hovedforhandlingen uden at have dokumenteret lovligt forfald. Den fremlagte lægeerklæring, som ikke er baseret på en aktuel personlig undersøgelse af T, udgjorde ikke fornøden dokumentation.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/0397825
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 15/0305447
Arbejdsværelse og fri bolig
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter ved udleje af arbejdsværelse og beskatning af værdi af delvis fri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2018

Journalnr: 13/0232753
Beskatning af løn
Klagen vedrører beskatning af løn fra ApS og maskeret udbytte ved udlejning til klagers søn. Landsskatteretten skærper ansættelsen.
Afsagt: 03-05-2018

Journalnr: 15/1981277
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed, renteudgifter og -indtægter samt fagligt kontingent. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 15/3011017
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører en række forhøjelser der primært vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter i al overvejende grad forhøjelsen til nul.
Afsagt: 23-01-2018

Journalnr: 16/0944756
Ejendomsavance
Klagen vedrører bindende svar om skattepligt af avance ved salg af ejerlejlighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2018

Journalnr: 14/0027566
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen med henblik på beskatning af lønindkomst. Spørgsmål om fristgennembrud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2018

Journalnr: 14/1202024
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virsomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2018

Journalnr: 15/0059332
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 16/1364613
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har afslået at ændre klagerens skatteansættelser med henblik på fradrag uden indskud efter etableringskontolovens § 4, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 04-05-2018

Journalnr: 12/0225242
Privat andel af biludgifter
Klagen vedrører fastsættelse af privat andel af biludgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2018

Journalnr: 14/3084977
Salg af ejendom
Klagen vedrører opgørelse af tab ved salg af fast ejendom, genvundne afskrivninger og tab til fremførsel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2018

Journalnr: 14/3084915
Salg af fast ejendom
Klagen vedrører opgørelse af genvundne afskrivninger og tab til fremførsel efter ejendomsavancebeskatningsloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2018

Journalnr: 13/6657320
Selvstændig eller lønmodtager
SKAT har ikke anset klagerens indkomst fra fire hvervgivere som udsprunget af selvstændig virksomhed, men som personlig indkomst som lønmodtager. Sagen vedrører konsekvensændringer heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2018

Journalnr: 14/4310382
Skat af fri bolig
Klagen vedrører beskatning af værdien af fri helårsbolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 15/3125548
Skat af kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt kørselsgodtgørelse og ansættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 15/3125576
Skattefri befordringsgodtgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet ikke opfylder kravene for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse, hvorfor godtgørelsen er skattepligtig for hovedanpartshaveren, videre har SKAT har pålagt selskabet at indberette oplysningerne om de udbetalte beløb til eIndkomstregistret samt, at selskabet hæfter for betaling af A-skat og AM-bidrag af de udbetalte befordringsgodtgørelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2018

Journalnr: 15/2841453
Skattefri rejsegodtgørelse
Klagen vedrører ansættelse af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-03-2018

Journalnr: 15/2466967
Skønsmæssig ansættelse
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af løn og ligningsmæssige fradrag og ikke godkendte fradrag for udgifter. Landsskatteretten skærper afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2018

Journalnr: 14/2584093
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 04-06-2018 - 03-07-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-06-2018 indstilling i C-135/17 Frie kapitalbevægelser X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 56 EF og 57 EF - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - restriktioner - »standstill«-klausul - direkte investeringer - lovgivning i en medlemsstat om beskatning af indtægter fra selskaber med hjemsted i udlandet - begrundelse - bekæmpelse af rent kunstige arrangementer - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen - opretholdelse af en effektiv skattekontrol

Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X (Sociétés intermédiaires établies dans des pays tiers) - Dom
Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X - Indstilling
Tidligere dokument: C-135/17 X - Ny sag

Den 12-06-2018 dom i C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - etableringsfrihed - hjemmehørende selskab - skattepligtigt overskud - skattelempelse - fradrag for tab i hjemmehørende faste driftssteder - tilladelse - fradrag for tab i ikke-hjemmehørende faste driftssteder - udelukkelse - undtagelse - tilvalgsordning for international sambeskatning

Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Dom
Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Indstilling

Den 21-06-2018 dom i C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser og frihed til at foretage betalinger - restriktioner - beskatning af udbytter, der modtages af institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til ikke-hjemmehørende investeringsinstitutter - fritagelse for udbytter, som selskaber hjemmehørende i en medlemsstat betaler til hjemmehørende investeringsinstitutter - begrundelser - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - sammenhængen i beskatningsordningen - proportionalitet

Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-480/16 Fidelity Funds - Ny sag
Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds - Indstilling

Den 28-06-2018 dom i C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser

Appel - statsstøtte - tysk skattelovgivning om visse fremførsler af underskud til fremtidige skatteår (»saneringsklausul«) - afgørelse, hvorved støtteordningen erklæres uforenelig med det indre marked - annullationssøgsmål - formaliteten - artikel 263, stk. 4, TEUF - individuelt berørt person - artikel 107, stk. 1, TEUF - begrebet »statsstøtte« - betingelsen om selektivitet - fastsættelse af referencerammen - retlig kvalificering af de faktiske omstændigheder

Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Dom
Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Indstilling

 

Nye sager for domstolen

C-184/18 Patrício Teixeira

Skal artikel 12, 56, 57 og 58 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab [nu artikel 18, 63, 64 og 65 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde] fortolkes således, at de er til hinder for en national bestemmelse, som den i hovedsagen omhandlede (artikel 43, stk. 2, i Código do Imposto sobre o Rendimento das Pessoas Singulares [(lov om beskatning af fysiske personers indkomst)], vedtaget ved lovdekret nr. 442-A/88 af 30.11.1988, som affattet ved lov nr. 109-B/2001 a...


Domme
C-517/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Czerwinski

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - social sikring af vandrende arbejdstagere - koordinering af de sociale sikringsordninger - forordning (EF) nr. 883/2004 - materielt anvendelsesområde - artikel 3 - erklæring fra medlemsstaterne i henhold til artikel 9 - overgangspension - kvalificering - lovbestemte efterlønsordninger - ikke-anvendelse af reglen om sammenlægning af perioder i henhold til artikel 66

Domstolens dom:

1) Den klassificering af en social ydelse under en af de sociale sikringsgrene, der er opregnet i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger, som den kompetente nationale myndighed har foretaget i den erklæring, som medlemsstaten har afgivet i henhold til den nævnte forordnings artikel 9, stk. 1, har ikke endelig karakter. Den pågældende nationale ret kan selvstændigt foretage kvalificeringen af en social ydelse på grundlag af de elementer, der udgør den omhandlede sociale ydelse, i givet fald ved forelæggelse af et præjudicielt spørgsmål for Domstolen.

2) En ydelse som den, der er omhandlet i hovedsagen, skal anses for at være en »ydelse ved alderdom« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 3, stk. 1, litra d), i forordning nr. 883/2004.


C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - selskabsskat - en medlemsstats lovgivning - fastlæggelse af den skattepligtige indkomst for selskaber - fordel, som et hjemmehørende selskab vederlagsfrit indrømmer et ikke-hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et afhængighedsforhold til - berigtigelse af det hjemmehørende selskabs skattepligtige indkomst - ingen berigtigelse af den skattepligtige indkomst i tilfælde af, at et hjemmehørende selskab indrømmer et andet hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et sådant forhold til, den samme fordel - restriktion for etableringsfriheden - begrundelse

Domstolens dom:

Artikel 43 EF (nu artikel 49 TEUF), sammenholdt med artikel 48 EF (nu artikel 54 TEUF), skal fortolkes således, at den principielt ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter indkomsten hos et selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, og som har indrømmet et selskab med hjemsted i en anden medlemsstat, som det står i et afhængighedsforhold til, fordele på vilkår, der afviger fra dem, som indbyrdes uafhængige tredjeparter ville have aftalt under samme eller lignende omstændigheder, skal ansættes således, som de ville være blevet, såfremt de vilkår, som sådanne tredjeparter ville have aftalt, havde været anvendelige, og være genstand for en berigtigelse, mens der ikke foretages en sådan berigtigelse af den skattepligtige indkomst, når et hjemmehørende selskab indrømmer disse samme fordele til et andet hjemmehørende selskab, som det står i et afhængighedsforhold til. Det tilkommer imidlertid den nationale ret at efterprøve, om den i hovedsagen omhandlede lovgivning giver den hjemmehørende skattepligtige mulighed for at bevise, at de vilkår, der er blevet aftalt, er blevet det af forretningsmæssige grunde, som følger af selskabets position som selskabsdeltager i det ikke-hjemmehørende selskab.

Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

BEGRUNDET UDTALELSE FRA ET NATIONALT PARLAMENT OM NÆRHEDSPRINCIPPET Begrundet udtalelse fra Folketinget om forslag til rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse  

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat  

Høringsportalen

Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Gennemførelse af skatteundgåelsesdirektivet)
Oprettelsesdato: 31-05-2018
Høringsfrist: 28-06-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 237 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper, og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 19

Henvendelse af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax

Spørgsmål og svar

Spm. 31

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om, hvilken dato man i Skatteministeriet blev klar over, at overgangen til WLTP-målemetoden ville kunne medføre et øget afgiftsprovenu for visse biler, til skatteministeren

Spm. 34

L 237 - svar på spm. 34 om ministeren kan bekræfte, at det er tidspunktet for videregivelsen af provision m.v. fra pengeinstitut, fondsmæglerselskab etc. til investor, som er afgørende for, hvornår der skal ske indberetning efter lovforslagets § 13, nr. 2, fra skatteministeren

Spm. 35

L 237 - svar på spm. 35 om ministeren kan bekræfte, at indberetningen af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil kunne ske via et web-interface, fra skatteministeren

Spm. 36

L 237 - svar på spm. 36 om ministeren kan bekræfte, at indberetningerne efter lovforslagets § 13, nr. 2, skal ske én gang årligt, fra skatteministeren

Spm. 37

L 237 - svar på spm. 37, om indberetning af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil skulle ske på fondskodeniveau, fra skatteministeren

Spm. 38

L 237 - svar på spm. 38 om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 19

Henvendelse af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax

Bilag 20

1. udkast til tillægsbetænkning

Bilag 21

2. udkast til tillægsbetænkning

Bilag 22

Henvendelse af 30/5-18 fra FSR - danske revisorer

Bilag 23

Henvendelse af 30/5-18 fra KPMG Acor Tax

Bilag 24

Udskydelse af afgivelse af tillægsbetænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 31

L 237 - svar på spm. 31 om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

Spm. 32

L 237 - svar på spm. 32 om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

Spm. 33

L 237 - svar på spm. 33 om, hvilken dato man i Skatteministeriet blev klar over, at overgangen til WLTP-målemetoden ville kunne medføre et øget afgiftsprovenu for visse biler, fra skatteministeren

Spm. 34

L 237 - svar på spm. 34 om ministeren kan bekræfte, at det er tidspunktet for videregivelsen af provision m.v. fra pengeinstitut, fondsmæglerselskab etc. til investor, som er afgørende for, hvornår der skal ske indberetning efter lovforslagets § 13, nr. 2, fra skatteministeren

Spm. 35

L 237 - svar på spm. 35 om ministeren kan bekræfte, at indberetningen af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil kunne ske via et web-interface, fra skatteministeren

Spm. 36

L 237 - svar på spm. 36 om ministeren kan bekræfte, at indberetningerne efter lovforslagets § 13, nr. 2, skal ske én gang årligt, fra skatteministeren

Spm. 37

L 237 - svar på spm. 37, om indberetning af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil skulle ske på fondskodeniveau, fra skatteministeren

Spm. 38

L 237 - svar på spm. 38 om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

Spm. 39

L 237 A - svar på spm. 39 om, hvorvidt ministeren agter at imødekomme Socialdemokratiets tidligere forslag om at optage drøftelserne om evalueringen af elbilsaftalen på denne side af sommerferien, fra skatteministeren

Spm. 40

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren

Spm. 41

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra KPKG Acor Tax, til skatteministeren

L 237 B Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og kildeskatteloven. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder).

Bilag

Bilag 19

Henvendelse af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax

Spørgsmål og svar

Spm. 31

L 237 - svar på spm. 31 om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

Spm. 32

L 237 - svar på spm. 32 om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

Spm. 33

L 237 - svar på spm. 33 om, hvilken dato man i Skatteministeriet blev klar over, at overgangen til WLTP-målemetoden ville kunne medføre et øget afgiftsprovenu for visse biler, fra skatteministeren

Spm. 34

L 237 - svar på spm. 34 om ministeren kan bekræfte, at det er tidspunktet for videregivelsen af provision m.v. fra pengeinstitut, fondsmæglerselskab etc. til investor, som er afgørende for, hvornår der skal ske indberetning efter lovforslagets § 13, nr. 2, fra skatteministeren

Spm. 35

L 237 - svar på spm. 35 om ministeren kan bekræfte, at indberetningen af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil kunne ske via et web-interface, fra skatteministeren

Spm. 36

L 237 - svar på spm. 36 om ministeren kan bekræfte, at indberetningerne efter lovforslagets § 13, nr. 2, skal ske én gang årligt, fra skatteministeren

Spm. 37

L 237 - svar på spm. 37, om indberetning af videregiven provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil skulle ske på fondskodeniveau, fra skatteministeren

Spm. 38

L 237 - svar på spm. 38 om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax, fra skatteministeren

L 238 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven.(Lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.).

Bilag

Bilag 8

Henvendelse af 28/5-18 fra Forsikring & Pension

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om at oplyse det forventede merprovenu af at indsnævre perioden, hvori det foreslåede pensionsfradrag gælder, således at fradraget kun vil gælde, når indbetaleren har mellem 15 og 6 år til pensionsalderen, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/5-18 fra Forsikring & Pension, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 209

Orientering om evaluering af den ændrede klagestruktur på skatteområdet

Bilag 210

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven, ligningsloven og skattekontrolloven (implementering af skatteundgåelsesdirektivet (ATAD))

Spørgsmål og svar

Spm. 383

Ministeren bedes oplyse, hvilken kontrol der er med indberetningerne i indkomstregistret eIndkomst, og i hvilket omfang der er afsløret fejlindberetninger.  Svar  

Spm. 385

Ministeren bedes bekræfte, at omkring halvdelen af enlige afdøde efterlader sig mindre end 289.000 kr. i nettoformue, hvorved nærtbeslægtede arvinger kan arve den fulde formue uden at skulle betale skat.  Svar  

Spm. 386

Ministeren bedes oplyse effekten på BNP og arbejdsudbud af at afskaffe bo- og gaveafgiften under forudsætning af, at afskaffelsen af afgiften finansieres af en bundskattestigning.  Svar  

Spm. 387

Ministeren bedes udarbejde tabeller svarende til tabel 5.4 fra publikationen ”Fordeling og incitamenter 2016” offentliggjort den 10. oktober 2016 på Skatteministeriets hjemmeside, for personer hvis højeste uddannelse er henholdsvis grundskole, gymnasie, faglært, kort videregående uddannelse, mellemlang videregående uddannelse og lang videregående uddannelse.  Svar  

Spm. 388

Ministeren bedes oplyse, hvilket mindreprovenu det vil give anledning til, hvis bundfradraget ved beregning boafgiften forhøjes til henholdsvis 350.000 kr., 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr.  Svar  

Spm. 389

Ministeren bedes beregne det årlige provenu – både før og efter tilbageløb og adfærd – af at indføre et ”knæk” i arveafgiften, så arv og gaver over en hvis grænse beskattes med 30 pct. Beregningen bedes foretages på baggrund af en grænse på henholdsvis 1 mio. kr., 1,25 mio. kr., 1,5 mio. kr., 1,75 mio. kr. og 2 mio. kr. Den nuværende boafgift på 15 pct. for beløb mellem 289.000 og den nye grænse bedes i beregningen fastholdes uændret.  Svar  

Spm. 393

Ministeren bedes i forlængelse af SAU alm. del – spørgsmål 387 oplyse, hvad den gennemsnitlige nettoformue er for personer, hvis højeste uddannelse er henholdsvis grundskole, gymnasie, faglært, kort videregående uddannelse, mellemlang videregående uddannelse og lang videregående uddannelse inden for hver af de otte aldersgrupper, som fremgår af Tabel 5.4 fra publikationen ”Fordeling og incitamenter 2016”.  Svar  

Spm. 444

Kan ministeren bekræfte, at en folkepensionist, der i 2019 starter udbetaling fra dennes ratepensioner og livrenter, fortsat i 2019 kan indbetale til sin ordning med aldersopsparing uden at blive ramt af afgiften på 40 pct.? Denne afgift vil først blive pligtig og aktuel, hvis pensionisten fra og med 2020 foretager indbetaling til sin aldersopsparing, efter at denne i 2019 startede med at få udbetaling fra ratepension og livrente, og da vil afgiften kun ramme den del af indbetalingen, der årligt overstiger grundbeløbet på 4.600 kr. (2010-niveau).  Svar  

Spm. 446

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015?

Spm. 447

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådighedsbeløb, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage?  Svar  

Spm. 448

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en gennemsnitlig indbygger i beskæftigelse i henholdsvis Tårnby Kommune og Dragør Kommune, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomster og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage?  Svar  

Spm. 449

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for HK’erens (mindsteløn) rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015?

Spm. 450

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en pensionists rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015?

Spm. 451

Ministeren bedes redegøre for udviklingen i antallet af skattemedarbejdere i perioden 2011-2015.  Svar  

Spm. 453

Ministeren bedes oversende dokumentation for, at der i hvert år frem til 2025 er tilstrækkeligt råderum til at dække det demografiske træk, som ministeren gav udtryk for i sin tale fra Folketingets talerstol under tredjebehandlingen af L 238 om vedtagelse aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension. Svaret bedes leveret i tabelform, hvor det demografiske træk i mia. kr. år for år sammenholdes med det økonomiske råderum i det enkelte år.  Svar  

Spm. 454

Ministeren bedes i forlængelse af sin tale fra Folketingets talerstol ved 3. behandling af lovforslag nr. L 238 om vedtagelse af aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension, hvor han sagde at der er penge nok til at dække det demografiske træk i årene frem mod 2025, oplyse, hvor stort råderummet er i hvert af årene frem mod 2025, når der fraregnes udgifter til regeringens fremlagte politik – herunder blandt andet energiudspillet, hvor en række elafgifter foreslås sænket.  Svar