SkatteMail 2018, uge 12

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. Kammeradvokatens omtale af principiel skattedom om ekstraordinær genoptagelse, som Østre Landsret afsagde den 16. marts 2018 (skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7 og 8).

Næste SkatteMail udkommer den 3. april.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 1 - 2018
Udvidelse af aktielønsordning
Finanslovsaftalen
Bulletin for International Taxation: 3 - 2018
Årsopgørelse 2017 – Hvad bør du tjekke?
European Taxation: 2/3 - 2018
Skattemyndighederne følger op på kritisk redegørelse fra ombudsmanden
Nyt lovforslag om dansk skattepligt
Principiel skattedom om ekstraordinær genoptagelse
OECD Secretary-General Tax Report G20 Finance Ministers, Buenos Aires, Argentina, March 2018
Media Advisory - Release of OECD Revenue Statistics in Latin America and the Caribbean 2018
Overdragelse af fast ejendom til nærtstående

Styresignaler
Genoptagelse - lempelse for dobbeltbeskatning - styresignal

Bindende svar
Investering i aktier m.v., hvor det var overladt til kollektive investeringsfonde m.fl. at foretage investeringerne, var ikke næring - skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6

Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand
Maskeret udlodning - Transfer pricing-korrektion
Beskatning af renteindtægter
Meddelelse fra SKAT om, at ejerboligfordelingen er slettet
Meddelelse fra SKAT om, at et fradrag for grundforbedringer er udløbet
Beskatning af gave til ansatte

Domme
Skattepligtig indkomst - gevinster ved backgammon - administrativ praksis

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 1 - 2018

I denne udgave:

  • Since Vodafone ... - An Analysis of Developments in the Taxation of Indirect Transfers
  • GAAR provisions: The Need for Internationally Accepted Restrictions on Application
  • New Controlled Foreign Company Legislation in Taiwan
  • High Court Finds Mariner Has Permanent Place of Abode in New Zealand

Beierholm

Udvidelse af aktielønsordning

Mulighed for skattefri tildeling på op til 20% af lønnen

Beierholm

Finanslovsaftalen

Lovforslag om ændringer af personbeskatning

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 3 - 2018

I denne udgave:

  • The Relationship between the OECD Multilateral Instrument and Covered Tax Agreements: Multilateralism and the Interpretation of the MLI
  • A Comparative Study of the “Royalties” Provisions in the Tax Treaties Concluded by China
  • Output Legitimacy Deficits and the Inclusive Framework of the OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Initiative
  • India Transfer Pricing Round-Up for 2017
  • Taxing Sugar-Sweetened Beverages: A Bittersweet Solution

Deloitte

Årsopgørelse 2017 – Hvad bør du tjekke?

Få svar på, hvordan du kan få fradrag for kørsel og håndværkerudgifter samt dine arbejdsrelaterede rejser.

European Taxation (ET)

European Taxation: 2/3 - 2018

I denne udgave:

  • EU Tax Haven Blacklist - Is the European Union Policing the Whole World?
  • Rules Restricting the Scope of Utilization of Interest Expenses for Tax Purposes
  • The Freedom of Establishment and Recapture of PE Losses under the Merger Directive
  • Permanent Establishment Taxation in Germany in a Post-AOA-Implementation Era: A Primer on Exceptions and Problem Areas
  • Centralization of Intangibles and Transfer Pricing under BEPS and Finnish Tax Law

Folketingets Ombudsmand

Skattemyndighederne følger op på kritisk redegørelse fra ombudsmanden

Ombudsmanden har i en større undersøgelse identificeret en række problemer af betydning for borgernes tillid til skattemyndighederne. Undersøgelsen er netop sendt til skattemyndighederne med sigte på, at de kan forbedre deres sagsbehandling.

Homann

Nyt lovforslag om dansk skattepligt

Skatteministeriet har sendt et lovforslag i høring, der vil ændre reglerne for, hvornår en person er fuldt skattepligtig til Danmark. Her omtales hovedpunkterne i forslaget.

Kammeradvokaten

Principiel skattedom om ekstraordinær genoptagelse

Østre Landsret afsagde den 16. marts 2018 dom i en principiel sag om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7 og 8.

OECD

OECD Secretary-General Tax Report G20 Finance Ministers, Buenos Aires, Argentina, March 2018

This report contains two parts. Part I is a report on the activities and achievements of the OECD’s tax agenda, and is made of two subparts: looking back at significant achievements and looking ahead at the further progress needed, in particular through the Inclusive Framework on BEPS. Part II is a Progress Report to the G20 by the Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes.

OECD

Media Advisory - Release of OECD Revenue Statistics in Latin America and the Caribbean 2018

The OECD will launch the seventh edition of its tax policy publication Revenue Statistics in Latin America and the Caribbean during the 30th Regional Seminar on Fiscal Policy organised by the United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC).

Ret&Råd Advokater

Overdragelse af fast ejendom til nærtstående

Når eksempelvis forældre ønsker at overdrage fast ejendom til deres børn, vil overdragelsen som udgangspunkt være omfattet af det såkaldte værdiansættelsescirkulære – men foreligger der særlige omstændigheder har Højesteret fastslået, at SKAT har ret til at anmode om, at ejendommen bliver vurderet med henblik på fastsættelse af handelsværdien.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse - lempelse for dobbeltbeskatning - styresignal

SKM2018.117.SKAT

Styresignalet ændrer på praksis vedrørende anvendelse af ligningslovens § 33 A. Lønindkomst i en opsigelsesperiode er fremover omfattet af ligningslovens § 33 A, selvom lønmodtageren fritstilles og opholder sig i Danmark i opsigelsesperioden, når lønindkomsten i opsigelsesperioden har direkte tilknytning til arbejdet i udlandet.

 

Bindende svar: Investering i aktier m.v., hvor det var overladt til kollektive investeringsfonde m.fl. at foretage investeringerne, var ikke næring - skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6

SKM2018.116.SR

Skatterådet bekræftede, at en selvejende institution, som var skattepligtig i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og som via et K/S investerede i kollektive investeringsfonde, der efter et princip om risikospredning investerede i værdipapirer, som var optaget til handel på et reguleret marked, ikke ville være skattepligtig af afkast i form af gevinst, udbytter og andre udlodninger.

Skatterådet bekræftede desuden, at den selvejende institution, som via et K/S investerede i alternative investeringsfonde, der investerede i værdipapirer, ikke ville være skattepligtig af afkast i form af gevinst, udbytter og andre udlodninger.

Skatterådet bekræftede tillige, at den selvejende institution, som via et K/S investerede i kollektive investeringsfonde, som investerede efter et princip om absolut afkast, ikke ville være skattepligtig af afkast i form af gevinst, udbytter og andre udlodninger.

Skatterådet bekræftede afslutningsvist, at den selvejende institution, som via et K/S investerede i kollektive investeringsfonde, som investerede i materielle aktiver efter et princip om absolut afkast, ikke ville være skattepligtig af afkast i form af gevinst, udbytter og andre udlodninger.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand

SKM2018.126.LSR

Landsskatteretten fandt, at klager var berettiget til omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand ved klage til Skatteankestyrelsen over en af Skat truffet afgørelse vedrørende sikkerhedsstillelse efter reglerne i opkrævningsloven, jf. skatteforvaltningslovens § 55, stk. 1. Landsskatteretten fandt, at den nævnte type sager ikke var omfattet af undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 55, stk. 2 og § 52, stk. 7, hvorfor hovedreglen i § 55, stk. 1 fandt anvendelse.

 

Afgørelse: Maskeret udlodning - Transfer pricing-korrektion

SKM2018.125.LSR

Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt klageren skulle beskattes af maskeret udlodning på baggrund af en transfer pricing korrektion mellem to af ham ejede selskaber i henholdsvis Danmark og Land Y1, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, ligningslovens § 2, stk. 1, samt ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Landsskatteretten fandt, at der ikke var den fornødne hjemmel til at statuere maskeret udlodning på baggrund af en transfer pricing korrektion med henvisning til forskelle i den skattemæssige behandling af de to selskaber i Danmark og Land Y1.

 

Afgørelse: Beskatning af renteindtægter

SKM2018.122.LSR

SKAT havde fundet, at der skulle ske forrentning af en fordring mellem hovedanpartshaver og selskab, hvilket Landsskatteretten tiltrådte. Da SKAT ikke havde foretaget en konkret vurdering af den rente, der kunne være opnået mellem uafhængige parter, jf. ligningslovens § 2, men alene havde anvendt satsen nationalbankens diskonto + 4 %, hjemviste Landsskatteretten sagen til SKAT til foretagelse af en konkret vurdering af den korrekte rentefod i henhold til lånets størrelse, den stillede sikkerhed og låntagers kreditværdighed. Landsskatteretten henviste i denne forbindelse til SKM2009.28.ØLR.

 

Afgørelse: Meddelelse fra SKAT om, at ejerboligfordelingen er slettet

SKM2018.121.LSR

En meddelelse fra SKAT til ejer af en ejendom om, at ejerboligfordelingen på ejendommen var slettet pr. 1. oktober 2014, blev ikke anset for en afgørelse, der kunne påklages til Landsskatteretten. Klagen blev derfor afvist.

 

Afgørelse: Meddelelse fra SKAT om, at et fradrag for grundforbedringer er udløbet

SKM2018.120.LSR

En meddelelse fra SKAT om, at et fradrag for grundforbedringer var udløbet, var ikke en afgørelse, der kunne påklages, og klagen blev derfor afvist af Landsskatteretten.

 

Afgørelse: Beskatning af gave til ansatte

SKM2018.119.LSR

En gave til en værdi af kr. 300 til ansatte i forbindelse med ansættelse i 5, 10, 15, 20 eller 30 år i en kommune ansås ikke for omfattet af Ligningslovens § 7 U, men blev betragtet som et personalegode. Da værdien var omfattet af bagatelgrænsen for personalegoder på 1.100 kr. pr. år, skulle der ikke ske beskatning hos modtageren.

 

Dom: Skattepligtig indkomst - gevinster ved backgammon - administrativ praksis

SKM2018.115.BR

Sagen angik, hvorvidt gevinster vundet i backgammon i indkomstårene 2006-2010 - det vil sige før spillelovens ikrafttræden den 1. januar 2012 - var skattepligtige. Afgørende for denne vurdering var, om backgammon i overvejende grad måtte anses for at være et færdighedsspil, der ikke var omfattet af den tidligere tips-og lottolov, med den følge, at gevinster vundet i backgammon var skattepligtige, eller om backgammon i overvejende grad måtte anses for at være et hasardspil omfattet af den tidligere tips-og lottolov med den følge, at gevinster vundet i backgammon var skattefri.

Retten konstaterede, at Landsskatteretten havde vurderet, at backgammon i overvejende grad måtte anses for at være et færdighedsspil, at denne vurdering deltes af spillemyndigheden og var fulgt i administrativ praksis, samt at vurderingen i øvrigt støttedes af en række publicerede beskrivelser af backgammon. Skatteyderen havde ikke heroverfor ved sin forklaring og det af ham fremlagte materiale godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes vurdering af backgammon, og retten tiltrådte dermed, at skatteyderens indtægter fra backgammon i de relevante indkomstår var skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra f.

Retten tiltrådte endvidere, at skattemyndighederne havde været berettigede til at genoptage skatteyderens skatteansættelser for indkomstårene 2006-2008 efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet skatteyderen havde handlet groft uagtsomt ved ikke fuldt ud at selvangive sine spilleindtægter for de pågældende år.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Der deltog tre dommere i afgørelsen af sagen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/2249527
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-01-2018

Journalnr: 14/3098163
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 14/3098270
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 14/3127041
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 14/3098216
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 14/3127020
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 14/3098296
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 12/0273224
Diverse forhøjelser herunder skattepligt
Klagen vedrører spørgsmål om skattepligt samt forhøjelse af omsætning, fradrag for huslejeudgifter og fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 05-02-2018

Journalnr: 14/3126963
Diverse ændringer
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for tab efter afskrivningsloven, forhøjelse af indkomst som følge af fradragsbegrænsning pga. saldo på fradragskonto og kursgevinst på non-recourse lån i fremmed valuta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-01-2018

Journalnr: 15/2841190
Ejendomsavance
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for at være skattepligtig af avancen efter reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven § 1, stk. 1 ved salget af lejlighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-03-2018

Journalnr: 14/4341181
Fordeling af afståelsessum
Klagen vedrører bindende svar på spørgsmål om fordeling af afståelsessum. Landsskatteretten godkender klagers fordeling.
Afsagt: 13-02-2018

Journalnr: 15/2263332
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af stutterivirksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-02-2018

Journalnr: 14/4221173
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af indkomsten vedrørende bankindsætninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-02-2018

Journalnr: 13/5723342
Indsætninger på bankkonto og fri bil
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto og værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-03-2018

Journalnr: 16/1323200
Lån fra selskab
Klagen skyldes, at lån fra selskab over mellemregningskonto anset for udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 16-02-2018

Journalnr: 16/6679552
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten forhøjer det skattepligtige beløb yderligere.
Afsagt: 24-01-2018

Journalnr: 14/0479849
Skat af gave
Klagen vedrører beskatning af gave. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 08-03-2018

Journalnr: 17/0988847
Skatte af godtgørelse
Klagen vedrører bindende svar om skattepligt af godtgørelse i henhold forskelsbehandlingslovens § 7. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-02-2018

Journalnr: 15/2272159
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører beskatning af beløb, der er anset som løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-02-2018

Journalnr: 14/3100981
Skattepligtig gave
Klagen vedrører beskatning af gave. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 31-01-2018

Journalnr: 12/0191100
Yderligere løn
Klagen skyldes, at arbejdsgivers betaling af private udgifter er anset som yderligere løn, jf. statsskattelovens § 4, jf. ligningslovens § 16. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-01-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 26-03-2018 - 24-04-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-04-2018 indstilling i C-622/16 P Statsstøtte Scuola Elementare Maria Montessori mod Kommissionen Kommissionen mod Scuola Elementare Maria Montessori Kommissionen mod Ferracci
Fiskale bestemmelser

Appel - artikel 263, stk. 4, TEUF - formaliteten - regelfastsættende retsakt, som ikke omfatter gennemførelsesforanstaltninger - umiddelbart berørt - statsstøtte - ordning vedrørende støtte fra de italienske myndigheder til ikke-kommercielle enheder, som udøver særlige aktiviteter inden for bestemte områder - fritagelse for kommunal ejendomsskat - afgørelse, hvori det erklæres umuligt at tilbagesøge en statsstøtte, som er uforenelig med det indre marked - afgørelse, hvori det fastslås, at ordningen med fritagelse for kommunal engangsskat for lokaler, hvori ikke-kommercielle enheder udøver ikke-økonomiske aktiviteter, ikke udgør statsstøtte - annullationssøgsmål anlagt af potentielle konkurrenter

Tidligere dokument: C-622/16 P Statsstøtte Scuola Elementare Maria Montessori mod Kommissionen Kommissionen mod Scuola Elementare Maria Montessori Kommissionen mod Fe

Den 12-04-2018 dom i C-110/17 Frie kapitalbevægelser Kommissionen mod Belgien
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - EØS-aftalens artikel 40 - indkomstskat for personer, som er hjemmehørende i Belgien - fastlæggelsen af indkomst af fast ejendom - anvendelse af to forskellige beregningsmetoder afhængigt af den faste ejendoms beliggenhed - beregning på grundlag af matrikelværdien for ejendom beliggende i Belgien - beregning på grundlag af den faktiske udlejningsværdi for ejendom beliggende i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - forskellig behandling - begrænsning af de frie kapitalbevægelser

Tidligere dokument: C-110/17 Frie kapitalbevægelser Kommissionen mod Belgien - Dom

 

Domme
C-327/16 Tilnærmelse af lovgivningerne Jacob Lassus

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - etableringsfrihed - fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 90/434/EØF - artikel 8 - aktie- eller anpartsombytningstransaktion - kapitalgevinst ved denne transaktion - udskudt beskatning - kapitaltab ved den senere afhændelse af de modtagne værdipapirer - bopælsstatens beskatningskompetence - forskelsbehandling - begrundelse - opretholdelse af fordelingen af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne

Domstolens dom:

1) Artikel 8 i Rådets direktiv 90/434/EØF af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater, som ændret ved akt vedrørende vilkårene for Kongeriget Norges, Republikken Østrigs, Republikken Finlands og Kongeriget Sveriges tiltrædelse, tilpasset ved Rådets afgørelse 95/1/EF, Euratom, EKSF af 1. januar 1995, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter den kapitalgevinst, der opnås ved en aktie- eller anpartsombytningstransaktion omfattet af dette direktiv, konstateres ved denne ombytningstransaktion, men hvis beskatning udskydes indtil det år, i løbet af hvilket den begivenhed, som afslutter den udskudte beskatning, finder sted, i det foreliggende tilfælde afhændelsen af de modtagne aktier eller anparter.

2) Artikel 8 i direktiv 90/434, som ændret ved akt vedrørende vilkårene for Kongeriget Norges, Republikken Østrigs, Republikken Finlands og Kongeriget Sveriges tiltrædelse, tilpasset ved afgørelse 95/1, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som foreskriver beskatning af kapitalgevinsten vedrørende en aktie- eller anpartsombytningstransaktion, der er henført til udskudt beskatning, ved den senere afhændelse af de modtagne værdipapirer, selv om denne afhændelse ikke henhører under denne medlemsstats beskatningskompetence.

3) Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som i en situation, hvor den senere afhændelse af de modtagne værdipapirer ikke henhører under denne medlemsstats beskatningskompetence, foreskriver beskatning af den kapitalgevinst, der er henført til udskudt beskatning, i forbindelse med denne afhændelse uden at tage hensyn til det eventuelle kapitaltab, der er realiseret i denne forbindelse, hvorimod der tages hensyn til et sådant kapitaltab, når den skattepligtige indehaver af værdipapirerne har sit skattemæssige hjemsted i nævnte medlemsstat på tidspunktet for afhændelsen. Det tilkommer medlemsstaterne, under overholdelse af EU-retten, og i det foreliggende tilfælde navnlig etableringsfriheden, at fastsætte nærmere bestemmelser om modregning og beregning af dette kapitaltab.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

BILAG til MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET Nødvendigheden af at fastsætte en moderne, retfærdig og effektiv beskatningsstandard for den digitale økonomi

MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET Nødvendigheden af at fastsætte en moderne, retfærdig og effektiv beskatningsstandard for den digitale økonomi

BILAG til forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse

ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN Ledsagedokument til forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester

Forslag til RÅDETS DIREKTIV om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse

ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN Ledsagedokument til forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester

Forslag til RÅDETS DIREKTIV om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester

KOMMISSIONENS HENSTILLING af 21.3.2018 om selskabsbeskatning relateret til en væsentlig digital tilstedeværelse

 

Nyt fra Kommissionen

Fair Taxation: Commission puts in place first EU counter-measures on listed non-cooperative tax jurisdictions

Digital Taxation: Commission proposes new measures to ensure that all companies pay fair tax in the EU

Questions and Answers on a Fair and Efficient Tax System in the EU for the Digital Single Market

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse  

Bilag til meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Nødvendigheden af at fastsætte en moderne, retfærdig og effektiv beskatningsstandard for den digitale økonomi  

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Nødvendigheden af at fastsætte en moderne, retfærdig og effektiv beskatningsstandard for den digitale økonomi  

ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN Ledsagedokument til forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester  

Forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester  

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA  

Høringsportalen

L 207 Forslag til Lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af løbende indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer)
Oprettelsesdato: 23-03-2018
Høringsfrist: 20-04-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 148 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark. (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.).

Bilag

Bilag 7

Betænkning afgivet den 23. marts 2018

L 174 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven. (Bedre vilkår for tildeling af medarbejderaktier, udvidelse af DIS-ordningen med søfolk, der arbejder om bord på en række specialskibe, afskaffelse af registreringsafgiften for skibe i danske skibsregistre, ændret forrentning ved opkrævning af personers skat m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at kommentere brevet fra Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010, jf. SAU alm. del – bilag 130, om udvidelsen af DIS-ordningen, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om at indkalde til fornyede forhandlinger om sømandsfradraget, eftersom forudsætningerne i den politiske aftale, der i 2011 førte til en nedsættelse af den procentuelle andel af en besætnings danske skibsførere, nu er ændrede, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 155

Henvendelse af 8/3-18 fra FDBR - Foreningen danske Bogholdere og Regnskabskonsulenter vedrørende foretræde om certificering af bogholdere

Bilag 157

Notat om Kommissionens åbningsskrivelse af 24/1-18 om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettes iht. hvidvaskreguleringen

Bilag 158

SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2017, fra skatteministeren

Bilag 159

Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af løbende indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer), fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 193

I forlængelse af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 henledes ministerens opmærksomhed på initiativer taget af de australske myndigheder i forhold til, at banker og andre finansielle institutioner har rapporteringspligt, hvis en borger modtager beløb fra f.eks. Uber. Har ministeren kendskab til disse initiativer fra Australien?  Svar  

Spm. 253

TV2 har i en række historier sandsynliggjort, at revisionspligtlempelsen, som trådte i kraft i 2013, har haft store konsekvenser for skattebetalingen. TV2 omtaler Skatteministeriets notat af 28. juni 2012 om Skatteministeriets betænkeligheder ved revisionspligtlempelsen for mindre holdingvirksomheder. TV2 har fået afslag på aktindsigt i notatet. Vil ministeren oversende dette notat til folketinget?  Svar  

Spm. 255

TV2 har i en række historier sandsynliggjort, at revisionspligtlempelsen, som trådte i kraft i 2013, har haft store konsekvenser for skattebetalingen. Erhvervsstyrelsen skriver til TV2, at notatet om Skatteministeriets betænkeligheder ved revisionspligtlempelsen for mindre holdingvirksomheder ikke handler om skattemæssige konsekvenser ifm. indførelsen af loven. Er ministeren enig i den vurdering?  Svar  

Spm. 257

Skatteministeriet har deltaget i en evaluering af revisionspligtlempelsen, som trådte i kraft i 2013. Evalueringen af revisionspligtlempelsen blev vedtaget som en del af en vækstpakke i 2014, hvor man skulle undersøge mulighederne for en yderligere lempelse. Vil ministeren oversende denne evaluering til Folketinget, alternativt redegøre for hovedresultaterne af evalueringen, såfremt ministeren ikke ønsker at oversende evalueringen? Såfremt ministeren ikke ønsker at oversende evalueringen, bedes dette begrundes.  Svar  

Spm. 258

I samråd om konkursrytteri den 7. december 2017 sagde ministeren følgende om revisionspligten, som den er i dag: ”Jeg synes, vi har en fin balance i dag i forhold til revisionspligten, men jeg vil ikke anbefale – som skatteminister – at vi går videre og fritager flere virksomheder for revision.” Kan ministeren uddybe dette, herunder hvilke eventuelle konklusioner fra evalueringen der gør, at ministeren ikke mener, at man bør fritage flere virksomheder for revision?  Svar  

Spm. 261

Hvornår forventer ministeren, at der vil foreligge en revideret version af værdiansættelsescirkulæret fra 1982 med en justeret regel, der giver ret til overdragelse af fast ejendom ved generationsskifte til den offentlige vurdering +/- 20 pct.?  Svar  

Spm. 269

Vil ministeren redegøre for, hvad det ville koste i henholdsvis umiddelbar virkning, efter tilbageløb og adfærd samt varig virkning at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025? Ministeren bedes opgøre det for hvert af årene i perioden 2019-2025.  Svar  

Spm. 270

Vil ministeren redegøre, hvad det ville koste i henholdsvis umiddelbar virkning, efter tilbageløb og adfærd samt varig virkning at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025, mens man samtidig udvider kommunekredsen til at omfatte de såkaldte LAG-kommuner, jf. definitionen anvendt i landdistriktsprogrammet for 2014-2020? Ministeren bedes opgøre det for hvert af årene i perioden 2019-2025.  Svar  

Spm. 271

Vil ministeren redegøre for, hvor mange pendlere der vil gøre brug af et forhøjet befordringsfradrag, hvis man forlænger ordningen med et forhøjet befordringsdrag til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025? Ministeren bedes opgøre antallet af pendlere, der vil gøre brug af ordningen på kommuneniveau.  Svar  

Spm. 272

Vil ministeren redegøre for, hvad det betyder for bosætningen i de kommuner, der ville være omfattet af et forhøjet befordringsdrag, hvis man udvider den eksisterende ordning til 2025 samtidig med, at man udvider kommunekredsen til at omfatte de såkaldte LAG-kommuner, jf. definitionen anvendt i landdistriktsprogrammet for 2014-2020? Ministeren bedes sammenholde forventningen til bosætningen med en situation, hvor man ikke forlænger og udvider den eksisterende ordning.  Svar  

Spm. 278

Ministeren bedes redegøre for status på arbejdet med implementeringen af OECD’s 15 BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Actions både nationalt og i EU-regi. Ministeren bedes derudover redegøre for, hvordan den gældende danske skattelovgivning står i forhold til de 15 Actions, herunder hvilke Actions dansk lovgivning allerede lever op til, og hvor der skal ske justeringer.  Svar  

Spm. 282

Vil ministeren for hvert af de i SAU alm. del - spørgsmål 280 og 281 nævnte selskaber oplyse om selskabernes betalte selskabsskat i 2016?  Svar  

Spm. 309

Vil ministeren give en status på analysearbejdet om indberetningspligt for virksomheder, der formidler udlejning jf. Beretning over B 82 – Forslag til folketingsbeslutning om indberetningspligt for virksomheder, der formidler udlejning (folketingsåret 2015-16), og oversende analyserne til Folketingets Skatteudvalg?  Svar  

Spm. 323

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. marts 2018 fra FDBR - Foreningen danske Bogholdere og Regnskabskonsulenter vedrørende foretræde om certificering af bogholdere, jf. SAU alm. del - bilag 155.  Svar  

Spm. 325

Vil ministeren som opfølgning på sit svar på SAU alm. del – spørgsmål 309 oversende de analyser, der ligger til grund for regeringens ”Strategi for vækst gennem deleøkonomi”, herunder særligt de analyser, der ligger til grund for resultaterne i strategien?  Svar  

Spm. 326

Ministeren bedes oplyse den samlede skattebetaling fra erhvervsdrivende fonde 2007-2016 i 2018-priser.  Svar  

Spm. 327

Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af konsolideringsfradraget. Provenuet bedes opgjort i 2018-priser og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 328

Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af transparensreglen. Provenuet bedes opgjort i 2018-priser og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 329

Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af fradraget for udbetalinger og hensættelser fra fonde, altså det fradrag der i dag (eksklusiv konsolideringsfradrag på 4 procent) er 100 procent. Provenuet bedes opgjort i 2018-priser i følgende intervaller for en afskaffelse, hvor fradraget er henholdsvis 90, 80, 70, 60, 50, 40, 30, 20, 10 og 0 procent, og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 330

Ministeren bedes redegøre for, år for år, hvor mange årsværk der i SKAT og Erhvervsstyrelsen i perioden 2006-2016 har arbejdet med kontrol af fonde.

Spm. 331

Ministeren bedes redegøre for, hvilke kontrolaktiviteter der pågår i SKAT vedrørende kontrol af fonde. Ministeren bedes i den forbindelse, jf. SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del – bilag 99, oplyse følgende (oplysningerne bedes opstillet på månedsbasis for årene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017):- Antal tilknyttede årsværk,- Personaleomkostninger for det tilknyttede antal årsværk,- Projektets nettoregulering/provenu,- Den samlede gevinst på projektet (nettoregulering/provenu minus personaleomkostninger),- Gevinsten pr. årsværk (samlet gevinst/antal årsværk) og- Hvor mange gange udgiften til personaleomkostninger er tjent hjem (nettoregulering/provenu divideret med personaleomkostninger).

Spm. 332

Ministeren bedes oplyse, hvor meget de samlede uddelinger fra fonde har været i årene 2007-2016, herunder hvor stor en del af det følgende skattefradrag, der er blevet udnyttet. Uddelingerne bedes opgjort år for år i 2018-priser.  Svar  

Spm. 333

Ministeren bedes oplyse, hvor mange fonde der pt. eksisterer i Danmark.  Svar  

Spm. 334

Ministeren bedes oplyse, hvorledes den samlede egenkapital i danske fonde har udviklet sig i perioden 2007-2016. Tallene bedes opgjort år for år i 2018-priser.  Svar  

Spm. 335

Ministeren bedes oplyse, hvor stort det samlede beløb, som fonde hensætter til uddeling – og dermed udsætter skattebetalingen i op til fem år – har været i årene 2007-2016. Tallene bedes opgjort år for år i 2018-priser.  Svar  

Spm. 336

Ministeren bedes efter samme model som fremgår af ”Faktaark – virkning for familietyper” opgøre virkningen for følgende typer både for enlige og for par:a) Kontanthjælpsmodtagere under 30 år uden børnb) Kontanthjælpsmodtagere under 30 år med børnc) Kontanthjælpsmodtagere over 30 år uden børnd) Kontanthjælpsmodtagere over 30 år med børne) SU-modtagere (for par medtages to SU-modtagere)f) Dagpengemodtagere på maksimal satsg) Højtlønnet med lønindkomst på 600.000 kr. før skath) Højtlønnet med lønindkomst på 1.000.000 kr. før skatMinisteren bedes derudover for samtlige typer nævnt under punkt a-h samt for de i faktaarket præsenterede typer og både for enlige og par beregne, hvordan den økonomiske virkning ville være, hvis man i stedet for at beskære personfradraget hævede bundskatten. Endelig bedes ministeren foretage denne beregning både inklusiv de planlagte besparelser i DR og i en beregning, hvor DR ikke udsættes for de fremlagte besparelser.  Svar  

Spm. 337

Ministeren bedes oplyse, hvilken lovgivning der skal foretages ændringer i, såfremt et flertal i Folketinget ønsker at pålægge bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber og indberette disse til SKAT.

Spm. 338

Vil ministeren opgøre, hvor mange studiejobs der skønnes at blive udflyttet som følge af Bedre Balance I, Bedre Balance II og de to udflytningsrunder samlet set under ministerens ressortområde? Ministeren bedes også opgøre, hvor disse studiejobs forventes at blive placeret.  Svar