SkatteMail 2018, uge 11

Kære Læser

Denne uges SkatteMail er ikke så omfattende. Under ikke-offentliggjorte kendelser fra landsskatteretten kan du bl.a. finde afgørelser, hvor skatteyderen har fået medhold i sager om genoptagelse af skatteansættelsen, beskatning af indtægter i forbindelse med skilsmisse og beskatning af tilskud.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Rejsegodtgørelse - arbejdsgiverkontrol
Konfliktgodtgørelse eller konfliktlån
Fast driftssted m.v.
Tax compliance and reporting outsourcing
Kritik af Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider
Ny lovgivning på skatteområdet
Nye regler om indtræden og udtræden af fuld skattepligt i høring
Ny lovgivning på skatteområdet

Udkast til styresignal
Genoptagelse som følge af SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR - beskatning af erstatning for rådgivning ved køb af aktier og andre værdipapirer, værdipapirerer er solgt inden der erhverves endelig ret - udkast til styresignal

Bindende svar
Driftsmidler i leasingaftale ikke passiv kapitalanbringelse - succession
Andelsbeskatning - Ophør med henlæggelse til andelshaverkonti og forrentning
Afkald på regresfordring. Gældseftergivelse. Underskudsbegrænsning
Træk af honorar til pensionsmæglere på pensionsordninger

Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med klage til Skatteankenævnet

Nyt fra domstol.dk

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Rejsegodtgørelse - arbejdsgiverkontrol

Arbejdsgiverens manglende kontrol betød beskatning af skattefri rejsegodtgørelse hos medarbejderen

Beierholm

Konfliktgodtgørelse eller konfliktlån

Forskelle ved udbetaling af godtgørelse eller lån

Beierholm

Fast driftssted m.v.

Justering af reglerne om fast driftssted m.v.

Deloitte

Tax compliance and reporting outsourcing

As compliance and reporting is never a case of ‘one method fits all’ Deloitte offers compliance services in a way that can be matched and tailored to an organizations circumstances.

Kammeradvokaten

Kritik af Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider

Ombudsmanden fandt på baggrund af en generel undersøgelse, at Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider på op til fem måneder i klager over afgørelser om partsaktindsigt var for lange.

Redmark

Ny lovgivning på skatteområdet

Skatteministeren har fremsat lovforslag, der – såfremt de vedtages – medfører en række væsentlige ændringer i forhold til den gældende lovgi ...

Redmark

Nye regler om indtræden og udtræden af fuld skattepligt i høring

Der er netop nu et lovforslag i høring, som har til hensigt at modernisere reglerne for indtræden og udtræden af fuld skattepligt for person ...

Revisorgruppen Danmark

Ny lovgivning på skatteområdet

Vi gennemgår en række lovforslag

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse som følge af SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR - beskatning af erstatning for rådgivning ved køb af aktier og andre værdipapirer, værdipapirerer er solgt inden der erhverves endelig ret - udkast til styresignal

17-1809363

Styresignalet indeholder en ændring af praksis, vedrørende den situation, hvor en skatteyder får erstatning fra et pengeinstitut eller andre, for værdipapirer, som skatteyderen har afstået (solgt) inden det tidspunkt, hvor skatteyderen erhverver endelig ret til erstatning. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelser i sagerne SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR.

 

Bindende svar: Driftsmidler i leasingaftale ikke passiv kapitalanbringelse - succession

SKM2018.113.SR

Skatterådet bekræftede, at driftsmidler, hvor ejendomsretten var hos leasingselskabet, havde leasingselskabet afskrivningsretten til. Driftsmidlerne omfattet af leasingaftalen ville ved en overdragelse med succession efter aktieavancebeskatningslovens § 34 ikke skulle anses som en passiv kapitalanbringelse, da driftsmidlerne ikke kunne sidestilles med fast ejendom, kontanter eller værdipapirer. Hvad driftsmidlerne blev anvendt til var herefter irrelevant.

 

Bindende svar: Andelsbeskatning - Ophør med henlæggelse til andelshaverkonti og forrentning

SKM2018.112.SR

Skatterådet bekræftede, at andelsselskabet kunne opretholde sin skattemæssige status som andelsbeskattet selskab også efter de påtænkte vedtægtsændringer var gennemført. Ophør med henlæggelse til andelshaverkonti og forrentning af disse konti påvirkede ikke andelsselskabets skattemæssige status. Endvidere bekræftede Skatterådet, at andelsselskabets medlemmer skulle beskattes på det tidspunkt, hvor repræsentantskabet besluttede udbetaling af renten, og at denne forrentning blev beskattet som erhvervsindkomst.

 

Bindende svar: Afkald på regresfordring. Gældseftergivelse. Underskudsbegrænsning

SKM2018.111.SR

Skatterådet bekræfter, at et moderselskabs afkald på regresfordring som led i et kautionsforhold i sin helhed er skattefri for datterselskabet, da moderselskabets afkald på regresfordringen ikke er fradragsberettiget, og da regresfordringens kursværdi er 0. Skatterådet bekræfter endvidere, at moderselskabets afkald på regresfordringen ikke medfører underskudsbegrænsning for datterselskabet.

 

Bindende svar: Træk af honorar til pensionsmæglere på pensionsordninger

SKM2018.110.SR

Skatterådet bekræftede, at pensions- og livsforsikringsudbyderes træk af honorar fra en pensionskundes pensionsdepot omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 på vegne af en af de spørgende pensionsmæglere kunne gennemføres, uden at der udløses afgift i medfør af pensionsbeskatningslovens § 29, idet disse honorarer i henhold til forsikringsformidlingsloven og omkostningsbekendtgørelsen, skulle betragtes som en fast integreret del af "omkostningspræmien", og derfor var omfattet af den gældende praksis for undtagelser for afgift efter pensionsbeskatningslovens § 29.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med klage til Skatteankenævnet

SKM2018.109.LSR

Udgifter til en revisors udarbejdelse af årsregnskab og indkomst- og formueopgørelse under en sag ved skatteankenævnet ansås i overensstemmelse med hidtidig praksis ikke for at være berettiget til omkostningsgodtgørelse efter reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 19. Klager ansås i øvrigt for at have fået medhold i sagen i overvejende grad, således at han var berettiget til omkostningsgodtgørelse med 100 % af de godtgørelsesberettigede udgifter, jf. skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1.

 

Nye straffesager

SKM2018.106.BR

Straf - skattesvig - momssvig

T var tiltalt for skatte- og momssvig. T havde som virksomhedsindehaver for perioden 01.01.11-30.09.13 angivet et momstilsvar på 465.378 kr., selvom det rettelig var 1.042.653 kr. For indkomstårene 2011 og 2012 havde han selvangivet sin skattepligtige indkomst for lavt med henholdsvis 606.987 kr. og 439.608 kr. For indkomståret 2013 havde han med forsæt til at undgå skatteansættelse undladt at indgive selvangivelse, hvorved overskuddet på 1.419.851 kr. i hans virksomhed ikke blev beskattet. Han havde herved unddraget for 1.734.980 kr. i skat og 569.304 kr. i moms.

T forklarede, at han foretog kontante hævninger til betaling af virksomhedens udgifter fra sin private konto i banken, herunder til lønudgifter m.v., uden at få regning eller orientere selskabets revisor herom. Han skelnede ikke mellem sine private konti og virksomhedens konto, og han har bedt virksomhedskunder om at foretage indbetalinger på sin private konto i banken.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen og han idømtes 1 års fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 2.300.400 kr. Retten fandt det bevist at T har udeladt en betydelig del af virksomhedens omsætning og derved har unddraget moms og skat. Det lagdes til grund, at virksomhedens revisionsfirma ikke fik alle relevante økonomiske oplysninger fra T, herunder om T's øvrige bankkonti. Endvidere fandtes det bevist, at T ikke havde indgivet selvangivelse for indkomståret 2013, hvorved T's overskud i virksomheden ikke blev beskattet. Retten lagde SKATs beregningsmetode til grund, hvorved der er sket fradrag for skønnet fradragsberettiget omkostninger svarende til en dækningsgrad på 62 %. Retten fandt, at der ikke alene ved T's forklaring var sandsynliggjort, at T har haft større fradrag end dem, som SKAT har taget højde for.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0837367
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for 2015. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 15/3170984
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2009 og 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-02-2018

Journalnr: 15/0928061
Modregning i bos overskydende skat
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget delvis modregning i boets overskydende skat for indkomståret 2013 til dækning af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 28-02-2018

Journalnr: 17/0118796
Beskatning af bonus
Klagen vedrører beskatning af bonus og fristgennembrud. Landsskatteretten fastholder beskatning, dog uden fristgennembrud.
Afsagt: 28-02-2018

Journalnr: 15/3070275
Beskatning af indtægter i forbindelse med skilsmisse
Klagen vedrører beskatning af indtægter i forbindelse med skilsmisse, dels som skattepligtig indkomst, renter og gaver. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, så alt afgiftsbelægges som gave.
Afsagt: 27-02-2018

Journalnr: 15/3060662
Beskatning af tilskud
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst, idet selskabet er anset for at have modtaget et skattepligtigt tilskud i forbindelse med leje af fast ejendom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 21-02-2018

Journalnr: 13/6620446
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser af vedrørende bl.a. honorar, legat, indbetaling til A-kasse og om hvorvidt ejendomme er udlejningsejendomme. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-02-2018

Journalnr: 15/3238196
Fiksering af lejeindtægt
Klagen vedrører beskatning af fikseret lejeindtægt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 21-02-2018

Journalnr: 17/0989853
Fradrag for renteudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for afdød samlevers andel af renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 14/3797759
Fradrag for underskud af virksomhed
SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed, idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 17/0649891
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af indkomsten på baggrund af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-03-2018

Journalnr: 17/0987727
Manglende forrentning
Der klages over, at SKAT har anset en manglende forrentning af et lån ydet af selskabets anpartshaversom en gave. Landsskatteretten fastholder beskatning men nedsætter det skattepligtige beløb.
Afsagt: 27-02-2018

Journalnr: 15/3255137
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-02-2018

Journalnr: 17/0987307
Omgørelse
Klagen vedrører nægtet omgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 15/2926799
Renteswap
Sagen drejer sig om, hvorvidt en fastrenteswap har erhvervsmæssig tilknytning, jf. kursgevinstlovens § 32, stk. 1, 2. pkt. Hvis swappen ikke har erhvervsmæssig tilknytning anses den for privat, hvorved gevinst og tab ikke kan medtages i virksomheden. Hvis swappen er privat beskattes gevinst på swappen som kapitalindkomst, og tab er kildeartsbegrænset. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-02-2018

Journalnr: 15/2085928
Salg af ejendom
Klagen vedrører bindende svar på spørgsmål om forhold ved salg af udlejningsejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-01-2018

Journalnr: 15/2147828
Selvangivelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at en forening er selvangivelsespligtig for indkomstårene 2011, 2012 og 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-02-2018

Journalnr: 16/0744917
Skat af fri bolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-01-2018

Journalnr: 16/0663491
Skat af frie goder
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt selskabet at indberette værdi af fri bolig og tyverialarm til Indkomstregistret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 14/3034608
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskuddet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-02-2018

Journalnr: 12/0188937
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud efter tilsidesættelse af regnskabsgrundlag. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen.
Afsagt: 24-01-2018

Journalnr: 16/0362496
Tab på aktier
Klagen vedrører ikke godkendelse af fradrag for tab på aktier i udenlandsk depot, som følge af manglende indberetning inden selvangivelsesfrist. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2018

Journalnr: 14/4869082
Yderligere løn og udbytte
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn og maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-01-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-03-2018 - 17-04-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 22-03-2018 dom i C-327/16 Tilnærmelse af lovgivningerne Jacob Lassus
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - etableringsfrihed - fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 90/434/EØF - artikel 8 - aktie- eller anpartsombytningstransaktion - kapitalgevinst ved denne transaktion - udskudt beskatning - kapitaltab ved den senere afhændelse af de modtagne værdipapirer - bopælsstatens beskatningskompetence - forskelsbehandling - begrundelse - opretholdelse af fordelingen af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne

Tidligere dokument: C-327/16 Tilnærmelse af lovgivningerne Jacob Lassus - Dom
Tidligere dokument: C-327/16 Jacob - Ny sag
Tidligere dokument: C-327/16 Jacob - Ny sag

Den 11-04-2018 indstilling i C-622/16 P Statsstøtte Scuola Elementare Maria Montessori mod Kommissionen Kommissionen mod Scuola Elementare Maria Montessori Kommissionen mod Ferracci
Fiskale bestemmelser

Appel - artikel 263, stk. 4, TEUF - formaliteten - regelfastsættende retsakt, som ikke omfatter gennemførelsesforanstaltninger - umiddelbart berørt - statsstøtte - ordning vedrørende støtte fra de italienske myndigheder til ikke-kommercielle enheder, som udøver særlige aktiviteter inden for bestemte områder - fritagelse for kommunal ejendomsskat - afgørelse, hvori det erklæres umuligt at tilbagesøge en statsstøtte, som er uforenelig med det indre marked - afgørelse, hvori det fastslås, at ordningen med fritagelse for kommunal engangsskat for lokaler, hvori ikke-kommercielle enheder udøver ikke-økonomiske aktiviteter, ikke udgør statsstøtte - annullationssøgsmål anlagt af potentielle konkurrenter

Tidligere dokument: C-622/16 P Statsstøtte Scuola Elementare Maria Montessori mod Kommissionen Kommissionen mod Scuola Elementare Maria Montessori Kommissionen mod Fe

Den 12-04-2018 dom i C-110/17 Frie kapitalbevægelser Kommissionen mod Belgien
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - EØS-aftalens artikel 40 - indkomstskat for personer, som er hjemmehørende i Belgien - fastlæggelsen af indkomst af fast ejendom - anvendelse af to forskellige beregningsmetoder afhængigt af den faste ejendoms beliggenhed - beregning på grundlag af matrikelværdien for ejendom beliggende i Belgien - beregning på grundlag af den faktiske udlejningsværdi for ejendom beliggende i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - forskellig behandling - begrænsning af de frie kapitalbevægelser

Tidligere dokument: C-110/17 Frie kapitalbevægelser Kommissionen mod Belgien - Dom

 

Domme
C-431/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Blanco Marqués

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - social sikring af vandrende arbejdstagere - forordning (EØF) nr. 1408/71 - artikel 12 og 46a-46c - ydelser af samme art - begreb - antikumulationsreglen - begreb - betingelser - national regel, der fastsætter et tillæg til en pension som følge af fuldstændig og varig uarbejdsdygtighed for arbejdstagere på 55 år eller derover - berostillelse af tillægget i tilfælde af beskæftigelse eller modtagelse af en alderspension

Domstolens dom:

t:

1) En national bestemmelse som den, der er omhandlet i hovedsagen, i henhold til hvilken tillægget til en pension som følge af fuldstændig og varig uarbejdsdygtighed sættes i bero i den periode, hvor den person, der har krav på denne pension, modtager en alderspension i en anden medlemsstat eller i Schweiz, udgør en bestemmelse om nedsættelse som omhandlet i artikel 12, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 af 14. juni 1971 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, som ændret og ajourført ved Rådets forordning (EF) nr. 118/97 af 2. december 1996, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 592/2008 af 17. juni 2008.

2) Artikel 46a, stk. 3, litra a), i forordning nr. 1408/71, som ændret og ajourført ved forordning nr. 118/97, som ændret ved forordning nr. 592/2008, skal fortolkes således, at begrebet »lovgivningen i førstnævnte medlemsstat« skal forstås således, at det omfatter den fortolkning, som en national domstol, der er den øverste domstol, har foretaget af en national lovgivningsbestemmelse.

3) Et tillæg til en pension som følge af fuldstændig og varig uarbejdsdygtighed, som tildeles en arbejdstager i henhold til en medlemsstats lovgivning således som den i hovedsagen omhandlede, og en alderspension, som samme arbejdstager har opnået i Schweiz, skal anses for at være af samme art som omhandlet i forordning nr. 1408/71, som ændret og ajourført ved forordning nr. 118/97, som ændret ved forordning nr. 592/2008.

4) Artikel 46b, stk. 2, litra a), i forordning nr. 1408/71, som ændret og ajourført ved forordning nr. 118/97, som ændret ved forordning nr. 592/2008, skal fortolkes således, at en national antikumulationsregel som den, der følger af artikel 6 i Decreto 1646/1972 para la aplicación de la ley 24/1972, de 21 de junio, en materia de prestaciones del Régimen General de la Seguridad Social (dekret nr. 1646/1972 om anvendelsen af lov nr. 24/1972 af 21.6.1972 om ydelser fra den almindelige ordning for social sikring) af 23. juni 1972, ikke finder anvendelse på en ydelse, der beregnes i henhold til den nævnte forordnings artikel 46, stk. 1, litra a), nr. i), når denne ydelse ikke er anført i bilag IV, afsnit D, til samme forordning.


C-355/16 Etableringsfrihed Picart

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer - direkte beskatning - flytning af bopæl fra en medlemsstat til Schweiz - beskatning af latente kapitalgevinster af betydelige kapitalandele i selskaber med hjemsted i oprindelsesmedlemsstaten i anledning af en sådan flytning - aftalens anvendelsesområde

Domstolens dom:

Eftersom en situation som den i hovedsagen omhandlede ikke er omfattet af det personelle anvendelsesområde for begrebet »selvstændige« som omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer, undertegnet i Luxembourg den 21. juni 1999, skal bestemmelserne i denne aftale fortolkes således, at de ikke er til hinder for en lovgivning i en stat, der er part i denne aftale, som den i hovedsagen omhandlede, der foreskriver, at der, når en fysisk person flytter sin bopæl fra denne stat til en anden stat, som er part i den nævnte aftale, samtidig med, at den pågældende opretholder sin økonomiske aktivitet i den første af de to stater, uden at han hver dag eller mindst én gang om ugen foretager en rejse fra stedet for sin økonomiske aktivitet til sin bopæl, skal ske en umiddelbar beskatning af latente kapitalgevinster af de betydelige kapitalandele, som denne person ejer i selskaber, der er stiftet i henhold til førstnævnte stats ret, i anledning af denne flytning af bopæl, og som kun giver mulighed for udskudt opkrævning af den skyldige skat på betingelse af, at der stilles tilstrækkelig garanti for at sikre opkrævningen af den nævnte skat, mens en person, som også er indehaver af sådanne andele, men som fortsat har bopæl på den første af disse staters område, først beskattes på tidspunktet for afhændelsen af disse andele.

Tidligere dokument: C-355/16 Etableringsfrihed Picart - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner - Ændringer som følge af tilsagn modtaget fra jurisdiktioner ramt af orkaner = Vedtagelse

Obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger Politisk enighed

 

Nyt fra Kommissionen

Commission welcomes adoption of far-reaching new transparency rules for tax advisers in the EU

 

Nyt fra Parlamentet

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 15. marts 2018 om forslag til Rådets direktiv om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (COM(2016)0683 – C8-0471/2016 – 2016/0336(CNS)) (Særlig lovgivningsprocedure – høring)  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 15. marts 2018 om forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag (COM(2016)0685 – C8-0472/2016 – 2016/0337(CNS)) (Særlig lovgivningsprocedure – høring)  

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 148 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark. (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 5

Ny fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

1. udkast til betænkning

L 171 Forslag til lov om ændring af lov om lån til betaling af ejendomsskatter, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Indefrysning af stigninger i grundskylden for 2018-2020, forsigtighedsprincip ved fastsættelse af beskatningsgrundlag for grundskyld, dækningsafgift af erhvervsejendomme og ejendomsværdiskat m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Endelig revideret tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at undersøge muligheden for valgfrihed i forhold til den midlertidige kommunale indefrysningsordning i 2018-2020 for stigninger i grundskylden, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om at bekræfte, at implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem fortsat forventes at holde tidsplanen, til skatteministeren

L 173 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love. (Permanent BoligJobordning, ophævelse af beskatningen af fri telefon og internet, afskaffelse af udligningsskatten og forhøjelse af beløbsgrænser for børneopsparing).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

L 174 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven. (Bedre vilkår for tildeling af medarbejderaktier, udvidelse af DIS-ordningen med søfolk, der arbejder om bord på en række specialskibe, afskaffelse af registreringsafgiften for skibe i danske skibsregistre, ændret forrentning ved opkrævning af personers skat m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Fejloprettet bilag

Almindelig del

Bilag

Bilag 146

Marts-redegørelsen om afviklingen af lovprogrammet 2017/18

Bilag 147

Henvendelse af 12/3-18 fra Jørgen Jensen, Næstved om, at organisationer planlægger at udbetale skattefri vederlag forklædt som lån til deres medlemmer i stedet for strejkegodtgørelse

Bilag 148

Orientering vedrørende EU's fælles sortliste

Bilag 150

Henvendelse af 13/3-18 fra Palm Aviation vedrørende boligskat

Bilag 154

Indtægtslisten for december 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 194

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11/1-18 om uddannelsesbidrag fra Martin Bergmann, jf. SAU alm. del – bilag 111, herunder:-om ministeren kan forklare, hvorfor uddannelsesbidraget typisk går til tidligere ægtefælle, mens det er det myndige barn, der er skattepligtig, -om ministeren har overvejet at ændre loven, så det er barnet, der modtager bidraget direkte og-hvorfor dette bidrag ikke er fradragsberettiget, når børnebidraget er, jf. ministerens logik i svar på SAU alm. del - spørgsmål 40 (folketingsåret 2015-16). Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stort et beløb uddannelsesbidraget vurderes at udgøre om året, og hvad det ville koste statskassen i skatteindtægter, hvis det blev afskaffet.  Svar  

Spm. 232

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af det ekstra skattefradrag for indbetalinger til pension, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 233

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af det nye jobfradrag, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 234

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget til også at omfatte pensionsindbetalinger, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 235

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 236

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af sænkelsen af bundskatten, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 237

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af de samlede forslag til udvidelse af brug af optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 238

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af den samlede ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.  Svar  

Spm. 243

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af den samlede ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger” offentliggjort den 6. februar 2018 på Finansministeriets hjemmeside, på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af aftalen, men uden indregning af nutidsværdien af aldersopsparingen.  Svar  

Spm. 245

Ministeren bedes redegøre, for om de estimerede provenuer fra svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende kapitalindkomst og aktieindkomsts beskatning som lønindkomst) og svar på SAU alm. del – spørgsmål 264 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende en progressiv skattetrappe for indkomster over 600.000, som gælder for både lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst) er additive, således at de to provenuer kan lægges sammen.  Svar  

Spm. 247

Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr.  Svar  

Spm. 250

Ministeren bedes opgøre pensionsfradragets størrelse og egentlige skatteværdi for den samlede indkomstmasse opdelt på både indkomstpercentiler og i indkomstdeciler. For hver indkomstpercentil bedes ydermere opgivet den gennemsnitlige disponible indkomst pr. voksen. Aldersopsparing bedes udeladt af beregninger.  Svar  

Spm. 251

Ministeren bedes redegøre for, hvor mange personer, der allerede i 2018 på baggrund af pensionsudbetalinger modregnes i folkepensionens tillægsydelse. Ministeren bedes for den berørte gruppe i 2018 opgøre antallet af modregnede, der modregnes på basis af henholdsvis a) arbejdsmarkedspensioner b) øvrige pensioner eller c) arbejdsmarkedspensioner og øvrige pensioner. Ministeren bedes ydermere opgøre, hvor mange personer, der modregnes opgjort i 1.000 kr. intervaller. Aldersopsparing bedes udeladt af beregninger.  Svar  

Spm. 252

Ministeren bedes oplyse, hvor mange, man forudser, der på baggrund af pensionsudbetalinger vil blive modregnet i folkepensionens tillægsydelse i årene 2018-2025 opgjort årligt. Ministeren bedes for den gruppe, der modregnes opgøre årligt, hvor mange personer, der modregnes i 1.000 kr. intervaller. Ministeren bedes for den samme gruppe af kommende pensionister, der modregnes, godtgøre for størrelsen på deres skattesænkning i form af pensionsfradraget. Aldersopsparing bedes udeladt af beregninger.  Svar  

Spm. 309

Vil ministeren give en status på analysearbejdet om indberetningspligt for virksomheder, der formidler udlejning jf. Beretning over B 82 – Forslag til folketingsbeslutning om indberetningspligt for virksomheder, der formidler udlejning (folketingsåret 2015-16), og oversende analyserne til Folketingets Skatteudvalg?  Svar  

Spm. 310

Kan ministeren bekræfte, at det er op til de enkelte lande, der figurerer på EU’s såkaldte gråliste for skattely, hvorvidt de vil offentliggøre deres såkaldte ”commitment letters”, altså de breve, hvor de klargør, hvilke aktiviteter der vil blive igangsat med henblik på ikke længere at figurere på EU’s skattelylister? I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, om dette sikrer den tilstrækkelige transparens i arbejdet med EU’s skattelylister.  Svar  

Spm. 311

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. marts 2018 fra Dansk Skovforening vedrørende foretræde om etablering af en skovkontoordning, jf. SAU alm. del - bilag 145.  Svar  

Spm. 313

Vil ministeren redegøre for, om svaret på SAU alm. del – spørgsmål 192 skal forstås sådan, at et flertal i folketinget ved en lovændring kan pålægge bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber og indberette disse til skat.

Spm. 314

Vil ministeren oplyse, om der allerede i skattekontrollovens § 8 D, stk. 1 er hjemmel til at indhente oplysninger om indtægter fra platformstjenester? I bekræftende fald bedes ministeren udtømmende redegøre for de forhindringer en lovændring måtte møde.  Svar  

Spm. 315

Vil ministeren uddybe og forklare Skatterådets kendelse fra den 28. februar 2018 om at pålægge en række platformsselskaber at indberette oplysninger om brugernes indtægter til skat i 2017 og oplyse, om Skatterådets beslutning kun vedrører danske platformsselskaber?  Svar  

Spm. 316

Vil ministeren oplyse, hvordan Skatterådets kendelse fra den 28. februar 2018 om at pålægge platformsselskaber at indberette oplysninger om brugernes indtægter til skat harmonerer med regeringens strategi for vækst gennem deleøkonomi, hvor man vil forhøje fradrag for brugere af de platforme, der indgår en aftale med SKAT om udlevering af oplysninger om brugeres indtægter?  Svar