Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Sådan undgår I arbejdsudlejeskat for udenlandsk arbejdskraft
Depechen-artikel: Moms og skat ved handel med skins
Depechen-artikel: Elbiler – moms, skat og elafgift
Covid-19: Tilbagebetaling af moms- og A-skattelån
New OECD hub to boost transparency on the tax treatment of foreign aid
New OECD hub to boost transparency on the tax treatment of foreign aid
Fejlindberetning på mere end 350.000 kr. ændret ved ekstraordinær genoptagelse
Omvalg: Genoptagelse på grund af praksisændring
Udvalgte virksomheder får et kontrolbesøg fra Skattestyrelsen i 2022
SKM-meddelelse
Ændring af aftale mellem de kompetente myndigheder i Danmark og Grønland
Styresignaler
Afkastbeskatning - udenlandske pensionsordninger - PBL § 53 A - praksisændring - genoptagelse - styresignal
Afgørelser
Beskatning af EU-tilskud
Domme
Skattepligt - bopæl - dobbeltbeskatningsoverenskomst - centrum for livsinteresser
Forskerskatteordningen - vederlagskrav - kontraktændring
Indtægter ved strafbar handling - narkotikasalg - kokain
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: Sådan undgår I arbejdsudlejeskat for udenlandsk arbejdskraft Hør indlæg fra Skattestyrelsen, når vi holder gå-hjem-møde i Aalborg og Vejle om reglerne for, hvornår danske virksomheder skal betale arbejdsudlejeskat, hvis de benytter udenlandsk arbejdskraft. Det er gratis at deltage |
BDODepechen-artikel: Moms og skat ved handel med skins Gamere, der handler med skins, kan blive mødt med store moms- og skattekrav, hvis de handler for at tjene penge. Dem, der har tabt penge ved handel med skins, har til gengæld gode muligheder for skattefradrag |
BDODepechen-artikel: Elbiler – moms, skat og elafgift For dem med firmabil er det et skattefrit personalegode, hvis arbejdsgiveren betaler for opsætning af en ladestander på privatadressen og for strømmen herfra til opladning af bilen. |
Dansk RevisionCovid-19: Tilbagebetaling af moms- og A-skattelån Det er snart 1. april, og dermed nærmer sig for mange virksomheder i forhold til at betale de første momslån og A-skattelån tilbage. De første moms- og A-skattelån forfalder snart til betaling, og det betyder, at mange virksomheder skal have hånden i lommen og finde plads i likviditeten. Har du ikke likviditet er der dog fortsat hjælp at hente via en betalingsordning. |
OECDNew OECD hub to boost transparency on the tax treatment of foreign aid The OECD today launched a new digital hub to improve transparency around the taxation of development aid by presenting approaches taken by participating donor countries to claiming tax exemptions on goods and services funded by official development assistance (ODA). |
OECDNew OECD hub to boost transparency on the tax treatment of foreign aid The OECD today launched a new digital hub to improve transparency around the taxation of development aid by presenting approaches taken by participating donor countries to claiming tax exemptions on goods and services funded by official development assistance (ODA). |
TVC AdvokatfirmaFejlindberetning på mere end 350.000 kr. ændret ved ekstraordinær genoptagelse Skattestyrelsen blev pålagt at genoptage og ændre en fejlindberetning, idet fejlindberetningen var en særlig omstændighed. |
TVC AdvokatfirmaOmvalg: Genoptagelse på grund af praksisændring Nyt styresignal giver mulighed for genoptagelse af afgørelser, hvor Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har begrundet et afslag på omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 med, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem skattemyndighedernes ændring af skatteansættelsen og det valg, som der ønskes ændret. |
TVC AdvokatfirmaUdvalgte virksomheder får et kontrolbesøg fra Skattestyrelsen i 2022 Skattestyrelsen stiller i dag krav om digitale kasseapparater hos en række virksomheder, herunder kiosker og restauranter, og har arrangeret en lang række kontrolbesøg i 2022. |
De kompetente myndigheder i Danmark og Grønland har indgået en tillægsaftale til en tidligere indgået aftale om automatisk udveksling af oplysninger, hvor bilag 1 erstattes med ny bilag 1.
Skattestyrelsen ændrer med baggrund i Landsskatterettens afgørelse af 6. maj 2021 sin hidtidige praksis vedrørende valutakursomregningen i forbindelse med afkastopgørelsen for udenlandske pensionsordninger, der opgøres efter "den forenklede metode" i medfør af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3, 6. pkt.
Praksisændringen består i, at afkast opgjort efter "den forenklede metode" fremover skal opgøres inklusiv valutakursudsving og ikke som hidtil omregnes til gennemsnitskursen ved indkomstårets udgang.
Sagen angik beskatningen af EU-tilskud modtaget af et selskab, der drev rederivirksomhed. Henset til, at al indkomst som udgangspunkt er skattepligtig, fandt Landsskatteretten, at den omhandlede støtte i form af EU-tilskuddene var skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 4. Landsskatteretten fandt herved, at TEU artikel 4, stk. 3, ikke havde som konsekvens, at selskabet ikke skulle beskattes af EU-tilskuddene. Herefter fandt Landsskatteretten, at EU-tilskuddene ikke kunne beskattes efter tonnageskattelovens regler, idet EU-tilskuddene blev givet til selskabet som et led i en grøn omstilling, som ikke er omfattet af tonnageskattelovens område. EU-tilskuddene kunne således ikke anses for indkomster i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed med transport af passagerer eller gods eller indkomster i nær tilknytning hertil, jf. tonnageskatteloven §§ 6 og 10. For så vidt angik periodisering af de modtagne EU-tilskud, fandt Landsskatteretten, at selskabet skulle beskattes af EU-tilskuddene i de indkomstår, hvor tilskuddene var blevet udbetalt, idet selskabet havde erhvervet ret til EU-tilskuddene på udbetalingstidspunkterne.
En skatteyder havde ikke godtgjort, at han i 2009 opgav sin danske bopæl, således at skattepligten i Danmark for dele af indkomståret 2009 og indkomståret 2010 var ophørt, jf. kildeskattelovens § 1, stk.
1, nr. 1.
Skatteyderen havde de stærkeste personlige og økonomiske interesser i Danmark. Beskatningsretten tilkom derfor Danmark, jf. artikel 4, stk. 2, litra a, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Schweiz.
Sagsøgte indgik i september 2016 en ansættelseskontrakt, hvoraf det fremgik, at sagsøgtes månedsløn udgjorde 62.500 kr. Sagsøgtes arbejdsgiver indsendte i oktober 2016 en anmodning til SKAT om beskatning i henhold til kildeskattelovens §§ 48 E-F (forskerskatteordningen).
SKAT meddelte i februar 2017, at sagsøgte kunne registreres under forskerskatteordningen fra ansættelsens begyndelse og frem til den 31. december 2016, men at hun ikke efter den 1. januar 2017 opfyldte vederlagskravet i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3, som i 2017 var reguleret til 63.700 kr. pr. måned
Parterne indgik i marts 2017 en ny ansættelseskontrakt, hvorefter lønnen var ændret til 63.700 kr. pr. måned, men SKAT traf afgørelse om, at sagsøgte ikke fra den 1. januar 2017 opfyldte betingelserne for beskatning under forskerskatteordningen, fordi ændringen af lønnen først var aftalt i det igangværende kalenderår og ikke forud for kalenderåret.
Sagsøgte påklagede afgørelsen til Landsskatteretten, som gav sagsøgte medhold. Landsskatteretten udtalte herved, at det hverken af ordlyden af kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3, eller af lovforarbejderne fremgår, at det er et krav, at vederlagskravet i henhold til ansættelseskontrakten skal være opfyldt på tidspunktet for begyndelsen af ansættelsesforholdet eller det pågældende kalenderår.
Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene, og sagen blev henvist til landsretten i 1. instans, jf. retsplejelovens § 226, stk. 1.
Landsretten fandt, at der ikke efter bestemmelsens ordlyd eller forarbejder og ej heller i lyset af tilblivelseshistorien og formålet med forskerskatteordningen er grundlag for at indfortolke et krav om, at ændringer i vederlaget i en ansættelseskontrakt for personer, der har været omfattet af forskerskatteordningen, skal foretages inden kalenderårets begyndelse, for at betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3, er opfyldt. Da ændringerne i sagsøgtes vederlag skete ved ansættelseskontrakten marts 2017 og dermed i det igangværende kalenderår, tog landsretten sagsøgtes påstand om frifindelse til følge.
Skatteyderen blev af Østre Landsret fundet skyldig i videreoverdragelse af kokain mod betydeligt vederlag. På baggrund af straffedommen forhøjede skattemyndighederne skønsmæssigt skatteyderens skattepligtige indkomst.
Landsretten fandt - ligesom byretten - at indtægter ved kokainhandel er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, uanset om indtægten fremkommer som fortjeneste ved salg af kokain eller som et arbejdsvederlag for deltagelse i kokainhandlen.
Landsretten fandt ikke, at skatteankenævnet - på baggrund af straffedommene - var berettiget til at lægge til grund, at fortjeneste ved videreoverdragelse af kokainen udelukkende tilfaldt skatteyderen. Landsretten fandt derfor, at skatteankenævnets skøn hvilede på et forkert grundlag.
Journalnr: 19/0079718
Bankindsætninger mm
Klagen vedrører forhøjelse af indkomst med bankindsætninger kontantkøb og virksomhedsindskud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 09-12-2021
Journalnr: 20/0073281
Dobbeltbeskatning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren er fuldt skattepligtig til og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, og at han derfor ikke er berettiget til befordringsfradrag mellem Danmark og Polen efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5 A-D. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2021
Journalnr: 19/0109546
Forhøjelse af overskud
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed grundet ufuldstændigt regnskabsmateriale. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 20-12-2021
Journalnr: 19/0089394
Genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2014. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2021
Journalnr: 15/1423975
Grænsegængerregler
Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset klageren for omfattet af grænsegængerreglerne i 2011 – 2013. Klageren har fratrukket renteudgifter og servicefradrag efter reglerne for grænsegængere i kildeskattelovens afsnit I A. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for alle årene.
Afsagt: 03-12-2021
Journalnr: 21/0005612
Kautionspræmier
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for kautionspræmier. Landsskatteretten ændrer afgørelsen således, at fradrag for kautionspræmier godkendes, men hjemviser sagen til Skattestyrelsen for opgørelse af fradragenes størrelse på markedsvilkår.
Afsagt: 06-12-2021
Journalnr: 17/0988446
Korrektion af underskud
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget korrektion af selskabets indberettede underskud til fremførsel i underskudsregisteret for indkomstårene 2013-2015. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2021
Journalnr: 17/0989770
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-11-2021
Journalnr: 14/4568167
Sambeskatning
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet sambeskatningsindkomsten, idet SKAT ikke finder, at der er grundlag for sambeskatning af to selskaber. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2021
Journalnr: 19/0012992
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ved skatteberegningen har anset klageren for fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2021
Journalnr: 16/1827354
Skønsmæssig ansættelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indkomst og beskatning af lejeindtægter. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse.
Afsagt: 07-12-2021
Journalnr: 17/0706687
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2021
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF og 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - udlodning af udbytte af »porteføljekapitalandele« - tilbagebetaling til et ikke-hjemmehørende selskab af kapitalindkomstskat opkrævet i form af kildeskat - betingelse vedrørende situationen for selskabsdeltagere, der direkte eller indirekte ejer andele i det udbyttemodtagende selskab - krav om fremlæggelse af en attest udstedt af skattemyndighederne i hjemstedsstaten - forholdsmæssighed
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 63 TEUF er til hinder for en national skatteretlig bestemmelse som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter der af et selskab, der er hjemmehørende i udlandet, og som modtager udbytte af kapitalandele og ikke når minimumsandelen i kapitalen i et selskab i henhold til artikel 3, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 90/435/EØF af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, som ændret ved Rådets direktiv 2003/123/EF af 22. december 2003, med henblik på tilbagebetaling af kapitalindkomstskat kræves dokumentation i form af en attest fra den udenlandske skattemyndighed for, at skatten ikke kan modregnes af en selskabsdeltager, der direkte eller indirekte ejer andele i selskabet, eller kan fradrages af det sidstnævnte selskab eller af en selskabsdeltager, der direkte eller indirekte ejer andele i selskabet, som driftsudgift eller erhvervsmæssig udgift i hjemstedsstaten, når en sådan dokumentation med henblik på tilbagebetaling af kapitalindkomstskat ikke kræves af et selskab, der er hjemmehørende i indlandet, og som ejer en kapitalandel af samme størrelse. For at være i overensstemmelse med artikel 63 TEUF skal der i henhold til en sådan national bestemmelse tilbagebetales kapitalindkomstskat til et ikke-hjemmehørende modtagende selskab, for så vidt som denne skat ikke kan modregnes i den stat, hvor selskabet er hjemmehørende i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Når det kun er muligt at foretage delvis modregning i hjemstedsstaten, skal kildestaten tilbagebetale forskellen.
Høring over forslag til Rådets direktiv om en global minimumsbeskatning for multinationale koncerner i EU
Oprettelsesdato: 19-01-2022
Høringsfrist: 15-02-2022
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 117 |
Bilag 118 | Publikation fra Skattestyrelsen: Tidlig kontrol med virksomheder forhindrer svig |
Bilag 119 |
Bilag 120 |
Bilag 122 |
Bilag 123 | Præsentation af rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte |
Bilag 124 | Publikation fra Skattestyrelsen: Virksomhedernes skattebetaling |
Spm. 134 |
Spm. 141 |
Spm. 146 |
Spm. 156 |
Spm. 192 |
Spm. 197 |
Spm. 206 |
Spm. 252 |
Spm. 253 |
Spm. 254 |
Spm. 255 |
Spm. 256 |
Spm. 257 |
Spm. 258 |
Spm. 259 |
Spm. 260 |
Spm. 261 |
Spm. 262 |
Spm. 263 |
Spm. 264 |
Spm. 265 |
Spm. 266 |
Spm. 267 |
Spm. 268 |
Spm. 269 |
Spm. 270 |
Spm. 271 |
Spm. 272 |
Spm. 273 |
Spm. 274 |
Spm. 275 |
Spm. 276 |
Spm. 277 |
Spm. 278 |
Spm. 279 |
Spm. 280 |
Spm. 281 |
Spm. 282 |
Spm. 283 |
Spm. 284 |
Spm. 285 |
Spm. 286 |
Spm. 287 |
Spm. 288 |
Spm. 289 |
Spm. 290 |
Spm. 291 |
Spm. 292 |
Spm. 293 |