SkatteMail 2018, uge 03

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af afgørelsen vedrørende vandforsyningselskaberne, som er kaldt danmarshistoriens største skattesag. Desuden er der en lang række ikke offentliggjorte afgørelser fra landsskatteretten.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Dansk social sikring
Transfer pricing
Vandselskaberne taber historisk store skattesager
Energi & Forsyning - Januar 2018
Skatteministeriet frifundet i Danmarkshistoriens største skattesag
Forslag fra generaladvokaten i dansk skattesag
Er din ejendom omvurderet pr. 1. oktober 2017 – Klagefrist 1. juli 2018

Bindende svar
Kursgevinst ved omlægning af gæld. Begrænsning af retten til fremførsel af underskud mv. Tidspunktet for de skattemæssige konsekvenser af, at en del af gælden eventuelt vil kunne indfries til kurs 50 i 2021
OPP-projekt - kontorbygning på lejet grund
International sambeskatning - kommanditselskab - fradragskonto

Domme
Fradragsansættelse - Etablering af kloak- og vandforsygningsanlæg
Fradrag for grundforbedringer – udgiftsafholdelse – eksterne veje
Ekstraordinær genoptagelse – særlige omstændigheder

Nyt fra domstol.dk

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 indstilling
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Dansk social sikring

Læs hvilke afgifter de danske arbejdsgivere skal forholde sig til i denne publikation.

BDO

Transfer pricing

Skattereglerne kræver, at koncernforbundne selskaber handler med hinanden på samme vilkår, som gælder i forhold til uafhængige parter. Det kaldes armslængdeprincippet. Overholdelse af kravet forudsætter derfor, at der fastsættes interne regler for afregning mv. - transfer pricing - mellem...

Deloitte

Vandselskaberne taber historisk store skattesager

Østre Landsret godkendte den 16. januar 2018, at SKAT kunne foretage et skøn over de skattemæssige indgangsværdier i to vandselskaber. Baggrunden var uenighed om valg af værdiansættelsesmetoder. Konsekvensen er skattebetalinger i niveauet 36 mia.kr.

EY

Energi & Forsyning - Januar 2018

I denne udgave giver vi et indblik i dommen vedrørende den skattemæssige værdiansættelse af vandselskaber.

  • Vandsektorens skattesag - Landsrettens dom. Vandsektorens skattemæssige indgangsværdier har været genstand for meget debat, og er beløbsmæssigt Danmarks største skattesag. Østre Landsret har ved dom af 16. januar 2018 frifundet SKAT i de to pilotsager, som var anlagt på vegne af Hvidovre Vand og Hjørring Vandselskab. Læs mere om indholdet i dommen.

Kammeradvokaten

Skatteministeriet frifundet i Danmarkshistoriens største skattesag

Østre Landsret har i dag frifundet Skatteministeriet i to sager om opgørelsen af afskrivningsgrundlaget for distributionsnet m.v. i vandselskaber.

Kammeradvokaten

Forslag fra generaladvokaten i dansk skattesag

Ifølge EU-Domstolens generaladvokat strider det imod EU-retten, at danske selskaber ifølge selskabsskatteloven kun kan fradrage underskud hidrørende fra udenlandske filialer, hvis der er valgt international sambeskatning.

Redmark

Er din ejendom omvurderet pr. 1. oktober 2017 – Klagefrist 1. juli 2018

Uanset berostillelsen af vurderingsområdet udsender SKAT omvurderinger pr. 1. oktober 2017. Vi forventer, at det sker ultimo januar 2018. De ...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Kursgevinst ved omlægning af gæld. Begrænsning af retten til fremførsel af underskud mv. Tidspunktet for de skattemæssige konsekvenser af, at en del af gælden eventuelt vil kunne indfries til kurs 50 i 2021

SKM2018.35.SR

En del af skatteyderens gæld blev omlagt til ansvarlig indskudskapital, der havde en lavere kursværdi end den oprindelige gæld, og endvidere kunne det ansvarlige lån indfries til kurs 50 i december 2021, såfremt visse betingelser var opfyldt.

Skatterådet fandt, at skatteyderen havde erhvervet en kursgevinst ved omlægningen, men at gælden ikke blev nedskrevet til et lavere beløb end fordringens værdi for kreditor. Kursgevinsten var derfor skattefri, jf. kursgevinstlovens § 21, stk. 1.

Skatterådet fandt, at omlægningen af en del af gælden til ansvarlig lånekapital med en lavere kursværdi medførte, at der skulle ske begrænsning i retten til fremførsel af uudnyttede underskud og kildeartsbegrænsede tab, jf. personskattelovens § 13 a, stk. 1 og 5.

Skatterådet fandt, at de skattemæssige konsekvenser af, at det ansvarlige lån eventuelt vil kunne indfries til kurs 50 i december 2021, indtræder straks og ikke først ved indfrielsen til kurs 50.

 

Bindende svar: OPP-projekt - kontorbygning på lejet grund

SKM2018.34.SR

Skatterådet bekræftede, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) kan anses som ejer i skattemæssig henseende af en kontorbygning i X-By, således at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på bygningen efter afskrivningsloven, selv om OPP-kontrakten indeholder en klausul om såvel ret som pligt for den offentlige myndighed A til at købe bygningen efter OPP-kontraktens udløb 20 år efter ibrugtagningen til en forud beregnet handelsværdi. Det var dog Skatterådets opfattelse, at afskrivningsgrundlaget skal reduceres med det beløb, som den offentlige myndighed skal betale ved OPP-kontraktens udløb.

Det er planen, at byggeriet og dele af driften skal gennemføres som et Offentligt-Privat Partnerskab. Den grund, hvorpå bygningen skal opføres, udlejes i hele kontraktperioden til OPP-leverandøren. Købesummen, som den offentlige myndighed A skal betale ved kontraktperiodens udløb, er fastsat til 63 % af OPP-leverandørens anlægssum.

SKAT udtalte vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygningen i momsmæssig henseende.

 

Bindende svar: International sambeskatning - kommanditselskab - fradragskonto

SKM2018.31.SR

Et tysk selskab, der deltog som kommanditist i et tysk kommanditselskab (GmbH & Co. KG), deltog i international sambeskatning med det danske moderselskab.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at pro rata kaution stillet over for kommanditselskabets bankforbindelse kunne tillægges fradragskontoen, da der ikke var fraskrevet regres over for komplementaren.

 

Dom: Fradragsansættelse - Etablering af kloak- og vandforsygningsanlæg

SKM2018.36.BR

Sagen angik, om en andelsboligforening havde ret til fradrag i grundværdien for etablering af kloak-og vandforsyningsanlæg efter dagældende vurderingslovs §§ 17 og 18.

Parterne var enige om udstrækningen af de omhandlede forsyningsledninger. Sagen angik derfor alene spørgsmålet om dokumentation for bekostning af disse ledninger.

Retten bemærkede vedrørende bevisbyrden i sagen, at det som udgangspunkt påhviler at godtgøre, at der foreligger en af betalt udgift, der berettiger til fradrag i medfør af dagældende vurderingslovs § 17, og at spørgsmålet må afgøres efter en samlet vurdering af sagens oplysninger.

For det første handlede sagen om, hvorvidt andelsboligforeningen havde godtgjort at have betalt for anlæggelse af kloakledninger internt på foreningens grund. Sagsøgeren gjorde gældende, at kloakledningerne var betalt gennem en totalentreprise, der blev gennemført i forlængelse af, at foreningen overtog ejendommen.

Retten udtalte, at den omstændighed, at en ejendom er købt som et nøglefærdigt projekt, ikke i sig selv kan bevise, at andelsboligforeningen har betalt udgifter til kloakeringsanlægget som en del af købesummen. Retten fandt, at de af fremlagte dokumenter vedrørende dette punkt viser, at der er udført kloakeringsarbejde på ejendommen, men ikke hvem der har betalt arbejdets udførelse. Det bemærkedes særligt vedrørende materialebeskrivelsen, at denne umiddelbart ses at angå en anden ejendom end boligforeningens.

For det andet handlede sagen om, hvorvidt andelsboligforeningen havde godtgjort, om foreningen gennem en tilslutningsafgift havde betalt for vandforsyningsledninger, der var placeret både inden for og uden for foreningens ejendom.

Retten udtalte, at den omstændighed, at en ejendom er købt som nøglefærdigt projekt, ikke i sig selv kan bevise, at andelsboligforeningen har betalt tilslutningsafgift til vandforsyning som en del af købesummen. Den af fremlagte faktura og kvittering for betaling af beløbet blev ikke umiddelbart anset for at vedrøre foreningens ejendom.

Ud fra en samlet vurdering fandt retten, at andelsboligforeningen på det foreliggende grundlag ikke havde bevist at have betalt udgifter som påstået. Der var dermed ikke grundlag for at hjemvise sagen. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Fradrag for grundforbedringer – udgiftsafholdelse – eksterne veje

SKM2018.30.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt et boligselskab havde godtgjort, at boligselskabet havde bekostet to eksterne veje.

På grundlag af sagens dokumenter fandt retten, i forhold til den ene vej, at det må lægges til grund, at der af kommunen er væltet udgifter over på boligselskabet til anlæg af vejen, som det henset til den begrænsede strækning og antal af brugere vil være muligt at foretage et skøn over.

Boligselskabet var derfor berettiget til fradrag for udgifterne til den ene vej, hvorfor sagen blev hjemvist til vurderingsmyndighederne.

Skatteministeriet blev i øvrigt frifundet.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse – særlige omstændigheder

SKM2018.33.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt der var grundlag for, at sagsøgerens skatteansættelse for indkomståret 2008 kunne genoptages. Spørgsmålet var særligt, om betingelsen om "særlige omstændigheder" i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, var opfyldt, idet der var enighed om, at ingen af de objektive betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, var opfyldt.

Retten tiltrådte for det første, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at skatteansættelsen for indkomståret 2008 var materielt forkert.

Retten fandt, at der ikke forelå særlige omstændigheder, herunder sygdom, som kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse.

Endelig lagde retten vægt på, at det ikke var godtgjort, at sagsøgeren ikke havde været i stand til at klage eller anmode om ordinær genoptagelse efter de almindelige regler inden for den ordinære frist.

Retten fandt på den baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke var opfyldt. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2018.38.VLR

Straf – skattesvig – frifindelse – forskningsmidler – ingen selvangivelsespligt - selvinkriminering

T var tiltalt for særlig grov skattesvig for indkomstårene 2001-2005 ved med forsæt at have selvangivet honorarer for lavt med i alt 6.430.768 kr. T havde derved unddraget for 3.470.020 kr. i skat og 514.455 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

T forklarede at han i perioden alene har haft den indkomst, der er selvangivet. Han har modtaget betydelige beløb, som ikke var indkomst for ham, men skulle anvendes til forskningsprojekter. Disse betydelige forskningsmidler blev blandet sammen med hans private midler i en "pærevælling". Han havde sammen med en anden kørt et system med en såkaldt kaffekasse for at effektivisere betalingsgangene i forbindelse med forskningsprojekter, da det var for tungt at afvente den administrative behandling. Han koncentrerede sig om forskningen og fokuserede ikke på administrationen af hverken sin privatøkonomi, som hans kone plejede at tage sig af, eller af forskningsmidlerne. Han havde hævet beløbene med de udenlandske kreditkort i Danmark og var kontohaver. Han har ikke kunnet fremskaffe kontoudskrifter fra de udenlandske konti.

Byretten fandt T skyldig i særlig grov skattesvig. T idømtes 1 år og 3 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 3.373.000 kr.

Landsretten frifandt T. Ud fra de foreliggende oplysninger var der en konkret mistanke om, at T uberettiget har tilegnet sig midler fra et hospital i Danmark, der skulle have været anvendt til forskning og den væsentligste del af de midler, der blev overført eller hævet af T, stammede herfra. Hvis T havde selvangivet overførslerne og hævningerne som skattepligtig indkomst, ville T derved have afgivet oplysninger om et strafbart forhold. T havde derfor ikke haft pligt til at selvangive beløbene og retten henviste til grundprincippet om sigtedes ret til at undlade at udtale sig og beskyttelsen mod selvinkriminering.

SKM2018.37.ØLR

Straf - svig med moms- og chokoladeafgift - reel leder af flere virksomheder i andres navn

T var tiltalt for særlig grov momssvig og svig med chokoladeafgift. T havde et anpartsselskab, hvis lagerfaciliteter 5 selskabers slik med videre blev leveret til, indkøbt med T som reference og reelt betalt med T's midler. T havde været med til at finansiere oprettelsen af de 5 selskaber som stod i andre personers navne. T unddrog herved for 13.676.801 kr. i moms og 22.816.958 kr. i chokoladeafgift.

T forklarede at han intet kendte til oprettelsen af selskaberne og havde ikke kendskab til finansieringen heraf. Han havde blot hjulpet bekendte med at modtage varer et par gange, men de var ikke til T. Han havde lånt sin bekendt penge. T holdt af at hjælpe andre uanset, at de drev konkurrerende virksomhed. Nogle gange bestilte han varer sammen med selskaberne for at spare transportomkostninger. Andre havde brugt hans mail. Han har bedt om kopier af de andres fakturaer, fordi han var sur over at de kunne handle slikket meget billigere.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T var reel leder af alle selskaberne. T idømtes 5 års fængsel samt en tillægsbøde på 25.000.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men ændrede straffen til 4½ års fængsel og forhøjede tillægsbøden til 25.075.000 kr. Landsretten lagde til grund, at T såvel i gerningsperioden som i en længere årrække forud herfor har drevet virksomhed med såvel engros- som detailsalg af slik. T var i gerningsperioden i besiddelse af såvel likviditet som lagerkapacitet samt afsætningskanaler, som satte ham i stand til at indkøbe, opbevare og videresælge meget betydelige mængder slik. Retten lagde vægt på vidnernes forklaringer om indkøb af varer for meget store kontantbeløb, de ved ransagningen fundne store kontantbeløb samt at det ved ransagningen på T's forretningsadresse blev konstateret, at der opbevaredes ca. 250 paller med i hvert fald 100 t slik. Endvidere var ingen af de personer, der forklarede, at de arbejdede og foretog indkøb for T i de forskellige virksomheder, i besiddelse af hverken branchekendskab, likviditet eller lagerkapacitet, der ville have sat dem i stand til at foretage indkøb, opbevaring og videresalg af de pågældende mængder slik.

SKM2018.32.BR

Straf - manglende mærkning af varebil - udeblivelsesdom

Selskabet var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, ved i tiden forud for den 5. november 2016 kl. 04.00, hvor bilen blev standset på motorvejen, som ejer at have undladt at mærke siderne på varebil med virksomhedens navn eller logo og cvr-nummer.

Selskabet udeblev fra retsmødet.

Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet idømtes en bøde på 5.000 kr. under henvisning til bemærkningerne til lovforslaget, hvoraf fremgår, at et af formålene er at sikre høj grad af synlighed og gennemsigtighed i forhold til sort arbejde og førstegangsovertrædelse straffes med en bøde på 5.000 kr.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/2981139
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for 2004. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2017

Journalnr: 14/0204854
Afskrivninger
Klagen vedrører ansættelse bygningsafskrivning/installation og inventarafskrivning af andel af silo. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2017

Journalnr: 13/6628775
Akier - underpris
Klagen angår, at der for indkomstår 2010 er anset at være erhvervet aktieposter i to selskaber til underpris fra ApS, som blev likvideret samme år. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 18-12-2017

Journalnr: 14/3175955
Aktieindkomst og gave
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens aktieindkomst vedrørende avance ved salg af andelslejlighed og at SKAT har forhøjet klagerens personlige indkomst med værdien af en gave. Landsskatteretten stadfæster forhøjelsen vedrørende aktieindkomst og ændrer værdien af gaven, der i stedet delvis beskattes som aktieindkomst.
Afsagt: 22-12-2017

Journalnr: 14/3662801
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører ikke medregnet omsætning, manglende omsætning, skøn, kke godkendt tilbageført kreditnota, ikke godkendt vareforbrug, fradrag for udgifter til behandling, yderligere afskrivninger på driftsmidler, ikke godkendt fradrag for udgifter vedr. udlejningsejendom og fortjeneste ved salg af udlejningsejendom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 13/3937559
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører fradrag for underskud, overskud af udlejning, gebyr, avisabonnementer, telefon og internet, værdi af fri bi samt bil - benzin. Landsskatteretten skærper afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 13/6288523
Fradrag for underskud af virksomhed
SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.

Afsagt: 20-12-2017

Journalnr: 14/0387946
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT har ikke anset virksomheden for erhvervsmæssigt drevet i indkomstårene 2011 og 2012. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2017

Journalnr: 14/5156237
Fradrag for underskud af virksomhed
SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed da SKAT har anset klageren for at drive ikke-erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse. Klageren anses for at drive erhvervsmæssig virksomhed og der godkendes fradrag for underskud af virksomheden.
Afsagt: 15-12-2017

Journalnr: 15/2948717
Fradrag på finansielle kontrakter
Sagen drejer sig om, hvorvidt finansielle kontrakter har tilknytning til klagerens virksomhed, jf. kursgevinstlovens § 32, stk. 1, 2. pkt. Landsskatteretten ændrer forhøjelsen.
Afsagt: 21-12-2017

Journalnr: 16/1482489
Gavebeskatning
Klagen vedrører beskatning af indkomstskattepligtig gave. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 13/0188772
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 13/5789508
Indkomstopgørelsen for filial
Klagen vedrører indkomstopgørelsen af udenlandsk forsikringsselskabs filial her i landet i relation til begrænset skattepligt efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overensstemmelse med den subsidiære påstand.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4917543
Kapitalafkastsats
Klagen skyldes, at SKAT har ændret klagerens kapitalafkastsats i virksomhedsordningen for indkomståret 2010. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 16/1735217
Kursansættelse af gældsbreve
Sagen drejer sig om kursansættelse af gældsbreve udstedt til klageren i forbindelse med klagerens erhvervelse af fordringer på selskaber, som er 20 % ejet af klagerens holdingselskab. Landsskatteretten ansætter skønsmæssigt anskaffelseskursen i overensstemmelse med den nedlagte subsidiære påstand.
Afsagt: 12-12-2017

Journalnr: 16/1735381
Kursansættelse af gældsbreve
Sagen drejer sig om kursansættelse af gældsbreve udstedt til klageren i forbindelse med klagerens erhvervelse af fordringer på selskaber, som er 20 % ejet af klagerens holdingselskab. Sagen drejer sig om kursansættelse af gældsbreve udstedt til klageren i forbindelse med klagerens erhvervelse af fordringer på selskaber, som er 20 % ejet af klagerens holdingselskab. Landsskatteretten ansætter skønsmæssigt anskaffelseskursen i overensstemmelse med den nedlagte subsidiære påstand.
Afsagt: 12-12-2017

Journalnr: 16/1735448
Kursansættelse af gældsbreve
Sagen drejer sig om kursansættelse af gældsbreve udstedt til klageren i forbindelse med klagerens erhvervelse af fordringer på selskaber, som er 20 % ejet af klagerens holdingselskab. Landsskatteretten ansætter skønsmæssigt anskaffelseskursen i overensstemmelse med den nedlagte subsidiære påstand.
Afsagt: 12-12-2017

Journalnr: 16/1819799
Lønindkomst
Klagen vedrører påstand om ansættelse og beskatning af lønindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2017

Journalnr: 14/3961929
Maskeret udbytte
Klagen vedrører maskeret udbytte i form af købesum for transferrettigheder. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 15-12-2017

Journalnr: 14/0480544
Refusion - sømandsbeskatningsloven
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på selskabets anmodning om refusion for skib der er ved beskæftiget ved havvindmøllepark. Landsskatteretten anser den del af aktiviteten, der består af transport af sandsækkene til det sted på havet, hvor de skal losses på havbunden, som søtransport.
Afsagt: 13-12-2017

Journalnr: 15/0544925
Refusion - sømandsbeskatningsloven
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på selskabets anmodning om refusion for skib der er ved beskæftiget ved havvindmøllepark. Landsskatteretten anser den del af aktiviteten, der består af transport af sandsækkene til det sted på havet, hvor de skal losses på havbunden, som søtransport.
Afsagt: 13-12-2017

Journalnr: 15/3238985
Rejsefradrag
Klagen vedrører nægtet rejsefradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 13/5790547
Sambeskatning
Klagen angår en ændring af sambeskatningsindkomsten som konsekvens af ændring af indkomsten for filial af engelsk selskab. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 16/0493831
Skat af fri bil og kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil og kørselsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 15/3179778
Skat af kørselsgodtgørelse
Klagen skyldes, at Skat har anset udbetalt kørselsgodtgørelse for skattepligtig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2017

Journalnr: 15/3198963
Skat af kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt kørselsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2017

Journalnr: 15/1958235
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt rejse- og befordringsgodtgørelse. Landsskatteretten skærper afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2017

Journalnr: 14/1860845
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 14/4357371
Skønsmæssig ansættelse af overskud mv
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indskomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2017

Journalnr: 15/2060764
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017

Journalnr: 16/0714520
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst med værdien af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2017

Journalnr: 16/0773894
Tilbageregulering af rentekompensation
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet at godkende tilbageregulering af modtagen rentekompensation samt nægtet at godkende fradrag for indskud på kapitalpension. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4407610
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4916071
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4916533
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4916858
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4916890
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4917092
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4917140
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4917194
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 14/4917223
Underskud i K/S
Klagen angår spørgsmålet om et kommanditselskab, som klageren er kommanditist i, har drevet en sådan erhvervsmæssig virksomhed, at klageren kan fratrække underskud heri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017

Journalnr: 16/1162679
Underskud på forskudsopgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet at tilføje de klageren selvangivne skattepligtige underskud til fremførsel til forskudsopgørelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 22-01-2018 - 20-02-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 31-01-2018 indstilling i C-527/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Alpenrind m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - vandrende arbejdstagere - social sikring - arbejdstagere, der er udstationeret i en anden medlemsstat end den, hvor arbejdsgiveren har hjemsted - forordning (EF) nr. 987/2009 - artikel 5, stk. 1, og artikel 19, stk. 2 - personbåret A1-dokument - bindende virkning - afgørelse truffet af Den Administrative Kommission for Koordinering af Sociale Sikringsordninger om tilbagetrækning af det personbårne A1-dokument - tilbagevirkende kraft af det personbårne A1-dokument - udstedelse af det personbårne A1-dokument, efter at værtsmedlemsstaten har fastslået, at dens sociale sikringsordning finder anvendelse på arbejdstageren - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 12, stk. 1 - betingelsen om, at en person ikke må udsendes for at afløse en anden udsendt person

Tidligere dokument: C-527/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Alpenrind m.fl. - Indstilling

Den 31-01-2018 indstilling i C-679/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende A
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 20 TEUF og 21 TEUF - unionsborgerskab - fri bevægelighed for personer - social sikring - forordning (EF) nr. 883/2004 - social forsorg - ydelser ved sygdom - tjenesteydelser til handicappede - spørgsmålet, om en kommune i en medlemsstat er forpligtet til at tildele den i den nationale lovgivning fastsatte personlige bistand til en af sine borgere under dennes videregående uddannelse i en anden medlemsstat

Tidligere dokument: C-679/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende A - Indstilling

Den 06-02-2018 dom i C-359/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Altun m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - vandrende arbejdstagere - social sikring - lovgivning, der finder anvendelse - forordning (EØF) nr. 1408/71 - artikel 14, nr. 1, litra a) - udstationerede arbejdstagere - forordning (EØF) nr. 574/72 - artikel 11, stk. 1, litra a) - E 101-attest - beviskraft - attest, der er opnået eller gøres gældende ved svig


Tidligere dokument: C-359/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Altun m.fl. - Dom

Den 07-02-2018 indstilling i C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - nedsættelse af skattepligtige indtægter - forskellig behandling af udbytte modtaget fra datterselskaber med ledelse og hjemsted i et tredjeland

Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Dom
Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Indstilling

 

Nye sager for domstolen

C-581/17 Wächtler

Skal bestemmelserne i aftalen af 21. juni 1999 mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer, som trådte i kraft den 1. juni 2002, navnlig aftalens præambel samt artikel 1, 2, 4, 6, 7, 16 og 21 og bilag I, artikel 9, fortolkes således, at de er til hinder for lovgivning i en medlemsstat, hvorefter latente, endnu ikke realiserede stigninger i værdien af selskabsrettigheder beskattes (uden hen...


Indstillinger
C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - konsoliderede koncerner - skattelovgivning, der giver et hjemmehørende selskab mulighed for at fradrage tab i hjemmehørende faste driftssteder i sit beskatningsgrundlag, men udelukker denne mulighed for ikke-hjemmehørende faste driftssteder, medmindre der er valgt international sambeskatning

Generaladvokatens indstilling:

Under tilsvarende omstændigheder som dem, der lå til grund for Domstolens dom af 13. december 2005, Marks & Spencer, er lovgivning i en medlemsstat, hvorefter et selskab, der er hjemmehørende i denne stat, kan fradrage tab i et nationalt fast driftssted i beregningsgrundlaget for selskabsskatten, men ikke tab i et fast driftssted, der er beliggende i en anden medlemsstat, i hvilken der definitivt ikke kan tages hensyn til disse tab, ikke forenelig med artikel 49 TEUF.

Det er ikke tilstrækkeligt til, at denne uforenelighed ikke foreligger, at moderselskabet kan vælge at være omfattet af en ordning med »international sambeskatning« som den, der er fastsat i den nationale lovgivning, der finder anvendelse i hovedsagen, hvorefter det med henblik på den samme skat skal samle alle sine datterselskaber og alle sine faste driftssteder, der er beliggende uden for Danmark, i en pulje i en periode på 10 år.


Domme
C-45/17 Frie kapitalbevægelser Jahin

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF og 65 TEUF - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 11 - opkrævninger af indtægter af kapital som led i finansieringen af en medlemsstats sociale sikring - fritagelse for statsborgere i Den Europæiske Union, som er tilknyttet en social sikringsordning i en anden medlemsstat - fysiske personer, som er tilknyttet en social sikringsordning i et tredjeland - forskellig behandling - restriktion - berettigelse

Domstolens dom:

Artikel 63 TEUF og 65 TEUF skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en lovgivning i en medlemsstat som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter en statsborger fra denne medlemsstat, som er bosat i et tredjeland, der ikke er en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller Det Schweiziske Forbund, og som dér er tilknyttet en social sikringsordning, i den pågældende medlemsstat er underlagt opkrævninger på kapitalindkomst i henhold til et bidrag til den sociale sikringsordning, som er indført herved, skønt en statsborger i Unionen, som henhører under en social sikringsordning i en anden medlemsstat, er fritaget herfra på grund af det i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger fastsatte princip om, at kun én medlemsstats lovgivning finder anvendelse.


Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 104

Meddelelse om invitation til Europæisk parlamentarisk uge i Europa-Parlamentet i Bruxelles den 19. og 20. februar 2018

Bilag 105

Henvendelse af 7/1-18 fra Tinamaria vedr. en skattesag

Bilag 111

Henvendelse af 11/1-18 fra Martin Bergmann, Risskov vedr. uddannelsesbidrag

Spørgsmål og svar

Spm. 122

Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over fradrag, herunder momsfrie ydelser, som relaterer sig til virksomhedsbeskatning, og angive hvilket provenu det vil generere at afskaffe de enkelte fradrag. Opgørelsen bedes fremsendt i tabelform.  Svar  

Spm. 148

Vil ministeren uddybe sine svar på SAU alm. del – spørgsmål 95 og 130 og svare på, om ministeren agter at arbejde for at pålægge banker at rapportere om borgeres indtægter ved platformsøkonomi og i samme forbindelse oplyse, om ikke banker i henhold til hvidvaskningsdirektivet registrerer oplysninger, der går ud over bankernes virke, dvs. oplysninger, der ikke alene vedrører forholdet mellem banken og kunden? Vil ministeren desuden redegøre for regelgrundlaget?  Svar  

Spm. 149

I forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 106 bedes ministeren oplyse fordelingsvirkningen på det 100. øverste percentil – opdelt i 10 lige store grupper – af henholdsvis investorfradraget og aktiesparekontoen. Svaret bedes oplyses i både procent af disponibel indkomst og i antal kroner.  Svar  

Spm. 150

Ministeren bedes oplyse den årlige omsætning for virksomheder, der er en del af den digitaliserede økonomi som eksempelvis Facebook, Google, Airbnb m.v., fra 2007 og frem til i dag. Svaret bedes så vidt muligt både gives for Danmark, Norden og EU.  Svar  

Spm. 151

Ministeren bedes oplyse den årlige profit for virksomheder, der er en del af den digitaliserede økonomi som eksempelvis Facebook, Google, Airbnb m.v., fra 2007 og frem til i dag. Svaret bedes så vidt muligt både gives for Danmark, Norden og EU.  Svar  

Spm. 152

Ministeren bedes oplyse den varige provenueffekt af at reducere virksomheders fradragsret for reklameudgifter fra 100 pct. til hhv. 75 pct., 50 pct. og 25 pct.Det ønskes desuden vurderet, hvordan provenueffekten vil påvirkes, hvis der også indføres en tærskelværdi på 50.000 kr. årligt, hvorunder reklameudgifter fortsat er fuldt fradragsberettigede. Ydermere ønskes det vurderet, om det er juridisk muligt at undtage udgifter til reklamer i nyhedsmedier – eventuelt på baggrund af, om mediet modtager mediestøtte – fra førnævnte reduktion i fradragsretten. Hvis det vurderes muligt, ønskes en yderligere beregning af den varige provenueffekt med inklusion af den nævnte undtagelse. Endelig ønskes det vurderet, om det er juridisk muligt at indføre de førstnævnte fradragsreduktioner for udgifter til søgeordsannoncering og i positivt fald, hvor stor provenueffekten vil være. Det bemærkes, at Danske Medier vurderer, at markedet for søgeordsannoncering i 2015 udgjorde 2,74 mia. kr.  Svar  

Spm. 155

Ministeren bedes redegøre for Storbritanniens særlige skat på omdirigerede gevinster (profit diverted tax), herunder hvilket provenu skatten indbringer samt, hvordan den administreres. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for muligheden for at indføre en lignende skat herhjemme.  Svar  

Spm. 162

Der ønskes en tabel, der viser, hvor mange topskatteydere henholdsvis ikke-topskatteydere der beskattes af fri telefon m.v., hvor stor en andel dette udgør af henholdsvis topskatteydere og ikke-topskatteskatteydere, samt hvor stor provenutabet ved at opgive beskatningen af fri telefon er fordelt på de to grupper af skatteydere.  Svar  

Spm. 164

Der ønskes en opstilling, der viser, hvor meget en lønmodtager betaler i skat af en arbejdsgiverbetalt telefon – som også kan bruges privat – sammenlignet med, hvor meget det koster at have egen mobiltelefon med internetadgang (med typiske abonnementer).  Svar  

Spm. 178

Vil ministeren oplyse, hvad status er på regeringens tiltag mod svindel med kommanditselskaber? Der henvises til nyheden ”Nye tiltag skal dæmme op for svindel med kommanditselskaber” bragt den 14. november 2017 på Skatteministeriets hjemmeside.  Svar  

Spm. 179

Ministeren bedes i forlængelse af samrådet om EU’s sortliste, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Ø, redegøre for, hvordan der i EU følges op på, at landene, der nu pilles af EU’s sortliste grundet deres hensigtserklæringer om at leve op til EU’s krav, rent faktisk implementerer de nødvendige skridt. Ministeren bedes endvidere bekræfte sit tilsagn om at orientere Skatteudvalget, når der sker ændringer på EU’s sortliste.  Svar  

Spm. 180

Ministeren bedes i forlængelse af samrådet om EU’s sortliste, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Ø, redegøre for, hvem der har besluttet at oprette Code of Conduct Group (Business Taxation), og hvorfor det blev besluttet.  Svar  

Spm. 181

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en andel af den danske selskabsskat, der i de sidste 10 år er betalt af detail- og engroshandelsvirksomheder.  Svar  

Spm. 182

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en del af detail- og engroshandelens selskabsskat, der bliver betalt af e-handelsvirksomheder, der ikke har fysiske butikker i Danmark.  Svar  

Spm. 189

Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 undersøge, herunder gerne med udtalelse fra bankerne, hvor stor en byrde det reelt vil være for bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til brugere af platformene og indberetter disse til SKAT?

Spm. 190

Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 be- eller afkræfte, at bankernes screening af transaktioner og kundeforhold også baserer sig på geografisk tilhørsforhold, og at registreringer af overførsler fra platformsselskaber oftest vil være fra steder udenfor EU?  Svar  

Spm. 191

Ministeren nævner følgende i svar på SAU alm del – spørgsmål 148: ”Bankerne er ikke efter hvidvaskloven forpligtet til at undersøge, om en kunde har betalt skat af et beløb eller om kunden påtænker det”. Vil ministeren oplyse, om en regel, der pålægger bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til deres brugere og indberetter disse til SKAT, vil stride imod hvidvaskningsdirektivet?  Svar  

Spm. 192

Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 undersøge om en regel, der pålægger bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til deres brugere og indberetter disse til SKAT, vil kræve en lovændring?  Svar  

Spm. 193

I forlængelse af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 henledes ministerens opmærksomhed på initiativer taget af de australske myndigheder i forhold til, at banker og andre finansielle institutioner har rapporteringspligt, hvis en borger modtager beløb fra f.eks. Uber. Har ministeren kendskab til disse initiativer fra Australien?  Svar  

Spm. 194

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11/1-18 om uddannelsesbidrag fra Martin Bergmann, jf. SAU alm. del – bilag 111, herunder:-om ministeren kan forklare, hvorfor uddannelsesbidraget typisk går til tidligere ægtefælle, mens det er det myndige barn, der er skattepligtig, -om ministeren har overvejet at ændre loven, så det er barnet, der modtager bidraget direkte og-hvorfor dette bidrag ikke er fradragsberettiget, når børnebidraget er, jf. ministerens logik i svar på SAU alm. del - spørgsmål 40 (folketingsåret 2015-16). Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stort et beløb uddannelsesbidraget vurderes at udgøre om året, og hvad det ville koste statskassen i skatteindtægter, hvis det blev afskaffet.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 429

Om den sag, som to vandværker fra Hjørring og Hvidovre netop har tabt i Østre Landsret.

Samrådsspørgsmål

Spm. Ø

Samrådsspm. om at redegøre for status for EU’s sortliste, samt årsagerne til at otte lande pilles af listen, til finansministeren, kopi til skatteministeren