SkatteMail 2018, uge 02

Kære Læser

Denne uges SkatteMail er fuld af gode artikler og publikationer om personalegoder, beskatning af bil osv.

Desuden kan du læse om KASI-dommen.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2017
Skat ved arbejde i Norge
Indstationering
Bruttotrækordninger
Skattefrie kørepenge
Skattefrie godtgørelser i idrætsforeninger
Skat på telefoner, computere mv.
Dagsbeviser til gulpladebiler
Skat på aktieløn
Forskerskatten er hævet til 27 %
Sådan er de nye regler om skattefradrag for lønudgifter
Husk at tilrette beskatningsgrundlaget for firmabilerne
Ny lovbestemmelse kan få stor betydning for kapitalfonde
Bulletin for International Taxation: 12 - 2017
Personalegoder 2018
Etablerings- og iværksætterkonto
European Taxation: 12 - 2017
International Transfer Pricing Journal: 6 - 2017
Skatteministeriet får medhold i principiel sag om tonnageskat
Skatteansættelse ved strafbart forhold
Dom i ny sag mellem Kasi ApS og Skatteministeriet
Biler - skat og moms 2018
Personalegoder 2018
Når den skattefrie godtgørelse bliver skattepligtig

Bindende svar
Livsforsikringsaftale, PBL § 53 A
Investeringsselskab - tilbagesalg til udstedende selskab - udbytte
Kildeartsbegrænsning, personskattelovens § 13, stk. 7, landbrugsejendom, interessentskab, arbejdstidskrav
Tab på renteswapaftale, der ikke tidligere var fratrukket, kan fradrages i indkomståret 2017, jf. lov nr. 683 af 8. juni 2017
Fradrag for formueforvaltningsomkostninger i kunders formueafkast ved opgørelse af individ-PAL for forsikringer uden ret til rentebonus
Erasmus+ studerende - fuld og begrænset skattepligt

Afgørelser
Krav om sikkerhedsstillelse som betingelse for registrering - Partshøring
Krav om sikkerhedsstillelse som betingelse for registrering – Partshøring – Formodning om stråmandsvirksomhed
Værdi af personalegode – Kontingent til erhvervsklub i golfklub
Selskabs lån til klageren beskattes som løn
Modregning via skattekontoen – De almindelige modregningsbetingelser

Domme
Kontantbeløb – lån – betydning af privatforbrugsberegning

Nyt fra domstol.dk

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2017

I denne udgave:

  • Does the Special Tax Zone Policy Still Matter for Foreign Investment in China? An Analysis Based on the Evolution of China’s Special Tax Zones
  • Profit Split Method: Is It Becoming the Most Appropriate “Alternate” Method?
  • The UPM Case - The Issue of Taxpayer Classification
  • In Search of Tax Policy to Improve Taxpayer Compliance in Pakistan

BDO

Skat ved arbejde i Norge

De fleste ved godt, at der skal betales skat til Norge, når der arbejdes for en norsk arbejdsgiver. Til gengæld er det ikke mange, som er opmærksomme på, at den norske løn også skal selvangives i Danmark, hvis boligen i Danmark beholdes under opholdet i Norge.

BDO

Indstationering

Når en person kommer til Danmark for at arbejde, opstår der med det samme en række skattespørgsmål. I det følgende giver vi svar på nogle af dem.

BDO

Bruttotrækordninger

Bruttotrækordninger er en samlet betegnelse for de ordninger, hvor en lønmodtager accepterer en lønnedgang for i stedet at modtage et eller flere personalegoder fra sin arbejdsgiver. Der er altså tale om personalegoder, som reelt ikke koster arbejdsgiveren noget bortset fra lidt administration...

BDO

Skattefrie kørepenge

Når en lønmodtager kører i sin egen bil i arbejdsgiverens tjeneste, påfører han sig selv en udgift. Når arbejdsgiveren skal dække denne, er der kun én vej, hvis det skal være skattefrit. Det skal være med en fast kilometersats, og en række betingelser skal være opfyldt.

BDO

Skattefrie godtgørelser i idrætsforeninger

Selvom aktiviteterne i en idrætsforening er baseret på frivilligt arbejde, så er det de færreste foreninger, som ikke har lønansatte og som ikke udbetaler godtgørelser i større eller mindre omfang. Netop når det gælder godtgørelser, er skattereglerne indrettet ganske hensigtsmæssigt, idet disse...

BDO

Skat på telefoner, computere mv.

Telefoner og computere er helt almindelige arbejdsredskaber i alle virksomheder. Den teknologiske udvikling har imidlertid sammen med udbredelsen af hjemmearbejde medført, at medarbejderne ikke kun bruger disse arbejdsredskaber på jobbet, men også tager dem med hjem. I mange tilfælde betaler...

BDO

Dagsbeviser til gulpladebiler

Biler på gule plader må som udgangspunkt kun anvendes til erhvervsmæssig kørsel. Med reglerne om dagsbeviser er det imidlertid muligt at frikøbe sådanne biler til privat anvendelse i begrænset omfang.

BDO

Skat på aktieløn

Aktieløn er et samlet begreb for de situationer, hvor en medarbejder får mulighed for at erhverve aktier i det selskab, hvori den pågældende er ansat. Dette kan ske ved at medarbejderen erhverver aktier eller ved, at medarbejderen opnår en ret til at købe eller nytegne aktier på et senere...

BDO

Forskerskatten er hævet til 27 %

Med virkning fra nytår er den særlige forskerskat – som ikke kun gælder for forskere, men også for sportsfolk m.fl. – hævet fra 26 % til 27 %.

BDO

Sådan er de nye regler om skattefradrag for lønudgifter

Nye regler betyder, at det skattemæssigt kan være optimalt at bruge egne ansatte fremfor eksterne konsulenter/rådgivere eller medarb. i koncernforbundne selskaber.

BDO

Husk at tilrette beskatningsgrundlaget for firmabilerne

Den grønne ejerafgift er med virkning fra nytår forhøjet for alle biler indregistreret efter den 1. juli 1997.

Bech-Bruun

Ny lovbestemmelse kan få stor betydning for kapitalfonde

Den 19. december 2017 blev en ny lovbestemmelse vedtaget, som giver ret til fradrag for alle ”erhvervsmæssige lønudgifter”. Det betyder, at hvis en kapitalfond har ansatte, der beskæftiger sig med at opnå skattefri indtægter i form af aktieavancer og udbytte, kan fonden nu også opnå fradrag for lønnen til disse ansatte.

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 12 - 2017

I denne udgave:

  • The Commentaries on the OECD Model as a Mechanism for Interpretation with Reference to the Swedish Perspective
  • Adapting Current International Taxation to New Business Models: Two Proposals for the European Union
  • The Revolution in Automatic Exchange of Information: How Is the Information Used and What Are the Effects?
  • The Plastic Bag Tax: International Trends

Dansk Revision

Personalegoder 2018

Personalegoder er - desværre vil nogen sige - reelt løn, der blot udbetales i naturalier.

Deloitte

Etablerings- og iværksætterkonto

Der er væsentlige regler der skal overholdes, såfremt man ønsker at foretage indskud på en etablerings- eller iværsætterkonto.

European Taxation (ET)

European Taxation: 12 - 2017

I denne udgave:

  • Taxation of the Digital Economy: “Quick Fixes” or Long-Term Solution?
  • The MAP in Greece: New Domestic Procedural Framework Enhances Effectiveness of Cross-Border Dispute Resolution in Greece
  • Government Publishes Draft Finance and Social Bills for 2018
  • Finance Act 2017 and Finance Bill 2017-19

International Transfer Pricing Journal (ITPJ)

International Transfer Pricing Journal: 6 - 2017

I denne udgave:

  • New Ordinance on Transfer Pricing Documentation Requirements Provides Detailed Guidance on the Implementation of BEPS Action 13 in Germany
  • Country-by-Country Reporting - All Smoke and Mirrors or the BEPS Project’s First Success?
  • Managing Transfer Pricing Risks by Multinational Companies in China
  • A Rethink of Location-Specific Advantages with an Analysis of the Chinese Approach

Kammeradvokaten

Skatteministeriet får medhold i principiel sag om tonnageskat

I en principiel sag om, hvornår et skib forretningsmæssigt drives fra Danmark i tonnageskattelovens forstand, har fem selskaber taget bekræftende til genmæle over for Skatteministeriets påstand. Sagen var indbragt for domstolene af Skatteministeriet.

Kammeradvokaten

Skatteansættelse ved strafbart forhold

Højesteret fastslår i en ny dom, at SKAT efter en særlig regel i skatteforvaltningsloven kan varsle forhøjelse af en skatteansættelse i forbindelse med strafbart forhold efter udløbet af den almindelige varslingsfrist på seks måneder.

Kammeradvokaten

Dom i ny sag mellem Kasi ApS og Skatteministeriet

Østre Landsret har afsagt dom i en sag mellem Skatteministeriet og Kasi ApS, der drejede sig om, hvorvidt det var berettiget, at SKAT havde tilbagekaldt en tilladelse til, at Kasi ApS’ tilførsel af aktiver til et nyoprettet selskab ejet af Kasi ApS og Pandora i fællesskab kunne ske skattefrit.

Revisorgruppen Danmark

Biler - skat og moms 2018

Få overblik over reglerne!

Revisorgruppen Danmark

Personalegoder 2018

Skatte- og momsmæssig behandling af personalegoder

SEGES

Når den skattefrie godtgørelse bliver skattepligtig

En mængde afgørelser fra 2017 vidner om, at ellers skattefrie godtgørelser nogle gange bliver til skattepligtige godtgørelser, når SKAT har foretaget sin gennemgang. Konsekvensen af fejl er, at hele den udbetalte godtgørelse bliver skattepligtig.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Livsforsikringsaftale, PBL § 53 A

SKM2018.20.SR

Skatterådet bekræftede, at den livsforsikringsaftale, som spørger ønskede at udbyde til selskaber, vil være omfattet af PBL § 53 A, stk. 1. Den skattemæssige behandling af livsforsikringer, der ikke er omfattet af kapitel 1 i PBL, sker efter PBL § 53 A, stk. 2-5, jf. PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1. En betingelse for, at en kapitalforsikring i pensionsøjemed er omfattet af kapitel 1 i PBL, er, at policen skal være oprettet af forsikringstageren som forsikret og ejer af forsikringen, jf. PBL § 10, stk. 2. I henhold til livsforsikringen vil der ikke være sammenfald mellem ejeren af og forsikrede i henhold til kapitallivsforsikringen, hvorfor livsforsikringen ikke er omfattet af kapitel 1 i PBL, jf. PBL § 10, stk. 2. Det var derfor Skatterådets opfattelse, at den i det bindende svar beskrevne livsforsikring vil være omfattet af PBL § 53 A, stk. 2-5, jf. PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1. Endvidere var det Skatterådets opfattelse, at livsforsikringens afkast, herunder bonus, er skattepligtig indkomst for selskabet, jf. PBL § 53 A, stk. 3. Eftersom at selskabets indbetalinger til livsforsikringen ikke vil være fradragsberettigede, vil udbetalingerne fra livsforsikringen være skattefrie, jf. PBL § 53 A, stk. 5. Desuden vil den forsikrede person ikke være indkomstskattepligtig af livsforsikringens afkast og udbetalinger, fordi indkomstskattepligten vedrørende forsikringen påhviler ejeren af forsikringen, jf. PBL § 55, stk. 1.

 

Bindende svar: Investeringsselskab - tilbagesalg til udstedende selskab - udbytte

SKM2018.8.SR

Skatterådet bekræftede, at selskabet kunne tilbagesælge aktier til det udstedende selskab, og herefter generhverve et antal aktier i samme selskab en uge senere, uden at salget anses for at være et delsalg. Skatterådet anser imidlertid salget for at være et helsalg, der omfattes af ligningslovens § 16 B, stk. 1.

Selskabet kan af Told- og Skatteforvaltningen anmode om dispensation i forbindelse med tilbagesalget til det udstedende selskab, jf. ligningslovens § 16 B, stk. 2, nr. 6. Der kan dog ikke gives bindende svar om dispensationer, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 3, 2. pkt.

 

Bindende svar: Kildeartsbegrænsning, personskattelovens § 13, stk. 7, landbrugsejendom, interessentskab, arbejdstidskrav

SKM2018.18.SR

Skatterådet fandt, at spørger vil være omfattet af kildeartsbegrænsningen i personskattelovens § 13, stk. 7, såfremt spørger pr. 1. januar 20XX erhverver 50% af landbrugsejendom X fra sine forældre. Ved lov nr. 682 af 8. juni 2017 blev der i personskatteloven § 13, stk. 7 indsat en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af fysiske personers underskud fra virksomhed drevet i skattemæssigt transparente selskaber. Lovforslaget om kildeartsbegrænsning undergik betydelige ændringer under folketingsbehandlingen, herunder at anvendelsesområdet for kildeartsbegrænsningen blev udvidet til også at omfatte underskud i interessentskaber, og ikke kun partnerselskaber og kommanditselskaber som oprindeligt foreslået. Det er Skatterådets vurdering, at det af spørger og spørgers forældre påtænkte generationsskifte, hvorefter spørger skal overtage halvdelen af landbrugsejendommen og deltage aktivt i landbrugsdriften i fællesskab med sin far, herunder at begge kommer til at hæfte ubegrænset for landbrugsejendommens forpligtelser, efter en samlet vurdering må anses for stiftelse af et interessentskab og ikke et "uformelt" sameje, fordi der efter Skatterådets opfattelse vil opstå et erhvervsmæssigt driftsfællesskab mellem spørger og spørgers far vedrørende landbrugsejendommen. Det er endvidere Skatterådets vurdering, at det aftalegrundlag, som skal regulere samvirket om landbrugsejendommen, må anses for en interessentskabsaftale. Henset til, at der efter Skatterådets opfattelse vil opstå et interessentskab mellem spørger og spørgers far vedrørende landbrugsejendommen, vil spørger som udgangspunkt være omfattet af kildeartsbegrænsningen i personskattelovens § 13, stk. 7, medmindre spørger opfylder arbejdstidskravet. Spørger har oplyst, at spørger vil deltage aktivt i driften i landbruget. Efter det oplyste vil spørger levere en arbejdsindsats på mere end 150 timer pr. måned, i de perioder, hvor der er sæson i landbruget samt levere et væsentligt antal arbejdstimer i perioder med påkrævet markarbejde. På denne baggrund er det Skatterådets opfattelse, at spørger vil opfylde arbejdstidskravet i personskattelovens § 13, stk. 7, og derfor ikke vil være omfattet af kildeartsbegrænsningen.

 

Bindende svar: Tab på renteswapaftale, der ikke tidligere var fratrukket, kan fradrages i indkomståret 2017, jf. lov nr. 683 af 8. juni 2017

SKM2018.17.SR

Skatterådet fastslog, at tab på renteswapaftale, der var opstået i indkomstårene 2008 og 2009 og som ikke tidligere var fratrukket, kunne fradrages ved skatteansættelsen for indkomståret 2017, jf. lov nr. 683 af 8. juni 2017.

 

Bindende svar: Fradrag for formueforvaltningsomkostninger i kunders formueafkast ved opgørelse af individ-PAL for forsikringer uden ret til rentebonus

SKM2018.16.SR

Et livsforsikringsselskab (spørger) udbød et markedsrenteprodukt til sine kunder. Skatterådet kunne bekræfte, at en påtænkt gebyromkostning, som kunderne overvejes pålagt at betale til spørger for spørgers rådgivning og porteføljepleje, ville være fradragsberettiget i kundernes formueafkast ved opgørelsen af kundernes individuelle pensionsafkastskat (PAL) for forsikringer uden ret til rentebonus (markedsrenteprodukter).

 

Bindende svar: Erasmus+ studerende - fuld og begrænset skattepligt

SKM2018.15.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske studerende, som modtager et månedligt stipendium i henhold til Erasmus+ programmet, ikke er fuldt skattepligtige af stipendiet, hvis de studerer på kandidatniveau eller derunder. Men ph.d.-studerende er fuldt skattepligtige.

Udenlandske studerende, som modtager et månedligt stipendium i henhold til Erasmus+ programmet, er ikke begrænset skattepligtige af stipendiet.

 

Afgørelse: Krav om sikkerhedsstillelse som betingelse for registrering - Partshøring

SKM2018.28.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT på baggrund af oplysninger om økonomien hos et medlem af selskabets direktion med rette havde stillet krav om sikkerhedsstillelse ved et selskabs registrering vedrørende moms, A-skat og AM-bidrag, samt at SKATs afgørelse ikke var behæftet med mangler i relation til partshøring og begrundelse.

 

Afgørelse: Krav om sikkerhedsstillelse som betingelse for registrering – Partshøring – Formodning om stråmandsvirksomhed

SKM2018.27.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT ud fra en formodning om stråmandsvirksomhed med rette havde stillet krav om sikkerhedsstillelse ved et selskabs registrering vedrørende moms, A-skat og AM-bidrag, samt at SKATs afgørelse ikke var behæftet med mangler i relation til partshøring og begrundelse.

 

Afgørelse: Værdi af personalegode – Kontingent til erhvervsklub i golfklub

SKM2018.24.LSR

Et erhvervsdrivende selskab, der var medlem af en erhvervsklub, der fungerede som støtteforening til en golfklub, betalte et årligt kontingent herfor. SKAT havde anset dette kontingent for at være skattepligtigt for en medarbejder, der via et holdingselskab var aktionær i selskabet, som et personalegode. Landsskatteretten fandt, at den primære interesse for virksomheden med medlemskabet var at blive nævnt som sponsor på en hjemmeside og et skilt, og at det betalte kontingent kr. 7.500 excl. moms ikke stod i misforhold hertil. Som medlem af erhvervsklubben fik virksomheden mulighed for at lade en medarbejder deltage i 4 årlige golfturneringer, som erhvervsklubben arrangerede mellem klubbens medlemmer. Landsskatteretten fandt ikke, at deltagelse i de nævnte kampe adskilte sig væsentligt fra deltagelse i forretningsmæssige receptioner eller netværk i virksomheder eller på restauranter. Da deltagelse i de 4 golfturneringer endvidere krævede, at deltagerne var private medlemmer af golfklubben, og kunne spille frit på golfbanen i forvejen, forelå der ikke nogen besparelse af private udgifter, hvorfor der ikke var grundlag for - hverken helt eller delvist - at beskatte medarbejderen af det kontingent, virksomheden havde betalt.

 

Afgørelse: Selskabs lån til klageren beskattes som løn

SKM2018.23.LSR

Hævninger, der var foretaget af en direktør og hovedaktionær på en mellemregningskonto med selskabet, ansås for omfattet af ligningslovens § 16 E, stk. 1, og var dermed skattepligtige som yderligere løn.

 

Afgørelse: Modregning via skattekontoen – De almindelige modregningsbetingelser

SKM2018.22.LSR

Da et krav vedrørende restskat for indkomståret 2008 ikke var forfaldent til betaling på modregningstidspunktet, kunne der ikke foretages modregning i et overskydende skattebeløb for indkomståret 2013. Landsskatteretten fandt derfor, at den af SKAT foretagede modregning var sket med urette.

 

Dom: Kontantbeløb – lån – betydning af privatforbrugsberegning

SKM2018.14.ØLR

Sagen angik, om appellanten var skattepligtig af € 66.000,-, som han den 10. oktober 2010 medbragte i kontanter i sin håndbagage på en flyrejse fra Tunesien til Frankfurt lufthavn. Appellanten gjorde gældende, at kontantbeløbet stammede fra et lån, som han havde optaget hos sin søster i Tunesien umiddelbart forinden rejsen til Frankfurt. Til støtte herfor havde han fremlagt en låneaftale dateret 8. oktober 2010.

Byretten havde i sagen fundet, at appellanten ikke havde godtgjort, at han havde lånt € 66.000 af sin søster. Byretten lagde blandt andet vægt på, at appellantens forklaring om et lån ikke var tilstrækkeligt bestyrket af objektive kendsgerninger, og at den fremlagte låneaftale havde et sådan indhold, at den ikke sandsynliggjorde gældsforholdets beståen.

For landsretten gjorde appellanten gældende, at Skatteministeriet ikke havde godtgjort, at der var tale om udeholdte indtægter, herunder fordi der ikke var udarbejdet en privatforbrugsberegning.

Landsrettens bemærkede, at hvor en skatteyder er i besiddelse af en så betydelig kontantsum, påhviler det skatteyderen at dokumentere, at beløbet ikke skal indgå ved opgørelsen af den pågældendes skattepligtige indkomst, herunder fordi beløbet har karakter af et lån. Landsretten tiltrådte af de af byretten anførte grunde, at appellanten ikke havde løftet denne bevisbyrde. Landsretten bemærkede supplerende, at trods adskillige anmodninger fra SKAT havde appellanten først angivet, at der var tale om et lån og fremlagt låneaftalen til støtte herfor, efter at SKAT havde fremsendt agterskrivelse i sagen. At der ikke var udarbejdet en privatforbrugsberegning, kunne ikke føre til andet resultat.

Byrettens dom blev derfor stadfæstet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/5059643
Aktie mv
Klagen vedrører beskatning af aktieavancer og diverse indsætninger. Landsskatteretten nedsætter i vidt omfang forhøjelserne i overensstemmelse med klagers påstand.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 14/4987604
Beskatning af opsparet overskud
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens indkomst i 2012 med virksomhedens resterende opsparede overskud, idet virksomheden er ophørt i indkomståret 2011. Landsskatteretten ændrer ansættelsen til del selvangivne.
Afsagt: 05-12-2017

Journalnr: 16/1816208
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen og påstand om, at indkomst fra udlandet er lønindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 15/1660438
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud vedrørende drift af landbrugsejendom med opdræt af kødkvæg, produktion af slagtekvæg, biavl og maskinstation i form af snerydning. Biavl/honningproduktion er af SKAT anset som en selvstændig aktivitet. Landsskatteretten godkender virksomheden som erhvervsmæssigt drevet.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 15/2484188
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 17/0053516
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 17/0989000
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2011 - 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 15/1653895
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 15/3002276
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen for 2014 med henblik på sletning af ejendomsværdiskat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 16/1560436
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 16/0938653
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagens skyldes, atr SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for perioden 1. januar 2010 – 19. september 2012 samt genoptaget indkomstansættelsen for perioden 20. september 2012 – 31. december 2013, hvor tidligere afgørelse af 14. marts 2014 er fastholdt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 15/1031491
Indberetningspligt
Klagen vedrører, at SKAT har pålagt selskabet at indberette værdi af delvis fri bolig til indkomstregistret fra 1. januar 2014. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 12/0191712
Indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for indeholdelsespligtig af A-skat m.v. i forbindelse med betaling af vederlag til udenlandsk arbejdskraft. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 16/0040385
Indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for indeholdelsespligtig af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling af ve­derlag til udenlandsk arbejdskraft. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 16/1091427
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 14/4184929
Indsætninger på bankkonto mv
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonti, værdi af fri bil og renteindtægter fra Tyrkiet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2017

Journalnr: 15/2389023
Renteindtægter - indeståender i Frankrig
Der klages over, at SKAT på grundlag af oplysninger, som SKAT har modtaget fra Frankrig i henhold til EU´s rentebeskatningsdirektiv, har forhøjet klagerens indkomst i 2011 – 2013 med ikke selvangivne renteindtægter af ikke oplyste indeståender i Frankrig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 14/5163709
Skat af indsætningner på bankkonto mv.
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto fra uregistreret virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 14/3511500
Skønsmæssig ansættelse af indkomsten
Klagen skyldes, at SKAT på anmodning har genoptaget indkomståret 2010 og ændret ansættelsen af klagerens skattepligtige indkomst fra overskud af virksomhed fra 1.869.981 kr. til 1.232.541 kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2017

Journalnr: 16/0484242
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører beskatning af udeholdte indtægter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen markant.
Afsagt: 06-12-2017

Journalnr: 16/1378364
Udlodning - velgørende foreninger
SKAT har afvist, at udbetale det beløb, som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v., idet foreningen ikke opfylder betingelserne for udbetaling af midler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-01-2018 - 13-02-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-01-2018 indstilling i C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - konsoliderede koncerner - skattelovgivning, der giver et hjemmehørende selskab mulighed for at fradrage tab i hjemmehørende faste driftssteder i sit beskatningsgrundlag, men udelukker denne mulighed for ikke-hjemmehørende faste driftssteder, medmindre der er valgt international sambeskatning

Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Dom
Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Indstilling

Den 18-01-2018 dom i C-45/17 Frie kapitalbevægelser Jahin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF og 65 TEUF - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 11 - opkrævninger af indtægter af kapital som led i finansieringen af en medlemsstats sociale sikring - fritagelse for statsborgere i Den Europæiske Union, som er tilknyttet en social sikringsordning i en anden medlemsstat - fysiske personer, som er tilknyttet en social sikringsordning i et tredjeland - forskellig behandling - restriktion - berettigelse

Tidligere dokument: C-45/17 Frie kapitalbevægelser Jahin - Dom

Den 31-01-2018 indstilling i C-527/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Alpenrind m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - vandrende arbejdstagere - social sikring - arbejdstagere, der er udstationeret i en anden medlemsstat end den, hvor arbejdsgiveren har hjemsted - forordning (EF) nr. 987/2009 - artikel 5, stk. 1, og artikel 19, stk. 2 - personbåret A1-dokument - bindende virkning - afgørelse truffet af Den Administrative Kommission for Koordinering af Sociale Sikringsordninger om tilbagetrækning af det personbårne A1-dokument - tilbagevirkende kraft af det personbårne A1-dokument - udstedelse af det personbårne A1-dokument, efter at værtsmedlemsstaten har fastslået, at dens sociale sikringsordning finder anvendelse på arbejdstageren - forordning (EF) nr. 883/2004 - artikel 12, stk. 1 - betingelsen om, at en person ikke må udsendes for at afløse en anden udsendt person

Tidligere dokument: C-527/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Alpenrind m.fl. - Indstilling

Den 31-01-2018 indstilling i C-679/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende A
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 20 TEUF og 21 TEUF - unionsborgerskab - fri bevægelighed for personer - social sikring - forordning (EF) nr. 883/2004 - social forsorg - ydelser ved sygdom - tjenesteydelser til handicappede - spørgsmålet, om en kommune i en medlemsstat er forpligtet til at tildele den i den nationale lovgivning fastsatte personlige bistand til en af sine borgere under dennes videregående uddannelse i en anden medlemsstat

Tidligere dokument: C-679/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende A - Indstilling

Den 06-02-2018 dom i C-359/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Altun m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - vandrende arbejdstagere - social sikring - lovgivning, der finder anvendelse - forordning (EØF) nr. 1408/71 - artikel 14, nr. 1, litra a) - udstationerede arbejdstagere - forordning (EØF) nr. 574/72 - artikel 11, stk. 1, litra a) - E 101-attest - beviskraft - attest, der er opnået eller gøres gældende ved svig


Tidligere dokument: C-359/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Altun m.fl. - Dom

Den 07-02-2018 indstilling i C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - nedsættelse af skattepligtige indtægter - forskellig behandling af udbytte modtaget fra datterselskaber med ledelse og hjemsted i et tredjeland

Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Dom
Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Indstilling

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttrædelsesdatoen for aftale af 4. november 2015 mellem Danmark og De Forenede Arabiske Emirater om udveksling af oplysninger i skattesager  

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 99

Orientering om Skatteministeriets notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-592/17, Skatteministeriet mod Baby Dan A/S, fra skatteministeren

Bilag 100

Notat vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sagC-555/17, 2M-Locatel A/S mod Skatteministeriet, fra skatteministeren

Bilag 101

Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, fra finansministeren

Bilag 102

Præsentationer fra Skatteudvalgets og Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalgets høring den 11. januar 2018 om "Paradise papers, tax havens and the digital economy"

Bilag 103

Prioriterede EU-sager for 2018

Spørgsmål og svar

Spm. 132

Ministeren bedes redegøre for fordelingsvirkningen på indkomstdeciler – herunder også for den 99. percentil af henholdsvis boligjobordningen, fjernelse af skat på arbejdsgiverbetalt telefon og fjernelse af udligningsskatten, som de er aftalt i Aftale om Finansloven for 2018.  Svar  

Spm. 134

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor skattelettelsen bliver, når udligningsskatten fjernes for personer, der har pensionsudbetalinger over beløbsgrænsen. Ministeren bedes opgøre skattelettelsen i kroner og øre for pensionsudbetalinger startende med 400.000 kr. gående op til 1 million kr. i 100.000 kr. intervaller, samt opgøre hvor mange personer der i de nævnte intervaller har pensionsudbetalinger af denne størrelse.  Svar  

Spm. 135

Ministeren bedes oplyse udviklingen i virksomhedernes overskud – før skat – i Danmark som procentandel af BNP. Ministeren bedes angive svaret i tabelform, så langt tilbage det er muligt.  Svar  

Spm. 145

Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 opdatere tabel 1 således, at den opgiver de samme komponenter, men ydermere suppleres med, at personfradraget øges med 10.000 kr. og aftrappes i intervallet 300.000 kr.-350.000 kr., som det fremgår i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 31.  Svar  

Spm. 146

Vil ministeren kommentere artiklen ”Airbnb trækker udskældt skattely-kort tilbage efter fransk pres” bragt i Berlingske Business den 12. december 2017, hvori det beskrives, hvordan Airbnb har anbefalet udlejere at benytte et betalingskort udstedt af amerikanske Payoneer med adresse i Gibraltar med det formål at undslippe skat i hjemlandet af fortjenesten på udlejning af boliger?  Svar  

Spm. 158

Ministeren bedes for hvert år siden år 2000 oplyse, hvor mange virksomheder (i antal) der har stået for henholdsvis 10, 20, 30, 40 og 50 pct. af den samlede selskabsskattebetaling i Danmark.  Svar  

Spm. 160

Ministeren bedes oplyse, hvor meget selskabsskatteindtægterne for staten udgjorde fra følgende 25 selskaber i 2016 (der spørges bevidst til et stort antal virksomheder, idet svaret således kan afgives, uden at enkeltvirksomheder kan identificeres):1. Spotify2. Netflix3. Google4. Viaplay5. Dropbox, inc6. Facebook7. Twitter8. Apple9. Time Warner10. Uber11. Adobe Systems12. Linked-In13. Snapchat14. Vimeo15. Alphabet16. Viacom17. Yahoo18. Microsoft19. The Priceline Group20. E-bay21. Zelando22. Xpedia, Inc23. Airbnb24. Tripadvisor25. ASOS  Svar  

Spm. 169

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en andel af den totale indkomst, som historisk er tilfaldet henholdsvis de 10 pct. og de 1 pct. rigeste danskere så langt tilbage som muligt. Svarene bedes angivet i både en tabel og i en graf, hvor årstal er på førsteaksen og andelen af den samlede indkomst er på andenaksen.  Svar  

Spm. 170

Ministeren oplyser i en række svar til lovforslag nr. L 16 omhandlende vilkårene for indbetalinger til forskellige pensionsopsparinger, at det ikke giver ”et retvisende billede alene at inddrage vilkårene på indbetalingstidspunktet” (spm. 5 til L 16). I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i ”Sådan forlænger vi opsvinget”, men hvor intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsberettiget pension i stedet ligger på 8.000-70.000 kr., og fradraget sættes til 40 pct. de sidste 20 år før folkepensionsalderen og 20 pct. for opsparer med mere end 20 år til folkepensionsalderen. Svaret bedes oplyst i fire figurer for følgende familietyper: HK mindsteløn, LO-ansat, funktionær og direktør. På førsteaksen angives den marginale skatteprocent og på andenaksen angives årene til folkepensionsalderen. Det skal lægges til grund, at pensionsopspareren har et pensionsbidrag på 12 pct., som det er tilfældet på industriens overenskomst.

Spm. 171

Ministeren oplyser i en række svar til lovforslag nr. L 16 omhandlende vilkårene for indbetalinger til forskellige pensionsopsparinger, at det ikke giver ”et retvisende billede alene at inddrage vilkårene på indbetalingstidspunktet” (spm. 5 til L 16). I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i ”Sådan forlænger vi opsvinget”, men hvor intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsberettiget pension i stedet ligger på 8.000-70.000 kr. og fradraget sættes til 50 pct. de sidste 20 år før folkepensionsalderen, men der til gængæld ikke er et ekstra ligningsmæssigt fradrag for opsparer med mere end 20 år til folkepensionsalderen. Svaret bedes oplyst i fire figurer for følgende familietyper: HK mindsteløn, LO-ansat, funktionær og direktør. På førsteaksen angives den marginale skatteprocent og på andenaksen angives årene til folkepensionsalderen. Det skal lægges til grund, at pensionsopspareren har et pensionsbidrag på 12 pct., som det er tilfældet på industriens overenskomst.

Spm. 176

Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige indkomst i de tre postnumre, som var henholdsvis de rigeste og fattigste i 2015. Svaret bedes oplyst på en graf, hvor der på førsteaksen er årstal så langt tilbage som muligt, mens der på andenaksen er den gennemsnitlige indkomst for de to grupper af henholdsvis de rigeste og fattigste tre postnumre.  Svar  

Spm. 177

Ministeren bedes på baggrund af finanslovsaftalen for 2018 opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 588 (folketingsåret 2015-16).  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 389

Om seniorer der ikke har fået skattenedslag.

Spm. S 403

Om det økonomiske opsving.